Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
17-07-2025 om 08:50
Loeki72 schreef op 15-07-2025 om 17:32:
[..]
Ik denk dat het voor veel mensen tegenwoordig niet meer uitmaakt of de cijfers kloppen of niet. Het gevoel erom heen is belangrijker dan feiten. We leven in een tijd van populisme en ik zie dat niet meer veranderen.
Dat was in 2010 gelukkig wel 'effekes' heel anders.
https://youtu.be/IXA9-z-y6Aw?si=TV4qzCHFm9caU0P6
Fleurtje_5
17-07-2025 om 09:03
https://www.accountant.nl/nieuws/2024/7/oud-asml-topman-wennink-werd-gepolst-voor-nieuwe-kabinet/ 08 juli 2024
.....................
Wennink werd in april bij zijn vertrek als ceo van ASML benoemd tot Grootofficier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving die hoge Koninklijke onderscheiding uit handen van (toen nog) premier Mark Rutte, tijdens een afscheidssymposium voor de vertrekkend topman.
De oud-ASML-baas werd bij zijn vertrek zelfs getipt als mogelijke premier van een nieuw kabinet. Verwijzend naar het recente, chaotisch verlopen debat over de regeringsverklaring van het nieuwe kabinet, bestaande uit PVV, VVD, NSC en BBB, zegt Wennink tegenover BNR blij te zijn met zijn keuze. "Soms neem je de juiste beslissingen."
Misschien helemaal niet gek dat ze deze wijze man polsten om premier te worden:
.......................
Nodig is dat zeker, denkt Wennink, aangezien de banden met de Verenigde Staten onder het hernieuwde presidentschap van Donald Trump aan het verdampen zijn. “Het beste wat Europa de afgelopen zes maanden kon overkomen, is Donald Trump.”
“We zijn als Europa dik, dom en blij geweest, zoals ik al vaker heb gezegd. We hebben gedacht: het gaat allemaal wel vanzelf. En dan zegt zo’n Trump plotseling: ik ben er voor de Verenigde Staten, regel je eigen zaken maar.”
[foto]
Als Trump de verkiezingen in 2024 niet had gewonnen, was zo’n bank dan ook nodig geweest?
“Dit is al 10 jaar nodig. Trump was in zijn eerste termijn al heel duidelijk over America First en de regering-Biden hanteerde dat principe ook. Toch stak iedereen zijn kop als een struisvogel in het zand. Nu worden we daar plotseling ruw uitgerukt en zien we dat de wereld is veranderd. De Koreanen, Vietnamezen, de Indiërs en de Chinezen doen het óók allemaal zelf.”
.......................
Daglichtlamp
17-07-2025 om 10:21
Ik denk dat vrijwel iedereen die nee heeft gezegd tegen een functie in dit rariteitenkabinet achteraf opgelucht is. Dit was hopelijk eens en nooit weer.
Yumi
17-07-2025 om 11:30
Fleurtje_5 schreef op 17-07-2025 om 08:50:
[..]
Dat was in 2010 gelukkig wel 'effekes' heel anders.
https://youtu.be/IXA9-z-y6Aw?si=TV4qzCHFm9caU0P6
Jaap Kooiman zou zeggen, "Het mot nou toch niet gekker worde!"
Yumi
17-07-2025 om 11:32
Daglichtlamp schreef op 17-07-2025 om 10:21:
Ik denk dat vrijwel iedereen die nee heeft gezegd tegen een functie in dit rariteitenkabinet achteraf opgelucht is. Dit was hopelijk eens en nooit weer.
Aan de andere kant, je kan er topic na topic mee vullen, en het leven gaat gewoon door 
Fleurtje_5
17-07-2025 om 17:03
Koko67 schreef op 16-07-2025 om 18:55:
[..]
En ook met die hele euro wordt het onderwijs daar niks. Het was niks, het is niks en het gaat ondanks miljarden en miljarden ook niks worden.
En dit.
Zorroo
17-07-2025 om 17:15
Fleurtje_5 schreef op 17-07-2025 om 17:03:
[..]
En dit.
Ik vind dit een minachtend houding tegenover deze landen. Ook daar wonen mensen met veel potentie die in mijn ogen recht hebben op betere kansen. Bij voorbaat roepen dat het nooit wat zal worden is naar mijn mening respectloos.
Daglichtlamp
17-07-2025 om 17:19
Als dat echt zo is Koko en Fleurtje, dan is dat toch juist hèt argument waarom we de migratie uit deze landen nooit onder controle gaan krijgen? Als er in eigen land geen enkel perspectief op verbetering is, dan is het bijna logisch dat mensen hun heil elders zoeken. Dat wat voor belemmeringen Europa daar ook tegen op werpt, dat dat uiteindelijk niet gaat helpen.
Stardust
17-07-2025 om 17:30
Zorroo schreef op 17-07-2025 om 17:15:
[..]
Ik vind dit een minachtend houding tegenover deze landen. Ook daar wonen mensen met veel potentie die in mijn ogen recht hebben op betere kansen. Bij voorbaat roepen dat het nooit wat zal worden is naar mijn mening respectloos.
Het is best een beetje gek in combinatie met “het is nooit wat geweest”. De Arabische wereld is de bakermat van onze wetenschap. Nog voor de Grieken. Noordwest Europa heeft eeuwen lang achtergelopen. We zijn pas in gaan halen toen we op reis gingen (migratie) en al dan niet onder dwang mensen en dingen mee terugnamen of ons toe-eigenden.
Wetenschapsgeschiedenis is daar heel duidelijk over. En dat is niet woke of zo, decennia geleden wist men dit ook al.
Inmiddels heeft zuid Korea ons ingehaald. China mogelijk ook al. En zo nog meer mogendheden. Het allerslechtste dat je voor wetenschap en ontwikkeling kan doen is je protectionistisch isoleren. Dat heeft de geschiedenis keer op keer aangetoond. De wetenschap is in de VS gaan floreren vanaf de tweede wereldoorlog. Ander beleid en heeeeeeeeeeeel veel immigratie.
Fleurtje_5
17-07-2025 om 18:56
[..]
Precies. Nee, ik vind het een grote minachting van andere landen richting zijn burgers én richting ons landje.
Ik vind dat die staatshoofden van die landen veeeeeel beter voor hun burgers horen te zorgen. Als ik bv kijk naar hoeveel paleizen, Roll's Royces en horloges de koning van Marokko heeft. Dat had ook minder gemogen.
Het onderwijs én de zorg in ons land hebben te lijden dat andere landen NIET goed voor hun burgers zorgen. Dat is heel respectloos. Je zal het vast gooien op personeels tekort, 'wie wil dat werk nog doen', maar als personeel ontslagen word wegens bezuinigingen, contracten na drie keer opgezegd worden omdat ze anders een vast contract moeten geven, het overige personeel onder grote werkdruk verder moet, of als het personeel te weinig salaris ontvangt en/of onder gewaardeerd word, dan ontstaat er personeelstekort.
Gisteren hoorde ik op tv (bij Oranjezomer) dat een leerkracht op school zijn leerlingen niet kon bereiken omdat ze hem niet wilden geloven. Die leerlingen hadden hun eigen ideeën. Dat vind ik dieptriest en respectloos.
https://tvblik.nl/de-oranjezomer/16-juli-2025 (oa over de PVV, en over de SP's idee van die erfbelasting etc.) Zie va 36.50 minuut over die leerkracht en leerlingen die een 'eigen waarheid' hebben.
Neweve
17-07-2025 om 20:42
Daglichtlamp schreef op 16-07-2025 om 13:58:
[..]
Wist je dat we uit het bedrag dat we besteden aan ontwikkelingshulp we ook het eerste jaar van de opvang van asielzoekers betalen? Dus dat is niet allemaal geld dat we buitenlands besteden.
En ik heb door dit artikel geleerd dat er 2 keer zoveel geld gaat naar de hypotheekrente aftrek. Soms klinkt een bedrag miljard/miljoen groot maar in het totaal plaatje is het maar een klein stukje.
Koko67
17-07-2025 om 21:36
Daglichtlamp schreef op 17-07-2025 om 17:19:
Als dat echt zo is Koko en Fleurtje, dan is dat toch juist hèt argument waarom we de migratie uit deze landen nooit onder controle gaan krijgen? Als er in eigen land geen enkel perspectief op verbetering is, dan is het bijna logisch dat mensen hun heil elders zoeken. Dat wat voor belemmeringen Europa daar ook tegen op werpt, dat dat uiteindelijk niet gaat helpen.
Het probleem is dat als je de derde wereld hierheen brengt je de derde wereld wordt.
Koko67
17-07-2025 om 21:43
Stardust schreef op 17-07-2025 om 17:30:
[..]
Het is best een beetje gek in combinatie met “het is nooit wat geweest”. De Arabische wereld is de bakermat van onze wetenschap. Nog voor de Grieken. Noordwest Europa heeft eeuwen lang achtergelopen. We zijn pas in gaan halen toen we op reis gingen (migratie) en al dan niet onder dwang mensen en dingen mee terugnamen of ons toe-eigenden.
Wetenschapsgeschiedenis is daar heel duidelijk over. En dat is niet woke of zo, decennia geleden wist men dit ook al.
Inmiddels heeft zuid Korea ons ingehaald. China mogelijk ook al. En zo nog meer mogendheden. Het allerslechtste dat je voor wetenschap en ontwikkeling kan doen is je protectionistisch isoleren. Dat heeft de geschiedenis keer op keer aangetoond. De wetenschap is in de VS gaan floreren vanaf de tweede wereldoorlog. Ander beleid en heeeeeeeeeeeel veel immigratie.
Ik heb het natuurlijk niet over China of Zuid Korea. Daar is niet heel veel ontwikkelingsgeld heen gegaan. Ik heb het over Afrika. Miljarden en miljarden en het blijft ruk.
Mijn collega heeft 3 jaar lang een onderwijsprogramma opgezet in Kenia. ( met veel geld van Nederland) Haar ziel en zaligheid zat erin. En het werkte prima. Toen langzaam haar gezondheid ( reuma) slechter werd, heeft ze Kenianen opgeleid en getraind en daarna is ze naar Nederland terug gegaan. Een bloeiende en gezonde school in handen van de Kenianen. Na 2 jaar
ging ze terug en er was niks , maar dan ook echt niks van over. “ Een verloren continent”, zegt ze nu zelf.
Koko67
17-07-2025 om 21:44
[..]
Tja, jij noemt het respectloos, ik noem het realisme.