Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp schreef op 16-07-2025 om 13:21:

[..]

We noemen deelnemen aan herdenkingen tijdens dodenherdenking, bevrijdingsdag, veteranendag etc. toch ook geen feestje?

We vieren Bevrijdingsdag, het valt ook onder de officiële vrije feestdagen. 
In Suriname is Keti Koti een nationale feestdag!

Misschien moet je een keer naar Rotterdam gaan en kijken hoe ze Keti koti vieren, als dat geen feestje is wat dan wel....

Deze speciale dag is een nationale feestdag op 5 mei waarop elk jaar weer de bevrijding van Nederland in de tweede wereldoorlog wordt gevierd.

De letterlijke vertaling van Keti Koti is verbroken ketenen. Dit verwijst naar de boeien waarmee de tot slaaf gemaakten vastgebonden werden in boten. Keti Koti is jaarlijks een grote en belangrijke viering in Suriname en Nederland.

Op 1 juli begint het feest met de Big Spikri-optochten. Big Spikri betekent 'Grote Spiegel' en verwijst naar de vroegere optochten in Paramaribo, waarbij deelnemers zichzelf bewonderden in spiegels van winkelruiten.

Door het hele land vinden feestelijke evenementen plaats. Zo heb je het Keti Koti-festival in Rotterdam en Amsterdam, waar je kunt genieten van heerlijke Surinaamse muziek, eten en dans. De officiële herdenkingsceremonie wordt elk jaar bij het Nationaal Monument Slavernij gehouden in het Oosterpark in Amsterdam.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-07-2025 om 13:55 Topicstarter

De Kamerleden waren dan ook niet naar Rotterdam voor het feest, maar naar het officiële gedeelte in Amsterdam.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-07-2025 om 13:58 Topicstarter

Yumi schreef op 16-07-2025 om 13:32:

[..]

Er gaat jaar in jaar uit, enorm veel geld naar ontwikkelingshulp vorig jaar 4,76 miljard euro het is een bodemloze put. Het houdt migranten niet tegen, dat blijkt wel.

Jou laatste opmerking is hoop ik een grap?

Of wil je dat we de geldkraan alleen nog openzetten richting andere landen? NL gaat als we niet investeren in eigen land kapot! Dat we dit moeten doen om minder leuk te zijn voor migranten, wat een rare kronkel!

Wist je dat we uit het bedrag dat we besteden aan ontwikkelingshulp we ook het eerste jaar van de opvang van asielzoekers betalen? Dus dat is niet allemaal geld dat we buitenlands besteden. 

Daglichtlamp schreef op 16-07-2025 om 13:55:

De Kamerleden waren dan ook niet naar Rotterdam voor het feest, maar naar het officiële gedeelte in Amsterdam.

Ik gaf Rotterdam als voorbeeld omdat ik daar zelf weleens ben geweest, maar ook in Amsterdam weten ze hoe een feestje te vieren. Voor het officiële gedeelte sturen we normaal een paar kamerleden..... 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

16-07-2025 om 14:10 Topicstarter

Yumi schreef op 16-07-2025 om 14:06:

[..]

Ik gaf Rotterdam als voorbeeld omdat ik daar zelf weleens ben geweest, maar ook in Amsterdam weten ze hoe een feestje te vieren. Voor het officiële gedeelte sturen we normaal een paar kamerleden.....

Dit waren ook maar een paar Kamerleden, inderdaad voor het officiële gedeelte .  Wat hier vooral raar is dat de rest van de Tweede Kamer geweigerd heeft om deze keer de stemmingen later op de dinsdag te doen. Dat had best gekund door een ander agendapunt eerder te behandelen. Nu gaat het achteraf de Kamer extra tijd kosten doordat twee wetten gerepareerd moeten worden.

Daglichtlamp schreef op 16-07-2025 om 13:58:

[..]

Wist je dat we uit het bedrag dat we besteden aan ontwikkelingshulp we ook het eerste jaar van de opvang van asielzoekers betalen? Dus dat is niet allemaal geld dat we buitenlands besteden.

Ja dus? 

ik blijf bij mijn vorige antwoord, niet investeren in NL betekent dat NL kapot gaat.

Miraval schreef op 16-07-2025 om 13:43:

Ik ben niet perse een Nederland eerst type, maar ik vind wel dat we in Nederland momenteel en zeker in de toekomst voor uitdagingen komen te staan vwb ons sociale stelsel en de zorg.

En dat we dan toch op andere zaken moeten gaan bezuinigen, defensiebudget moet omhoog, zorg en onderwijs moet meer geld naartoe, woningbouw moet meer geld naartoe, veiligheid is ook niet onbelangrijk. Die rekeningen kun je niet alleen neerleggen bij Nederlanders zelf, maar je moet dan ook bezuinigen op andere zaken.

Meer ontwikkelingshulp klinkt leuk, maar al jaren en jaren gaat daar vanuit diverse landen in de wereld geld heen en het veranderd niets tot weinig. Is het, gezien bovenstaande, zo'n gek idee om daarop te bezuinigen en ook op asielmigratie en de instroom? Ergens moet je als land toch ook je eigen inwoners voorop zetten, en dan de rest van de wereld?

Ik heb nooit bij stilgestaan bij de woorden 'Nederland eerst', maar iedereen over de hele wereld schijnt wel eerst-naar-de-kleine-stip-op-de-landkaart te willen, en dat gaat ten koste van ons mooie Hollandse Nederland, het landje wat normen en waarden hoog in het vaandel houd maar dan toch de ouderen 'aan de kant zet' voor sterke gezonde mannen die net zo goed in het land van herkomst aan het bestaan van hun land hadden kunnen werken. (dan heb ik het over veilige landers die niet terug willen maar wel veel geld kosten)

Dus ik zou misschien bij het verzet gaan als het nodig zou zijn om te redden wat te redden valt. Ik ben namelijk trots op onze Nederlandse cultuur. Zoals bv een Surinamer trots zal zijn op zijn cultuur.

Yumi schreef op 16-07-2025 om 14:11:

[..]

Ja dus?

ik blijf bij mijn vorige antwoord, niet investeren in NL betekent dat NL kapot gaat.

En dat zou doodzonde zijn.

Yumi schreef op 16-07-2025 om 14:11:

[..]

Ja dus?

Dat is een waarheid als een koe, niemand zal dat bestrijden. Het is dan ook niet zo dat het overgrote deel van onze rijksbegroting naar ontwikkelingssamenwerking gaat. 

ik ben enorm voor het herzien van de huidige vorm daarvan, ook die is nog gebaseerd op wat we zo’n 80 jaar geleden een goed idee vonden. 

maar om te stellen dat de samenwerking/steun niet geholpen heeft, omdat er nog steeds problemen zijn, is niet helemaal fair. Je weet namelijk helemaal niet wat de situatie zou zijn als er geen geld aan uit was gegeven. Daarbij lossen niet alle issues op met wat grijpstuivers. Anders hadden we de problemen in eigen land (waar al jaren veel meer geld naartoe gaat), ook wel opgelost. 

ik vond dit trouwens wel een interessant perspectief (maar wel kort en bondig in verhouding tot de complexiteit ervan)

https://decorrespondent.nl/16047/ontwikkelings-hulp-was-al-rot-tot-op-het-bot-lang-voor-de-miljarden-bezuinigingen-van-westerse-landen/d3052fad-1d85-07e7-2e22-dff510419807

ontwikkelingshulp is geopolitiek veel meer dan “zielige mensen helpen”, het beeld dat toch vaak een beetje doorsijpelt in gesprekken hierover. die geopolitiek is nogal veranderd, dus tijd om hier ook anders naar te kijken. De correspondent heeft hier trouwens wel meer interessante artikelen over. 

Miraval schreef op 16-07-2025 om 13:43:

Ik ben niet perse een Nederland eerst type, maar ik vind wel dat we in Nederland momenteel en zeker in de toekomst voor uitdagingen komen te staan vwb ons sociale stelsel en de zorg.

En dat we dan toch op andere zaken moeten gaan bezuinigen, defensiebudget moet omhoog, zorg en onderwijs moet meer geld naartoe, woningbouw moet meer geld naartoe, veiligheid is ook niet onbelangrijk. Die rekeningen kun je niet alleen neerleggen bij Nederlanders zelf, maar je moet dan ook bezuinigen op andere zaken.

Meer ontwikkelingshulp klinkt leuk, maar al jaren en jaren gaat daar vanuit diverse landen in de wereld geld heen en het veranderd niets tot weinig. Is het, gezien bovenstaande, zo'n gek idee om daarop te bezuinigen en ook op asielmigratie en de instroom? Ergens moet je als land toch ook je eigen inwoners voorop zetten, en dan de rest van de wereld?

Je hebt helemaal gelijk. Mijn post was sarcastisch. (En zo online komt dat toch minder goed over zie ik al)

Ik vermoed alleen wel dat als we minder investeren in ontwikkelingshulp er op de lange termijn meer migratie is. En die migratie kunnen we niet volledig stoppen/tegenhouden. Kortom ook daar moeten we een goede duurzame oplossing voor vinden. Bijvoorbeeld van stimuleren van werk waardoor ze ook belasting gaan betalen, integreren en zelf hun voorzieningen kunnen betalen. 

Tegelijkertijd als ik moet kiezen heb ik liever 1 euro voor goed onderwijs hier dan 1 euro voor goed onderwijs in een ontwikkelland. Al denk ik soms wel dat je vanuit wereld perspectief meer kan bereiken met 0,75 voor ons en 0,25voor daar. 

Neweve schreef op 16-07-2025 om 17:08:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. Mijn post was sarcastisch. (En zo online komt dat toch minder goed over zie ik al)

Ik vermoed alleen wel dat als we minder investeren in ontwikkelingshulp er op de lange termijn meer migratie is. En die migratie kunnen we niet volledig stoppen/tegenhouden. Kortom ook daar moeten we een goede duurzame oplossing voor vinden. Bijvoorbeeld van stimuleren van werk waardoor ze ook belasting gaan betalen, integreren en zelf hun voorzieningen kunnen betalen.

Tegelijkertijd als ik moet kiezen heb ik liever 1 euro voor goed onderwijs hier dan 1 euro voor goed onderwijs in een ontwikkelland. Al denk ik soms wel dat je vanuit wereld perspectief meer kan bereiken met 0,75 voor ons en 0,25voor daar.

En ook met die hele euro wordt het onderwijs daar niks. Het was niks, het is niks en het gaat ondanks miljarden en miljarden ook niks worden.

Stardust schreef op 16-07-2025 om 16:49:

[..]

Dat is een waarheid als een koe, niemand zal dat bestrijden. Het is dan ook niet zo dat het overgrote deel van onze rijksbegroting naar ontwikkelingssamenwerking gaat.

Dat schrijf ik ook nergens, je hebt denk ik gemist wat hieraan vooraf ging. 
Misschien dat mijn antwoord aan Neweve van 13.32 uur het e.a. verduidelijkt.

Yumi schreef op 16-07-2025 om 19:08:

[..]

Dat schrijf ik ook nergens

dat wilde ik ook niet insinueren. Excuses dat dat onduidelijk was. 

Koko67 schreef op 16-07-2025 om 18:55:

[..]

En ook met die hele euro wordt het onderwijs daar niks. Het was niks, het is niks en het gaat ondanks miljarden en miljarden ook niks worden.

Dat is pessimistisch. 

Jammer dat je niet geloofd dat we ook in die landen goed kunnen doen en kunnen helpen een basis op te bouwen. (En dat wij daar weer voordeel uit kunnen halen, bijvoorbeeld minder wereldwijde pandemieën). 

Er is overigens een commissie die de samenwerkingen/investeringen evalueert. Op basis van hun adviezen wordt er bijgestuurd: https://www.iob-evaluatie.nl/

Interessant stuk, uit 2023, ontwikkelingssamenwerking en kunst en cultuur zijn wel de categoriën met de meeste steun om op te bezuinigen.

https://decorrespondent.nl/14795/waarom-bezuinigen-op-ontwikkelingshulp-zo-populair-is-hint-niet-omdat-er-zo-veel-geld-heen-gaat/1e508447-9600-0bde-0ff4-31bef6268529

Is er eigenlijk ooit bepaald wat een euro investering teruggeeft aan "kwaliteit van leven" (of de qualy zoals in de zorg veel wordt gebruikt). https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Quality-adjusted_life_year

Kortom kan je beter een euro uitgeven aan zorg, onderwijst, cultuur, of asiel? Welke heeft het meeste effect op de kwaliteit van leven in Nederland. 

Al zijn dat natuurlijk deels communicerende vaten, als je alles in onderwijs steekt en niks in zorg heb je een ander effect dan 50/50. 

Stardust schreef op 16-07-2025 om 20:17:

[..]

dat wilde ik ook niet insinueren. Excuses dat dat onduidelijk was.

Dank je

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.