Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
27-06-2025 om 08:18
Fleurtje_5 schreef op 26-06-2025 om 22:59:
[..]
Nee, Het belangrijkste is dat ze weten dat ze zich hier aan de wetten MOETEN houden.
Om te vragen? Dan zou het meer kans hebben?
![]()
Met dezelfde redenering van jou is het dus ook overbodig om die antisharia verklaring te laten ondertekenen.
Ik vind die verklaring van verbondenheid die nu afgelegd wordt bij naturalisatie heel mooi. Ik zou een vergelijkbare verklaring bij het verkrijgen van een verblijfsvergunning ook mooi vinden.
Natuurlijk is het symbolisch, onze wetten gelden sowieso. Maar symboliek heeft ook iets krachtigs.
Fleurtje_5
27-06-2025 om 09:04
Neweve schreef op 27-06-2025 om 07:42:
[..]
Vragen zijn niet altijd vrijblijvend. Als je nee antwoordt kan je dus niet in Nederland wonen.
Maar die vraag moet voor iedereen gelden en niet alleen voor moslims.
Ik heb even terug gekeken. Mijn antwoord gaf ik op dit:
Het belangrijkste is dat we aan mensen die hier willen wonen vragen om zich aan onze wetten te houden.
Stel, Je gaat naar een of ander vreemd land (waar je al opgesloten word voor een joint in je bagage bijvoorbeeld). Denk je dat ze je daar de vraag voorleggen of je zin hebt om je aan de wetten te houden?
Als je daar naar toe gaat weet je gewoon dat je geen joint in je bagage moet stoppen.
Die vraag (wat geen vraag moet zijn, maar is gewoon een wet) geld juist voor IEDEREEN ongeacht geloof, huidskleur, leeftijd, beroep of afkomst.
Fleurtje_5
27-06-2025 om 09:18
Daglichtlamp schreef op 27-06-2025 om 08:18:
[..]
Met dezelfde redenering van jou is het dus ook overbodig om die antisharia verklaring te laten ondertekenen.
Ik vind die verklaring van verbondenheid die nu afgelegd wordt bij naturalisatie heel mooi. Ik zou een vergelijkbare verklaring bij het verkrijgen van een verblijfsvergunning ook mooi vinden.
Natuurlijk is het symbolisch, onze wetten gelden sowieso. Maar symboliek heeft ook iets krachtigs.
....en toch zie ik daar een 'speling' in je laatste regel. Met wat wrikken ontstaat er steeds meer speling (ruimte)
Je ziet het met de moskeeën, steeds meer moskeeën, telkens een paar stappen erbij. Steeds meer gesluierden. Dan de versterkte Arabische gebeden door de straten. Tot dat men in Den Haag wakker word en 'ho ho' zegt, en dan krijgt te horen 'maar dat doen we al jaren zo'.
Symboliek hoort op een 'spirituele najaarsbeurs' of op een fancy fair.
Betekenis Symboliek: Symboliek is het gebruik van symbolen om ideeën, concepten of waarden uit te drukken. Het is een manier om diepere betekenissen over te brengen dan de letterlijke betekenis van een woord of afbeelding zou doen.
Bakblik
27-06-2025 om 09:36
Fleurtje_5 schreef op 27-06-2025 om 09:18:
[..]
....en toch zie ik daar een 'speling' in je laatste regel. Met wat wrikken ontstaat er steeds meer speling (ruimte)
Je ziet het met de moskeeën, steeds meer moskeeën, telkens een paar stappen erbij. Steeds meer gesluierden. Dan de versterkte Arabische gebeden door de straten. Tot dat men in Den Haag wakker word en 'ho ho' zegt, en dan krijgt te horen 'maar dat doen we al jaren zo'.
Symboliek hoort op een 'spirituele najaarsbeurs' of op een fancy fair.
Betekenis Symboliek: Symboliek is het gebruik van symbolen om ideeën, concepten of waarden uit te drukken. Het is een manier om diepere betekenissen over te brengen dan de letterlijke betekenis van een woord of afbeelding zou doen.
Jasses Fleurtje_5 jij weet ook letterlijk alles wat gepost wordt in te draaien en naar jouw anti-islaam gedachtengoed te draaien.
We wonen allebei in Nederland en toch herken ik jouw verhalen over het straatbeeld niet.
Fleurtje_5
27-06-2025 om 09:52
Bakblik schreef op 27-06-2025 om 09:36:
[..]
Jasses Fleurtje_5 jij weet ook letterlijk alles wat gepost wordt in te draaien en naar jouw anti-islaam gedachtengoed te draaien.
We wonen allebei in Nederland en toch herken ik jouw verhalen over het straatbeeld niet.
Haal dat 'Jasses Fleurtje' maar uit je bericht.
Betekenis Jasses:
1) Bah 2) Bastaardvloek 3) Uiting van afkeuring 4) Uitroep van afkeer. Gadverdamme. uitroep van afschuw.
Zodra men iets aankaart wat storend is, krijgt men weer die 'anti-islam gedachtengoed' verwijten. Het is nou eenmaal zo dat velen zich er wel aan storen.
https://youtu.be/ed2gpVz0DvY?si=9K1rgac9riuGZvZn 2 maanden geleden. Nederland klaar met keiharde oproepen moskee: 'Past hier niet!'https://youtu.be/tXT44_VLzXA?si=tmnRHBGfLJXi2Y4a 6 mei 2020 Sinds een paar weken brengt de Taibah moskee in Kraaiennest vijf keer per een dag een versterkte gebedsoproep ten gehore.
Herfstappeltaart
27-06-2025 om 10:02
Daglichtlamp schreef op 26-06-2025 om 12:44:
[..]
De PVV dreigt gewoon dat ze tegen gaan stemmen. Maar zij willen sowieso geen oplossingen, stel dat we de problemen met het huidige asielstelsel echt oplossen, wie gaat er dan nog op hun stemmen?
Precies wat mijn man vanmorgen ook zei. Ze verliezen dan compleet hun bestaansrecht.
Bakblik
27-06-2025 om 11:06
Fleurtje_5 schreef op 27-06-2025 om 09:52:
[..]
Haal dat 'Jasses Fleurtje' maar uit je bericht.
Betekenis Jasses:
1) Bah 2) Bastaardvloek 3) Uiting van afkeuring 4) Uitroep van afkeer. Gadverdamme. uitroep van afschuw.Zodra men iets aankaart wat storend is, krijgt men weer die 'anti-islam gedachtengoed' verwijten. Het is nou eenmaal zo dat velen zich er wel aan storen.
https://youtu.be/ed2gpVz0DvY?si=9K1rgac9riuGZvZn 2 maanden geleden. Nederland klaar met keiharde oproepen moskee: 'Past hier niet!'
https://youtu.be/tXT44_VLzXA?si=tmnRHBGfLJXi2Y4a 6 mei 2020 Sinds een paar weken brengt de Taibah moskee in Kraaiennest vijf keer per een dag een versterkte gebedsoproep ten gehore.
Nee dat haal ik niet uit mijn bericht. Ik keur het namelijk af dat jij altijd als zo draait dat je tegende islam bent. En doet alsof iedereen er tegen is. En dat is niet zo! Jouw waarheid is niet DE waarheid!
felija
27-06-2025 om 11:11
Ik hoop met heel mijn hart dat het volgende kabinet andere prioriteiten heeft dan alleen asiel als het grote probleem zien van onze samenleving.
Woningnood, stikstof, personeelstekorten, onderwijs, zorg. Er zijn zoveel terreinen waarop de samenleving goede politieke leiding nodig heeft en dat staat op deze manier al jaren on hold, door de hyperfocus op asiel, met alle kwalijke gevolgen van dien.
Ik ben dat eindeloze gezeur over asielzoekers en moslims echt spuugzat.
Koko67
27-06-2025 om 11:21
Bakblik schreef op 27-06-2025 om 09:36:
[..]
We wonen allebei in Nederland en toch herken ik jouw verhalen over het straatbeeld niet
Nou, ik wel. Hele wijken in bv. Utrecht, Rotterdam, Tilburg enz. waar je vrouwen in enorme kleden een eindje achter de man aan ziet sjokken. Steeds meer moskeeën, steeds meer homohaat, steeds meer jodenhaat. Dus ik denk dat het er erg van afhangt waar je woont. Waar ik woon moet ik soms 2 keer kijken voordat ik verstandelijk weet dat ik toch echt in mijn land ben, gevoelsmatig lijkt het of ik in Marokko ben. De politie gaat hier lekker thee drinken in de moskee ( alleen de mannen uiteraard) en op de basisscholen gaan ze 2 keer per jaar op bezoek bij de moskeeën. Als je dat als ouder niet oké vindt, ben je een moslimhater. Naar een kerk gaan ze niet op bezoek. En naar een synagoge ook niet. Vrouwen worden hier regelmatig toegesist.
Dus ik denk dat de mate van tolerantie erg afhangt van waar je huis staat.
Fleurtje_5
27-06-2025 om 11:36
Bakblik schreef op 27-06-2025 om 11:06:
[..]
Nee dat haal ik niet uit mijn bericht. Ik keur het namelijk af dat jij altijd als zo draait dat je tegende islam bent. En doet alsof iedereen er tegen is. En dat is niet zo! Jouw waarheid is niet DE waarheid!
Als je die twee video's bekijkt die ik had geplaatst, dan zie je dat er ook mensen zijn die zeggen dat ze er geen last van ondervinden.
Ik ben NIET tegen de islam, en ook niet tegen het Joodse geloof of welk ander geloof dan ook. Al ben je aanhanger van Hari Chisna. Heb er zelfs respect voor. Maar dat betekend niet dat ik ook Hari Chrisna wil zijn.
In Nederland is er gelukkig Godsdienstvrijheid, dat betekend dus ook dat mensen ONGELOVIG zouden mogen zijn. Die staan niet te springen op Arabische gebeden door hun straat.
Stardust
27-06-2025 om 11:52
Koko67 schreef op 27-06-2025 om 11:21:
[..]
Je bedoelt die grote steden waar men over het algemeen een stuk minder xenofobisch stemt dan in de rest van het land? Het klopt; tolerantie hangt samen met hoeveel contact je hebt met "de ander". Maar grosso modo dus precies andersom dan jij beschrijft.
Het helpt als je mensen leert kennen en ze niet alleen ziet als "een vreemde", zoals jij je (kennelijk?) buurtgenoten omschrijft.
Moorman naar de landelijke politiek. Jammer voor Amsterdam, ik denk een aanwinst voor het land. Wat zij op onderwijs en armoede heeft gedaan vind ik mooi. Niet bang voor vernieuwende oplossingen en experimenten. Echte problemen aanpakken, in plaats van symptoombestrijding en zondebokken.
https://www.at5.nl/nieuws/233254/wethouder-marjolein-moorman-pvda-wil-de-landelijke-politiek-in
Koko67
27-06-2025 om 12:15
Stardust schreef op 27-06-2025 om 11:52:
[..]
Je bedoelt die grote steden waar men over het algemeen een stuk minder xenofobisch stemt dan in de rest van het land? Het klopt; tolerantie hangt samen met hoeveel contact je hebt met "de ander". Maar grosso modo dus precies andersom dan jij beschrijft.
Het helpt als je mensen leert kennen en ze niet alleen ziet als "een vreemde", zoals jij je (kennelijk?) buurtgenoten omschrijft.
Moorman naar de landelijke politiek. Jammer voor Amsterdam, ik denk een aanwinst voor het land. Wat zij op onderwijs en armoede heeft gedaan vind ik mooi. Niet bang voor vernieuwende oplossingen en experimenten. Echte problemen aanpakken, in plaats van symptoombestrijding en zondebokken.
https://www.at5.nl/nieuws/233254/wethouder-marjolein-moorman-pvda-wil-de-landelijke-politiek-in
Nee ,ik bedoel niet alleen grote steden. De meeste groenlinksers zijn hoog opgeleid en wonen dan wel in bv. Amsterdam , maar niet 3 hoog achter. En veel contact hebben ze zeker niet met deze mensen. Oh ja, met een of 2 moslima die in bv. Gemeenteraad zitten. " kijk ons eens deugen". Maar niet met al die mensen in sociale huurwoningen. En die stemmen heel anders.
Bakblik
27-06-2025 om 12:23
Koko67 schreef op 27-06-2025 om 11:21:
[..]
Nou, ik wel. Hele wijken in bv. Utrecht, Rotterdam, Tilburg enz. waar je vrouwen in enorme kleden een eindje achter de man aan ziet sjokken. Steeds meer moskeeën, steeds meer homohaat, steeds meer jodenhaat. Dus ik denk dat het er erg van afhangt waar je woont. Waar ik woon moet ik soms 2 keer kijken voordat ik verstandelijk weet dat ik toch echt in mijn land ben, gevoelsmatig lijkt het of ik in Marokko ben. De politie gaat hier lekker thee drinken in de moskee ( alleen de mannen uiteraard) en op de basisscholen gaan ze 2 keer per jaar op bezoek bij de moskeeën. Als je dat als ouder niet oké vindt, ben je een moslimhater. Naar een kerk gaan ze niet op bezoek. En naar een synagoge ook niet. Vrouwen worden hier regelmatig toegesist.
Dat kan ermee te maken hebben maar ik denk vooral ook dat hoe je in het leven staat bepaald of je tolerant bent of niet.
Ik zie echt wel dat er mensen zijn met een islamitische achtergrond die dingen doen die niet door de beugel kunnen. Van die vrouwen in lange gewaden die 3 stappen achter hun man lopen heb ik geen last; ze doen niemand kwaad. Ik zie het, hoor die gebedsoproep en ga door met mijn leven. En ja ik zie het regelmatig want ik woon in de meest multiculturele wijk van mijn dorp.
Persoonlijk denk ik dat het "kwaad" dat moslims doen juist aangewakkerd wordt doordat Wilders en zijn aanhang steeds maar openlijk kritiek hebben op de islam en daarmee er voor zorgen dat bijna alle moslims zich nog harder vastklampen aan hun eigen waarden en normen. Dat ze de uiterlijke kenmerken van hun geloof nodig hebben om zichzelf te kunnen zijn.
Yumi
27-06-2025 om 12:51
Daglichtlamp schreef op 26-06-2025 om 12:44:
[..]
De PVV dreigt gewoon dat ze tegen gaan stemmen. Maar zij willen sowieso geen oplossingen, stel dat we de problemen met het huidige asielstelsel echt oplossen, wie gaat er dan nog op hun stemmen?
Zowel de PVV als het CDA willen tegen stemmen, om reden:
PVV-Kamerlid Vondeling bracht in het debat deze boodschap duidelijk naar voren. Er moet ook nog een onmiddellijke intrekking komen van de spreidingswet, illegaliteit moet strafbaar worden en aan de 'wetten van Faber' mag niet gesleuteld worden, stelt ze.
Oppositiepartij CDA heeft andere bezwaren. De partij is voor een strenger asielbeleid, maar vreest voor uitvoeringsproblemen vooral bij de toch al overbelaste Immigratie-en Naturalisatiedienst (IND). De IND heeft bij herhaling gewaarschuwd voor problemen. CDA-leider Bontenbal wil een paar maanden uitstel.
"Ik ga niet tekenen bij het kruisje", zei hij tegen regeringspartijen VVD, NSC en BBB, die hopen op zijn steun.
Invoering asielwetten hangt aan zijden draadje, steun PVV en CDA onzeker
Yumi
27-06-2025 om 13:02
Fleurtje_5 schreef op 27-06-2025 om 11:36:
[..]
Als je die twee video's bekijkt die ik had geplaatst, dan zie je dat er ook mensen zijn die zeggen dat ze er geen last van ondervinden.
Ik ben NIET tegen de islam, en ook niet tegen het Joodse geloof of welk ander geloof dan ook. Al ben je aanhanger van Hari Chisna. Heb er zelfs respect voor. Maar dat betekend niet dat ik ook Hari Chrisna wil zijn.
In Nederland is er gelukkig Godsdienstvrijheid, dat betekend dus ook dat mensen ONGELOVIG zouden mogen zijn. Die staan niet te springen op Arabische gebeden door hun straat.
Vind de 2de video grappig, meneer heeft er geen last, de oproep voor het gebed is meestal maar een paar dagen tijdens de ramadan, en zolang ze maar niet dichter bij zijn huis komen...
Meneer weet niet waar hij het over heeft ramadan een paar dagen, en niet bij zijn huis.