Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Yumi
25-04-2025 om 19:17
Fleurtje_5 schreef op 25-04-2025 om 19:06:
[..]
Dan kan men makkelijk praten dat het vorige kabinet 'zo goed op weg was' als de zorgen aan de opvolger word overgelaten.
Dat kabinet had het niet zo ver moeten laten komen dan had het huidige kabinet nu niet zoveel problemen met die aanpak.
Precies!
In onderstaand artikel de vier problemen die het vorige kabinet zou aanpakken. Vanwege de lengte, hou ik het even bij stikstof voor de toeslagouders, woningzoekende en Groningers zie het artikel.
Rutte IV zou zeker vier grote problemen aanpakken, maar na bijna twee jaar is er niet veel van gekomen
Toen het kabinet-Rutte IV aantrad, beloofde het problemen niet meer door te schuiven, maar aan te pakken. Nu het kabinet met Prinsjesdag zijn laatste begroting presenteert, maken we de balans op. Zijn toeslagenouders, Groningers en woningzoekenden ook maar iets geholpen?
,,Het komt nu aan op de uitvoering’’, zei premier Rutte in december 2021 toen alle plannen voor deze kabinetsperiode werden gepresenteerd. Veel problemen zouden worden aangepakt: van de woningnood tot de slepende stikstofcrisis.
Een reparatiekabinet werd Rutte IV ook wel bij zijn aantreden genoemd: veel van wat er in de jaren daarvoor was afgebroken of blijven liggen, zou worden hersteld. Zo werd de afgeschafte basisbeurs opnieuw ingevoerd en werden bezuinigingen op de krijgsmacht teruggedraaid. Sommige dingen gingen snel, zo werd het minimumloon verhoogd. Andere dossiers bleven steken in voornemens uit het coalitieakkoord, zoals ‘meer grip krijgen op migratie’. En weer andere moesten door de oorlog in Oekraïne worden bijgesteld. Zo moesten kolencentrales weer open om te voorkomen dat ons land een energietekort zou krijgen.
In elk geval vier probleemdossiers die al langer lagen, zouden deze kabinetsperiode met voorrang worden aangepakt: Groningen, toeslagenaffaire, stikstof en de woningnood. Veel werd in de grondverf gezet. Maar door de voortijdige val is het daarbij gebleven.
Stikstof
Als één probleem dringend zou worden aangepakt, dan was het wel het stikstofprobleem. Al sinds 2019 lopen allerlei bouwprojecten vertraging op doordat er geen natuurvergunningen kunnen worden afgegeven. Beschermde natuurgebieden hebben last van stikstof die daar neerslaat in bijvoorbeeld de vorm van ammoniak. Een eerder voornemen om dat probleem in 2035 grotendeels op te hebben gelost door de stikstofuitstoot fors te verlagen, moest ambitieuzer van dit kabinet: 2030.
Maar al snel liepen alle plannen door politieke onenigheid vast. Het idee was: haast maken met de uitkoop van bedrijven die veel stikstof uitstoten. Daardoor zouden én natuurgebieden worden geholpen én de zogeheten PAS-melders worden geholpen. Dat zijn zo’n 2500 boeren en andere bedrijven die ooit toestemming kregen om bijvoorbeeld uit te breiden, maar achteraf toch te horen kregen dat ze daar een vergunning voor nodig hadden en daardoor illegaal bezig waren.
Het resultaat na tweeënhalf jaar stikstofbeleid is dat er eigenlijk nog niemand is geholpen. En of het beleid door kan gaan is onzeker. Uit recent onderzoek zou blijken dat het uitkopen van zogeheten piekbelasters amper zoden aan de dijk zet. Dat bleek ook op Schiermonnikoog, waar veehouders een deel van hun dieren wegdeden, maar de stikstofproblemen niet afnamen.
Rutte IV zou zeker vier grote problemen aanpakken, maar na bijna twee jaar is er niet veel van gekomen | Prinsjesdag 2023 | AD.nl
Daglichtlamp
25-04-2025 om 19:32
Als het helpt wil ik ook best nog een keer zeggen dat het schandalig was dat de VVD het kabinet om een leugen liet vallen op een moment dat ze alleen nog maar plannen gemaakt hadden om de problemen aan te pakken, en de uitvoering van deze plannen nog maar in het allereerste stadium was.
Maar ik stel voor dat we terug gaan naar de actuele politiek. Want nu zijn er zelfs vaak geen plannen, en als er wel plannen zijn zoals nu eindelijk voor stikstof, dan moet het geld nog geregeld worden (terwijl er juist uitgebreid is onderhandeld over geld).
Yumi
25-04-2025 om 20:04
Daglichtlamp schreef op 25-04-2025 om 19:32:
Als het helpt wil ik ook best nog een keer zeggen dat het schandalig was dat de VVD het kabinet om een leugen liet vallen op een moment dat ze alleen nog maar plannen gemaakt hadden om de problemen aan te pakken, en de uitvoering van deze plannen nog maar in het allereerste stadium was.
Maar ik stel voor dat we terug gaan naar de actuele politiek. Want nu zijn er zelfs vaak geen plannen, en als er wel plannen zijn zoals nu eindelijk voor stikstof, dan moet het geld nog geregeld worden (terwijl er juist uitgebreid is onderhandeld over geld).
Ik begrijp je, maar helpt het om steeds maar dezelfde problemen te benoemen? De VVD heeft 14 jaar problemen doorgeschoven, dat is hier uitgebreid besproken heeft het geholpen? Dat jij hierover wilt discussiëren prima, maar op het moment voelt het voor mij als een eindeloze herhaling oftewel nutteloos.
Ondertussen lijkt het erop dat de halve wereld in oorlog is, en ook Europa zich erin mee laat zuigen. Die dreiging vind ik zo zorgelijk dat al die andere problemen peanuts zijn wat mij betreft.
Ik moet dit topic weer uit mijn lijst verwijderen, gaan jullie lekker verder en voel je aub niet aangesproken.
Nicole123
25-04-2025 om 20:14
Er is niemand hier die zegt dat de vorige kabinetten zulk goed veeteeltbeleid hebben gevoerd, dus ik snap niet waarom sommigen dat hier anderen in de mond leggen en doen alsof zij de enigen zijn die het zien.
De vorige kabinetten hebben enorm gefaald in het stikstof/mest/milieu/boerenbeleid. Dat gaat heel ver terug al, met Henk Bleker en vele anderen die de boeren pushten tot schaalvergroting. Het wordt hoog tijd om er nu eens eindelijk wat aan te doen en de boeren niet te laten bungelen in onzekerheid of een zigzag beleid. Het vorige kabinet had een klein begin gemaakt ermee en had een plan waar 20 miljard voor was gereserveerd. Het was het beste geweest als het huidige kabinet dat had doorgezet, maar ze hebben helaas 15 miljard eraf gehaald en lijken de boel op de lange baan te schuiven.
Neweve
25-04-2025 om 21:23
Dat zou gaaf zijn als er 10-20 jaar geleden al actie was ondernomen. Ben benieuwd waar we nu dan zouden staan, maar ik heb geen tijdmachine dus kan niet zien of het beter/slechter is.
Kortom we moeten werken met de kaarten die we hebben gekregen.
Wat ik lastig vind is dat er overal een overgangsregeling of compensatie voor gevonden moet worden. Is het niet een risico van het ondernemersvak? (Of van het investeren in zonnepanelen/studie/vuurwerk etc).
Er zit natuurlijk ergens een balans, je kan ook niet zeggen morgen doen we niks meer, maar sommige dingen spelen al behoorlijk lang. Er zullen ook genoeg boeren zijn die 5 jaar geleden een keuze hebben gemaakt en niet hebben gekeken naar de aankomende waarschijnlijke veranderingen.
Nicole123
25-04-2025 om 21:30
Neweve schreef op 25-04-2025 om 21:23:Wat ik lastig vind is dat er overal een overgangsregeling of compensatie voor gevonden moet worden. Is het niet een risico van het ondernemersvak? (Of van het investeren in zonnepanelen/studie/vuurwerk etc).
Er zit natuurlijk ergens een balans, je kan ook niet zeggen morgen doen we niks meer, maar sommige dingen spelen al behoorlijk lang. Er zullen ook genoeg boeren zijn die 5 jaar geleden een keuze hebben gemaakt en niet hebben gekeken naar de aankomende waarschijnlijke veranderingen.
Het ligt wat mij betreft aan de situatie. Breekt er varkenspest uit op een boerderij, dan is dat het risico van de boer. Zegt de overheid eerst 'je moet opschalen', dan 'je moet investeren in dure apparatuur' en dan 'je moet waarschijnlijk afschalen of je bedrijf verkassen maar we houden je wel eerdt even 10 jaar aan het lijntje of dat echt wel moet of toch weer niet' dan vind ik het geheel terecht dat je gecompenseerd wordt. We zijn gelukkig geen China waar de overheid zomaar over persoonlijke belangen heenwalst.
Miraval
25-04-2025 om 22:02
Nicole123 schreef op 25-04-2025 om 21:30:
[..]
Het ligt wat mij betreft aan de situatie. Breekt er varkenspest uit op een boerderij, dan is dat het risico van de boer. Zegt de overheid eerst 'je moet opschalen', dan 'je moet investeren in dure apparatuur' en dan 'je moet waarschijnlijk afschalen of je bedrijf verkassen maar we houden je wel eerdt even 10 jaar aan het lijntje of dat echt wel moet of toch weer niet' dan vind ik het geheel terecht dat je gecompenseerd wordt. We zijn gelukkig geen China waar de overheid zomaar over persoonlijke belangen heenwalst.
Eens.
Ik word zelf altijd een beetje recalcitrant wanneer mensen (algemeen) beginnen over ondernemersrisico. Ja, uiteraard zijn er zaken die daaronder vallen. Maar (falend) overheidsbeleid mag niet de reden zijn dat ondernemers kopje onder gaan en alles kwijtraken. En daar is een compensatieregeling of een overloopperiode dus een mooie manier om ervoor te zorgen dat de betrokken ondernemers niet failliet gaan.
Het is een beetje als zeggen dat de Groningers niet gecompenseerd hoeven worden omdat ze konden weten dat hun huizen liggen in gaswinning gebied en daardoor schade kunnen krijgen. Gelukkig werkt het niet zo in Nederland.
Loeki72
25-04-2025 om 22:39
Miraval schreef op 25-04-2025 om 22:02:
[..]
Eens.
Ik word zelf altijd een beetje recalcitrant wanneer mensen (algemeen) beginnen over ondernemersrisico. Ja, uiteraard zijn er zaken die daaronder vallen. Maar (falend) overheidsbeleid mag niet de reden zijn dat ondernemers kopje onder gaan en alles kwijtraken. En daar is een compensatieregeling of een overloopperiode dus een mooie manier om ervoor te zorgen dat de betrokken ondernemers niet failliet gaan.
Het is een beetje als zeggen dat de Groningers niet gecompenseerd hoeven worden omdat ze konden weten dat hun huizen liggen in gaswinning gebied en daardoor schade kunnen krijgen. Gelukkig werkt het niet zo in Nederland.
Eens, maar heel erg verrijken hoeft ook niet. Las een verhaal bij follow the money over een varkenshouder die zich heeft laten uitkopen voor een enorm bedrag, 50 miljoen. De prijs die gecompenseerd wordt ligt hoger dan de goudprijs.
Daglichtlamp
26-04-2025 om 07:35
Yumi schreef op 25-04-2025 om 20:04:
[..]
Ondertussen lijkt het erop dat de halve wereld in oorlog is, en ook Europa zich erin mee laat zuigen. Die dreiging vind ik zo zorgelijk dat al die andere problemen peanuts zijn wat mij betreft.
Juist daarom hebben we een regering nodig die in staat is besluiten te nemen. Ik ben inmiddels het vertrouwen verloren na driekwart jaar dat deze regering daartoe in staat gaat zijn.
Daglichtlamp
03-05-2025 om 20:09
https://maurice.nl/2025/04/26/electorale-reacties-op-voorjaarsakkoord/
Deze had ik nog gemist, de eerste peiling waarin de PVV niet meer de grootste is.
Neweve
03-05-2025 om 22:09
Daglichtlamp schreef op 03-05-2025 om 20:09:
https://maurice.nl/2025/04/26/electorale-reacties-op-voorjaarsakkoord/
Deze had ik nog gemist, de eerste peiling waarin de PVV niet meer de grootste is.
Groen links/pvda stijgt! Dat had ik niet verwacht.
Ik had de indruk dat er vooral verschuivingen waren tussen rechtse en middenpartijen (nsc > cda bijvoorbeeld).
Fleurtje_5
04-05-2025 om 10:02
Neweve schreef op 03-05-2025 om 22:09:
[..]
Groen links/pvda stijgt! Dat had ik niet verwacht.
Ik had de indruk dat er vooral verschuivingen waren tussen rechtse en middenpartijen (nsc > cda bijvoorbeeld).
Dat had ik ook niet verwacht. Vooral omdat er binnen 'de club' van PvdA onenigheid blijkt te zijn over de nieuwe weg/naam.
Yumi
05-05-2025 om 17:46
Fleurtje_5 schreef op 04-05-2025 om 10:02:
[..]
Dat had ik ook niet verwacht. Vooral omdat er binnen 'de club' van PvdA onenigheid blijkt te zijn over de nieuwe weg/naam.
Al ik naar de peiling kijk van 1vandaag en Verian, dan is de PVV nog steeds de grootste partij.
PVV 29
VVD 28
GL-PvdA 27
Daglichtlamp
05-05-2025 om 17:49
Yumi schreef op 05-05-2025 om 17:46:
[..]
Al ik naar de peiling kijk van 1vandaag en Verian, dan is de PVV nog steeds de grootste partij.
PVV 29
VVD 28
GL-PvdA 27
Gezien de marge die peilingen altijd hebben kan op dit moment elk van de drie partijen de grootste worden. Hoe dan ook laten verschillende peilingen een daling zien voor de PVV.
Yumi
05-05-2025 om 17:52
Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 17:49:
[..]
Gezien de marge die peilingen altijd hebben kan op dit moment elk van de drie partijen de grootste worden. Hoe dan ook laten verschillende peilingen een daling zien voor de PVV.
Dat is mij bekend