Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Fleurtje_5
24-02-2025 om 19:19
felija schreef op 24-02-2025 om 16:38:
[..]
Je schrijft het gewoon, hoor! Niet bijna. Dus wat nou, dat doe ik niet? Wat een nare insinuerende manier van posten weer.
Nee, ik heb het spreekwoord NIET helemaal afgemaakt. Daarbij is het een heel normaal gezegde.
Snoeske
24-02-2025 om 19:21
Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 19:13:
[..]
Mooi.
Dan wel. Je bedoeld je ziet/behandeld mensen anders vanwege een politieke voorkeur?
Heb ik gezegd dat ik die mensen anders behandel? Dat doe ik dus niet. Maar ik mag er gelukkig nog wel steeds een mening over hebben. Dat wil niet zeggen dat ik discrimineer.
Miraval
24-02-2025 om 19:22
Loeki72 schreef op 24-02-2025 om 18:49:
Maar komt de VVD dan zo op voor de ondernemer? De laatste jaren zijn vooral de allerrijkste mensen erop vooruit gegaan. Of is het een frame waar men snel intrapt.
Ja. Daar kan ik kort en bondig over zijn. En dat is denk ik de voornaamste reden dat de VVD zo stabiel blijft. Voor ondernemers is dat, samen met het CDA, toch wel de beste partij om op te kiezen. Dat is ook de reden dat ik al sinds jaar en dag een VVD stemmer ben. En eigenlijk zowat alle ondernemers die ik ken, hoewel met de laatste verkiezingen er ook veel naar de PVV zijn overgestapt, maar niet vanwege hun standpunten mbt ondernemersschap want daar hebben ze eigenlijk geen noemenswaardige standpunten in.
Maar het is zeker geen frame.
Snoeske
24-02-2025 om 19:23
Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 19:18:
[..]
Je schreef zo straks:
"woon vlakbij Budel en ben zelf gevlucht."
Ben je vanuit een ander land naar Nederland gevlucht? Ik neem aan dat het al langer geleden is of is je moeder op oudere leeftijd mee gevlucht?
Ik ben zelf gevlucht. Ik hoef hier niet per se mijn hele privéleven bloot te leggen, lijkt me.
Snoeske
24-02-2025 om 19:24
Miraval schreef op 24-02-2025 om 19:22:
[..]
Ja. Daar kan ik kort en bondig over zijn. En dat is denk ik de voornaamste reden dat de VVD zo stabiel blijft. Voor ondernemers is dat, samen met het CDA, toch wel de beste partij om op te kiezen. Dat is ook de reden dat ik al sinds jaar en dag een VVD stemmer ben. En eigenlijk zowat alle ondernemers die ik ken, hoewel met de laatste verkiezingen er ook veel naar de PVV zijn overgestapt, maar niet vanwege hun standpunten mbt ondernemersschap want daar hebben ze eigenlijk geen noemenswaardige standpunten in.
Maar het is zeker geen frame.
Heb jij het idee dat de VVD vandaag de dag nog daadwerkelijk staat voor de ondernemer?
Nicole123
24-02-2025 om 19:26
Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 19:19:
[..]
Nee, ik heb het spreekwoord NIET helemaal afgemaakt. Daarbij is het een heel normaal gezegde.
Het is een heel gebruikelijk gezegde ja, dus iedereen weet wat de tweede helft is en wat voor negatiefs op de man je dus schreef.
Nicole123
24-02-2025 om 19:28
Miraval schreef op 24-02-2025 om 19:22:
[..]
Ja. Daar kan ik kort en bondig over zijn. En dat is denk ik de voornaamste reden dat de VVD zo stabiel blijft. Voor ondernemers is dat, samen met het CDA, toch wel de beste partij om op te kiezen.
Maar is de VVD ook nog goed voor de kleine ondernemer of vooral voor de multinationals?
Fleurtje_5
24-02-2025 om 19:30
Snoeske schreef op 24-02-2025 om 19:23:
[..]
Ik ben zelf gevlucht. Ik hoef hier niet per se mijn hele privéleven bloot te leggen, lijkt me.
Zeker niet doen als je dat niet wil. Die vraag stelde ik alleen omdat je er zelf over begon op dit openbaar forum. Heel begrijpelijk. Zeker niet doen. Voor het zelfde had je er juist wel over willen schrijven.
Miraval
24-02-2025 om 19:30
Snoeske schreef op 24-02-2025 om 19:24:
[..]
Heb jij het idee dat de VVD vandaag de dag nog daadwerkelijk staat voor de ondernemer?
Minder voor het MKB op dit moment, maar nog altijd wel meer dan andere partijen. Misschien het CDA wel meer MKB dan de grote bedrijven.
Nicole123
24-02-2025 om 19:31
Snoeske schreef op 24-02-2025 om 19:23:
[..]
Inderdaad, wat een rare vraag naar je privé situatie. Daar heeft niemand wat mee te maken en al helemaal niet iemand die vlak daarvoor je nogal lelijk op de man heeft zitten beschuldigen.
Zorroo
24-02-2025 om 19:31
Fleurtje_5 schreef op 24-02-2025 om 19:13:
[..]
Mooi.
Dan wel. Je bedoeld je ziet/behandeld mensen anders vanwege een politieke voorkeur?
https://discriminatie.nl/discriminatiegronden/politieke-overtuiging/
Heb je het gevoel dat je bent gediscrimineerd op basis van je politieke overtuiging? Dit is niet toegestaan. In artikel 1 van de Nederlandse Grondwet staat dat iedereen die zich in Nederland bevindt gelijk moet worden behandeld. Op deze pagina vind je meer informatie over discriminatie op basis van politieke overtuiging, waarom het schadelijk is, waar het zich kan voordoen, welke wetten en regels in Nederland gelden en wat je kan doen tegen deze vorm van discriminatie.
De spreidingswet is helemaal niet goed. Men gaat gemeentes verplichten mensen te huisvesten terwijl door heel Nederland de AZC's vol zijn, en gemeentes geen plaats hebben,plus hebben gemeentes genoeg mensen op een wachtlijst staan die al jaren staan ingeschreven. Daarbij geeft men de indruk dat er nog wel een paar duizenden mensen opgenomen kunnen worden. En de mensensmokkelaars lachen zich een deuk.
Fleur, ik lees hier doorgaans steeds in stilte mee. Maar nu meld ik me toch even want dit slaat totaal nergens op. Snoeske schrijft dat ze er iets van vindt als iemand op de PVV stemt. Dus niet dat ze zo'n persoon uitsluit, schopt, of op een andere manier anders/slechter behandelt. Ze vindt er iets van. Dat is geen discriminatie. Ik vind daar ook iets van, en dat iets is niet positief. Discrimineer ik daarmee PPV-stemmers? Natuurlijk niet. Vind ik ze naïef, kortzichtig en te makkelijk beïnvloedbaar, yep... en jouw posts maken het er op dat gebied bepaald niet beter op.
Zorroo
24-02-2025 om 19:32
Nicole123 schreef op 24-02-2025 om 19:28:
[..]
Maar is de VVD ook nog goed voor de kleine ondernemer of vooral voor de multinationals?
Ik ben een kleine ondernemer en ik heb nog nooit ook maar iets aan de VVD gehad. Never.
Nicole123
24-02-2025 om 19:35
Miraval schreef op 24-02-2025 om 19:30:
[..]
Minder voor het MKB op dit moment, maar nog altijd wel meer dan andere partijen. Misschien het CDA wel meer MKB dan de grote bedrijven.
Vraag aan jou, want ik weet hier eigenlijk niet zoveel vanaf: kun je in wetten en regels goed onderscheid maken tussen kleine ondernemers, het middensegment, grote ondernemingen en multinationals? Of is het uiteindelijk toch meestal één regel die voor alle ondernemers geldt (want waar leg je anders precies de grens) en zijn het dan gewoon de multinationals die van zo'n algemene regel vaak het meeste en handigste gebruik weten te maken, puur omdat ze groot zijn en daarmee de meeste mogelijkheden en/of omdat ze gewiekste juristen en handige lobbyisten in dienst hebben?
Miraval
24-02-2025 om 19:46
Nicole123 schreef op 24-02-2025 om 19:35:
[..]
Vraag aan jou, want ik weet hier eigenlijk niet zoveel vanaf: kun je in wetten en regels goed onderscheid maken tussen kleine ondernemers, het middensegment, grote ondernemingen en multinationals? Of is het uiteindelijk toch meestal één regel die voor alle ondernemers geldt (want waar leg je anders precies de grens) en zijn het dan gewoon de multinationals die van zo'n algemene regel vaak het meeste en handigste gebruik weten te maken, puur omdat ze groot zijn en daarmee de meeste mogelijkheden en/of omdat ze gewiekste juristen en handige lobbyisten in dienst hebben?
Nou ja voor het MKB en kleine zelfstandigen heb je de MKB vrijstelling en de zelfstandigenaftrek. Ik denk niet dat grote bedrijven daar ook gebruik van kunnen maken? Maar dat weet ik niet zeker. Verder hebben grote bedrijven natuurlijk andere fiscale voordelen zoals Vennootschapsbelasting, deelnemingsvrijstelling voor dochterondernemingen, loonbelastingvoordelen voor expats, ze kunnen intern schuiven met rekeningen waardoor de BTW bijvoorbeeld lager uitvalt en betalen geen BTW op interne leveringen.
Voor het MKB staan dan weer verschillende plannen op de rol bij linkse partijen op de zelfstandigenaftrek en MKB vrijstelling. Dit om schijnzelfstandigheid tegen te gaan, maar dat raakt gelijk alle zelfstandigen.
Daarnaast pleiten verschillende partijen voor het verkorten van de loonbetalingsverplichten bij ziekte, alleen GroenLinks wil hier een collectieve verplichte verzekering voor, maar wel de verplichte 2 jaar doorbetalingsregel.
Dat laatste is voor grote bedrijven veel makkelijker te compenseren dan bedrijven met bijvoorbeeld maximaal 5 werknemers in loondienst.
Of je verschil kunt maken in belastingmaatregelen voor kleine en grote bedrijven denk ik wel. Als je dit baseert op gemaakte winst in schalen bijvoorbeeld. Dus niet de omzet maar de winst. Probleem daarmee is dat bedrijven dan wellicht hun winst gaan drukken door hogere kosten op te voeren. Maar ik denk dat winst uit onderneming het beste verschil aan kan tonen tussen een MKB en groot bedrijf/multinational.
Miraval
24-02-2025 om 19:57
Zorroo schreef op 24-02-2025 om 19:32:
[..]
Ik ben een kleine ondernemer en ik heb nog nooit ook maar iets aan de VVD gehad. Never.
Niet? Heb je geen steun ontvangen tijdens de coronapandemie?
Heb je niets aan de zelfstandigenaftrek of MKB regeling?