Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
01-03-2025 om 12:17
Nicole123 schreef op 01-03-2025 om 12:01:
[..]
Ik vind de grafieken in dit artikel duidelijker:
Met andere woorden: de koopkracht gaat vrijwel niet vooruit in 2025, hij gaat voor alle inkomensgroepen minder vooruit dan in 2024 en het huidige kabinetsbeleid zorgt ervoor dat hij nóg minder vooruit gaat dan als ze het zo zouden houden als het was.
Welke zon gaat er nou precies schijnen? Wie hoonde ook alweer over een andere politicus die een doorgerekend plan had om in 4 jaar de armoede te halveren, dat dat te min zou zijn?
Het is opmerkelijk dat het koopkrachtbeeld van Prinsjesdag ten opzichte van de 'augustusraming' voor al deze groepen verslechtert. De afgelopen jaren gebruikte de politiek die raming juist om te kijken welke groepen leken achter te blijven qua koopkracht.
(...)
Zo daalt de koopkracht van de meeste zzp'ers doordat een belastingkorting voor zzp'ers, de zelfstandigenaftrek, wordt verlaagd.
(...)
Het aantal mensen in armoede daalt volgend jaar licht, van 4,5 naar 4,4 procent van de bevolking. In augustus verwachtte het CPB nog dat de armoede volgend jaar naar 4,1 procent zou dalen.
Ik ben benieuwd naar wat de voorjaarsnota hierin nog voor verandering zal brengen. Zullen eindelijk eens lagere inkomens er echt significant meer op vooruit gaan dan de allerrijksten? Gaat de hoeveelheid mensen die in armoede leven echt teruggedrongen worden, in plaats van die treurige 0,1%? Gaat er eindelijk eens wat meer gebeuren voor ZZPers en MKB die stress hebben om goed rond te komen ipv het pamperen van multinationals en aandeelhouders met belastingvoordelen? Of moeten we daarvoor wachten op een nieuw kabinet?
Ik zie alleen een mogelijke oplossing in je laatste zin, een nieuw, (geen populistisch) kabinet.
Snoeske
01-03-2025 om 12:29
Nicole123 schreef op 01-03-2025 om 12:01:
[..]
Ik vind de grafieken in dit artikel duidelijker:
Met andere woorden: de koopkracht gaat vrijwel niet vooruit in 2025, hij gaat voor alle inkomensgroepen minder vooruit dan in 2024 en het huidige kabinetsbeleid zorgt ervoor dat hij nóg minder vooruit gaat dan als ze het zo zouden houden als het was.
Welke zon gaat er nou precies schijnen? Wie hoonde ook alweer over een andere politicus die een doorgerekend plan had om in 4 jaar de armoede te halveren, dat dat te min zou zijn?
Het is opmerkelijk dat het koopkrachtbeeld van Prinsjesdag ten opzichte van de 'augustusraming' voor al deze groepen verslechtert. De afgelopen jaren gebruikte de politiek die raming juist om te kijken welke groepen leken achter te blijven qua koopkracht.
(...)
Zo daalt de koopkracht van de meeste zzp'ers doordat een belastingkorting voor zzp'ers, de zelfstandigenaftrek, wordt verlaagd.
(...)
Het aantal mensen in armoede daalt volgend jaar licht, van 4,5 naar 4,4 procent van de bevolking. In augustus verwachtte het CPB nog dat de armoede volgend jaar naar 4,1 procent zou dalen.
Ik ben benieuwd naar wat de voorjaarsnota hierin nog voor verandering zal brengen. Zullen eindelijk eens lagere inkomens er echt significant meer op vooruit gaan dan de allerrijksten? Gaat de hoeveelheid mensen die in armoede leven echt teruggedrongen worden, in plaats van die treurige 0,1%? Gaat er eindelijk eens wat meer gebeuren voor ZZPers en MKB die stress hebben om goed rond te komen ipv het pamperen van multinationals en aandeelhouders met belastingvoordelen? Of moeten we daarvoor wachten op een nieuw kabinet?
Allemaal de schuld van links
Fleurtje_5
01-03-2025 om 12:39
Friezinnetje schreef op 01-03-2025 om 11:20:
[..]
Nergens niet om hoor, maar welk vredesgesprek? Trump wil helemaal geen vrede, die wil alles wat in de bodem zit in Oekraïne. En Putin vindt het ook allemaal prima zo, die wil ook geen vrede, die wil nog meer land. Waarom zaten Trump en Putin eerst samen aan de tafel? Omdat ze alles allang hadden besloten en dachten dat Zelensky wel even zou tekenen.
Dat werd in 2014 ook gezegd over Guy Verhofstadt.
Daar zullen de meningen vast over verdeeld zijn. Het was wel Verhofstadt die daar in februari 2014 op het podium stond en een hoop beloftes door roeptoeters riep maar dan moest men wel vechten, 'fight for de EU, and never give up that fight until you win that war'. Dat is nu 11 jaar geleden.
Ik vind het abnormaal creepy worden. Allemaal machtshonger. Dat grote gevolgen kan hebben.
Hopelijk dat premier Schoof hier tegen opgewassen is.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/02/22/_interventie_verhofstadtperversofdom-1-1886782/ 22 feb 2014
2007: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/ik-was-fan-van-poetin-maar-in-zijn-datsja-ging-het-mis
Fleurtje_5
01-03-2025 om 12:50
Miraval schreef op 01-03-2025 om 11:24:
[..]
Eens. Dit plaatje zegt mij ook helemaal niets. Wat meer informatie zou handiger zijn, op deze manier wordt het geduid als eenzijdig en onvolledig. Gepresenteerd als een nietszeggend grafiekje waar mensen dan op allerlei manieren mee aan de haal kunnen gaan. Liefst natuurlijk als kijk eens voor burgers wordt niets gedaan, voor bedrijven wel.
Dan ben ik gelukkig niet de enige.
Loeki72
01-03-2025 om 12:50
Fleurtje_5 schreef op 01-03-2025 om 12:39:
[..]
Dat werd in 2014 ook gezegd over Guy Verhofstadt.
Daar zullen de meningen vast over verdeeld zijn. Het was wel Verhofstadt die daar in februari 2014 op het podium stond en een hoop beloftes door roeptoeters riep maar dan moest men wel vechten, 'fight for de EU, and never give up that fight until you win that war'. Dat is nu 11 jaar geleden.
Ik vind het abnormaal creepy worden. Allemaal machtshonger. Dat grote gevolgen kan hebben.
Hopelijk dat premier Schoof hier tegen opgewassen is.
Ik denk niet dat Schoof tegen zo iets is opgewassen. Die man laat weinig initiatief zien en straalt bijzonder weinig uit.
Fleurtje_5
01-03-2025 om 12:52
Loeki72 schreef op 01-03-2025 om 12:50:
[..]
Ik denk niet dat Schoof tegen zo iets is opgewassen. Die man laat weinig initiatief zien en straalt bijzonder weinig uit.
Misschien omdat hij 'meer dan anderen' weet wat de gevolgen zullen zijn?
Daglichtlamp
01-03-2025 om 13:15
Fleurtje_5 schreef op 01-03-2025 om 12:52:
[..]
Nee omdat hij geen politiek mandaat heeft, zeker niet op buitenlands beleid. De vier coalitiepartijen denken daar zo verschillend over dat hij vrijwel niets kan zeggen zonder eerst af te stemmen.
Herfstappeltaart
01-03-2025 om 14:37
Fleurtje_5 schreef op 01-03-2025 om 12:52:
[..]
Nee omdat hij aan de leiband loopt. Hij heeft geen politiek mandaat.
Yumi
01-03-2025 om 14:52
Ik vond het al vreemd dat er zo weinig geschreven werd over de Oekraïne na de botsing tussen Zelenski en Trump. Vorige week was het nog off topic hier, en is er een apart topic over geopend
Drie jaar na de Russische inval in Oekraïne | Viafora
Daglichtlamp
01-03-2025 om 14:56
Yumi schreef op 01-03-2025 om 14:52:
Ik vond het al vreemd dat er zo weinig geschreven werd over de Oekraïne na de botsing tussen Zelenski en Trump. Vorige week was het nog off topic hier, en is er een apart topic over geopend
![]()
Drie jaar na de Russische inval in Oekraïne | Viafora
Dank je Yumi, inderdaad, voor zover het niet gaat om de reactie van Nederlandse politici en de invloed op de Nederlandse politiek, graag daar.
Yumi
01-03-2025 om 14:57
Daglichtlamp schreef op 01-03-2025 om 14:56:
[..]
Dank je Yumi, inderdaad, voor zover het niet gaat om de reactie van Nederlandse politici en de invloed op de Nederlandse politiek, graag daar.
Jij ook bedankt
kerstbeer
01-03-2025 om 19:06
Herfstappeltaart schreef op 01-03-2025 om 11:06:
[..]
Maar niet ten koste van alles en iedereen en alleen ter meerdere eer, glorie, rijkdom en macht van Trump, Poetin en consorten. Oorlog is vreselijk en ik moet er ook niet aan denken, maar dit soort mensen de wereld laten regeren is een nachtmerrie wat mij betreft.
Ik vind de reacties van de meeste partijen erg goed, waaronder ook met name de ministers van de VVD en de NSC (zeg ik als een iets linksere stemmer 😉).
rionyriony
01-03-2025 om 19:48
Maar je kán ook niets zeggen over Trump als je in de regering zit. Voordat je het weet ben je uit Trumps gratie en dan kan je niets meer beginnen. Nu geldt dat overal wel zo'n beetje, maar als land heb je ook verantwoordelijkheid voor anderen. Het is niet zomaar een job die je kan verkloten als je toch al weg wou, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben voor anderen.
Kl* situatie. Tachtig jaar vrede en ineens zitten we er weer middenin.
FaithfulDuck87
01-03-2025 om 20:05
Daglichtlamp schreef op 01-03-2025 om 14:56:
[..]
Is allemaal leuk, maar het zit verweven in elkaar. Je kunt geen scherpe lijn stellen
kerstbeer
01-03-2025 om 20:09
rionyriony schreef op 01-03-2025 om 19:48:
Maar je kán ook niets zeggen over Trump als je in de regering zit. Voordat je het weet ben je uit Trumps gratie en dan kan je niets meer beginnen. Nu geldt dat overal wel zo'n beetje, maar als land heb je ook verantwoordelijkheid voor anderen. Het is niet zomaar een job die je kan verkloten als je toch al weg wou, maar het kan verstrekkende gevolgen hebben voor anderen.
Kl* situatie. Tachtig jaar vrede en ineens zitten we er weer middenin.
Eens met het laatste. Ik ben het ook eens met dat we als Europa meer onze eigen weg in moeten slaan en minder afhankelijk van de VS moeten worden.
Trump is op geen enkele manier te vertrouwen. Zelfs niet als je heel lief tegen hem doet. Mensen en landen zijn al constant zomaar uit zijn gratie. Ook landen die hem niks kwaads gedaan hebben zoals Canada. Je kan bijna geen beter buurland hebben dan Canada en toch was dat zo ongeveer het eerste land waar hij tegenaan schopte. Daarom zijn ze in Canada ook zo boos. Ze hebben de VS ook constant gesteund op het wereldtoneel en waren pas nog branden helpen blussen in Californie.
Op een land/president als de VS/Trump kan je niet bouwen. Tijd dus voor ons ook om andere banden sterker aan te halen en onszelf ook sterker te maken.
Ik vind het daarom ook goed dat de meeste partijen zo duidelijk een statement geven.