Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 19:28 Topicstarter

felija schreef op 23-02-2025 om 19:25:

[..]

Uit hoofde van je functie als minister, onderdeel uitmakend van een kabinet een mening verkondigen als feit (die bewezen onwaar is)? Serieus?

Destijds bij het ontslag van Keijzer begreep Fleurtje ook al niet het belang van een kabinet dat met 1 mond praat.

Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 16:52:

Timmermans en Fleurtje zijn het deze keer eens: https://www.ad.nl/politiek/timmermans-gelooft-niet-dat-faber-zich-versprak-over-oekraiense-president-zelensky~a64662a3/
Timmermans is er van overtuigd dat Faber die woorden niet meent. In tv-programma Buitenhof zei hij dat het geen verspreking was van de PVV-minister. ,,Dit is wat ze vindt. In kringen waarin zij zich bevindt, is dit het narratief.’’ Hij verwees naar andere partijen in Europa die het zelfde gedachtegoed hebben als de PVV, waarvan de leiders allemaal ook beweren dat Oekraïne slecht is en het Rusland van Poetin goed. ,,Je ziet het ook bij de AfD in Duitsland of bij Victor Orban in Hongarije. Ik maak me zorgen dat we in Nederland nog steeds geen besef hebben hoe diep deze crisis is.’’

Misschien heeft Faber ook al jarenlang de toestand in Oekraïne gevolgd?????????? Ik weet het niet.

Ik ga nog steeds over mijn nek als ik er aan terug denk hoe Guy Verhofstadt en van Baalen op 21 februari 2014 mét een tolk in Oekraïne op een podium stonden met roeptoeters en een hele hoop beloftes.

https://www.ewmagazine.nl/buitenland/blog/2014/02/verhofstadt-en-van-baalen-bewijzen-in-kiev-het-gelijk-van-moskou-1469122W/ 22 februari 2014

Wat vond voormalig president Porosjenko van dat optreden?

Video in onderstaande link:

https://tpo.nl/2015/11/17/porosjenko-demonstratie-maidan-plein-met-verhofstadt-en-van-baalen-was-fout/ Porosjenko: Demonstratie Maidan-plein met Verhofstadt en Van Baalen was fout 17-11-2015 De toespraken van Europarlementariërs Guy Verhofstadt en Hans van Baalen op vrijdag 21 februari 2014 op het Maidan-plein in Kiëv hebben averechts gewerkt voor Oekraïne.

Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 19:28:

[..]

Destijds bij het ontslag van Keijzer begreep Fleurtje ook al niet het belang van een kabinet dat met 1 mond praat.

Ik vond het vooral moedig van Mona Keijzer.

Als iemand ervan overtuigd is dat het fout is wat er besloten word, en je collega's willen er niets mee doen, tja dan zou ik 'kappen met de handel' of ook mijn-zegje-in-mijn-eentje doen.

Fleurtje_5 schreef op 23-02-2025 om 19:34:

[..]

Ik vond het vooral moedig van Mona Keijzer.

Als iemand ervan overtuigd is dat het fout is wat er besloten word, en je collega's willen er niets mee doen, tja dan zou ik 'kappen met de handel' of ook mijn-zegje-in-mijn-eentje doen.

Dan was opstappen chiquer geweest. Ze werd nu ontslagen.

Duitsland heeft ook de verwachte ruk naar rechts gemaakt. Iemand enig idee wat dat kan betekenen in Europa of voor Nederland? Ik begrijp dat het CDU ook een centrum rechtse partij is? En AFD de 2e partij. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

23-02-2025 om 20:16 Topicstarter

Miraval schreef op 23-02-2025 om 20:13:

Duitsland heeft ook de verwachte ruk naar rechts gemaakt. Iemand enig idee wat dat kan betekenen in Europa of voor Nederland? Ik begrijp dat het CDU ook een centrum rechtse partij is? En AFD de 2e partij.

CDU heeft van te voren gezegd dat ze niet gaan regeren met de AFD. Dus ik verwacht een coalitieregering die minder rechts gaat zijn dan onze  huidige regering.

Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 20:16:

[..]

CDU heeft van te voren gezegd dat ze niet gaan regeren met de AFD. Dus ik verwacht een coalitieregering die minder rechts gaat zijn dan onze huidige regering.

Da's dan nog enigszins positief. 

Zou het tij zich gaan keren over een (paar) jaar, hier en in de rest van Europa? Dat hoop ik heel erg, dat men inziet dat populistisch rechts niets brengt waar een samenleving van opknapt (op termijn).

Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 20:16:

[..]

CDU heeft van te voren gezegd dat ze niet gaan regeren met de AFD. Dus ik verwacht een coalitieregering die minder rechts gaat zijn dan onze huidige regering.

Dat klopt maar wanneer de FDP de kiesdrempel niet haalt wordt het toch wel heel lastig een coalitie te vormen zonder AFD. 

Dan zullen ze moeten kiezen voor de SDP en de Groenen, en die laatste partij heeft nogal grote verschillen op het gebied van migratie en klimaat qua CDU.

Dus die zal dan flink wat water bij de wijn moeten doen om tot een goed akkoord te kunnen komen. 

Daarnaast, ik snap dat regeren met de AFD onwenselijk is maar ze hebben wel 20% van de stemmen gekregen. Uitsluiten zal denk ik hetzelfde opleveren als wat hier is gebeurd met de PVV. De volgende verkiezingen worden misschien dan wel nog rechtser wanneer de belangrijke punten zoals migratie niet aangepakt/veranderd worden. Dat is wel iets wat je in bijna alle landen van Europa als hoofdthema ziet bij de verkiezingen. 

Nicole123 schreef op 23-02-2025 om 14:44:

[..]

Maar het falen in haar beleid en communicatie doet ze gewoon zelf toch? En krijgt Faber ergere haat over zich heen dan bijv een Mark Rutte, Sigrid Kaag of Hugo de Jonge in het vorige kabinet of gooi je nu de stevige inhoudelijke kritiek en bedreigende haat voor het gemak maar op één hoop, om haar in een slachtofferrol te plaatsen? Komt dat trillen doordat ze haat over zich heen krijgt of omdat ze eigenlijk gewoon niet capabel is voor deze functie?

Verder wel eens dat online haat spuien en bedreigen vreselijk is en veel kan doen met politici. Sommigen zijn hierdoor ook uit de politiek gestapt (bijv Kaag) of moeten continu zwaar worden beveiligd (zoals Wilders). Verschrikkelijk. Je kunt het heel erg oneens zijn met een politicus, maar ik vind dat je het altijd netjes en op de inhoud moet hebben en verre moet blijven van bedreiging en aanval op de persoon, familie of groep. Van mij mag dit ook strenger worden opgespoord en bestraft, zowel binnen platforms zelf als door justitie. Ook wat betreft politici zelf die tekeergaan op bijv X overigens. Laten zij alsjeblieft het goede voorbeeld geven over hoe je netjes en normaal met en over anderen spreekt en schrijft.

https://nos.nl/artikel/2476589-politici-die-stoppen-vanwege-bedreigingen-doen-dat-vooral-voor-familie

https://nos.nl/artikel/2488660-tientallen-kamerleden-krijgen-vorm-van-beveiliging

Helemaal mee eens. 

Ze moeten haar uiterlijk erbuiten houden. Dat wordt vaak toch veel meer tegen vrouwelijke politici gebruikt dan tegen mannen om ze naar beneden te halen.

Ook vind ik dat familie erbuiten gehouden moet worden, tenzij er belangenverstrengeling is of ze zichzelf erin mengen.

Veel van de polarisering die er nu is komt doordat mensen online vaak geen blad voor de mond nemen. 

Iemand is kwaad over iets/iemand, zegt lelijke dingen over een ander, waarop die ander vervolgens kwaad wordt en ook weer lelijke dingen zegt over een ander, en zo rolt die golf door tot het een enorme vloedgolf is van mensen die elkaar haten.

felija schreef op 23-02-2025 om 20:33:

[..]

Zou het tij zich gaan keren over een (paar) jaar, hier en in de rest van Europa? Dat hoop ik heel erg, dat men inziet dat populistisch rechts niets brengt waar een samenleving van opknapt (op termijn).

De inflatie is aan het stijgen in de VS. 

Als het daar slechter gaat door massa-ontslagen bij de overheid die ook Trump's aanhangers hun baan kosten, en boycotts vanuit Canada, Mexico en wellicht nog meer landen in de toekomst, dan heb je kans dat mensen inzien dat extreem rechts niet zo voordelig voor ze is als ze anders misschien denken.

felija schreef op 23-02-2025 om 20:33:

[..]

Denk je dat echt?

Wat is de voornaamste reden dat de meeste landen in Europa de ruk naar rechts maken? Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het migratievraagstuk.

En dat zag je eigenlijk al beginnen met Pim Fortuyn en dat is alleen maar als een olievlek verder gegroeid, ook in andere landen.

20% van de stemmen naar de AFD, dat zijn niet zomaar een paar kiezers, dan praat je over zo'n 10 tot 12 miljoen Duitsers die op die partij hebben gestemd.

Zolang het migratiebeleid niet gaat veranderen dan denk ik dat populistische rechtse partijen in aantallen significant blijven danwel groter gaan worden.

En ja, ik weet dat het frame bestaat dat links er niks aan wil doen, maar de linkse partijen hebben er door de bank genomen toch echt wel andere ideeën en visies over.

Ik denk dus niet dat het zomaar gaat veranderen naar centrum links of links. 

Miraval schreef op 23-02-2025 om 22:19:

[..]

Denk je dat echt?

Wat is de voornaamste reden dat de meeste landen in Europa de ruk naar rechts maken? Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het migratievraagstuk.

En dat zag je eigenlijk al beginnen met Pim Fortuyn en dat is alleen maar als een olievlek verder gegroeid, ook in andere landen.

20% van de stemmen naar de AFD, dat zijn niet zomaar een paar kiezers, dan praat je over zo'n 10 tot 12 miljoen Duitsers die op die partij hebben gestemd.

Zolang het migratiebeleid niet gaat veranderen dan denk ik dat populistische rechtse partijen in aantallen significant blijven danwel groter gaan worden.

En ja, ik weet dat het frame bestaat dat links er niks aan wil doen, maar de linkse partijen hebben er door de bank genomen toch echt wel andere ideeën en visies over.

Ik denk dus niet dat het zomaar gaat veranderen naar centrum links of links.

Ik denk niet dat populistisch rechts het juiste antwoord is om de migratie terug te dringen, omdat ze grijpen naar maatregelen die niet reaistisch en uitvoerbaar zijn, ze de ene migratiegroep sterk overschatten (asielzoekers) en de andere groep sterk onderschatten (arbeidsmigranten). 

Kijk maar naar de brexit, die was ondermeer bedoeld om de migratie terug te dringen, het zijn er alleen maar meer geworden.

Elke partij wil een beter migratiebeleid, ook links, geen enkele partij wil iedereen binnenhalen. Ook linkse partijen niet. De manier waarop, daarin verschillen de partijen. 

Voor de andere grote maatschappelijke probelemen is veel te weinig aandacht, doordat er veel te veel wordt gehyperfocust op migratie, waardoor de onvrede in de maatschappij gewoon blijft bestaan, omdat de andere issues zoals bijvoorbeeld vergrijzing, personeelstekorten, woningnood niet of nauwelijks aan bod komen. 

Dus ja, mijn hoop is dat populistisch rechts aan invloed gaat inboeten en meer realistische rechtse, midden en linkse partijen het roer overnemen. En dat mensen gaan zien dat hun eigen aandeel ook een rol speelt in hoe we er als maatschappij voorstaan. Maar dat zal nog een uitdaging worden.

kerstbeer schreef op 23-02-2025 om 22:07:

[..]

De inflatie is aan het stijgen in de VS.

Als het daar slechter gaat door massa-ontslagen bij de overheid die ook Trump's aanhangers hun baan kosten, en boycotts vanuit Canada, Mexico en wellicht nog meer landen in de toekomst, dan heb je kans dat mensen inzien dat extreem rechts niet zo voordelig voor ze is als ze anders misschien denken.

En dat dat snel overwaait naar Europa!

Miraval schreef op 23-02-2025 om 21:51:

[..]

Daarnaast, ik snap dat regeren met de AFD onwenselijk is maar ze hebben wel 20% van de stemmen gekregen. Uitsluiten zal denk ik hetzelfde opleveren als wat hier is gebeurd met de PVV. De volgende verkiezingen worden misschien dan wel nog rechtser wanneer de belangrijke punten zoals migratie niet aangepakt/veranderd worden. Dat is wel iets wat je in bijna alle landen van Europa als hoofdthema ziet bij de verkiezingen.

En dus? Ze hebben 80% van de stemmen niet gekregen. Ik hoorde op het journaal Alice Weidel an de AfD al blaten over 'het volk', dat de AfD aan de macht zou willen. Net zoals Wilders en zijn sympathisanten hier na de verkiezingsuitslagen deden. Wat een arrogantie, zelfoverschatting en gewoon een leugen eigenlijk, als je slechts 20% van de bevolking representeert en er ook enorme protesten georganiseerd worden tégen je partij, omdat een groot deel van de bevolking juist pertinent tegen extreem-rechts is.

Ja, ze zijn de tweede partij van Duitsland, dat klopt. Maar zou je wat je hier zegt dan ook over PvdA/GL zeggen? Had de PVV als allereerste bij PvdA/GL moeten aankloppen, omdat je de tweede partij niet zomaar mag overslaan als je qua standpunten en manier van politiek bedrijven totaal niet mee door één deur kunt? 

felija schreef op 23-02-2025 om 23:06:

[..]

Ik denk niet dat populistisch rechts het juiste antwoord is om de migratie terug te dringen, omdat ze grijpen naar maatregelen die niet reaistisch en uitvoerbaar zijn, ze de ene migratiegroep sterk overschatten (asielzoekers) en de andere groep sterk onderschatten (arbeidsmigranten).

Kijk maar naar de brexit, die was ondermeer bedoeld om de migratie terug te dringen, het zijn er alleen maar meer geworden.

Elke partij wil een beter migratiebeleid, ook links, geen enkele partij wil iedereen binnenhalen. Ook linkse partijen niet. De manier waarop, daarin verschillen de partijen.

Voor de andere grote maatschappelijke probelemen is veel te weinig aandacht, doordat er veel te veel wordt gehyperfocust op migratie, waardoor de onvrede in de maatschappij gewoon blijft bestaan, omdat de andere issues zoals bijvoorbeeld vergrijzing, personeelstekorten, woningnood niet of nauwelijks aan bod komen.

Dus ja, mijn hoop is dat populistisch rechts aan invloed gaat inboeten en meer realistische rechtse, midden en linkse partijen het roer overnemen. En dat mensen gaan zien dat hun eigen aandeel ook een rol speelt in hoe we er als maatschappij voorstaan. Maar dat zal nog een uitdaging worden.

En verder dit. Die extreme hyperfocus, opruiende spierballentaal en irrealistische symboolpolitiek van (ver-)rechts op asiel is geen oplossing voor de grote problemen, maar weerhoudt juist van het oplossen van de grote problemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.