Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-02-2025 om 20:11 Topicstarter

Ik ben denk ik nog het meest teleurgesteld dat dit kabinet zelfs niet levert op dit punten die voor hun eigen kiezers belangrijk zijn, laat staan dat ze leveren voor het belang van Nederland.
Overlast in Ter Apel en Budel? Faber kwam er pas een kleine week geleden achter dat een PBL wel gewoon kan (terwijl de rechter dat al in zijn uitspraak had staan van april vorig jaar).
Het legaliseren van de PAS-melders: Wiersma heeft er nog niet eens een begin mee gemaakt.
130 rijden op de snelweg: wellicht op drie of vier hele korte stukjes snelweg.
Het realiseren van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn: er gaan hoogstens wat studies gedaan worden, maar er is geen geld voor.
Afschaffen van het eigen risico: pas in 2027, en dan ook nog maar voor de helft.
Oplossen woningnood: het nieuwe kabinet doet niet veel meer dan dat het vorige kabinet al van plan was.

Miraval schreef op 24-02-2025 om 19:57:

[..]

Niet? Heb je geen steun ontvangen tijdens de coronapandemie?

Heb je niets aan de zelfstandigenaftrek of MKB regeling?

De MKB-winstvrijstelling is ingevoerd onder Paars. De zelfstandigenaftrek bestaat al ruim een halve eeuw. Was het de VVD die die laatste ooit had ingevoerd? Ik neem aan dat dat destijds ook een joint effort is geweest. In elk geval worden de regelingen de laatste jaren met VVD dominant in de regering flink afgebouwd (al of niet terecht, daar wil ik nu geen discussie over voeren). Steun tijdens de pandemie hadden wij gelukkig niet nodig, nee. Maar ik denk dat ook als er andere partijen in de regering hadden gezeten, er iets als een TOZO-regeling zou zijn ingevoerd. Aangezien zonder TOZO er meer economische schade optreedt in zo'n situatie dan zonder.

De VVD maakt zich vooral hard voor bedrijven waar het grote geld in omgaat. ZZP'ers en kleine bedrijven boeien echt niet. 

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 19:19:

[..]

Nee, ik heb het spreekwoord NIET helemaal afgemaakt. Daarbij is het een heel normaal gezegde.

Ongelofelijk....

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-02-2025 om 20:35 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 16:15:

[..]

Toevallig zeggen de mensen die 'links' zijn dingen die niet realistisch zijn.

Hoe realistisch waren de beloften van Wilders tijdens de campagne? Onmiddellijk geen eigen risico meer? 20 procent lagere  huren? 0 asielzoekers?

Zorroo schreef op 24-02-2025 om 20:23:

[..]

De MKB-winstvrijstelling is ingevoerd onder Paars. De zelfstandigenaftrek bestaat al ruim een halve eeuw. Was het de VVD die die laatste ooit had ingevoerd? Ik neem aan dat dat destijds ook een joint effort is geweest. In elk geval worden de regelingen de laatste jaren met VVD dominant in de regering flink afgebouwd (al of niet terecht, daar wil ik nu geen discussie over voeren). Steun tijdens de pandemie hadden wij gelukkig niet nodig, nee. Maar ik denk dat ook als er andere partijen in de regering hadden gezeten, er iets als een TOZO-regeling zou zijn ingevoerd. Aangezien zonder TOZO er meer economische schade optreedt in zo'n situatie dan zonder.

De VVD maakt zich vooral hard voor bedrijven waar het grote geld in omgaat. ZZP'ers en kleine bedrijven boeien echt niet.

Dat klopt maar als het aan "linkse" partijen ligt wordt er behoorlijk gesneden al dan niet gestopt met de zelfstandigenaftrek en de MKB vrijstelling. Sterker nog alleen het CDA pleit voor behoud van beide regelingen, de VVD is voor afbouw van de zelfstandigenaftrek vreemd genoeg. Daarom denk ik dat je tegenwoordig als kleine ondernemer beter af bent bij het CDA dan de VVD. Vandaar ook mijn twijfel voor de komende verkiezingen. 

En ja, tijdens corona waren zowat alle partijen voor steun aan de ondernemers, de ene wat meer dan de andere. PVV en SP wilde bijvoorbeeld complete schadeloosstelling voor bedrijven die noodgedwongen gesloten moesten worden, GroenLinks en D66 wilden de steun juist veelal koppelen aan bedrijven die meer deden voor verduurzaming, als voorwaarde zeg maar.

Vrijwel alle partijen (behalve SP en PVV) waren voor terugbetaling van teveel ontvangen steunbedragen. Wat ook logisch is, alleen de voorwaarden voor die steun waren nogal ondoordacht, waar alleen de SP vond dat dit niet aan harde regels moest gekoppeld worden zoals omzetverlies in een bepaalde periode. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-02-2025 om 20:47 Topicstarter

En de rechtstaatverklaring die vorig jaar ondertekend is, is niet meer waard dan het papier waar die op staat helaas.
https://www.trouw.nl/binnenland/rechters-ministers-wentelen-eigen-falen-rond-inreisverbod-predikers-op-ons-af~b7d8ad32/
Minister Faber noemde de uitspraak van de rechter vrijdag ‘een zwarte dag voor Nederland’. “Ik blijf bij mijn standpunt: In ons land is er geen plek voor islamitische haatpredikers. En daar blijf ik voor vechten”, aldus Faber. Minister Van Weel schreef: ‘De drie extremistische sprekers mogen van de rechter toch Nederland in. Een teleurstellende uitkomst, want hun retoriek draagt bij aan haat en vijandigheid’.
-------------------------
De ministers wentelen hun eigen falen af op deze rechter, vindt Fierstra. “Het probleem lag bij het besluit van de ministers. Die hebben hun huiswerk niet goed gedaan. Als je dat nalaat, moet je vervolgens niet verbaasd zijn als een rechter gewoon zijn werk doet en oordeelt: Zo kan het niet.”
-----------------
Het is volgens Fierstra niet voor het eerst dat door politici de indruk wordt gewekt dat iets de schuld is van rechters. “Rechters worden D66-rechters genoemd, of de indruk wordt gewekt dat rechters op de stoel van de politiek gaan zitten. Maar rechters voeren gewoon hun onafhankelijke taak uit. Dat moet de politiek uitdragen.”

Annabel Nanninga, namens Ja21 lid van de Eerste Kamer, zette de naam van de betreffende rechter bij haar kritiek op de uitspraak. ‘Heeft [naam] zitten slapen? Was zijn internetbundel op’, schreef Nanninga op X.

Miraval schreef op 24-02-2025 om 20:39:

[..]

Dat klopt maar als het aan "linkse" partijen ligt wordt er behoorlijk gesneden al dan niet gestopt met de zelfstandigenaftrek en de MKB vrijstelling. Sterker nog alleen het CDA pleit voor behoud van beide regelingen, de VVD is voor afbouw van de zelfstandigenaftrek vreemd genoeg. Daarom denk ik dat je tegenwoordig als kleine ondernemer beter af bent bij het CDA dan de VVD. Vandaar ook mijn twijfel voor de komende verkiezingen.

En ja, tijdens corona waren zowat alle partijen voor steun aan de ondernemers, de ene wat meer dan de andere. PVV en SP wilde bijvoorbeeld complete schadeloosstelling voor bedrijven die noodgedwongen gesloten moesten worden, GroenLinks en D66 wilden de steun juist veelal koppelen aan bedrijven die meer deden voor verduurzaming, als voorwaarde zeg maar.

Vrijwel alle partijen (behalve SP en PVV) waren voor terugbetaling van teveel ontvangen steunbedragen. Wat ook logisch is, alleen de voorwaarden voor die steun waren nogal ondoordacht, waar alleen de SP vond dat dit niet aan harde regels moest gekoppeld worden zoals omzetverlies in een bepaalde periode.

Kortom, de VVD is voor mij en andere kleine ondernemers echt niet de ideale partij om achteraan te lopen. Bij de VVD zijn ze helaas vooral bezig met zaken leuk regelen voor het grote geld en de aandeelhouders. Zoals Rutte die een paar jaar terug zonder enige onderbouwing maar toch 'tot in het diepst van zijn vezels' voelde dat de dividendbelasting moest worden afgeschaft.
Daarnaast zal ik sowieso nooit op deze partij stemmen want veel van waar de VVD voor staat, gaat tegen mijn idealen in.

Miraval schreef op 24-02-2025 om 19:46:

[..]

Als je dit baseert op gemaakte winst in schalen bijvoorbeeld. Dus niet de omzet maar de winst. Probleem daarmee is dat bedrijven dan wellicht hun winst gaan drukken door hogere kosten op te voeren. Maar ik denk dat winst uit onderneming het beste verschil aan kan tonen tussen een MKB en groot bedrijf/multinational.

Ik denk dat partijen als VVD en PvdA/GL elkaar hierin best goed in het midden zouden kunnen vinden. Zeker als CDA, die hierin eigenlijk al een middenpositie inneemt, erbij komt. Zwart-wit gezien gaat de VVD vooral voor de totale economie en rijke bovenlaag en daarmee voor de grote bedrijven, PvdA/GL vooral voor de werknemer. Het MKB is daarmee de groep die er tussenin zit en door beide partijen niet als het belangrijkste wordt gezien. Als de VVD nou eens meer voor die kleine, minder winst makende bedrijven gaat en meer aan de mensen dan aan de totale centen gaat denken. En als PvdA/GL naast de gewone man in loondienst ook wat meer de gewone man met een onderneming gaat steunen. Dan blijven ze beiden behoorlijk trouw aan hun principes en zou het nu eigenlijk ondergeschoven kindje van het MKB daar juist van kunnen profiteren.

Nicole123 schreef op 24-02-2025 om 20:58:

[..]

zou het nu eigenlijk ondergeschoven kindje van het MKB daar juist van kunnen profiteren.

Exact zo voelt het inderdaad. Ik zou niet weten welke partij onze belangen als kleine zelfstandigen behartigt. Die partij is er gewoon niet. En de politiek lijkt het kleineondernemerschap ook niet voldoende te begrijpen. Zoals wel blijkt uit de manier waarop er nu wordt aangeklooid met de te verplichten arbeidsongeschiktheidsverzekering en vooral met de rampzalige wet DBA tegen schijnzelfstandigheid. 

Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 16:15:

[..]

Ik heb vroeger altijd op het CDA gestemd en nog nooit op de VVD. Dat het mis ging met de PvdA heeft met heel andere zaken te maken.

Ik ben pas laat gaan begrijpen wat bedoeld werd met links of rechts. Toevallig zeggen de mensen die 'links' zijn dingen die niet realistisch zijn. Femke Halsema zal vast altijd behoorlijk links zijn geweest. Als ik het nu zou moeten zeggen denk ik dat Paul Rosemüller ook links is. Zijn ze daardoor betere mensen? En wat heeft 'het' opgebracht of wat hebben ze bereikt? Vette salarissen en bonussen voor hen zelf. Dat wel.

https://cultuurondervuur.nl/artikelen/historisch-miljardenverlies-pensioenfonds-abp-in-naam-van-klimaatagenda-groenlinks-pvda-senator-paul-rosenmoller 6 feb. 2025

Historisch miljardenverlies pensioenfonds ABP in naam van klimaatagenda GroenLinks-PvdA senator Paul Rosenmöller

Pensioenfonds ABP, waarin miljoenen Nederlanders verplicht hun pensioen opbouwen, verloor in één jaar een duizelingwekkende 96,9 miljard euro. Alles in naam van de klimaatagenda van ABP-bestuurder en GroenLinks-PvdA senator Paul Rosenmöller. Ondanks dit historische verlies betaalde het fonds 797 miljoen euro aan bonussen uit. Is dit wat de groene garde bedoelt met ‘de wereld redden’?

..................

Paul Rosenmöller royaal beloond bij ABP

Columniste Annemarie van Gaal wijst in De Telegraaf op een opmerkelijke scheefgroei: binnen dit kleine team bevinden zich niet alleen drie uitvoerend bestuurders, maar ook een niet-uitvoerend bestuur van wel dertien personen, waaronder Paul Rosenmöller. Deze bestuurders ontvangen per persoon bijna 80.000 euro per jaar – voor het bijwonen van een paar vergaderingen.

..................etc.etc.etc..............

Ik sta versteld hoeveel reacties er worden geschreven vanwege een spreekwoord "wiens brood men eet...", en hoeveel 'likes' ze dan krijgen, maar geen enkele reactie over dit stuk 'Nederlandse politiek'.

Dit gaat wel over dat nieuwe pensioenstelsel waar de Kamer nee tegen zei, waar Pieter Omzight nee tegen zegt, maar wel door geduwd is door Carola Schouten die nu burgemeester van Rotterdam is.

Pensioenfonds ABP, waarin miljoenen Nederlanders verplicht hun pensioen opbouwen, verloor in één jaar een duizelingwekkende 96,9 miljard euro. .......Ondanks dit historische verlies betaalde het fonds 797 miljoen euro aan bonussen uit

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-02-2025 om 09:39 Topicstarter

Als je serieuze reacties wilt moet je misschien geen extreem rechts blog citeren Fleurtje. Ik was blij dat niemand daarop reageerde. Ik ben ook nu niet van plan om daar een inhoudelijke reactie op te geven.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-02-2025 om 09:50 Topicstarter

Alhoewel 1 inhoudelijke  vraag: hoezo denk jij dat de nieuwe pensioenwet aangenomen is zonder instemming van de Tweede Kamer?

Fleurtje_5 schreef op 25-02-2025 om 09:09:

[..]

Ik sta versteld hoeveel reacties er worden geschreven vanwege een spreekwoord "wiens brood men eet...", en hoeveel 'likes' ze dan krijgen, maar geen enkele reactie over dit stuk 'Nederlandse politiek'.

Dit gaat wel over dat nieuwe pensioenstelsel waar de Kamer nee tegen zei, waar Pieter Omzight nee tegen zegt, maar wel door geduwd is door Carola Schouten die nu burgemeester van Rotterdam is.

Pensioenfonds ABP, waarin miljoenen Nederlanders verplicht hun pensioen opbouwen, verloor in één jaar een duizelingwekkende 96,9 miljard euro. .......Ondanks dit historische verlies betaalde het fonds 797 miljoen euro aan bonussen uit

Een artikel uit cultuurondervuur?! Serieus? Wel bedankt voor een inkijkje in jouw 'bronnen'. 

Tja en als je versteld staat, wordt het toch tijd om aan introspectie te gaan doen. Of denk je dat wij het allemaal verkeerd zien, behalve jij?

Loeki72 schreef op 24-02-2025 om 18:49:

Maar komt de VVD dan zo op voor de ondernemer? De laatste jaren zijn vooral de allerrijkste mensen erop vooruit gegaan. Of is het een frame waar men snel intrapt.

Een reden voor mij om niet op rechts te stemmen is dat ze snel vaak voor de allerrijksten gaan. 

Dat zie het in de VS ook, waar mensen met normale overheidsbanen massa ontslagen worden door Musk om te "besparen" zonder even goed te kijken wie en waarom. Ironisch, omdat hij zelf nog wel dik uit de overheidspot snoept.

Ik zou in Nederland graag een goede middenpartij zien die zonder te ver door te schieten links of rechts nu eens kijkt wat goed is voor de economische welstand van de gemiddelde Nederlander, waaronder bijvoorbeeld de kleine ondernemer zoals hierboven genoemd. 

Daglichtlamp schreef op 25-02-2025 om 09:39:

Als je serieuze reacties wilt moet je misschien geen extreem rechts blog citeren Fleurtje. Ik was blij dat niemand daarop reageerde. Ik ben ook nu niet van plan om daar een inhoudelijke reactie op te geven.

O echt? 

Ik had het op tv gehoord, in de link die ik had geplaatst staat ook de bron waarvan 'deze site' het vandaan hebben, bij VandaagInside ging het er al eerder over, en ik heb toen gegoogled. En dit artikel kwam het eerste tevoorschijn.  In dat artikel staat ook:

Columniste Annemarie van Gaal wijst in De Telegraaf op een opmerkelijke scheefgroei.

Annemarie van Gaal is ook niet de eerste de beste. Ik kan met de beste wil niet zeggen of zij links of rechts is. Zij is gewoon een professional op financiële gebied. Nou laten we dan een ander 'kanaal' plekken. Een bericht van gisteren:

https://www.telegraaf.nl/financieel/88165477/paul-rosenmoller-legt-bestuursfunctie-bij-pensioenfonds-abp-neer-pvd-a-gl-senator-eerder-weg-dan-gepland 24 feb. 2025

De kritiek op mogelijke belangenverstrengeling – ABP is qua vermogen het grootste Nederlandse fonds en pensioen is de laatste jaren in Den Haag een gevoelig onderwerp – heeft met zijn voortijdig vertrek niets van doen, zegt de woordvoerster.

Of deze:

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/540823724/paul-rosenmoller-verlaat-abp-via-de-achterdeur 25 feb. 2025

Het gaat over het pensioen waar Nederlanders voor betaald hebben, en waar een mega verlies in één jaar tijd is ontstaan. Maar desondanks het grote verlies kregen ze wel vette bonussen. Dertien personen die per persoon bijna 80.000 euro per jaar krijgen. Van het geld waar mensen voor betaald/gespaard hebben. En jij hoopt dan dat niemand er iets van vind of zegt omdat het artikel op een site staat wat je extreem rechts noemt. Nou nou, neeh..kom kom... dan liever Paul die in de politiek zo goed links is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.