Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
01-03-2025 om 10:58
Friezinnetje schreef op 28-02-2025 om 21:32:
Fractieleiders Tweede Kamer steunen ZelenskyDe meeste fractievoorzitters in de Tweede Kamer nemen het op X op voor president Zelensky na zijn totaal uit de hand gelopen discussie met Donald Trump. "Diep respect voor president Zelensky", klinkt het bij VVD-leider Yesilgöz.
"Vandaag zag ik iemand eervol, moedig en fatsoenlijk de belangen van zijn land verdedigen in het Witte Huis", schrijft GroenLinks-PvdA-leider Timmermans. Rob Jetten (D66): "De man die Oekraïne te vuur en te zwaard heeft verdedigd, wordt ordinair beledigd door Trump en Vance."
"President Zelensky staat moedig in het Witte Huis, terwijl zijn land Oekraïne vecht voor vrijheid en onze gedeelde waarden", vindt Mirjam Bikker (ChristenUnie). "Zelensky toont het leiderschap dat de VS absoluut niet heeft", aldus Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren.
PVV-leider Wilders schrijft in het Engels: "Fascinerende tv, maar niet per se de beste manier om een oorlog te beëindigen, heren."
Ow wacht....dit zegt dé Esther Ouwehand die onlangs de komst van die haatpredikers geen halt tegen wou roepen?
https://nos.nl/artikel/2556672-geweerde-islamitische-predikers-mogen-toch-naar-nederland-komen 20 februari 2025....De wens om maatregelen te treffen tegen de predikers leefde bij burgemeester Dijksma van Utrecht en in de Tweede Kamer. Enkel GL-PvdA, Denk en PvdD stemden tegen...
Fleurtje_5
01-03-2025 om 10:59
Loeki72 schreef op 28-02-2025 om 21:42:
[..]
Ik vond het alleen maar diep triest.
Ik ook. Dit kan hele grote gevolgen hebben.
kerstbeer
01-03-2025 om 11:00
Fleurtje_5 schreef op 01-03-2025 om 10:48:
[..]
Is Nederland dan tégen Amerika? En tegen Rusland? Ik kan daar niet gelukkig van worden.
Trump en consorten (met name Musk) zijn tegen alles wat hen niet absolute macht geeft.
Daarom hebben ze een hekel aan landen als Canada, landen in de EU etc. Wij hebben te veel checks and balances tegen corporaties die de rest kapot willen concurreren, en dictators die alle macht willen. Daarom zijn ze gek op Rusland, waar Putin en enkel een stel rijken alles bepalen.
Ze zijn ook niet even aardig tegen hun eigen mensen trouwens. Er zijn al heel veel mensen door Musk ontslagen bij de overheid, zonder zelfs maar te kijken hoe ze hun werk deden. Dit geldt ook voor supporters van Trump die nu spijt hebben van hun stem. Ook trekken ze geld weg bij onderwijs, medische zorg en willen ze af van prijslimieten voor medicijnen, zodat medische bedrijven enorme bedragen ervoor kunnen vragen.
Wel komt er veel meer geld voor AI, wat natuurlijk een paradepaardje is voor Musk.
In tegenstelling tot wat Trump beloofd had, zijn prijzen juist aan het stijgen en gaat inflatie omhoog.
Tegen vrouwen zijn ze ook niet zo fijn. Ze zijn al plannetjes aan het smeden om minder vrouwen te kunnen laten stemmen.
https://www.cbsnews.com/news/save-act-voter-registration-citizenship-married-women-name-change/
En "vrouwen zijn als kinderen". Een argument dat meer dan honderd jaar geleden ook gebruikt werd om ons niet te laten stemmen:
Herfstappeltaart
01-03-2025 om 11:03
kerstbeer schreef op 01-03-2025 om 11:00:
[..]
Trump en consorten (met name Musk) zijn tegen alles wat hen niet absolute macht geeft.
Daarom hebben ze een hekel aan landen als Canada, landen in de EU etc. Wij hebben te veel checks and balances tegen corporaties die de rest kapot willen concurreren, en dictators die alle macht willen. Daarom zijn ze gek op Rusland, waar Putin en enkel een stel rijken alles bepalen.
Ze zijn ook niet even aardig tegen hun eigen mensen trouwens. Er zijn al heel veel mensen door Musk ontslagen bij de overheid, zonder zelfs maar te kijken hoe ze hun werk deden. Dit geldt ook voor supporters van Trump die nu spijt hebben van hun stem. Ook trekken ze geld weg bij onderwijs, medische zorg en willen ze af van prijslimieten voor medicijnen, zodat medische bedrijven enorme bedragen ervoor kunnen vragen.
Wel komt er veel meer geld voor AI, wat natuurlijk een paradepaardje is voor Musk.
In tegenstelling tot wat Trump beloofd had, zijn prijzen juist aan het stijgen en gaat inflatie omhoog.
Tegen vrouwen zijn ze ook niet zo fijn. Ze zijn al plannetjes aan het smeden om minder vrouwen te kunnen laten stemmen.
https://www.cbsnews.com/news/save-act-voter-registration-citizenship-married-women-name-change/
En "vrouwen zijn als kinderen". Een argument dat meer dan honderd jaar geleden ook gebruikt werd om ons niet te laten stemmen:
Nee dat laatste meen je niet
(dat nieuws had mij nog niet bereikt). Ik dacht dat het niet erger meer kon....
Fleurtje_5
01-03-2025 om 11:03
kerstbeer schreef op 28-02-2025 om 22:00:
[..]
En dit is dus waarom ik extreem rechts nooit vertrouw.
Ze hebben toch altijd meer op met dictators dan met echte vrijheid.
Zelensky verdedigt zijn land en heeft nog heel veel klasse getoond na die hinderlaag die ze daar voor hem legden. En die Vance, wat een triest figuur is dat!
Trump is een hork, maar hij gaat wel na al die jaren van bommen gooien een gesprek/vredesgesprek aan. Ik blijf hopen dat er toch nog iets goeds uit komt.
Ik weet niet of je het hebt mee gekregen hoe president Biden met vuist in de lucht tegen Rusland/Poetin riep om te vechten. Biden zal dan wel veilig in zijn saferoom zitten. Maar de rest van de wereld niet. Dan toch liever dat er over een vredesakkoord gepraat gaat worden.
Hier kreeg ik drie jaren geleden behoorlijke rillingen van:

‘Go get him!’ Bidens strijdbetoog met gebalde vuist kon op applaus van beide kanten rekenen. Foto: AFP
Bas Blokker (NRC)
woensdag 2 maart 2022 om 13.06 uur
Joe Biden sprak dinsdagavond zijn State of the Union uit. Zijn uitspraken over Rusland en Poetin konden op applaus van Democraten en Republikeinen rekenen, maar bij binnenlandse thema’s bleek het Congres verdeeld.
Herfstappeltaart
01-03-2025 om 11:06
Fleurtje_5 schreef op 01-03-2025 om 11:03:
[..]
Trump is een hork, maar hij gaat wel na al die jaren van bommen gooien een gesprek/vredesgesprek aan. Ik blijf hopen dat er toch nog iets goeds uit komt.
Ik weet niet of je het hebt mee gekregen hoe president Biden met vuist in de lucht tegen Rusland/Poetin riep om te vechten. Biden zal dan wel veilig in zijn saferoom zitten. Maar de rest van de wereld niet. Dan toch liever dat er over een vredesakkoord gepraat gaat worden.
Maar niet ten koste van alles en iedereen en alleen ter meerdere eer, glorie, rijkdom en macht van Trump, Poetin en consorten. Oorlog is vreselijk en ik moet er ook niet aan denken, maar dit soort mensen de wereld laten regeren is een nachtmerrie wat mij betreft.
kerstbeer
01-03-2025 om 11:08
Herfstappeltaart schreef op 01-03-2025 om 11:03:
[..]
Nee dat laatste meen je niet
(dat nieuws had mij nog niet bereikt)
Dat poefballonetje werd al opgelaten voor de verkiezingen.
Dat was vooral plaatselijk en Trump was nog net slim genoeg om dat niet openlijk te zeggen. Veel mannen zijn helemaal niet blij met gelijkheid tussen vrouw en man, dus het werd wel opgelaten om dat soort stemmers te verleiden.
In Project 2025, waar Trump zogenaamd niks mee te maken had voor de verkiezingen, ondanks de nauwe banden met de opstellers ervan, is het ook de bedoeling dat vrouwen niks meer te vertellen hebben. Zoiets als uit de jaren 50. Maar wacht! Denk daarbij niet aan de positie van vrouwen in de jaren 50 van de 20ste eeuw, maar denk meer aan de jaren 50 van de zeventiende eeuw bij de Puriteinen die net waren overgestoken.
"Your body, my choice" is wat er meteen na de verkiezingen naar meerdere vrouwen geroepen werd door mannen. Niet alleen online, trouwens.
https://edition.cnn.com/2024/11/11/business/your-body-my-choice-movement-election/index.html
En om toch even een direct linkje met Nederlandse politiek te houden: dingen die in de VS gebeuren, waaien vaak in (iets andere vorm wellicht) over naar hier. Andrew Tate is ook bij sommige mannen hier populair, bijvoorbeeld.
Herfstappeltaart
01-03-2025 om 11:09
kerstbeer schreef op 01-03-2025 om 11:08:
[..]
Dat poefballonetjes werd al opgelaten voor de verkiezingen.
Dat was vooral plaatselijk en Trump was nog net slim genoeg om dat niet openlijk te zeggen. Veel mannen zijn helemaal niet blij met gelijkheid tussen vrouw en man, dus het werd wel opgelaten om dat soort stemmers te verleiden.
In Project 2025, waar Trump zogenaamd niks mee te maken had voor de verkiezingen, ondanks de nauwe banden met de opstellers ervan, is het ook de bedoeling dat vrouwen niks meer te vertellen hebben. Zoiets als uit de jaren 50. Maar wacht! Denk daarbij niet aan de positie van vrouwen in de jaren 50 van de 20ste eeuw, maar denk meer aan de jaren 50 van de zeventiende eeuw bij de Puriteinen die net waren overgestoken."Your body, my choice" is wat er meteen na de verkiezingen naar meerdere vrouwen geroepen werd door mannen. Niet alleen online, trouwens.
https://edition.cnn.com/2024/11/11/business/your-body-my-choice-movement-election/index.html
kerstbeer
01-03-2025 om 11:15
[..]
Dit was geen normaal gesprek. Zoals veel mensen zeggen, dit was waarschijnlijk vooropgezet.
Trump praat liever over Oekraine dan met hen, zoals nu ook weer bleek.
Trump wil een enorme hoeveelheid grondstoffen in ruil voor...niks eigenlijk. Rusland wil invloed en land daar.
Dus stel dat Oekraine hiermee instemt: dan is Oekraine een deel van zijn land kwijt. De rest ligt in puin nadat de moordende, verkrachtende bende van Putin erdoorheen getrokken is en veel mensen zijn zwaar getraumatiseerd. Veel jonge mensen in de kracht van hun leven zijn simpelweg gedood of zijn ledematen kwijt. Ook veel kinderen zijn gekidnapped en worden nu Russisch opgevoed in Rusland.
Oekraine moet opbouwen, maar waarmee? Het is honderden miljarden van zijn grondstoffen kwijt aan de VS. Dus Oekraine heeft geen kans en verzwakt verder, waarna Rusland weer opnieuw kan binnenvallen. De VS wil zelfs met al dat geld geen veiligheid garanderen, dus het enige resultaat is dat ze dan verzwakt opnieuw de strijd moeten aangaan tegen een Rusland dat zich wel heeft kunnen versterken. En Trump heeft al laten zien Oekraine de schuld te willen geven, zelfs als ze bruut aangevallen worden, dus die gaat alleen maar druk zetten om Oekraine verder te laten zwichten tot er niks meer van over is.
Het is niet gek dat Zelensky niet hiervoor tekent.
Ik weet dat je rechts bent en misschien daarvoor meer begrip hebt voor Trump. Maar dit is niet het soort rechts dat zich iets bekommert om de "gewone man". Dit gaat vooral om het verrijken van de allerrijksten. Zoals veel maga die nu ontslagen zijn door Musk ook ondervinden.
FaithfulDuck87
01-03-2025 om 11:20
[..]
Hier kreeg ik drie jaren geleden behoorlijke rillingen van:
‘Go get him!’ Bidens strijdbetoog met gebalde vuist kon op applaus van beide kanten rekenen. Foto: AFP
Bas Blokker (NRC)
woensdag 2 maart 2022 om 13.06 uur
Joe Biden sprak dinsdagavond zijn State of the Union uit. Zijn uitspraken over Rusland en Poetin konden op applaus van Democraten en Republikeinen rekenen, maar bij binnenlandse thema’s bleek het Congres verdeeld.
Nergens niet om hoor, maar welk vredesgesprek? Trump wil helemaal geen vrede, die wil alles wat in de bodem zit in Oekraïne. En Putin vindt het ook allemaal prima zo, die wil ook geen vrede, die wil nog meer land. Waarom zaten Trump en Putin eerst samen aan de tafel? Omdat ze alles allang hadden besloten en dachten dat Zelensky wel even zou tekenen.
Miraval
01-03-2025 om 11:24
Nicole123 schreef op 01-03-2025 om 09:52:
[..]
Ik zou hierin een verdeling tussen burgers met bovenmodaal versus ondermodaal inkomen en tussen multinationals versus MKB nuttiger informatie vinden, is dat er ook? Alle gezinnen versus alle bedrijven zegt me niet zoveel. Ik hoor zelf bij de gezinnen, maar heb niet per se belastingverlaging nodig, terwijl sommige mensen met een klein bedrijfje misschien maar net rondkomen.
Eens. Dit plaatje zegt mij ook helemaal niets. Wat meer informatie zou handiger zijn, op deze manier wordt het geduid als eenzijdig en onvolledig. Gepresenteerd als een nietszeggend grafiekje waar mensen dan op allerlei manieren mee aan de haal kunnen gaan. Liefst natuurlijk als kijk eens voor burgers wordt niets gedaan, voor bedrijven wel.
felija
01-03-2025 om 11:58
kerstbeer schreef op 01-03-2025 om 11:08:
[..]
Dat poefballonetje werd al opgelaten voor de verkiezingen.
In Project 2025, waar Trump zogenaamd niks mee te maken had voor de verkiezingen, ondanks de nauwe banden met de opstellers ervan, is het ook de bedoeling dat vrouwen niks meer te vertellen hebben. Zoiets als uit de jaren 50. Maar wacht! Denk daarbij niet aan de positie van vrouwen in de jaren 50 van de 20ste eeuw, maar denk meer aan de jaren 50 van de zeventiende eeuw bij de Puriteinen die net waren overgestoken."Your body, my choice" is wat er meteen na de verkiezingen naar meerdere vrouwen geroepen werd door mannen. Niet alleen online, trouwens.
En om toch even een direct linkje met Nederlandse politiek te houden: dingen die in de VS gebeuren, waaien vaak in (iets andere vorm wellicht) over naar hier. Andrew Tate is ook bij sommige mannen hier populair, bijvoorbeeld.
af-schuwe-lijk!! Wat een nachtmerrie
Nicole123
01-03-2025 om 12:01
Miraval schreef op 01-03-2025 om 11:24:
[..]
Eens. Dit plaatje zegt mij ook helemaal niets. Wat meer informatie zou handiger zijn, op deze manier wordt het geduid als eenzijdig en onvolledig. Gepresenteerd als een nietszeggend grafiekje waar mensen dan op allerlei manieren mee aan de haal kunnen gaan. Liefst natuurlijk als kijk eens voor burgers wordt niets gedaan, voor bedrijven wel.
Ik vind de grafieken in dit artikel duidelijker:

Met andere woorden: de koopkracht gaat vrijwel niet vooruit in 2025, hij gaat voor alle inkomensgroepen minder vooruit dan in 2024 en het huidige kabinetsbeleid zorgt ervoor dat hij nóg minder vooruit gaat dan als ze het zo zouden houden als het was.
Welke zon gaat er nou precies schijnen? Wie hoonde ook alweer over een andere politicus die een doorgerekend plan had om in 4 jaar de armoede te halveren, dat dat te min zou zijn?
Het is opmerkelijk dat het koopkrachtbeeld van Prinsjesdag ten opzichte van de 'augustusraming' voor al deze groepen verslechtert. De afgelopen jaren gebruikte de politiek die raming juist om te kijken welke groepen leken achter te blijven qua koopkracht.
(...)
Zo daalt de koopkracht van de meeste zzp'ers doordat een belastingkorting voor zzp'ers, de zelfstandigenaftrek, wordt verlaagd.
(...)
Het aantal mensen in armoede daalt volgend jaar licht, van 4,5 naar 4,4 procent van de bevolking. In augustus verwachtte het CPB nog dat de armoede volgend jaar naar 4,1 procent zou dalen.
Ik ben benieuwd naar wat de voorjaarsnota hierin nog voor verandering zal brengen. Zullen eindelijk eens lagere inkomens er echt significant meer op vooruit gaan dan de allerrijksten? Gaat de hoeveelheid mensen die in armoede leven echt teruggedrongen worden, in plaats van die treurige 0,1%? Gaat er eindelijk eens wat meer gebeuren voor ZZPers en MKB die stress hebben om goed rond te komen ipv het pamperen van multinationals en aandeelhouders met belastingvoordelen? Of moeten we daarvoor wachten op een nieuw kabinet?
felija
01-03-2025 om 12:03
Fleurtje_5 schreef op 01-03-2025 om 10:46:
[..]
Is dat zo?
Ik vond het gesprek tussen Trump en Zelensky heel eng.
Gelukkig hield Zelensky goed stand tegen al dat geblaaskaak van Trump en Vance.
felija
01-03-2025 om 12:15
Fleurtje_5 schreef op 01-03-2025 om 10:48:
[..]
Is Nederland dan tégen Amerika? En tegen Rusland? Ik kan daar niet gelukkig van worden.
Toch gaat het daar wel op uitdraaien:
Amerikanen gefileerd na aanval op Zelensky: 'Beschamend, ongekend, ongehoord' https://www.nu.nl/buitenland/6347622/amerikanen-gefileerd-na-aanval-op-zelensky-beschamend-ongekend-ongehoord.html
Amerika is niet langer meer onze bondgenoot, zolang Trump en consorten aan het roer staan. Ondermeer het bespottelijke optreden van gisteravond laat goed zien waarom.