Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Miraval
19-06-2025 om 18:40
Bakblik schreef op 19-06-2025 om 18:03:
[..]
Dus als je tegen de oorlog bent die Netanyahu voert dan ben je gelijk schuldig aan antisemitisme?
Vreemde gedachtenkronkel.......
Ik vind dat de joden hier niet verantwoordelijk zijn voor de oorlog daar. Zelfs de joden daar die het regime niet steunen kan ik niet verantwoordelijk houden voor de daden van de regering daar.
Ja heel erg als ze plat gebombardeerd worden door Iran maar dat hebben ze wel te danken aan hun eigen regime dat alles wat niet joods (lees islamitisch) is als het grote gevaar ziet.
Als Netanyahu niet stopt met zijn oorlog op 2 fronten dan krijgt hij geen spullen meer om zijn land veilig te houden. Jammer dan! Dat is geen antisemitisme dat is gerechtigheid. Zijn daden tegen Palestina en Iran zijn om niet zoals het met het buren om zou moeten gaan.
Die misdaad is heel snel op het lossen als Netanyahu stopt met bombarderen en gaat praten over vrede hoeft het echt geen jaren te duren.
Wow. Ik heb niet eens woorden om te beschrijven wat ik vind van deze post.
Israël is nooit helemaal veilig geweest, ook niet voor 7 oktober. Vergeten we ook even voor het gemak het gevaar vanuit Hezbollah? De Houthi's? De Islamitische Jihad?
Als de Iron Dome morgen wegvalt bestaat Israël binnen 1 week niet meer. Ik hoop dat je je dat ook realiseert?
Er zijn vele andere manieren om als Nederlandse overheid de steun aan Israël te stoppen en een statement te maken. Begin eens met economische sancties zou ik zeggen, ipv te spelen met het leven van onschuldige burgers.
Miraval
19-06-2025 om 18:49
https://x.com/steven_braham/status/1935706556722548940?s=19
Eric van den Burg omschrijft precies de reden waarom dit plan van GL/PvdA onzalig is. En dat doet hij netjes en heel duidelijk.
Zorroo
19-06-2025 om 18:55
Miraval schreef op 19-06-2025 om 18:29:
[..]
De achterban van GroenLinks zit vol met Anti Israël sentiment, openlijk danwel schurend aan antisemitisme. Lees even wat bijdragen van Sabine Scharwachter her en der, of Kouthar Bouchallikht, en dan de reacties van hun achterban. En het antisemitisme is nog steeds toenemend in Nederland, dus nee die kaart is verre van genoeg getrokken. Net zoals de islamofobie kaart niet genoeg getrokken kan worden. Of de racismekaart.
Met deze motie van GL/PvdA zal die wel weer aangewakkerd gaan worden zelfs. Het is een kansloze motie waarmee je in feite zegt dat onschuldige Israëlische burgers dan maar tijdelijk even pech hebben.
Als je tegen de daden van de regering van Israël bent is dat géén antisemitisme. Israël chanteert de wereld door voortdurend deze kaart te trekken terwijl het land met de huidige regering tot een boevenstaat is verworden. Kijk de recente documentaire The Settlers van Theroux eens. Zo gaat het er daar aan toe. Israël als staat denkt dat zij alles kan maken, op grond van religieuze teksten en het (uiteraard afschuwelijke, onuitsprekelijk tragische) lot van de joden in de oorlog. Dat moet een keer klaar zijn. Haat tegen mensen met Joodse achtergrond puur om wie ze zijn, dat is antisemitisme. Kritiek, tegengas en woede tegen de regering van Israël is, gezien de omstandigheden in mijn ogen volkomen terecht en geoorloofd. Wat een bepaalde achterban van bepaalde politici voor foute ideeën hebben, dat zal zeker. Maar het mag het beeld niet vertroebelen dat Netanyahu en zijn regering vreselijk zaken op hun kerfstok hebben en dat dat ook uitgesproken mag worden.
Miraval
19-06-2025 om 18:59
Zorroo schreef op 19-06-2025 om 18:55:
[..]
Als je tegen de daden van de regering van Israël bent is dat géén antisemitisme. Israël chanteert de wereld door voortdurend deze kaart te trekken terwijl het land met de huidige regering tot een boevenstaat is verworden. Kijk de recente documentaire The Settlers van Theroux eens. Zo gaat het er daar aan toe. Israël als staat denkt dat zij alles kan maken, op grond van religieuze teksten en het (uiteraard afschuwelijke, onuitsprekelijk tragische) lot van de joden in de oorlog. Dat moet een keer klaar zijn. Haat tegen mensen met Joodse achtergrond puur om wie ze zijn, dat is antisemitisme. Kritiek, tegengas en woede tegen de regering van Israël is, gezien de omstandigheden in mijn ogen volkomen terecht en geoorloofd. Wat een bepaalde achterban van bepaalde politici voor foute ideeën hebben, dat zal zeker. Maar het mag het beeld niet vertroebelen dat Netanyahu en zijn regering vreselijk zaken op hun kerfstok hebben en dat dat ook uitgesproken mag worden.
Ik ken het verschil tussen kritiek op Israël en antisemitisme heel goed hoor. En ik denk dat jij ook goed weet dat dat niet is wat ik bedoelde met mijn post.
Gelukkig heeft de motie het niet gehaald. Wel nog 35 stemmen voor lees ik op X.
Zilver_gray
19-06-2025 om 19:01
[..]
Precies wat je hier zegt!
Koko67
19-06-2025 om 19:01
Het is voor mij niet te vatten dat iemand kan denken dat het niet erg is als Israël zijn burgers niet meer kan beschermen, maar het lot van de Palestijnen zich wel aantrekt. Als je het dan over hypocrisie hebt.
Loeki72
19-06-2025 om 19:12
Koko67 schreef op 19-06-2025 om 19:01:
Het is voor mij niet te vatten dat iemand kan denken dat het niet erg is als Israël zijn burgers niet meer kan beschermen, maar het lot van de Palestijnen zich wel aantrekt. Als je het dan over hypocrisie hebt.
Maar waarom vind je het andersom geen probleem?
Zorroo
19-06-2025 om 19:14
Miraval schreef op 19-06-2025 om 18:59:
[..]
Ik ken het verschil tussen kritiek op Israël en antisemitisme heel goed hoor. En ik denk dat jij ook goed weet dat dat niet is wat ik bedoelde met mijn post.
Gelukkig heeft de motie het niet gehaald. Wel nog 35 stemmen voor lees ik op X.
Je schrijft dat de antisemitisme-kaart niet genoeg getrokken kan worden, 'net als de islamofobie- of racismekaart'. Ik denk dat je juist voorzichtig en terughoudend moet zijn om in de huidige context met die kaart te zwaaien. Of je nu voor, tegen of neutraal staat tegenover Israël als concept. Het slaat elke mogelijkheid tot een evenwichtige discussie dood. En het draagt ook op geen enkele manier bij aan een oplossing, het polariseert en verhardt alleen maar. Maar fijn dat je het verschil op zich wel kent.
felija
19-06-2025 om 19:16
Koko67 schreef op 19-06-2025 om 19:01:
Bedoel je dan diegenen die de motie in hebben gediend en voor hebben gestemd?
Koko67
19-06-2025 om 19:17
Loeki72 schreef op 19-06-2025 om 19:12:
[..]
Maar waarom vind je het andersom geen probleem?
Waarom denk je dat ik het andersom geen probleem vind?
Ik vind dode Palestijnen verschrikkelijk. Maar is snap het dilemma van Israël ook. Hamas verschuilt zich in scholen, in ziekenhuizen en doen zich voor als pers. Hoe ga je die verslaan?
Maar wat vind jij van Groen links die vindt dat Israël zich niet meer hoeft te verdedigen. Met veel dode Joden tot gevolg?
Koko67
19-06-2025 om 19:17
felija schreef op 19-06-2025 om 19:16:
[..]
Bedoel je dan diegenen die de motie in hebben gediend en voor hebben gestemd?
Ja, die bedoel ik
Bakblik
19-06-2025 om 19:58
[..]
Dit dus. Het is inderdaad een keer klaar met zielig doen.
Sancties tegen een land treffen altijd ook de burgerbevolking. Sancties tegen Rusland treft de individuele burger meer dan dat ze Poetin treffen. Ook die heffingen van Trump hebben met gevolgen voor de burgers dan voor de regeringen van bepaalde landen.
Historisch gezien is de plek die ze hebben uitgekozen om de staat Israël te bouwen natuurlijk al niet helemaal kosher. Op dat moment woonden daar Palestijnen die plaats moesten maken voor de Joodse staat. Ze hadden vanaf het begin kunnen bedenken dat daar narigheid van kwam. Een willekeurige burger uit Nederland kan ook niet zomaar een nederzetting stichten in de tuin van zijn buren.
En volk heeft geen recht op een stuk land, omdat dat in een antiek boek staat.
Miraval
19-06-2025 om 20:00
Zorroo schreef op 19-06-2025 om 19:14:
[..]
Je schrijft dat de antisemitisme-kaart niet genoeg getrokken kan worden, 'net als de islamofobie- of racismekaart'. Ik denk dat je juist voorzichtig en terughoudend moet zijn om in de huidige context met die kaart te zwaaien. Of je nu voor, tegen of neutraal staat tegenover Israël als concept. Het slaat elke mogelijkheid tot een evenwichtige discussie dood. En het draagt ook op geen enkele manier bij aan een oplossing, het polariseert en verhardt alleen maar. Maar fijn dat je het verschil op zich wel kent.
Ik schrijf het idd verkeerd, excuses. Ik bedoel dat het benoemen van bestaand antisemitisme niet genoeg gedaan kan worden. Evenals bestaande Islamobie en racisme.
En dat heeft weer niks met kritiek op Israël te maken, tenzij je het bestaansrecht van Israël ontkend. Want dan is het wel antisemitisme.
Miraval
19-06-2025 om 20:06
Bakblik schreef op 19-06-2025 om 19:58:
[..]
Dit dus. Het is inderdaad een keer klaar met zielig doen.
Sancties tegen een land treffen altijd ook de burgerbevolking. Sancties tegen Rusland treft de individuele burger meer dan dat ze Poetin treffen. Ook die heffingen van Trump hebben met gevolgen voor de burgers dan voor de regeringen van bepaalde landen.
Historisch gezien is de plek die ze hebben uitgekozen om de staat Israël te bouwen natuurlijk al niet helemaal kosher. Op dat moment woonden daar Palestijnen die plaats moesten maken voor de Joodse staat. Ze hadden vanaf het begin kunnen bedenken dat daar narigheid van kwam. Een willekeurige burger uit Nederland kan ook niet zomaar een nederzetting stichten in de tuin van zijn buren.
En volk heeft geen recht op een stuk land, omdat dat in een antiek boek staat.
Met dat verschil dat economische sancties niet direct zorgen voor dodelijke onschuldige slachtoffers. En met deze motie was dat dus precies wat er zou gebeuren.
Er zijn meer dan genoeg andere sancties die je kan nemen als land tegen een ander land.