Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-02-2025 om 14:20 Topicstarter

Nevenfuncties in de Eerste Kamer zijn heel gebruikelijk aangezien het Eerste Kamerlidmaatschap een parttime functie is. Maar daarbij moet natuurlijk zelfs de schijn van belangenverstrengeling vermeden worden. Daarom voert bijvoorbeeld Rosenmüller in de Eerste Kamer niet het woord over pensioenen.
Daar kan een andere partij nog een voorbeeld aan nemen: https://www.trouw.nl/politiek/senaatsvoorzitter-berispt-bbb-er-oplaat-kamerlid-moet-nevenfuncties-vermelden~bfc6103a/
Dan loopt een andere senator naar voren, Ingrid Visseren van de Partij voor de Dieren (PvdD). “Ik heb een punt van orde”, zegt ze. Visseren wijst op de integriteitscode van de Eerste Kamer: senatoren die deelnemen aan debatten moeten daarbij de belangen melden ‘die in de context van het geagendeerde onderwerp redelijkerwijs van belang kunnen zijn’, staat vermeld.

BBB’er Oplaat is naast senator ook voorzitter van de Nederlandse pluimveekoepel Nepluvi en president van de Europese evenknie Avec. “Hij handelt in strijd met onze integriteitscode”, oordeelt Visseren, “omdat hij zijn belangen in de sector niet vermeldt voordat hij het woord neemt in dit debat.”

-------------------
Die berisping heeft echter niet tot verbetering geleid, moet Bruijn erkennen. “Heel veel meer dan dat kan ik helaas niet doen.” De Eerste Kamervoorzitter deelt nog wel een standje uit aan de BoerBurgerBeweging. “Ik constateer dat de heer Oplaat zich – en dat geldt ook voor zijn fractie en zijn fractievoorzitter – tot nu toe niets gelegen laat liggen aan onze gedragscode. Ik betreur dit.”

Daglichtlamp schreef op 25-02-2025 om 09:50:

Alhoewel 1 inhoudelijke vraag: hoezo denk jij dat de nieuwe pensioenwet aangenomen is zonder instemming van de Tweede Kamer?

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden-en-commissies/commissies/sociale-zaken-en-werkgelegenheid/een-nieuw-pensioenstelsel

De Tweede Kamer heeft de wet op 22 december 2022 na hoofdelijke stemming met 93 stemmen voor en 48 stemmen tegen aangenomen. De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel op 30 mei 2023 na hoofdelijke stemming met 46 stemmen voor en 27 stemmen tegen aangenomen.De wet is 1 juli 2023 inwerking getreden.

https://nos.nl/artikel/2477136-iedereen-een-nieuw-pensioen-ook-eerste-kamer-stemt-voor-pensioenwet 30 en 31 mei 2023
Gisterochtend werd voor de deur van de Eerste Kamer nog gedemonstreerd onder leiding van SP-leider Lilian Marijnissen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/05/31/overgang-pensioenen-politieke-ambtsdragers-naar-nieuwe-pensioenstelsel

31-05-2024 | 14:15

Alle werknemers die in Nederland pensioen opbouwen, gaan over naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat is zo geregeld in de aangenomen Wet toekomst pensioenen (Wtp). De pensioenen van politieke ambtsdragers, zoals Tweede Kamerleden, ministers en staatssecretarissen, wethouders en gedeputeerden, zijn op dit moment geregeld in de Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers (Appa). Een aangenomen motie in de Eerste Kamer, roept het kabinet op om ook de pensioenen van politieke ambtsdragers onder te brengen in het nieuwe pensioenstelsel.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1923125987/geen-vertrouwen-in-nieuw-pensioen 23 nov. 2024

NSC-Kamerlid Agnes Joseph luidt de noodklok inzake de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Volgens haar dreigt die uit te draaien op een nieuwe toeslagenaffaire die zijn weerga niet kent en zijn problemen bekend bij pensioenbestuurders, schrijft lezer F. Habers.

https://nos.nl/artikel/2552639-nsc-komt-met-voorstel-voor-referenda-over-nieuw-pensioenstelsel 21 Jan. 2025

.............

"Pieter Omtzigt heeft niet ingestemd met de nieuwe pensioenwet, dus we hadden hem liever niet gehad, maar de wet is nu eenmaal een feit en nu de wet er is, stellen we voor hem te verbeteren en zo goed mogelijk te maken voor iedereen. "

'Afbraak'

Pensioenfondsen zijn fel tegen het voorstel. "Dit is afbraak",
zegt Ger Jaarsma van de Pensioenfederatie in het NOS Radio 1 Journaal. "Er is twee jaar over het nieuwe stelsel gediscussieerd en het referendum is niet in de pensioenwet gekomen, omdat het onuitvoerbaar is."

..............

https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/in-gesprek-met-agnes-joseph 8 feb. 2025

Fleurtje_5 schreef op 25-02-2025 om 14:27:

[..]

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden-en-commissies/commissies/sociale-zaken-en-werkgelegenheid/een-nieuw-pensioenstelsel

De Tweede Kamer heeft de wet op 22 december 2022 na hoofdelijke stemming met 93 stemmen voor en 48 stemmen tegen aangenomen. De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel op 30 mei 2023 na hoofdelijke stemming met 46 stemmen voor en 27 stemmen tegen aangenomen.De wet is 1 juli 2023 inwerking getreden.

https://nos.nl/artikel/2477136-iedereen-een-nieuw-pensioen-ook-eerste-kamer-stemt-voor-pensioenwet 30 en 31 mei 2023
Gisterochtend werd voor de deur van de Eerste Kamer nog gedemonstreerd onder leiding van SP-leider Lilian Marijnissen.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/05/31/overgang-pensioenen-politieke-ambtsdragers-naar-nieuwe-pensioenstelsel

31-05-2024 | 14:15

Alle werknemers die in Nederland pensioen opbouwen, gaan over naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat is zo geregeld in de aangenomen Wet toekomst pensioenen (Wtp). De pensioenen van politieke ambtsdragers, zoals Tweede Kamerleden, ministers en staatssecretarissen, wethouders en gedeputeerden, zijn op dit moment geregeld in de Algemene pensioen- en uitkeringswet politieke ambtsdragers (Appa). Een aangenomen motie in de Eerste Kamer, roept het kabinet op om ook de pensioenen van politieke ambtsdragers onder te brengen in het nieuwe pensioenstelsel.

https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1923125987/geen-vertrouwen-in-nieuw-pensioen 23 nov. 2024

NSC-Kamerlid Agnes Joseph luidt de noodklok inzake de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel. Volgens haar dreigt die uit te draaien op een nieuwe toeslagenaffaire die zijn weerga niet kent en zijn problemen bekend bij pensioenbestuurders, schrijft lezer F. Habers.

https://nos.nl/artikel/2552639-nsc-komt-met-voorstel-voor-referenda-over-nieuw-pensioenstelsel 21 Jan. 2025

.............

"Pieter Omtzigt heeft niet ingestemd met de nieuwe pensioenwet, dus we hadden hem liever niet gehad, maar de wet is nu eenmaal een feit en nu de wet er is, stellen we voor hem te verbeteren en zo goed mogelijk te maken voor iedereen. "

'Afbraak'

Pensioenfondsen zijn fel tegen het voorstel. "Dit is afbraak",
zegt Ger Jaarsma van de Pensioenfederatie in het NOS Radio 1 Journaal. "Er is twee jaar over het nieuwe stelsel gediscussieerd en het referendum is niet in de pensioenwet gekomen, omdat het onuitvoerbaar is."

..............

https://partijnieuwsociaalcontract.nl/nieuws/in-gesprek-met-agnes-joseph 8 feb. 2025

En wat is nu het antwoord op de vraag die je quote?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-02-2025 om 14:46 Topicstarter

Fijn dat je het even uitgezocht hebt Fleurtje, dan neem ik aan dat je terugneemt wat je eerder schreef: "Dit gaat wel over dat nieuwe pensioenstelsel waar de Kamer nee tegen zei,".

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-02-2025 om 19:50 Topicstarter

Gister schreef ik ook al over de rechtstaatsverklaring van de vier regeringspartijen. Laten we toch zuinig op onze democratie en rechtsstaat zijn, het is niet vanzelfsprekend dat we in een rechtsstaat leven.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/25/noodkreet-over-rechtsstaat-van-de-togadragers-we-moeten-niet-lijdzaam-afwachten-tot-het-te-laat-is-a4884379
Samen met het Openbaar Ministerie en de advocatuur slaakt Bart van Meegen, de Amsterdamse rechtbankpresident, een noodkreet: het evenwicht tussen de rechtsprekende, wetgevende en uitvoerende macht is verstoord. Signalen alom – van gebrekkige financiering, kritiek van politici op rechters en burgers die op sociale media tekeergaan.
===================
Van Meegen verwijst naar de drie kortgedinguitspraken van donderdagavond waarin een van zijn rechters een streep zette door het inreisverbod dat minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber (PVV) oplegde aan drie ‘haatpredikers’ die bij de Ramadan Expo in Utrecht zouden komen spreken. Die verboden waren volgens de rechter niet-deugdelijk gemotiveerd. De uitspraken leren dat uit de ‘quick scan’ van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, waarop Faber zich mede baseerde, nota bene bleek dat de mannen „niet voldoe[n] aan de criteria voor een extremistische spreker”. Na de uitspraak werden de naam en foto’s van de rechter en zijn bij een mensenrechtenorganisatie werkende partner veelvuldig op X gedeeld. De rechtbank Amsterdam nam daar fel afstand van en deed aangifte.

Wat schandalig en laag bij de grond dat de naam en foto's van de rechter en diens partner op X worden geplempt, omdat de uitspraak niet bevalt, terwijl de betreffende minister haar werk (weer) niet goed had gedaan.

Je gaat je bijna afvragen of men wel weet wat de functie van een rechter is en hoe hij wordt uitgevoerd en hoe ontzettend belangrijk het is, dat, juist nu, die onpartijdige rechterlijke macht gehandhaafd blijft.

Enge en nare ontwikkelingen.

Fleurtje_5 schreef op 25-02-2025 om 09:09:

[..]

Ik sta versteld hoeveel reacties er worden geschreven vanwege een spreekwoord "wiens brood men eet...", en hoeveel 'likes' ze dan krijgen, maar geen enkele reactie over dit stuk 'Nederlandse politiek'.

Dit gaat wel over dat nieuwe pensioenstelsel waar de Kamer nee tegen zei, waar Pieter Omzight nee tegen zegt, maar wel door geduwd is door Carola Schouten die nu burgemeester van Rotterdam is.

Pensioenfonds ABP, waarin miljoenen Nederlanders verplicht hun pensioen opbouwen, verloor in één jaar een duizelingwekkende 96,9 miljard euro. .......Ondanks dit historische verlies betaalde het fonds 797 miljoen euro aan bonussen uit

Niet alleen de bonussen. Meneer Rosenmüller ontvangt 74.000 euro voor 1.75 dag werken per week. Goed, hij stapt op nu onder druk, maar mooi staaltje links lullen rechts vullen als je het mij vraagt. 

Ik geloof niet dat het de schoonheidsprijs verdiend met wat daar voor politieke spelletjes zijn gespeeld met geld van Nederlandse burgers. En de foutieve dubieuze beleggingen waarmee er veel geld verloren is gegaan. 

felija schreef op 25-02-2025 om 20:48:

Wat schandalig en laag bij de grond dat de naam en foto's van de rechter en diens partner op X worden geplempt, omdat de uitspraak niet bevalt, terwijl de betreffende minister haar werk (weer) niet goed had gedaan.

Je gaat je bijna afvragen of men wel weet wat de functie van een rechter is en hoe hij wordt uitgevoerd en hoe ontzettend belangrijk het is, dat, juist nu, die onpartijdige rechterlijke macht gehandhaafd blijft.

Enge en nare ontwikkelingen.

Eens. dit is echt schandelijk dat mensen zich op deze manier verlagen om aan populariteit te winnen of je gram te willen halen. 

er gaat iets structureel mis met de moraal van sommige mensen in de wereld. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

25-02-2025 om 21:34

Miraval schreef op 25-02-2025 om 21:33:

[..]

Eens. dit is echt schandelijk dat mensen zich op deze manier verlagen om aan populariteit te winnen of je gram te willen halen.

er gaat iets structureel mis met de moraal van sommige mensen in de wereld.

zet daar maar veel neer. 

Friezinnetje schreef op 25-02-2025 om 21:34:

[..]

zet daar maar veel neer.

Ja ik wilde eigenlijk voorzichtig zijn en niet teveel generaliseren oid.

De komst van internet is een zegen en een vloek.

Nicole123 schreef op 24-02-2025 om 20:58:

[..]

Ik denk dat partijen als VVD en PvdA/GL elkaar hierin best goed in het midden zouden kunnen vinden. Zeker als CDA, die hierin eigenlijk al een middenpositie inneemt, erbij komt. Zwart-wit gezien gaat de VVD vooral voor de totale economie en rijke bovenlaag en daarmee voor de grote bedrijven, PvdA/GL vooral voor de werknemer. Het MKB is daarmee de groep die er tussenin zit en door beide partijen niet als het belangrijkste wordt gezien. Als de VVD nou eens meer voor die kleine, minder winst makende bedrijven gaat en meer aan de mensen dan aan de totale centen gaat denken. En als PvdA/GL naast de gewone man in loondienst ook wat meer de gewone man met een onderneming gaat steunen. Dan blijven ze beiden behoorlijk trouw aan hun principes en zou het nu eigenlijk ondergeschoven kindje van het MKB daar juist van kunnen profiteren.

Eens. Dat zou een mooi iets kunnen zijn.

De balans tussen werkgevers en werknemers is naar mijn mening op dit moment scheef. Ik zou graag zien dat werkgevers wat rechten "terug" krijgen. En daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat werknemersbelangen niet belangrijk zijn, want dat is natuurlijk wel, maar de belangen van, zeker de kleinere, ondernemers zijn nu oneerlijk verdeeld jaar mijn mening.

Dus ja het zou heel fijn en goed zijn wanneer er meer partijen zouden zijn die op willen komen voor de kleine ondernemer. Nu is het CDA denk ik de beste optie voor die groep. Als ik het allemaal goed lees dan toch. En verder hebben ze ook standpunten die mij aanspreken dus kan echt zomaar zijn dat mijn stem volgende keer naar Bontenbal gaat.

Miraval schreef op 25-02-2025 om 21:32:

[..]

Niet alleen de bonussen. Meneer Rosenmüller ontvangt 74.000 euro voor 1.75 dag werken per week. Goed, hij stapt op nu onder druk, maar mooi staaltje links lullen rechts vullen als je het mij vraagt.

Ik geloof niet dat het de schoonheidsprijs verdiend met wat daar voor politieke spelletjes zijn gespeeld met geld van Nederlandse burgers. En de foutieve dubieuze beleggingen waarmee er veel geld verloren is gegaan.

Schandalig hé. En dat terwijl ze in één jaar tijd een verlies maakten van 96,9 MILJARD euro. 

Klopt, dat bedrag van bijna 80.000 euro is alleen voor het bijwonen van een paar vergaderingen. Daar zijn de 797 miljoen aan bonussen nog niet bijgeteld. Walgelijk gewoon. Eigenlijk is het misdadig. 

En dan gaat men alleen maar miepen, klagen en zeuren als Faber iets doms zegt, of als zo'n onrecht óók genoemd word op een kanaal dat nogal rechts is. Bij al die rechtsigheid zie ik niet zoveel misdadigheid als bij die linkse politicus en consorten.

Zo kan het dus straks gaan met het pensioen. Oeps, uw pensioen is foetsie, u krijgt deze maand maar een dubbeltje. En diegenen die er over gaan hebben dikke salarissen en bonussen. Die vinden dit vast een geweldig pensioenstelsel.

Dit stond in het eerste artikel:

Pensioenfonds ABP, waarin miljoenen Nederlanders verplicht hun pensioen opbouwen, verloor in één jaar een duizelingwekkende 96,9 miljard euro. Alles in naam van de klimaatagenda van ABP-bestuurder en GroenLinks-PvdA senator Paul Rosenmöller. Ondanks dit historische verlies betaalde het fonds 797 miljoen euro aan bonussen uit. Is dit wat de groene garde bedoelt met ‘de wereld redden’?

.......

Columniste Annemarie van Gaal wijst in De Telegraaf op een opmerkelijke scheefgroei: binnen dit kleine team bevinden zich niet alleen drie uitvoerend bestuurders, maar ook een niet-uitvoerend bestuur van wel dertien personen, waaronder Paul Rosenmöller. Deze bestuurders ontvangen per persoon bijna 80.000 euro per jaar – voor het bijwonen van een paar vergaderingen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-02-2025 om 17:23 Topicstarter

Je hebt geen idee wat een niet uitvoerend bestuurder doet, en toch heb je er zo'n scherpe mening over. Ik zou zeggen lees je eerst in, dan kom je er bijvoorbeeld achter dat het meer is dan een paar vergaderingen bijwonen.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-02-2025 om 18:38 Topicstarter

Terug maar naar de actuele politiek, het belangrijkste momenteel is het opstellen van de voorjaarsnota. Daar heeft het kabinet een meevaller, de ramingen zijn gunstiger dan gedacht: https://nos.nl/artikel/2557380-meevaller-van-8-miljard-voor-kabinet-maar-ook-veel-geopolitieke-onzekerheid

Al ben ik bang dat dit kabinet dat alleen maar zal gaan gebruiken om keuzes nog langer uit te stellen, terwijl het nu echt nodig is dat er beleid gemaakt gaat worden gericht op de toekomst.

Daglichtlamp schreef op 26-02-2025 om 18:38:

Terug maar naar de actuele politiek, het belangrijkste momenteel is het opstellen van de voorjaarsnota. Daar heeft het kabinet een meevaller, de ramingen zijn gunstiger dan gedacht: https://nos.nl/artikel/2557380-meevaller-van-8-miljard-voor-kabinet-maar-ook-veel-geopolitieke-onzekerheid

Al ben ik bang dat dit kabinet dat alleen maar zal gaan gebruiken om keuzes nog langer uit te stellen, terwijl het nu echt nodig is dat er beleid gemaakt gaat worden gericht op de toekomst.

Ik denk dat ze daar intellectueel gezien gewoon niet toe in staat zijn. Tenminste, de meesten niet en die verpesten het voor die paar wel goede politici.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.