Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
BeesAreCool
05-05-2025 om 18:39
Daglichtlamp schreef op 05-05-2025 om 17:49:
[..]
Gezien de marge die peilingen altijd hebben kan op dit moment elk van de drie partijen de grootste worden. Hoe dan ook laten verschillende peilingen een daling zien voor de PVV.
Als je jaren van de zijlijn roept dat alles niet goed is, maar je dan ongeveer niks voor mensen doet als je zelf aan de beurt bent om te regeren, dan begrijp ik die daling wel.
Loeki72
05-05-2025 om 22:23
En misschien dat mensen zien dat Geert zijn “partij” vaak anders roept dan doet.
Daglichtlamp
06-05-2025 om 11:15
Ik vind dat onze regering er vaak een potje van maakt, maar in Duitsland is het helemaal chaos: https://nos.nl/artikel/2566217-uniek-moment-duitse-politiek-merz-krijgt-geen-meerderheid-in-bondsdag
(Al vraag ik me af of Schoof in een geheime hoofdelijke stemming wel de meerderheid gekregen zou hebben).
Waarom stemt onze Tweede Kamer eigenlijk niet over de benoeming van de premier? Daar zou ik de grondwet wel voor willen wijzigen denk ik. Maar dan wel in een openlijke stemming, waar duidelijke is wie voor en tegen stemt.
Fleurtje_5
06-05-2025 om 11:54
Loeki72 schreef op 05-05-2025 om 22:23:
En misschien dat mensen zien dat Geert zijn “partij” vaak anders roept dan doet.
Omdat hij niet mag doen wat hij roept. En omdat Frans Timmermans premier had willen worden.
https://nos.nl/video/2517574-timmerman-niets-nalaten-om-te-voorkomen-dat-wilders-aan-de-macht-komt
Fleurtje_5
06-05-2025 om 12:00
Yumi schreef op 05-05-2025 om 17:46:
[..]
Al ik naar de peiling kijk van 1vandaag en Verian, dan is de PVV nog steeds de grootste partij.
PVV 29
VVD 28
GL-PvdA 27
Soheey, die grafiek is duidelijk genoeg.
Bakblik
06-05-2025 om 12:00
Fleurtje_5 schreef op 06-05-2025 om 11:54:
[..]
Omdat hij niet mag doen wat hij roept. En omdat Frans Timmermans premier had willen worden.
https://nos.nl/video/2517574-timmerman-niets-nalaten-om-te-voorkomen-dat-wilders-aan-de-macht-komt
Hij mag niet doen wat hij roept, omdat we in Nederland een parlementaire democratie hebben. Hij moet in de kamer mensen zoeken die het met hem eens zijn en vaak zijn zijn plannen die hij roeptoetert juridisch niet haalbaar dus is er niemand die met hem mee wil doen in zijn plannen.
Dat is maar goed ook!
Daglichtlamp
06-05-2025 om 12:19
Wilders is gewoon een zeurpiet, zijn kabinet heeft een comfortabele meerderheid in de Tweede Kamer en genoeg constructieve partijen in de Eerste Kamer die het kabinet willen steunen. GroenLinks-PvdA kan het beleid van het kabinet helemaal niet blokkeren.
Ook Ruttes kabinetten hadden meestal geen meerderheid in de Eerste Kamer, daar heb ik Rutte nooit over horen klagen.
Fleurtje_5
06-05-2025 om 12:25
Bakblik schreef op 06-05-2025 om 12:00:
[..]
Hij mag niet doen wat hij roept, omdat we in Nederland een parlementaire democratie hebben. Hij moet in de kamer mensen zoeken die het met hem eens zijn en vaak zijn zijn plannen die hij roeptoetert juridisch niet haalbaar dus is er niemand die met hem mee wil doen in zijn plannen.
Dat is maar goed ook!
Dat klopt ook natuurlijk, maar de PVV heeft wel een kei-goeie voorzitter en een kei-goede Staatssecretaris naar voor geschoven. Fleur Agema had het wel beter kunnen doen. Hopelijk dat deze PVV-ers zich toch zouden bemoeien als iets niet kan.
Daglichtlamp
06-05-2025 om 12:27
Fleurtje_5 schreef op 06-05-2025 om 12:25:
[..]
Dat klopt ook natuurlijk, maar de PVV heeft wel een kei-goeie voorzitter en een kei-goede Staatssecretaris naar voor geschoven. Fleur Agema had het wel beter kunnen doen. Hopelijk dat deze PVV-ers zich toch zouden bemoeien als iets niet kan.
Vind je twee goede mensen niet mager voor momenteel nog de grootste partij van het land? Waarvan ook 1 van die twee eigenlijk geen PVV'er is.
Fleurtje_5
06-05-2025 om 12:38
Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 12:27:
[..]
Vind je twee goede mensen niet mager voor momenteel nog de grootste partij van het land? Waarvan ook 1 van die twee eigenlijk geen PVV'er is.
Zeker, ik hoop natuurlijk op alleen maar goeierds.
Maar liever twee hele goeierds, dan een partij met tien redelijk goeierds die er verder niet veel van bakken, en misschien alleen maar aanwezig zijn als ze aanwezig moeten zijn. Of die alleen maar 'hakken' omdat ze op de ander willen hakken.
Daglichtlamp
06-05-2025 om 12:41
Fleurtje_5 schreef op 06-05-2025 om 12:38:
[..]
Maar liever twee hele goeierds, dan een partij met tien redelijk goeierds die er verder niet veel van bakken, en misschien alleen maar aanwezig zijn als ze aanwezig moeten zijn.
Dat is precies het probleem met de PVV. We hebben in Nederland al een relatief kleine Tweede Kamer, dan is het een groot probleem dat de meeste Tweede Kamerleden van de grootste partij alleen stemmen en verder vrijwel niets doen.
Loeki72
06-05-2025 om 14:15
Fleurtje_5 schreef op 06-05-2025 om 11:54:
[..]
Dus hij mag wel gillen dat de huren niet mogen stijgen, maar diezelfde dag tegen de motie stemmen dat de huren bevroren worden? En dat is dan de schuld van anderen?
Arme Geert, altijd het slachtoffer.
Loeki72
06-05-2025 om 14:17
Daglichtlamp schreef op 06-05-2025 om 12:41:
[..]
Dat is precies het probleem met de PVV. We hebben in Nederland al een relatief kleine Tweede Kamer, dan is het een groot probleem dat de meeste Tweede Kamerleden van de grootste partij alleen stemmen en verder vrijwel niets doen.
En een flink inkomen opstrijken op kosten van de burger, en daarvoor bijna nooit aanwezig zijn in de kamer. Maar dat zal volgens de PVV stemmers ook wel weer de schuld van anderen zijn.
Daglichtlamp
06-05-2025 om 14:19
Loeki72 schreef op 06-05-2025 om 14:17:
[..]
En een flink inkomen opstrijken op kosten van de burger, en daarvoor bijna nooit aanwezig zijn in de kamer. Maar dat zal volgens de PVV stemmers ook wel weer de schuld van anderen zijn.
Het is vooral omdat veel PVV'ers dubbel of driedubbele functies hebben. In de praktijk gaat dat blijkbaar toch niet zo goed samen. Gelukkig is het verboden om tegelijk in de Eerste en Tweede Kamer te zitten.
Yumi
06-05-2025 om 15:11
Fleurtje_5 schreef op 06-05-2025 om 12:38:
[..]
Maar liever twee hele goeierds, dan een partij met tien redelijk goeierds die er verder niet veel van bakken, en misschien alleen maar aanwezig zijn als ze aanwezig moeten zijn. Of die alleen maar 'hakken' omdat ze op de ander willen hakken.
Ach zouden ze er om die reden zo treurig uit zien