Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Nicole123
27-06-2025 om 13:14
Koko67 schreef op 27-06-2025 om 11:21:
[..]
Nou, ik wel. Hele wijken in bv. Utrecht, Rotterdam, Tilburg enz. waar je vrouwen in enorme kleden een eindje achter de man aan ziet sjokken. Steeds meer moskeeën, steeds meer homohaat, steeds meer jodenhaat. Dus ik denk dat het er erg van afhangt waar je woont. Waar ik woon moet ik soms 2 keer kijken voordat ik verstandelijk weet dat ik toch echt in mijn land ben, gevoelsmatig lijkt het of ik in Marokko ben. De politie gaat hier lekker thee drinken in de moskee ( alleen de mannen uiteraard) en op de basisscholen gaan ze 2 keer per jaar op bezoek bij de moskeeën. Als je dat als ouder niet oké vindt, ben je een moslimhater. Naar een kerk gaan ze niet op bezoek. En naar een synagoge ook niet. Vrouwen worden hier regelmatig toegesist.
Dus ik denk dat de mate van tolerantie erg afhangt van waar je huis staat.
Mijn huis staat middenin een gebied met relatief veel moslims en mensen met een migratie achtergrond, als je het vergelijkt met de rest van Nederland. Juist daardoor heb ik er geen enkel probleem mee om mensen met een hoofddoek of een andere afkomst of geloof tegen te komen. Ik ben het gewend en het overgrote deel van deze mensen is gewoon aardig en vriendelijk, een klein deel niet. Het zijn net mensen... Wat boeit het mij nou wat iemand anders voor kleding draagt en of mijn tandartsassistente, mijn collega of iemand die ik op straat tegenkom van Marokkaanse afkomst is, een 2e generatie Surinamer of een regelrechte afstammeling van de Friezen en Bataven?
Fleurtje_5
27-06-2025 om 13:30
Bakblik schreef op 27-06-2025 om 12:23:
[..]
Dat kan ermee te maken hebben maar ik denk vooral ook dat hoe je in het leven staat bepaald of je tolerant bent of niet.
Ik zie echt wel dat er mensen zijn met een islamitische achtergrond die dingen doen die niet door de beugel kunnen. Van die vrouwen in lange gewaden die 3 stappen achter hun man lopen heb ik geen last; ze doen niemand kwaad. Ik zie het, hoor die gebedsoproep en ga door met mijn leven. En ja ik zie het regelmatig want ik woon in de meest multiculturele wijk van mijn dorp.
Persoonlijk denk ik dat het "kwaad" dat moslims doen juist aangewakkerd wordt doordat Wilders en zijn aanhang steeds maar openlijk kritiek hebben op de islam en daarmee er voor zorgen dat bijna alle moslims zich nog harder vastklampen aan hun eigen waarden en normen. Dat ze de uiterlijke kenmerken van hun geloof nodig hebben om zichzelf te kunnen zijn.
En tolerant zijn ze dus niet. Daarom word tolerantie van de westerling verlangt.Jij kan een tegengeluid op een openbaar forum niet eens tolereren. Sta jij wel 'bepaald goed' en tolerant in het leven?
Tuurlijk, het is volgens jou de schuld van Wilders dat er aanslagen gepleegd worden in naam van een geloof, Wilders wakkert 'het kwaad' volgens jou aan. Wilders is niet tolerant en daarom zelf schuld dat hij beveiliging nodig heeft, en Wilders is het ook schuld dat op Duitse Kerstmarkten mensen schrikken van een vrachtwagen? Of kerkdiensten in Frankrijk waar doden vallen? Wilders zit ook in de gemeenteraad of kabinet in bv Afghanistan? Foei die Wilders toch, allemaal zijn schuld.
bieb1963
27-06-2025 om 13:48
Fleurtje_5 schreef op 27-06-2025 om 13:30:
[..]
En tolerant zijn ze dus niet. Daarom word tolerantie van de westerling verlangt.Jij kan een tegengeluid op een openbaar forum niet eens tolereren. Sta jij wel 'bepaald goed' en tolerant in het leven?
Tuurlijk, het is volgens jou de schuld van Wilders dat er aanslagen gepleegd worden in naam van een geloof, Wilders wakkert 'het kwaad' volgens jou aan. Wilders is niet tolerant en daarom zelf schuld dat hij beveiliging nodig heeft, en Wilders is het ook schuld dat op Duitse Kerstmarkten mensen schrikken van een vrachtwagen? Of kerkdiensten in Frankrijk waar doden vallen? Wilders zit ook in de gemeenteraad of kabinet in bv Afghanistan? Foei die Wilders toch, allemaal zijn schuld.
Nee natuurlijk is dat niet zo. Maar als je gaat scanderen met ‘minder Marokkanen’ en praat over kopvoddentaks, dan zet je wel doelbewust een groot deel van de bevolking te kijk. Dat helpt niet bepaald tolerantie.
Koko67
27-06-2025 om 13:49
[..]
En dat geen cabaretier een grapje durft te maken over de Islam. Dat je in Brussel bepaalde wijken echt niet in kan als blanke Belg. Dat leraren worstelen met lesgeven over de 2e wereldoorlog, burgerschap over gelijkheid tussen mannen, vrouwen, homo's en transgenders.
FaithfulDuck87
27-06-2025 om 13:59
Koko67 schreef op 27-06-2025 om 13:49:
[..]
En dat geen cabaretier een grapje durft te maken over de Islam. Dat je in Brussel bepaalde wijken echt niet in kan als blanke Belg. Dat leraren worstelen met lesgeven over de 2e wereldoorlog, burgerschap over gelijkheid tussen mannen, vrouwen, homo's en transgenders.
Dat zijn niet alleen de moslims die daar moeite mee hebben. De tolerantie in heel Nederland loopt daar voor terug, mss moeten ze daar les in gaan geven.
Yumi
27-06-2025 om 14:03
bieb1963 schreef op 27-06-2025 om 13:48:
[..]
Nee natuurlijk is dat niet zo. Maar als je gaat scanderen met ‘minder Marokkanen’ en praat over kopvoddentaks, dan zet je wel doelbewust een groot deel van de bevolking te kijk. Dat helpt niet bepaald tolerantie.
Kopvoddetaks was in 2009
Minder minder in 2014
Iets met oude koeien en zo... Ik denk maar zo, er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan 
Nicole123
27-06-2025 om 14:05
Yumi schreef op 27-06-2025 om 14:03:
[..]
Kopvoddetaks was in 2009
Minder minder in 2014
Iets met oude koeien en zo... Ik denk maar zo, er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan
Lees het partijprogramma van de PVV, de website, de tweets van Wilders. Ze staan bol van grove anti-islam retoriek. Dat zijn geen kleine vlekjes, het is het wezen van de PVV.
Bakblik
27-06-2025 om 14:10
[..]
Ooit een moslim ontmoet?
De meesten zijn hartstikke tolerant. Mits je ze niet bij het eerste contact al meteen in de hoek drijft. Tolerant moet van 2 kanten komen. Een beetje rekening houden met elkaars gebruiken.
Loeki72
27-06-2025 om 14:21
Nicole123 schreef op 27-06-2025 om 13:14:
[..]
Mijn huis staat middenin een gebied met relatief veel moslims en mensen met een migratie achtergrond, als je het vergelijkt met de rest van Nederland. Juist daardoor heb ik er geen enkel probleem mee om mensen met een hoofddoek of een andere afkomst of geloof tegen te komen. Ik ben het gewend en het overgrote deel van deze mensen is gewoon aardig en vriendelijk, een klein deel niet. Het zijn net mensen... Wat boeit het mij nou wat iemand anders voor kleding draagt en of mijn tandartsassistente, mijn collega of iemand die ik op straat tegenkom van Marokkaanse afkomst is, een 2e generatie Surinamer of een regelrechte afstammeling van de Friezen en Bataven?
Idem. Alleen al in mijn straatje wonen in 6 huizen mensen van 5 nationaliteiten. Dat is echt geen probleem. Ik werk met collega’s en patiënten uit verschillende culturen.
Koko67
27-06-2025 om 14:58
Friezinnetje schreef op 27-06-2025 om 13:59:
[..]
Dat zijn niet alleen de moslims die daar moeite mee hebben. De tolerantie in heel Nederland loopt daar voor terug, mss moeten ze daar les in gaan geven.
Ik heb meer dan 30 jaar op een vmbo les gegeven. Dat waren altijd en alleen de moslims die daar problemen mee hadden en meestal met themaweken over deze onderwerpen massaal ziek gemeld werden. Die tolerantie loopt terug omdat er steeds meer moslims in Nederland komen wonen . Wil je hier iets mee , zul je het moeten durven benoemen.
Bakblik
27-06-2025 om 15:22
Koko67 schreef op 27-06-2025 om 14:58:
[..]
Ik heb meer dan 30 jaar op een vmbo les gegeven. Dat waren altijd en alleen de moslims die daar problemen mee hadden en meestal met themaweken over deze onderwerpen massaal ziek gemeld werden. Die tolerantie loopt terug omdat er steeds meer moslims in Nederland komen wonen . Wil je hier iets mee , zul je het moeten durven benoemen.
Het percentage moslims in Nederland is al jaren ongeveer 5 %. Tussen 2012 en 2022 is het percentage van 4.5 naar 5.5 gestegen ja er komen er steeds meer maar dat gaat niet echt hard.
Aan dat massaal ziek melden als er een themaweek is over iets daar moet wat aan gedaan worden. Als je niet ziek bent moet je er gewoon zijn. Als je er niet bij wilt zijn moet je verlof aanvragen op religieuze gronden en dan kan het zijn dat je dat niet krijgt.
De directeur van de basisschool van mijn kinderen was daar altijd heel fel op. Prima dat jehova's niet bij het winterfeest willen zijn vanwege de aanwezigheid van een kerstboom maar dan wel via de officiële weg. Bij te vaak ongeoorloofde afwezigheid moest de lpa ingeschakeld worden. Dit werd ieder jaar duidelijk gecommuniceerd bij de start van het jaar. Wedden dat ouders dan ineens niet meer ziekmelden!
FaithfulDuck87
27-06-2025 om 15:24
Koko67 schreef op 27-06-2025 om 14:58:
[..]
ik heb het niet alleen over de scholen. In heel Nederland, is er steeds meer moeite met homo's, transgenders ed.
bieb1963
27-06-2025 om 15:42
Yumi schreef op 27-06-2025 om 14:03:
[..]
Kopvoddetaks was in 2009
Minder minder in 2014
Dat is de toon die toen is gezet en daar is niets aan veranderd
Nighttripper
27-06-2025 om 15:43
Friezinnetje schreef op 27-06-2025 om 15:24:
[..]
ik heb het niet alleen over de scholen. In heel Nederland, is er steeds meer moeite met homo's, transgenders ed.
Nope,het is met name alleen in Amsterdam een duidelijke trend.Terwijl de acceptatie juist in de rest van Nederland WEL groeit. Drie keer raden waarom juist Amsterdam? Of nee, laten we dat maar niet doen.Maar rapporten daarover beter in een diepe la wegstoppen.En vooral de oorzaak niet benoemen.Iets te pijnlijk en zo...😞.
"Rutger Groot Wassink moet zich woensdag 26 januari opnieuw verantwoorden voor het vermeend achterhouden van een rapport over lhbti-geweld in Amsterdam, waaraan vooral Marokkaans-Nederlandse jongeren zich schuldig zouden maken. De GroenLinks-wethouder hangt een motie van wantrouwen boven het hoofd."
https://www.telegraaf.nl/binnenland/pijnlijk-terwijl-homoacceptatie-vrijwel-overal-groeit-daalt-die-in-gaycapital-amsterdam/72238560.html "
Amsterdam - De dalende homoacceptatie onder jongeren in Amsterdam en een aantal andere regio’s is niet onderdeel van een landelijke trend. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van demissionair staatssecretaris Mariëlle Paul (VVD). De Amsterdamse gemeenteraad deed de schrikbarende cijfers eerder wel af als een internationaal en nationaal probleem.
https://www.telegraaf.nl/opinie/amsterdam-kan-werkelijkheid-homohaat-niet-aan/64426192.html
Koko67
27-06-2025 om 15:49
Friezinnetje schreef op 27-06-2025 om 15:24:
[..]
Nee hoor , dat klopt niet.