Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
BeesAreCool
24-02-2025 om 07:15
Nicole123 schreef op 23-02-2025 om 23:20:
[..]
En dus? Ze hebben 80% van de stemmen niet gekregen. Ik hoorde op het journaal Alice Weidel an de AfD al blaten over 'het volk', dat de AfD aan de macht zou willen. Net zoals Wilders en zijn sympathisanten hier na de verkiezingsuitslagen deden. Wat een arrogantie, zelfoverschatting en gewoon een leugen eigenlijk, als je slechts 20% van de bevolking representeert en er ook enorme protesten georganiseerd worden tégen je partij, omdat een groot deel van de bevolking juist pertinent tegen extreem-rechts is.
Ja, ze zijn de tweede partij van Duitsland, dat klopt. Maar zou je wat je hier zegt dan ook over PvdA/GL zeggen? Had de PVV als allereerste bij PvdA/GL moeten aankloppen, omdat je de tweede partij niet zomaar mag overslaan als je qua standpunten en manier van politiek bedrijven totaal niet mee door één deur kunt?
Helemaal mee eens. 20% is niet "het volk".
Zoiets kan men pas bij 75% zeggen, vind ik.
Er zijn inderdaad mensen die denken dat Wilders de meerderheid van de stemmen heeft gehaald en absoluut zou moeten mogen regeren. Dit is niet de VS, waar de grootste partij alles wint (en zelfs daar had Trump nog net geen 50% van de stemmen, doordat mensen ook op derde partijen stemden, maar dat terzijde).
Miraval
24-02-2025 om 08:21
Nicole123 schreef op 23-02-2025 om 23:20:
[..]
En dus? Ze hebben 80% van de stemmen niet gekregen. Ik hoorde op het journaal Alice Weidel an de AfD al blaten over 'het volk', dat de AfD aan de macht zou willen. Net zoals Wilders en zijn sympathisanten hier na de verkiezingsuitslagen deden. Wat een arrogantie, zelfoverschatting en gewoon een leugen eigenlijk, als je slechts 20% van de bevolking representeert en er ook enorme protesten georganiseerd worden tégen je partij, omdat een groot deel van de bevolking juist pertinent tegen extreem-rechts is.
Ja, ze zijn de tweede partij van Duitsland, dat klopt. Maar zou je wat je hier zegt dan ook over PvdA/GL zeggen? Had de PVV als allereerste bij PvdA/GL moeten aankloppen, omdat je de tweede partij niet zomaar mag overslaan als je qua standpunten en manier van politiek bedrijven totaal niet mee door één deur kunt?
Nou ja "blaten" kom op zeg, ze zijn met 10% gestegen in de uitslagen. Dat is behoorlijk veel hoor. Daarnaast is het CDU ook een rechtse partij dus die hebben samen zo'n 50% van de stemmen.
Je laatste alinea, nee dat zeg ik helemaal niet. Ik zie alleen dat het lastig wordt een coalitie te vormen met andere partijen omdat ze waarschijnlijk de Groenen nodig hebben en daar zitten nogal wat verschillen in de standpunten, zeker mbt klimaat en migratie. Dus die zullen dan veel water bij de wijn moeten doen en andersom. Wat blijft er dan over van hun belangrijkste thema's?
Miraval
24-02-2025 om 08:26
Nicole123 schreef op 23-02-2025 om 23:23:
[..]
En verder dit. Die extreme hyperfocus, opruiende spierballentaal en irrealistische symboolpolitiek van (ver-)rechts op asiel is geen oplossing voor de grote problemen, maar weerhoudt juist van het oplossen van de grote problemen.
En toch is dit in heel veel landen voor dus heel veel mensen wel een groot thema, ongeacht of de populistische partijen hiermee op een verkeerde manier aan de haal gaan.
Feit is dat heel veel mensen in Europese landen al jaren roepen om een strenger/ander migratiebeleid. En dan met name op asiel.
Als je dat negeert, dan krijg je denk ik nog meer groei op die populistische partijen.
En ik weet niet hoe het in jullie "bubbel" is maar in die van mij zegt letterlijk iedereen hetzelfde. Van hoog tot laag opgeleid, van arm tot rijk en jong en oud.
Dan moet je of die zorgen op een goede manier wegnemen, wat "links" kennelijk niet lijkt te lukken, of echt wetten en regels gaan veranderen.
Daglichtlamp
24-02-2025 om 08:28
CDU/CSU en SPD lijken genoeg zetels te krijgen dat ze samen kunnen regeren. Dus met hier vergeleken zou dat een regering van CDA en PvdA zijn.
Miraval
24-02-2025 om 08:41
Daglichtlamp schreef op 24-02-2025 om 08:28:
CDU/CSU en SPD lijken genoeg zetels te krijgen dat ze samen kunnen regeren. Dus met hier vergeleken zou dat een regering van CDA en PvdA zijn.
Ja dat is zo het CDU is geen uitgesproken rechtse partij, maar is de afgelopen jaren op gebied van migratie, economie en klimaat wel rechtser geworden dan toen Merkel nog partijvoorzitter was.
Daglichtlamp
24-02-2025 om 09:05
Miraval schreef op 24-02-2025 om 08:21:
[..]
Nou ja "blaten" kom op zeg, ze zijn met 10% gestegen in de uitslagen. Dat is behoorlijk veel hoor. Daarnaast is het CDU ook een rechtse partij dus die hebben samen zo'n 50% van de stemmen.
Ik vraag me altijd af waarom je de stemmen van de zwevende kiezers zwaarder zou moeten wegen dan de andere stemmen.
Daglichtlamp
24-02-2025 om 09:11
Nog maar 23 procent denkt positief over het kabinet: https://maurice.nl/2025/02/23/oordeel-kabinet-daalt-verder/

Miraval
24-02-2025 om 09:33
Daglichtlamp schreef op 24-02-2025 om 09:05:
[..]
Ik vraag me altijd af waarom je de stemmen van de zwevende kiezers zwaarder zou moeten wegen dan de andere stemmen.
Nee je hoeft ze niet zwaarder te wegen, maar je moet ze wel serieus nemen.
Fleurtje_5
24-02-2025 om 09:41
Miraval schreef op 23-02-2025 om 22:19:
[..]
Denk je dat echt?
Wat is de voornaamste reden dat de meeste landen in Europa de ruk naar rechts maken? Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het migratievraagstuk.
En dat zag je eigenlijk al beginnen met Pim Fortuyn en dat is alleen maar als een olievlek verder gegroeid, ook in andere landen.
20% van de stemmen naar de AFD, dat zijn niet zomaar een paar kiezers, dan praat je over zo'n 10 tot 12 miljoen Duitsers die op die partij hebben gestemd.
Zolang het migratiebeleid niet gaat veranderen dan denk ik dat populistische rechtse partijen in aantallen significant blijven danwel groter gaan worden.
En ja, ik weet dat het frame bestaat dat links er niks aan wil doen, maar de linkse partijen hebben er door de bank genomen toch echt wel andere ideeën en visies over.
Ik denk dus niet dat het zomaar gaat veranderen naar centrum links of links.
Daar ben ik van overtuigd. Het speelt in veel landen. En daar zie je ook dat zo'n PVV-achtige partijen groeien. Omdat de politieke leiders niet luisteren, en niets doen aan het probleem waar burgers mee te maken hebben.
Fleurtje_5
24-02-2025 om 09:43
Miraval schreef op 24-02-2025 om 08:26:
[..]
En toch is dit in heel veel landen voor dus heel veel mensen wel een groot thema, ongeacht of de populistische partijen hiermee op een verkeerde manier aan de haal gaan.
Feit is dat heel veel mensen in Europese landen al jaren roepen om een strenger/ander migratiebeleid. En dan met name op asiel.
Als je dat negeert, dan krijg je denk ik nog meer groei op die populistische partijen.
En ik weet niet hoe het in jullie "bubbel" is maar in die van mij zegt letterlijk iedereen hetzelfde. Van hoog tot laag opgeleid, van arm tot rijk en jong en oud.
Dan moet je of die zorgen op een goede manier wegnemen, wat "links" kennelijk niet lijkt te lukken, of echt wetten en regels gaan veranderen.
Precies dit.
Neweve
24-02-2025 om 10:28
Miraval schreef op 24-02-2025 om 08:26:
[..]
Ik ben het met je eens dat het links (in meerdere landen) niet lukt om de zorgen weg te nemen.
Het lastige is dat er bij ons (en ook in andere landen), mede door de vergrijzing, moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. De woningmarkt, zorg, en vele andere sectoren kraken.
Het is dan "makkelijk" om te roepen dat migratie de schuldige is. Het is namelijk fijn om een schuldige te hebben/een duidelijke oorzaak aan te wijzen. Het is lastiger om te benoemen dat we het al jaren geleden anders hadden moeten aanpakken.
Snoeske
24-02-2025 om 10:50
Neweve schreef op 24-02-2025 om 10:28:
[..]
Ik ben het met je eens dat het links (in meerdere landen) niet lukt om de zorgen weg te nemen.
Het lastige is dat er bij ons (en ook in andere landen), mede door de vergrijzing, moeilijke keuzes gemaakt moeten worden. De woningmarkt, zorg, en vele andere sectoren kraken.
Het is dan "makkelijk" om te roepen dat migratie de schuldige is. Het is namelijk fijn om een schuldige te hebben/een duidelijke oorzaak aan te wijzen. Het is lastiger om te benoemen dat we het al jaren geleden anders hadden moeten aanpakken.
Helemaal met je eens. Migratie is voor een afleiding van de echt grote problemen.
Nicole123
24-02-2025 om 11:22
Miraval schreef op 24-02-2025 om 08:21:
[..]
Ja, blaten. Als een politicus het heeft over ‘het volk wil’ terwijl ze 20% van de stemmen heeft dan vind ik dat blaten. Of ze nou 10% gestegen of gedaald zijn, waarom zou die 10% belangrijker zijn dan andere stemmen? Ik vind blaten nog vrij vriendelijk verwoord, ik kan het ook valse leugenachtige arrogante machtsbeluste democratie-ondermijnende retoriek noemen. Dat is het namelijk, als je doet alsof je met 1/5 van het aantal stemmen namens het gehele volk spreekt. Of het nou in Duitsland, de VS of Nederland is.
Nicole123
24-02-2025 om 11:24
Miraval schreef op 24-02-2025 om 09:33:
[..]
Nee je hoeft ze niet zwaarder te wegen, maar je moet ze wel serieus nemen.
Serieuzer dan de stemmen op CDU, SPD en de Groenen? Had PvdA/GL ook serieuzer genomen moeten worden na de verkiezingsuitslag en een plekje in de regering verdiend, door hun 8 zetels winst en het zijn van de tweede partij? Of geldt deze retoriek enkel voor rechts-populistische partijen?
Herfstappeltaart
24-02-2025 om 11:26
Nicole123 schreef op 24-02-2025 om 11:24:
[..]
Serieuzer dan de stemmen op CDU, SPD en de Groenen? Had PvdA/GL ook serieuzer genomen moeten worden na de verkiezingsuitslag en een plekje in de regering verdiend, door hun 8 zetels winst en het zijn van de tweede partij? Of geldt deze retoriek enkel voor rechts-populistische partijen?