Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
19-06-2025 om 16:26
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2025D28944
Ik heb de tekst van de motie even opgezocht. Ik ben het met je eens, die had niet moeten worden ingediend. Ik ben het niet met je eens dat hier jodenhaat achter zit. Meer vertwijfeling, dat blijkbaar niemand nog invloed heeft op Netanyahu.
felija
19-06-2025 om 16:37
Koko67 schreef op 19-06-2025 om 15:24:
Groenlinks/PvdA vindt nu dat Israël zelfs geen defensieve wapens meer mag hebben. Dat land wordt door verschillende landen gebombardeerd, maar die Piri zegt dus dat ook de wapens voor de Iron drome niet meer geleverd zouden moeten worden. Dan bestaat Israël over een maandje niet meer. Wat een onversneden jodenhaat zit er in die partij. Ik had altijd veel sympathie voor de PVDA. Maar sinds die samensmelting met Groen links is het een enge radicale partij aan het worden.
Het gaat om de regering Netanyahu. Niet om de joden, nogal een belangrijk verschil.
Zorroo
19-06-2025 om 16:57
felija schreef op 19-06-2025 om 16:37:
[..]
Het gaat om de regering Netanyahu. Niet om de joden, nogal een belangrijk verschil.
Nou, dat ja. Ik vind dat de antisemitisme-kaart nu wel meer dan genoeg getrokken is in het kader van dit conflict. Maar dat gaat niet ophouden helaas. Hypocrisie ten top.
QuarterlyDinosaur18
19-06-2025 om 17:06
Daglichtlamp schreef op 19-06-2025 om 16:26:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2025D28944
Ik heb de tekst van de motie even opgezocht. Ik ben het met je eens, die had niet moeten worden ingediend. Ik ben het niet met je eens dat hier jodenhaat achter zit. Meer vertwijfeling, dat blijkbaar niemand nog invloed heeft op Netanyahu.
Eens hoor, ik sta beslist niet achter deze motie. Sterker nog, dit soort moties kan betekenen dat mijn stem naar CDA gaat ondanks de C.
Teleurstellend dit.
Ik ben tegen hoe de regering van Israël Gaza kapot maakt met alle verwoestingen en slachtoffers. Uiteraard ben ik ook tegen Hamas.
In zeker opzichte heb ik wel begrip voor de aanval richting Iran (behalve bang dat het te rücksichtslos gaat, lastig te beoordelen). Zonder verdediging is er geen Israël meer. Een discussie die meer op een ander topic thuishoort dus ik ga er hier verder niet over discussiëren.
felija
19-06-2025 om 17:27
Anfisa schreef op 19-06-2025 om 17:06:
[..]
Eens hoor, ik sta beslist niet achter deze motie. Sterker nog, meer van dit soort moties kan betekenen dat mijn stem naar CDA gaat.
Teleurstellend dit.Ik ben tegen hoe de regering van Israël Gaza kapot maakt met alle verwoestingen en slachtoffers maar heb in zekere opzichte wel begrip voor de aanval richting Iran (behalve bang dat het te rücksichtslos gaat, lastig te beoordelen). Zonder verdediging is er geen Israël meer. Een discussie die meer op een ander topic thuishoort dus ik ga er hier verder niet over discussiëren.
Mede door het ultrarechtse regime van Netanyahu zie ik het somber in voor Israël.
QuarterlyDinosaur18
19-06-2025 om 17:30
felija schreef op 19-06-2025 om 17:27:
[..]
Door het ultrarechtse regime van Netanyahu zie ik het somber in voor Israël.
Ja, ik ook. De burgers in Gaza, Israël en Iran zijn de slachtoffers van deze vreselijke regering en Hamas (Iran).
Koko67
19-06-2025 om 17:33
felija schreef op 19-06-2025 om 16:37:
[..]
Als er geen spullen meer voor de iron drome geleverd mogen worden ( en dat zegt Kati) dan gaan er heel veel Joden dood, Netanyahu overleeft het wel.
Bakblik
19-06-2025 om 17:38
Koko67 schreef op 19-06-2025 om 17:33:
[..]
Als er geen spullen meer voor de iron drome geleverd mogen worden ( en dat zegt Kati) dan gaan er heel veel Joden dood, Netanyahu overleeft het wel.
Klopt maar dat komt dan toch niet door antisemitisme in de wereld? Dat komt door Netanyahu die daar alleen zit in er zelf beter van te worden. Die man maakt het geen moer uit of zijn eigen volk het overleefd, als het kwaad (Hamas of Iran) er maar kapot aan gaan.
Yumi
19-06-2025 om 17:38
Ik hoop dat de politie meteen ingrijpt en XR de kans niet krijgt de snelweg op te komen. Deze weg is die dag alleen toegankelijk voor de delegatieleden die naar de top gaan. Het gaat hier om de veiligheid van deze mensen! Ik begrijp dat het publiciteit oplevert maar vooral negatieve, niet doen, ongepast, onverantwoord.
Navo-top | Extinction Rebellion (XR) wil maandag de snelweg A44 blokkeren. De weg is die dag afgesloten voor normaal verkeer, omdat hij volledig is gereserveerd voor delegatieleden die naar de Navo-top gaan, die een dag later officieel begint.
Extinction Rebellion (XR) wil maandag de snelweg A44 blokkeren. De weg is die dag afgesloten voor normaal verkeer, omdat hij volledig is gereserveerd voor delegatieleden die naar de Navo-top gaan, die een dag later officieel begint. Met de voorgenomen blokkade wil XR de regeringen van Navo-lidstaten oproepen er 'alles aan te doen om de verergering van de klimaat- en ecologische crisis te stoppen'.
Willem Woelders, die voor de politie verantwoordelijk is voor de beveiliging van de top, zegt dat snelwegblokkades niet worden toegestaan. Hij roept demonstranten op om geen snelwegen op te lopen. ,,Niet alleen voor de veiligheid van de deelnemers aan de top, maar ook voor de veiligheid van de betogers zelf. Zo'n transport gaat niet met 10 kilometer per uur, dat gaat echt sneller."
LIVE Navo-top | Klimaatactivisten kondigen blokkade A44 aan op dag voor Navo-top | Binnenland | gelderlander.nl
Koko67
19-06-2025 om 17:40
Bakblik schreef op 19-06-2025 om 17:38:
[..]
Klopt maar dat komt dan toch niet door antisemitisme in de wereld? Dat komt door Netanyahu die daar alleen zit in er zelf beter van te worden. Die man maakt het geen moer uit of zijn eigen volk het overleefd, als het kwaad (Hamas of Iran) er maar kapot aan gaan.
Dat komt wat mij betreft door antisemitisme van Kata Piri onder aanvoering van Groen Links.
Een motie om geen aanvalswapens meer te sturen zou ik vanuit het standpunt PVDA/ Groen links heel goed snappen. Maar dit vind ik misdadig.
Daglichtlamp
19-06-2025 om 17:45
Koko67 schreef op 19-06-2025 om 17:33:
[..]
Je mist het woord 'tijdelijk' in de motie denk ik. Maar laten we deze discussie op 1 plaats voeren. Al past hij ook in dit draadje over de actuele politiek.
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/israel-nieuwe-oorlog?page=332#4989
Nu gaan we onszelf herhalen.
Koko67
19-06-2025 om 18:01
Daglichtlamp schreef op 19-06-2025 om 17:45:
[..]
Je mist het woord 'tijdelijk' in de motie denk ik. Maar laten we deze discussie op 1 plaats voeren. Al past hij ook in dit draadje over de actuele politiek.
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/israel-nieuwe-oorlog?page=332#4989
Nu gaan we onszelf herhalen.
Tijdelijk is lang zat om Tel Aviv volledig te vernietigen
Bakblik
19-06-2025 om 18:03
Koko67 schreef op 19-06-2025 om 17:40:
[..]
Dat komt wat mij betreft door antisemitisme van Kata Piri onder aanvoering van Groen Links.
Een motie om geen aanvalswapens meer te sturen zou ik vanuit het standpunt PVDA/ Groen links heel goed snappen. Maar dit vind ik misdadig.
Dus als je tegen de oorlog bent die Netanyahu voert dan ben je gelijk schuldig aan antisemitisme?
Vreemde gedachtenkronkel.......
Ik vind dat de joden hier niet verantwoordelijk zijn voor de oorlog daar. Zelfs de joden daar die het regime niet steunen kan ik niet verantwoordelijk houden voor de daden van de regering daar.
Ja heel erg als ze plat gebombardeerd worden door Iran maar dat hebben ze wel te danken aan hun eigen regime dat alles wat niet joods (lees islamitisch) is als het grote gevaar ziet.
Als Netanyahu niet stopt met zijn oorlog op 2 fronten dan krijgt hij geen spullen meer om zijn land veilig te houden. Jammer dan! Dat is geen antisemitisme dat is gerechtigheid. Zijn daden tegen Palestina en Iran zijn om niet zoals het met het buren om zou moeten gaan.
Die misdaad is heel snel op het lossen als Netanyahu stopt met bombarderen en gaat praten over vrede hoeft het echt geen jaren te duren.
Koko67
19-06-2025 om 18:09
Bakblik schreef op 19-06-2025 om 18:03:
[..]
Dus als je tegen de oorlog bent die Netanyahu voert dan ben je gelijk schuldig aan antisemitisme?
Vreemde gedachtenkronkel.......
Ik vind dat de joden hier niet verantwoordelijk zijn voor de oorlog daar. Zelfs de joden daar die het regime niet steunen kan ik niet verantwoordelijk houden voor de daden van de regering daar.
Ja heel erg als ze plat gebombardeerd worden door Iran maar dat hebben ze wel te danken aan hun eigen regime dat alles wat niet joods (lees islamitisch) is als het grote gevaar ziet.
Nee, je bent niet antisemistisch als je tegen de oorlog bent die Netanyahu voert. Je bent dat wel als je er voor probeert te zorgen dat Israël zich niet meer kan verdedigen. Israël wordt door verschillende landen gebombardeerd.
En heel logisch dat Israël alles wat daar in het midden oosten islamitisch is als vijand zien. Dat komt omdat dat ook zo is. Al die landen rusten pas als Israël vernietigd is. Dat heb ik niet verzonnen, dat zeggen die landen al jaren.
Miraval
19-06-2025 om 18:29
Zorroo schreef op 19-06-2025 om 16:57:
[..]
Nou, dat ja. Ik vind dat de antisemitisme-kaart nu wel meer dan genoeg getrokken is in het kader van dit conflict. Maar dat gaat niet ophouden helaas. Hypocrisie ten top.
De achterban van GroenLinks zit vol met Anti Israël sentiment, openlijk danwel schurend aan antisemitisme. Lees even wat bijdragen van Sabine Scharwachter her en der, of Kouthar Bouchallikht, en dan de reacties van hun achterban. En het antisemitisme is nog steeds toenemend in Nederland, dus nee die kaart is verre van genoeg getrokken. Net zoals de islamofobie kaart niet genoeg getrokken kan worden. Of de racismekaart.
Met deze motie van GL/PvdA zal die wel weer aangewakkerd gaan worden zelfs. Het is een kansloze motie waarmee je in feite zegt dat onschuldige Israëlische burgers dan maar tijdelijk even pech hebben.