Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Bakblik
12-03-2025 om 14:27
Nicole123 schreef op 12-03-2025 om 14:23:
[..]
Te bizar voor woorden, dit soort populistische spierballentaal a la Trump. De PVV heeft het woorden ‘civilisatie’ en ‘menselijkheid’ niet in haar woordenboek staan, blijkt maar weer. Onderbuikgevoel ten top. Lekker zo inhumaan mogelijk behandelen, tenminste als het gaat om mensen als gevangenen of asielzoekers, niet wanneer het om mensen zoals wij/zij zelf gaat. Of eigenlijk, ze waren ook voor strenger straffen, toch? Ik heb nog wel een lijstje van potentiële kandidaten met wat op hun kerfstok, zullen we die een tijdje met z’n allen in een cel zetten om te testen hoe het werkt?
https://nos.nl/artikel/2026609-omstreden-pvv-er-terug-op-de-lijst
https://www.nu.nl/politiek/2376811/meer-beschuldigingen-pvver-lucassen.html
https://nos.nl/artikel/200549-weer-pvv-kamerlid-met-veroordeling
Goed idee! Dan gaan ze elkaar te lijf in die kleine ruimte en zijn wij na dit experiment van de PVV af! Ik zeg: DOEN!
Nicole123
12-03-2025 om 14:29
Loeki72 schreef op 12-03-2025 om 13:39:
[..]
Ik heb nou niet het idee dat de PVV kamerleden op hun intelligentie zijn uitgekozen en het heerlijk vinden om ophef te veroorzaken. En als Eerdmans het al bizar vindt ga je echt te ver.
Eerdmans doet mee in een tv programma waar BNers een tijd in de gevangenis zitten, samen met reguliere gevangenen (Hel of Hotel). Zouden anderen ook eens moeten doen… Ik denk dat juist Eerdmans mede hierdoor heel goed weet hoe het is, dat het ook nu al echt geen lolletje is daar. Ik ben het meestal niet met zijn standpunten eens, maar hij kan wel nadenken en gaat niet voor de snelle ophef en shockeren om maar aandacht van kiezers te trekken. Dat siert hem. Ook Coenradi weet goed waar ze het over heeft en zegt verstandige dingen.
rionyriony
12-03-2025 om 15:07
Miraval schreef op 12-03-2025 om 13:36:
[..]
Nou ja ik begreep inderdaad dat de VVD tegen een systeem van Eurobonds is. En dat is ook wel begrijpelijk.
Ik hoop dat de financiële lasten zo eerlijk ook jk mogelijk verdeeld gaan worden over de EU landen, en niet dat landen met een lage staatsschuld dan relatief meer moeten betalen dan bijvoorbeeld Italië en Griekenland, die weer een hele hoge staatsschuld hebben.
Overigens ben ik wel helemaal voor een sterk, en vooral onafhankelijk, militair Europa.
Onverstandige uitgaven worden door een dergelijk Eurobonds systeem niet bestraft, wat een normaal leerproces is waardoor je beter leert kiezen. Iedereen weet dat toch. Bovendien demotiveert het hardwerkende en wél zorgvuldig kiezende mensen. Ik vrees dat deze keuze een foute is die moeilijk terug te draaien is. Hopelijk veranderen ze er nog het een en ander aan.
Het is dus niet te duiden als "niet solidair" als je er tegen bent als land.
Gebruikersnaaminvullen
12-03-2025 om 15:42
Fleurtje_5 schreef op 10-03-2025 om 12:53:
In onze krant stond vandaag een artikel met de titel:
Waar komen die hoge prijzen in de Nederlandse supermarkt vandaan?
Pieter Omtzigt, leider van de nieuw opgerichte NSC, trekt door Nederland met voorbeelden van prijsverschillen tussen levensmiddelen in Nederland en in buurlanden. Hij toont aan dat een pot Hak-appelmoes in Nederland €2,09 kost, terwijl dezelfde pot in België slechts €0,89 is. Dit roept vragen op over de rechtvaardigheid van deze verschillen, vooral gezien de toestroom van lokaal geteelde appels voor de productie.
.......etc.etc.etc............
Jammer dat ik het artikel digitaal niet kan vinden. Wel goed van Pieter Omtzigt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/03/06/waar-komen-die-hoge-prijzen-in-de-nederlandse-supermarkt-vandaan-a4885487
Een belangrijke reden dat bepaalde producten over de grens een stuk goedkoper zijn, zit hem in de zogenoemde ‘territoriale leveringsbeperkingen’, een soort nationale tariefmuren waarmee producenten en leveranciers hun afnemers alleen producten uit een bepaald land kunnen laten inkopen. Zo ontstaan flinke verschillen in groothandelprijzen en kan een bedrijf als Coca-Cola bijvoorbeeld bepalen dat een Nederlandse supermarkt hun frisdrank niet in Duitsland mag inkopen, waar het goedkoper is.
Retailexpert Paul Moers ziet dat Nederlandse consumenten de prijs betalen voor zulke protectionistische afspraken die producenten van met name A-merken maken. „Wat ook meespeelt, is dat Duitsland een veel grotere markt is dan Nederland, waardoor producenten daar simpelweg grotere orders kunnen doen. Maar op een gegeven moment is het niet meer uit te leggen. Dan zie je dat ze de markten in het buitenland gebruiken om van voorraden af te komen.” Want als een A-merk grotere hoeveelheden moet wegzetten, gaat dit tegen een lagere prijs.
„Wat ook meespeelt is dat het btw-tarief op boodschappen per land verschilt”, aldus de woordvoerder. Dat ligt in Nederland met 9 procent hoger dan in België en Duitsland waar consumenten respectievelijk 6 en 7 procent btw betalen over hun boodschappen.” Daarnaast speelt ook beleid als de Nederlandse accijnsverhoging op tabak van vorig jaar mee bij de duurder wordende boodschappen.
rionyriony
12-03-2025 om 16:16
Schoondochter schreef op 12-03-2025 om 14:04:
[..]
Hij zou zich eens wat beter in de bedoelingen van ons strafrecht moeten verdiepen. Vergelding is slechts deel van de straf, niet alles. Als je gevangenen als beesten behandelt, dan komen ze er als beesten uit. Het zijn mensen! Mensen die soms domme dingen hebben gedaan, zeker. Maar wel mensen.
Er schijnt geen overtuigend bewijs te zijn dat luxueuze of erg karige gevangenisomstandigheden invloed hebben op recidive. Dus kerker of hotel (beetje gechargeerd) maakt niet zoveel uit. Het gaat er eerder om wat in het hoofd van de gevangene gaat gebeuren. Dat is dus wel te beïnvloeden door bijscholing, psychologische ondersteuning, rehabilitatie.
Wel wil iedereen die persoonlijk een gevangenis in Zuid-Amerika heeft meegemaakt, het liefst zijn straf uitzitten in landen als Nederland. Onderdeel van preventieve programma's (dus voordat risico-pubers tot slecht gedrag vervallen) in de VS omvat vaak een bezoek aan zo'n soort massa-beestenkooi. Goedbedoelende gedetineerden werken dan mee en jagen zo'n puber flink veel angst aan. Dat kind wordt daardoor gemiddeld goed gemotiveerd om op het goede pad te blijven.
Normaal willen mensen wel een evenwicht tussen straf en rehabilitatie zien. Je kan het je niet veroorloven de publieke steun voor rehabilitatieprogramma's te verliezen als je ziet dat ze daar spullen hebben die je je als brave hardwerkende burger niet kan veroorloven.
De straf moet er dus zowel voor een bijstandsgerechtigde, voor een SP-er, en voor een PVV-er onaantrekkelijk uitzien.
Voor een rijke d'66'er ziet elke straf er al gauw onaantrekkelijk uit. Dat is dus geen maatstaf waar je iets mee kan.
Loeki72
12-03-2025 om 20:00
rionyriony schreef op 12-03-2025 om 16:16:
[..]
Er schijnt geen overtuigend bewijs te zijn dat luxueuze of erg karige gevangenisomstandigheden invloed hebben op recidive. Dus kerker of hotel (beetje gechargeerd) maakt niet zoveel uit. Het gaat er eerder om wat in het hoofd van de gevangene gaat gebeuren. Dat is dus wel te beïnvloeden door bijscholing, psychologische ondersteuning, rehabilitatie.
Wel wil iedereen die persoonlijk een gevangenis in Zuid-Amerika heeft meegemaakt, het liefst zijn straf uitzitten in landen als Nederland. Onderdeel van preventieve programma's (dus voordat risico-pubers tot slecht gedrag vervallen) in de VS omvat vaak een bezoek aan zo'n soort massa-beestenkooi. Goedbedoelende gedetineerden werken dan mee en jagen zo'n puber flink veel angst aan. Dat kind wordt daardoor gemiddeld goed gemotiveerd om op het goede pad te blijven.
Normaal willen mensen wel een evenwicht tussen straf en rehabilitatie zien. Je kan het je niet veroorloven de publieke steun voor rehabilitatieprogramma's te verliezen als je ziet dat ze daar spullen hebben die je je als brave hardwerkende burger niet kan veroorloven.
De straf moet er dus zowel voor een bijstandsgerechtigde, voor een SP-er, en voor een PVV-er onaantrekkelijk uitzien.
Voor een rijke d'66'er ziet elke straf er al gauw onaantrekkelijk uit. Dat is dus geen maatstaf waar je iets mee kan.
Ik vind je laatste zin echt onzin. Zijn alle D66’ers rijk? Wat een kortzichtige kijk op zaken. Ook komt uit heel veel studies dat strenger straffen en barbaarser straffen niet helpt, in tegendeel. Maar het voedt natuurlijk wel lekker de onderbuik.
rionyriony
12-03-2025 om 20:31
Loeki72 schreef op 12-03-2025 om 20:00:
[..]
Ik vind je laatste zin echt onzin. Zijn alle D66’ers rijk? Wat een kortzichtige kijk op zaken. Ook komt uit heel veel studies dat strenger straffen en barbaarser straffen niet helpt, in tegendeel. Maar het voedt natuurlijk wel lekker de onderbuik.
Ik ben ooit een D'66'er geweest. Twee termijnen zelfs, en nee, ik was niet rijk. Wel was mijn beurs een stuk slanker geworden toen ik ermee ophield lid te zijn. Allemaal knaapjes met een rijke pa zaten in die club. Die toch ook nog fondsen wilden ophalen voor lezingen God-weet-waar in het land. Dus "een rijke D66-er" verschilt wel van "alle D66-ers". Verschilt toch maar vier letters en betekent iets anders.
Goh ja, goeie ouwe tijd toen ik nog zo makkelijk te imponeren was met mooie woorden en idealen. Was een jaar of dertig en toch nog naief.
rionyriony
12-03-2025 om 21:21
De vier coalitiepartijen komen morgen
bijeen voor een ingelast overleg over
Oekraïne.Aanleiding is het verzet in de
Tweede Kamer tegen het miljardenplan
voor herbewapening van EU-voorzitter
Von der Leyen.Het kabinet wordt door
dat verzet in verlegenheid gebracht.
De coalitiepartijen,met uitzondering
van de VVD,steunden gisteren een motie
tegen het 800 miljard kostende plan.Ze
zijn bang dat de financiering ervan de
begrotingstekorten fors laat oplopen.
Een probleem voor het kabinet is dat
premier Schoof in Brussel al ingestemd
heeft met de contouren van het plan.
Het overleg moet een oplossing bieden
waar Kamer en kabinet mee kunnen leven.
Loeki72
12-03-2025 om 21:56
rionyriony schreef op 12-03-2025 om 20:31:
[..]
Ik ben ooit een D'66'er geweest. Twee termijnen zelfs, en nee, ik was niet rijk. Wel was mijn beurs een stuk slanker geworden toen ik ermee ophield lid te zijn. Allemaal knaapjes met een rijke pa zaten in die club. Die toch ook nog fondsen wilden ophalen voor lezingen God-weet-waar in het land. Dus "een rijke D66-er" verschilt wel van "alle D66-ers". Verschilt toch maar vier letters en betekent iets anders.
![]()
Goh ja, goeie ouwe tijd toen ik nog zo makkelijk te imponeren was met mooie woorden en idealen. Was een jaar of dertig en toch nog naief.
Zo zijn er rijke mensen bij zo’n beetje alle partijen, behalve dan bij de SP. En ik denk dat de meeste politici imponeren met woorden. Dat is ook niet D66 eigen. Ik vind het gewoon stom dat je denkt dat rijke D66’ers de straffen bepalen. Of ben jij zo eentje die alle rechters waarvan ze de uitspraak niet aanstaat een linkse D66 rechter noemt?
Daglichtlamp
13-03-2025 om 13:25
https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-03-13/europese-zaken/plenaire-zaal/onder-voorbehoud-tweeminutendebat-raad-algemene-zaken-21501-02-3062-10-50/onderwerp
Net even het tweeminutendebat over de Raad Algemene Zaken teruggeluisterd. (een tweeminutendebat is eigenlijk een vervolg van een commissiedebat, waarin moties ingediend kunnen worden, zodat er over gestemd kan worden).
Moties werden ingediend door Paternotte van D66. Guido Markuszower had hierop willen reageren, maar blijkbaar had de PVV niet de moeite genomen om bij dit belangrijke commissieoverleg aanwezig te zijn. (en dan mag je dus ook niet spreken in de plenaire zaal).
Over de Raad Algemene Zaken: https://www.consilium.europa.eu/nl/council-eu/configurations/gac/
Daglichtlamp
13-03-2025 om 13:40
De PVV begint nu ook echt te dalen in de peilingen gelukkig.
https://www.maurice.nl/2025/03/09/gat-tussen-pvv-en-groenlinks-pvda-nog-maar-3-zetels/

Fleurtje_5
13-03-2025 om 13:48
Daglichtlamp schreef op 13-03-2025 om 13:25:
https://debatdirect.tweedekamer.nl/2025-03-13/europese-zaken/plenaire-zaal/onder-voorbehoud-tweeminutendebat-raad-algemene-zaken-21501-02-3062-10-50/onderwerp
Net even het tweeminutendebat over de Raad Algemene Zaken teruggeluisterd. (een tweeminutendebat is eigenlijk een vervolg van een commissiedebat, waarin moties ingediend kunnen worden, zodat er over gestemd kan worden).
Moties werden ingediend door Paternotte van D66. Guido Markuszower had hierop willen reageren, maar blijkbaar had de PVV niet de moeite genomen om bij dit belangrijke commissieoverleg aanwezig te zijn. (en dan mag je dus ook niet spreken in de plenaire zaal).
Over de Raad Algemene Zaken: https://www.consilium.europa.eu/nl/council-eu/configurations/gac/
Ik heb je link geopend en het debat 'algemene raad' geluisterd en Paternotte aangehoord. Het zal vast aan mij liggen maar....ik vraag me af 'zoveel woorden maar wat heeft hij nou echt gezegd?' Wat vragen stellen over hoeveel geld Nederland betaald of al heeft betaald aan de oorlog van Oekraïne. Want mensen op straat hebben hem gevraagd 'wat doet Nederland nou?' (of zoiets)
Paternotte zei dat Denemarken al 200 miljoen heeft geinvesteerd, wat doet Nederland nou?
antwoord: Nederland heeft alleen al aan drones 400 miljoen geinvesteerd, en onze premier heeft aan Zelensky laten weten tot 700 miljoen te gaan.
Inderdaad Markuszower mocht niet spreken/geen vraag stellen want hij had zich niet aangemeld/deelgenomen aan commissie debat.
Daglichtlamp
13-03-2025 om 14:00
Fleurtje_5 schreef op 13-03-2025 om 13:48:
[..]
Inderdaad Markuszower mocht niet spreken/geen vraag stellen want hij had zich niet aangemeld/deelgenomen aan commissie debat.
Oftewel de PVV was weer eens lui. Ze doen hun werk niet. Nu vind ik dat er niet veel gemist is aan de mening van de PVV, maar hoe is dat voor hun stemmers?
Ik vind twee minuten debatten altijd lastig om goed te interpreteren, eigenlijk moet je daarbij de mondelinge en de schriftelijke voorbereiding in de betreffende commissie bij betrekken
Fleurtje_5
13-03-2025 om 14:02
Daglichtlamp schreef op 13-03-2025 om 14:00:
[..]
Oftewel de PVV was weer eens lui. Ze doen hun werk niet. Nu vind ik dat er niet veel gemist is aan de mening van de PVV, maar hoe is dat voor hun stemmers?
Ik vind twee minuten debatten altijd lastig om goed te interpreteren, eigenlijk moet je daarbij de mondelinge en de schriftelijke voorbereiding in de betreffende commissie bij betrekken
Het is eigenlijk wel muggenziften. Ik zag geen file Kamerleden achter de microfoons. Er waren verder geen sprekers. Elke mening is de moeite waard om aan te horen in deze situatie. Toch?
Daglichtlamp
13-03-2025 om 14:06
Fleurtje_5 schreef op 13-03-2025 om 14:02:
[..]
Het is eigenlijk wel muggenziften. Ik zag geen file Kamerleden achter de microfoons. Er waren verder geen sprekers. Elke mening is de moeite waard om aan te horen in deze situatie. Toch?
Nee omdat de rest het min of meer eens is (behalve de FvD denk ik, maar die zullen ook wel niet bij het commissiedebat geweest zijn vermoed ik). Het tweeminutendebat is alleen een afronding.