Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
24-04-2025 om 13:43
Fleurtje_5 schreef op 24-04-2025 om 12:54:
[..]
Ik vroeg naar 'jouw plan'.
Daar heb ik antwoord op gegeven, maar dat wilde jij niet lezen denk ik.
Daglichtlamp
24-04-2025 om 14:37
Voor wat mevrouw Joseph aan het doen is citeer ik graag Flach van de SGP. Een partij die ik wat rechtstatelijkheid betreft heb hoog heb zitten.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/80
Voordat we aan die inhoud toekomen, heb ik even een vraag over de vorm waarin dit voorstel wordt gepresenteerd. Mevrouw Joseph had er ook voor kunnen kiezen om een initiatiefwet in te dienen die de bestaande wet wijzigt. Wat ze nu doet, is bij een kleine wet die de transitieperiode verlengt een amendement gebruiken om best een hele stelselwijziging door te voeren. In de Tweede Kamer lukt het misschien nog om een meerderheid te halen, maar daarmee wordt de Eerste Kamer de mogelijkheid ontnomen om daar goed over te praten en rest niets anders dan voor of tegen die hele wet te stemmen. Is dat nou bestuurlijk of politiek gezien een zuivere route geweest? Waarom heeft mevrouw Joseph voor de route van een amendement gekozen?
---------------
Mevrouw Joseph zegt dat dit geen hele grote stelselwijziging is. Volgens mij is dit het bijna compleet terugdraaien van de Wet toekomst pensioenen zoals die eerder is behandeld. Ik vraag aan mevrouw Joseph of ze het nou wel goed bestuur vindt om dat op deze manier te doen. Er is in de vorige periode bijna 100 uur vergaderd over deze wet. Van de uitkomst kun je vinden wat je vindt. Ik ga daar straks ook wat over zeggen. Maar het lijkt er toch op alsof je dat eigenlijk op deze manier met een amendement weer terugdraait. Dan kom je een beetje in Amerikaanse toestanden terecht, waarbij wetten om de vier jaar gewijzigd worden, waardoor een stelselwijziging eigenlijk bijna niet meer mogelijk is. Vindt mevrouw Joseph dit dan goed bestuur?
--------------
Voorzitter. Het voorliggende wetsvoorstel is een vrij eenvoudig en technisch voorstel, maar met het amendement van onder andere NSC kan het zomaar een heel politiek voorstel worden. Sterker nog, dat is het al. De kans bestaat dat dit amendement en de wet worden aangenomen in de Tweede Kamer. Dat weten we nog niet, maar dat zou zomaar kunnen. Daarna zou het zomaar kunnen dat het totaalpakket in de Eerste Kamer wordt verworpen. Dat is het gevolg als politieke wensen worden gekoppeld aan technische, apolitieke wetsvoorstellen. Hoe ziet de minister het proces daarna voor zich? Komt er dan een nieuw wetsvoorstel om de transitietermijn te verlengen? Zo ja, komt dat nog op tijd? Ik realiseer me dat die vraag een heel hoog als-dangehalte heeft, maar het is, denk ik, wel belangrijk om dat ook te weten voor de stemmingen.
Daglichtlamp
24-04-2025 om 14:43
Ook mevrouw Haage had mooie woorden in wat ook haar maidenspeech was:
De meerderheid van deze Kamer heeft in 2022 voor de Wet toekomst pensioenen gestemd, na een onderhandelingsproces van tien jaar tussen werkgevers en vakbonden. Daar nu, midden in de transitie die het uitgestelde loon van miljoenen Nederlanders naar een nieuwe wet toe moet brengen, op terugkomen met een prutsamendement is onbehoorlijk bestuur. Nu op een achternamiddag zonder overleg met werkgevers en werknemers beslissen over het lot van 16.000 miljard euro is volgens GroenLinks-PvdA onbehoorlijk bestuur. De coalitiepartijen hebben alle vier verzuimd om in de coalitie afspraken met de sociale partners te maken. Pas dan had een deugdelijke wet opgeschreven kunnen worden, die van de Raad van State niet dictum D zou krijgen. Voor de kijkers thuis: dat betekent zoveel als "doe maar in de prullenbak". Daar hoort dit amendement namelijk thuis. Maar al anderhalf jaar heeft u allen op uw handen gezeten. Daarmee is gebroken met belangrijke tradities: zorgvuldig omgaan met de gemaakte afspraken in de polder en, nog belangrijker, zorgvuldig omgaan met het geld van alle werkenden en gepensioneerden.
Daglichtlamp
24-04-2025 om 16:50
Ik had wel verwacht dat de wet van De Hoop om alle huren te bevriezen het niet zou halen. Maar dat de coalitie zelfs ervoor gezorgd heeft dat alle ingediende moties het niet gehaald hebben? Zelfs de motie om alle sociale huren te bevriezen? (oftewel ik denk dat de 20 procent van de huurders die een sociale huurwoning huurt van een niet woningcorporatie gewoon pech heeft).
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P07114&did=2025P07114
Fleurtje_5
25-04-2025 om 13:31
Daglichtlamp schreef op 24-04-2025 om 13:43:
[..]
Bedoel je dit antwoord?:
Daglichtlamp schreef op 24-04-2025 om 11:05:
Met dit kabinet wat niets doet om de stikstofdoelen te halen heeft het natuurlijk geen enkele zin om ze uit te stellen, dat betekent alleen maar dat we de problemen opschuiven. We zullen nog steeds moeten werken aan reductie van stikstof. (maar inmiddels is er al zo lang niets gedaan dat de doelen voor 2030 sowieso onhaalbaar waren). Laten ze eindelijk dan met een plan komen hoe ze de doelen in 2035 wel halen. Want zonder plan naar 2035 blijft de vergunningverlening nog langer stil staan. Dat is pas echt vervelend voor boeren, want ook die hebben gewoon vergunningen nodig voor hun bedrijf.
(en voor de rest van Nederland, voor bedrijven, voor woningbouw, die ook allemaal moeite hebben om vergunningen te krijgen).
Fleurtje_5
25-04-2025 om 13:35
Daglichtlamp schreef op 24-04-2025 om 13:43:
[..]
Ik had gereageerd op je bericht, maar je quote alleen de eerste vijf woordjes van mijn bericht. Je kan dan wel een mooi opstel schrijven dat het kabinet te lang een aanpak voor zich uit blijft schuiven, en dat 'we' stikstof zouden moeten reduceren, maar 'hoe', ik mis de antwoorden op mijn bericht, de vraag 'wat is nou echt die juiste aanpak?' (Dus geen mooie woorden maar daden)
Dit is de rest van mijn bericht wat jij blijkbaar niet wilde lezen:
Ik vroeg naar 'jouw plan'. Wat zou jij dan zoveel beter doen? De boeren uitkopen, hun akkers vol plempen met onafbreekbare zonnepanelen, bedrijven, en woningen bouwen voor de halve wereldbevolking? Is dat allemaal zo goed voor de natuur?
De rest van Nederland? Weet jij wat 'de rest van Nederland' wil? Ook als de boeren uitgekocht zijn zullen vergunningen (welke vergunningen?) voor de rest van Nederland er niet sneller komen. Stikstof zal ook niet minder zijn als de landerijen van de boeren bedrijventerreinen zijn geworden, en er dagelijks vliegtuigen de lucht in vliegen, de autosnelwegen door het land razen, en in één nacht een mega grijze verbrande pulverlucht van vuurwerk in de lucht, door het hele land, blijft hangen.
Daglichtlamp
25-04-2025 om 13:51
Fleurtje_5 schreef op 24-04-2025 om 12:45:
[..]
Laat ik dan ook meteen de vraag aan jou stellen 'wat is volgens jou een goede aanpak?'
Ik heb gereageerd op deze vraag van jou, en zelfs deze post van jou daarbij gequote. Als je dat de eerste keer niet wilt lezen, dan heeft herhalen denk ik geen zin.
Fleurtje_5
25-04-2025 om 14:06
Daglichtlamp schreef op 24-04-2025 om 12:48:
[..]
Ik denk dat het vorige kabinet goed op weg was met een gebiedsgerichte aanpak waar ook voldoende geld voor beschikbaar was. Maar dit kabinet heeft alle plannen die provincies gemaakt hadden in het kader van deze gebiedsgerichte aanpak in de prullenbak gegooid en het stikstoffonds leeggeroofd. Overigens denk ik dat met de aanpak van het vorige kabinet we ook niet ontkomen waren aan het uitstellen van de doelen. Daar werd ook al over gesproken.
Al het perspectief voor boeren die verder willen met hun bedrijf is nu weg.
Je quote een ander bericht, maar oke. Je gaf dus antwoord met dit bericht.
Dit is dan wat jij ziet als 'jou aanpak'? Zo zou jij het doen? Benoemen wat het vorige kabinet deed en wat dit kabinet niet doet?
Als dat vorige kabinet het werkelijk zo goed had gedaan dan hadden ze meteen aan de bel moeten trekken vóórdat boeren aan megastallen zouden beginnen. Boeren zijn in de periode van vorige kabinetten aan nevenactivieiten moeten beginnen om het hoofd boven water te kunnen houden. Ze kregen veel te weinig geld voor hun waar.
Fleurtje_5
25-04-2025 om 14:14
2018
https://www.ad.nl/economie/lto-boer-krijgt-te-weinig-voor-zijn-product~ad59c4b4/ 30-10-18
Boeren en tuinders krijgen te weinig geld voor wat ze produceren. Hun inkomen staat onder druk, terwijl de kostprijs door investeringen in duurzame maatregelen oploopt.
Fleurtje_5
25-04-2025 om 14:26
Het vorige kabinet was volgens jou goed bezig met stikstofaanpak? Dan hadden ze moeten ingrijpen. Bovenstaand en Onderstaand bericht is van lang voordat we een Faber, Carolien of Femke de schuld konden geven:
2022:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe-banken-en-bedrijven-boeren-eigenlijk-geen-keus-geven-om-in-te-krimpen-als-jij-groeit-kunnen-zij-meer-verdienen/ 02-07-2022 Hoe banken en bedrijven boeren eigenlijk geen keus geven om in te krimpen: 'Als jij groeit, kunnen zij meer verdienen'
Met de stikstofcrisis staan bedrijven en banken zij aan zij met de boeren. Ze stuurden dan ook jarenlang aan op schaalvergroting van boerderijen. Maar daar profiteren ze vooral zelf van, zegt econoom Kees Klomp. "Ze gebruiken de boeren."
Een gemiddeld bedrijf heeft hij al lang niet meer, melkveehouder Dirk Jan Schoonman in Brummen. Met 55 koeien is hij een uitzondering als hij kijkt naar de boeren om hem heen. "Bedrijven en banken stimuleerden hen tot schaalvergroting en zeiden: 'Als je je stal niet vergroot, dan ga je het niet halen'."
Meer koeien en een grotere stal
Schoonman weet hoe het is. Ook bij hem kwam een vertegenwoordiger van de Rabobank jaren geleden langs. "Hij legde bij wijze van spreken een zak met geld op tafel en vroeg of ik wilde groeien. Ik moest een flinke investering doen voor een grotere stal en meer koeien."
"Na wat rekenen wist ik dat het aangaan van die lening er niet voor ging zorgen dat ik meer geld ging verdienen. Hooguit 1 of 2 cent meer per liter melk. Maar daar moest ik dan ook flink harder voor werken en veel geld in investeren. 'Zou jij dat doen?' vroeg ik aan de vertegenwoordiger van de bank. Toen bleef hij stil en wist ik genoeg."
'Als jij groeit, kunnen zij meer verdienen'
Schoonman legt uit dat partijen om de boer heen er belang bij hebben dat je als boer groeit. "Als je een groter bedrijf hebt, heb je meer krachtvoer nodig, een aannemer, een adviseur en je hebt financiering nodig. En uiteindelijk levert het meer melk op voor de verwerker. Iedereen heeft er profijt van en verdient er meer geld aan, maar de boer schiet er financieel weinig mee op en doet wel al het werk."
"Boeren zetten natuurlijk zelf hun handtekening onder een contract voor een lening van bijvoorbeeld een staluitbreiding. Maar omdat ze eerder een lening kregen als ze meer koeien namen, zie je dat er wel jarenlang is gestuurd op schaalvergroting. Daardoor zitten we nu met dit stikstofprobleem", zegt de melkveehouder.
[tabel van gemiddeld aantal koeien per bedrijf vanaf 1980]
Afscheid van het melkquotum
In 2015 ging na 31 jaar het Europese melkquotum eraf. Het voelde als een bevrijdingsdag voor boeren. Ze werden niet langer beperkt door een quotum en mochten dus meer koeien houden en meer melk produceren.
Schoonman, in die tijd voorzitter van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, waarschuwde zijn leden. "Ik zei dat ze voorzichtig moeten zijn met uitbreiden en niet te afhankelijk moeten worden van financiers. Voor je het weet zit je in een fuik en zwem je steeds verder door. Meer koeien, nieuwe machines om zo nog winst te kunnen maken."
Geen opvolger
Schoonman heeft, in tegenstelling tot zijn collega's, niet gekozen voor uitbreiding van zijn bedrijf. In plaats van een nieuwe stal, kocht hij er een stuk grond bij. Dat kon ook, omdat hij wist dater geen zoon of dochter was om het bedrijf over te nemen.
"Het kan nu net. Het zou makkelijker zijn als je op dit terrein meer koeien zou houden, maar dan is mijn stal te klein. Als ik een investering daarin doe, kom ik niet meer rond. Nu ga ik op deze wijze verder", zegt de boer.
Grondgebonden landbouw
Door het extra stuk grond kan hij nu zijn koeien voeden met zijn eigen gras. "Die kant moeten we wat mij betreft op: grondgebonden landbouw", zegt hij.
"Dan krijg je dus minder boeren met meer land, die extensiever boeren. En met de grond die ze hebben de eigen veestapel van voedsel kunnen voorzien", zegt Schoonman.
'Boeren staan niet alleen in het boerenprotest'
"Banken, veevoer bedrijven, supermarktketens: ze verdienen allemaal miljarden aan de manier waarop boeren nu boeren. Als de boeren morgen allemaal zouden stoppen, dan stort dat hele systeem in", zegt betekeniseconoom Kees Klomp van de Hogeschool Rotterdam. Hij houdt zich bezig met economische systeemveranderingen.
Het is volgens hem een misverstand dat boeren zelfstandig zijn. "Bij boeren komt veel geld kijken. Het kopen van grond, apparaten, veevoer en kunstmest. In de supermarkt willen consumenten niet te veel betalen. Dat is een spiraal waar de Nederlandse sector al decennia lang in vast zit. Daar kan je niet alleen de boer als schuldige voor aanwijzen. Banken en bedrijven gebruiken de boeren."
Ecologische boer
Een klein bedrijf met 55 koeien zoals melkveehouder Schoonman heeft, kan dat nog? Wat Klomp betreft is dat in dit systeem lastig. "Er zijn veel partijen die een ecologische boer geen leuke boer vinden."
"Die boeren kopen namelijk geen veevoer en kunstmest, iets wat de industrie graag wil verkopen. Duurzaam boeren in het systeem zoals we het nu hebben is lastig."
Nog kritischer kijken
In een reactie laat de Rabobank weten dat de bank elke financieringsaanvraag individueel zal blijven beoordelen. "Leningen die we verstrekken moeten bijdragen aan het perspectief en het verdienmodel van een ondernemer en de verduurzaming van zijn of haar onderneming."
De bank geeft daarbij aan dat het, in het belang van hun klanten, verstandig is om nog kritischer te kijken naar financieringsaanvragen voor uitbreiding en bedrijfsovernames. "We kijken daarbij naar de extra risico's van de stikstofaanpak van het kabinet voor het verdienmodel en de toekomstbestendigheid van de onderneming."
Daglichtlamp
25-04-2025 om 15:32
Stikstof- en mestproblemen zijn in decennia ontstaan, dat los je niet zomaar op. Maar om het op te lossen zul je lokaal plannen moeten maken die bij het betreffende gebied passen, precies zoals het vorige kabinet van plan was met het nationaal programma landelijk gebied. Schoofs persconferentie moet nog beginnen maar ik verwacht dat ook dit kabinet met een dergelijke plan komt. Ze gaan dat natuurlijk anders noemen, maar dit is echt iets waarvoor je niet in Den Haag precies kunt uittekenen hoe je het plaatselijk moet doen. Het kabinet moet vooral richting geven en randvoorwaarden die het uitvoeren van plannen mogelijk maken.
Jammer van de onnodige vertraging.
Fleurtje_5
25-04-2025 om 18:54
Daglichtlamp schreef op 25-04-2025 om 15:32:
Stikstof- en mestproblemen zijn in decennia ontstaan, dat los je niet zomaar op. Maar om het op te lossen zul je lokaal plannen moeten maken die bij het betreffende gebied passen, precies zoals het vorige kabinet van plan was met het nationaal programma landelijk gebied. Schoofs persconferentie moet nog beginnen maar ik verwacht dat ook dit kabinet met een dergelijke plan komt. Ze gaan dat natuurlijk anders noemen, maar dit is echt iets waarvoor je niet in Den Haag precies kunt uittekenen hoe je het plaatselijk moet doen. Het kabinet moet vooral richting geven en randvoorwaarden die het uitvoeren van plannen mogelijk maken.
Jammer van de onnodige vertraging.
O....daar ben je dus nu ook achter.
Zie die grafiek in het bericht dat ik zo straks heb geplaatst. Een tabel van gemiddeld aantal koeien per bedrijf vanaf 1980.
En heb je dit stukje ook goed in je gedachten opgenomen?
.......
Schoonman legt uit dat partijen om de boer heen er belang bij hebben dat je als boer groeit. "Als je een groter bedrijf hebt, heb je meer krachtvoer nodig, een aannemer, een adviseur en je hebt financiering nodig. En uiteindelijk levert het meer melk op voor de verwerker. Iedereen heeft er profijt van en verdient er meer geld aan, maar de boer schiet er financieel weinig mee op en doet wel al het werk."
"Boeren zetten natuurlijk zelf hun handtekening onder een contract voor een lening van bijvoorbeeld een staluitbreiding. Maar omdat ze eerder een lening kregen als ze meer koeien namen, zie je dat er wel jarenlang is gestuurd op schaalvergroting. Daardoor zitten we nu met dit stikstofprobleem", zegt de melkveehouder.
...........
Die boeren zijn destijds een lening aangegaan, ondanks een stikstofprobleem, een grote investering wat ze nog terug moeten betalen. Je kan dan nu niet zeggen 'zo nu gaan alle boeren hun handel halveren voor de stikstof'. Dat is hetzelfde als wanneer jij een huis hebt gekocht omdat je voldoende salaris hebt, en dan zou je baas zeggen dat je voortaan veel minder uren krijgt. Dan zit jij in de penarie.
Yumi
25-04-2025 om 19:04
Fleurtje_5 schreef op 25-04-2025 om 18:54:
[..]
O....daar ben je dus nu ook achter.
Jij dacht toch ook dat alle problemen die er zijn, pas zijn ontstaan, omdat dit kabinet niks doet?
Fleurtje_5
25-04-2025 om 19:06
Daglichtlamp schreef op 24-04-2025 om 12:48:
[..]
Ik denk dat het vorige kabinet goed op weg was met een gebiedsgerichte aanpak waar ook voldoende geld voor beschikbaar was. Maar dit kabinet heeft alle plannen die provincies gemaakt hadden in het kader van deze gebiedsgerichte aanpak in de prullenbak gegooid en het stikstoffonds leeggeroofd. Overigens denk ik dat met de aanpak van het vorige kabinet we ook niet ontkomen waren aan het uitstellen van de doelen. Daar werd ook al over gesproken.
Al het perspectief voor boeren die verder willen met hun bedrijf is nu weg.
Dan kan men makkelijk praten dat het vorige kabinet 'zo goed op weg was' als de zorgen aan de opvolger word overgelaten.
Dat kabinet had het niet zo ver moeten laten komen dan had het huidige kabinet nu niet zoveel problemen met die aanpak.
De boeren hebben gedaan wat hen werd geadviseerd om te doen
Het inkomen van de boeren stond destijds al onder druk, door investeringen in duurzame maatregelen en lage prijzen voor hun producten.
Daglichtlamp
25-04-2025 om 19:15
Weet je ik ga niet de hele discussie die we al eerder gevoerd hebben over doen. We gaan het toch niet eens worden. Dus laten we terug gaan naar de actuele politiek, wat vind je van de stikstofplannen van het huidige kabinet Fleurtje?
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5506037/wiersma-trekt-22-miljard-euro-uit-voor-stikstofaanpak
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025Z08484&did=2025D19358
Zoals ik eerder al zei verschilt de aanpak helemaal niet zoveel met die van het vorige kabinet. Dat kan ook niet, want linksom of rechtsom is die reductie voor onze gezondheid en de natuur gewoon nodig.