Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
felija
22-02-2025 om 12:42
Friezinnetje schreef op 22-02-2025 om 12:14:
[..]
Zelensky heeft een partij opgericht en is met 72% van de stemmen, winnaar geworden. Hij won in 2019. Dus gewoon door het volk gekozen. Als je Google even aanslingerd dan had je dit zo op kunnen zoeken ipv hier weer eigen bedenksels neer te plempen
Ik vind een 'heftige burgeroorlog binnen Oekraïne' in haar bericht ook weer zo vaag klinken, Oekraïne is in oorlog met Rusland, doordat Poetin Oekraïne is binnengevallen.
Daglichtlamp
22-02-2025 om 12:53
felija schreef op 22-02-2025 om 12:42:
[..]
Ik vind een 'heftige burgeroorlog binnen Oekraïne' in haar bericht ook weer zo vaag klinken, Oekraïne is in oorlog met Rusland, doordat Poetin Oekraïne is binnengevallen.
Tijdens de verkiezingen waar Zelensky verkozen werd kon er ook niet gestemd worden in de Donbas en op de Krim. Maar in tegenstelling tot de huidige situatie was er geen noodtoestand, en kon er in de rest van het land gelukkig wel op een democratische manier verkiezingen georganiseerd worden.
Al is dit hier verder natuurlijk off topic.
Fleurtje_5
22-02-2025 om 12:59
Daglichtlamp schreef op 22-02-2025 om 12:53:
[..]
Tijdens de verkiezingen waar Zelensky verkozen werd kon er ook niet gestemd worden in de Donbas en op de Krim. Maar in tegenstelling tot de huidige situatie was er geen noodtoestand, en kon er in de rest van het land gelukkig wel op een democratische manier verkiezingen georganiseerd worden.
Precies dit. Die gedeeltes waar niet gestemd kon worden waren toevallig de gedeelte waar het overgrote deel pro-Rus was, maar het was wel gewoon volk van Oekraïne. Het gedeelte van Oekraïne dat pro-EU was konden wel naar de stembus.
De verkiezingen op de Krim in 2014 gaf een andere uitslag als waar Obama op gehoopt had.
Noem het opstand, noem het burgeroorlog, feit is dat er veel slachtoffers waren. De oorlog binnen Oekraïne is al jaren geleden begonnen. Als je nu 'massagraf Oekraïne' intikt zijn het alleen berichten vanaf 2022. De berichten van daarvoor zijn er blijkbaar niet meer.
https://decorrespondent.nl/2079/zo-verging-het-oekraine-in-het-jaar-na-de-opstand/f1c72a98-c9c5-0672-38b8-200213c20a05 21 november 2014
felija
22-02-2025 om 13:00
Daglichtlamp schreef op 22-02-2025 om 12:53:
[..]
Dank voor de toelichting!
Daglichtlamp
22-02-2025 om 13:40
Ik zie dat er behoefte is om verder te praten over deze oorlog en over de Oekraïne, daar heb ik een nieuw draadje voor aangemaakt: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/drie-jaar-na-de-russische-inval-in-oekraine
Dan kan het hier over de Nederlandse politiek gaan.
Nicole123
22-02-2025 om 13:41
Daglichtlamp schreef op 22-02-2025 om 12:18:
Van Marum (staatssecretaris voor Groningen namens de BBB ) weigert de motie uit te voeren waarin de Kamer vraagt om niet langer hoger beroep in te stellen als de staat een rechtszaak verloren heeft tegen een gedupeerde in Groningen. Ben benieuwd of dat nog consequenties voor hem gaat hebben.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025Z03458&did=2025D07847NB: de motie heeft het gehaald omdat van de regeringspartijen de PVV voor heeft gestemd: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2025Z01508&did=2025D03397
Tot zover het mooie plaatje van BBB die zo opkomt voor de mensen van het platteland / buiten de randstad. Blijkbaar in de praktijk alleen als je boer bent, niet als gedupeerde met een huis vol scheuren in Groningen. Wie dacht dat ze het beter zouden doen op dit soort vlakken komt volgens mij bedrogen uit.
Fleurtje_5
22-02-2025 om 14:30
Daglichtlamp schreef op 22-02-2025 om 13:40:
Ik zie dat er behoefte is om verder te praten over deze oorlog en over de Oekraïne, daar heb ik een nieuw draadje voor aangemaakt: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/drie-jaar-na-de-russische-inval-in-oekraine
Dan kan het hier over de Nederlandse politiek gaan.
Op dit topic werd Faber een kwaadaardig stuk weefsel genoemd vanwege een uitspraak over Zelensky. Daarom kwam Zelensky/Oekraïne hier ter sprake.
Dus hier weer ontopic.
Fijn dat je een nieuw topic hebt aangemaakt. Maar in het topic dat jij hebt aangemaakt mag het blijkbaar alleen over de oorlog sinds de inval van Rusland gaan, en niet over de oorlog die al veel eerder begonnen was. Is daar niet al een topic over?
Daglichtlamp
22-02-2025 om 16:25
Nicole123 schreef op 22-02-2025 om 13:41:
[..]
Tot zover het mooie plaatje van BBB die zo opkomt voor de mensen van het platteland / buiten de randstad. Blijkbaar in de praktijk alleen als je boer bent, niet als gedupeerde met een huis vol scheuren in Groningen. Wie dacht dat ze het beter zouden doen op dit soort vlakken komt volgens mij bedrogen uit.
Zeker omdat de gaswinning in de kleinere velden in Groningen ook nog steeds doorgaat. Dat is wat mij betreft ook een schending van de afspraken die met Groningen gemaakt zijn.
Daglichtlamp
23-02-2025 om 13:07
https://www.trouw.nl/binnenland/islamitische-predikers-spreken-toch-dit-is-een-historische-dag-voor-alle-nederlanders~bee42cfc/
Maar die uitspraken zijn in ieder geval deels uit hun verband gerukt, stelde de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in een rapport dat vervolgens weer door de rechter werd aangehaald om het inreisverbod te vernietigen. Ingekorte video’s suggereren misschien dat de sprekers in kwestie kwalijke uitspraken doen. Maar wie het origineel bekijkt, ziet dat zij juist kwalijke uitspraken van anderen weerleggen, schrijft de NCTV.
Zo werd deze Mohammed Hijab eerder beschuldigd van het goedkeuren van seks met minderjarigen. Maar al in november 2023 schreef hij op X dat hij in zijn gewraakte speech juist duidelijk probeerde te maken dat seks met kinderen verboden is volgens de Hadith, de islamitische overleveringen die voor de meeste moslims geldt als een soort addendum op de Koran.
--------------------
Dat de sprekers in kwestie een conservatief geluid laten horen, staat deze zaterdagavond overigens niet ter discussie. Zo gaat Hijab flink los op het Nederlandse prostitutiebeleid en de abortuswetgeving. Met zijn grote gestalte en kickbokservaring lijkt hij een soort islamitische versie van de conservatieve influencer Andrew Tate.
Maar, zegt hij, een conservatief gedachtegoed alleen mag nooit reden zijn om iemand de vrijheid van meningsuiting te ontzeggen. “Stel dat hier een Joodse man had gestaan met traditionele denkbeelden. Zouden ze hem dan op dezelfde manier behandeld hebben?”
kerstbeer
23-02-2025 om 13:14
Friezinnetje schreef op 22-02-2025 om 12:14:
[..]
Zelensky heeft een partij opgericht en is met 72% van de stemmen, winnaar geworden. Hij won in 2019. Dus gewoon door het volk gekozen. Als je Google even aanslingerd dan had je dit zo op kunnen zoeken ipv hier weer eigen bedenksels neer te plempen
Fijn dat je me voor was.
Ook ben ik blij dat er mensen zijn zoals jij die niet allerlei onzin de wereld in willen slingeren enkel omdat een politicus van hun favoriete partij het zegt.
Sommige mensen worden echt helemaal meegesleept door allerlei desinformatie.
Yumi
23-02-2025 om 13:39
alhambra schreef op 21-02-2025 om 23:41:
Ik vind het tragisch zoals het gaat met Faber. Ze kan het duidelijk allemaal niet meer aan. Ze beschadigt zichzelf en haar naasten op deze manier. Ze zou tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden en op zo'n manier worden gecoacht dat ze beter uit de verf komt.
Zo zie ik het ook. Ik zit altijd met verbazing naar haar te kijken, de spanning en stress laat zijn sporen na. Je ziet haar trillen, ik heb niets met Faber maar heb medelijden met haar. Dit doet haar geen goed, de haat die sommige online spuien kan iemand kapot maken.
Zilver_gray
23-02-2025 om 14:08
Daglichtlamp schreef op 23-02-2025 om 13:07:
https://www.trouw.nl/binnenland/islamitische-predikers-spreken-toch-dit-is-een-historische-dag-voor-alle-nederlanders~bee42cfc/
Maar die uitspraken zijn in ieder geval deels uit hun verband gerukt, stelde de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in een rapport dat vervolgens weer door de rechter werd aangehaald om het inreisverbod te vernietigen. Ingekorte video’s suggereren misschien dat de sprekers in kwestie kwalijke uitspraken doen. Maar wie het origineel bekijkt, ziet dat zij juist kwalijke uitspraken van anderen weerleggen, schrijft de NCTV.
Zo werd deze Mohammed Hijab eerder beschuldigd van het goedkeuren van seks met minderjarigen. Maar al in november 2023 schreef hij op X dat hij in zijn gewraakte speech juist duidelijk probeerde te maken dat seks met kinderen verboden is volgens de Hadith, de islamitische overleveringen die voor de meeste moslims geldt als een soort addendum op de Koran.
--------------------
Dat de sprekers in kwestie een conservatief geluid laten horen, staat deze zaterdagavond overigens niet ter discussie. Zo gaat Hijab flink los op het Nederlandse prostitutiebeleid en de abortuswetgeving. Met zijn grote gestalte en kickbokservaring lijkt hij een soort islamitische versie van de conservatieve influencer Andrew Tate.
Maar, zegt hij, een conservatief gedachtegoed alleen mag nooit reden zijn om iemand de vrijheid van meningsuiting te ontzeggen. “Stel dat hier een Joodse man had gestaan met traditionele denkbeelden. Zouden ze hem dan op dezelfde manier behandeld hebben?”
Natuurlijk zouden ze dan niet op dezelfde manier gehandeld hebben.
Maar hoe kan het dat men zich niet eerst is gaan verdiepen in die uitspraken, ipv meteen maar verbieden?
felija
23-02-2025 om 14:21
Yumi schreef op 23-02-2025 om 13:39:
[..]
Zo zie ik het ook. Ik zit altijd met verbazing naar haar te kijken, de spanning en stress laat zijn sporen na. Je ziet haar trillen, ik heb niets met Faber maar heb medelijden met haar. Dit doet haar geen goed, de haat die sommige online spuien kan iemand kapot maken.
Ik zou het zielig vinden, wanneer het om een kind ging, die nog geen eigen verantwoordelijkheid kan dragen. Faber is een volwassen vrouw die haar eigen keuzes kan en mag maken. Ze hoeft zich niet als marionet door Wilders te laten gebruiken, ze hoefde geen ja te zeggen tegen deze functie.
Wel vind ik online opmerkingen over haar uiterlijk ongepast en nodeloos kwetsend. Kritiek op de inhoud: prima, maar daar moet het ook bij blijven, wat natuurlijk niet gebeurt. Als ik haar was zou ik per direct met deze functie kappen.
Nicole123
23-02-2025 om 14:44
Yumi schreef op 23-02-2025 om 13:39:
[..]
Maar het falen in haar beleid en communicatie doet ze gewoon zelf toch? En krijgt Faber ergere haat over zich heen dan bijv een Mark Rutte, Sigrid Kaag of Hugo de Jonge in het vorige kabinet of gooi je nu de stevige inhoudelijke kritiek en bedreigende haat voor het gemak maar op één hoop, om haar in een slachtofferrol te plaatsen? Komt dat trillen doordat ze haat over zich heen krijgt of omdat ze eigenlijk gewoon niet capabel is voor deze functie?
Verder wel eens dat online haat spuien en bedreigen vreselijk is en veel kan doen met politici. Sommigen zijn hierdoor ook uit de politiek gestapt (bijv Kaag) of moeten continu zwaar worden beveiligd (zoals Wilders). Verschrikkelijk. Je kunt het heel erg oneens zijn met een politicus, maar ik vind dat je het altijd netjes en op de inhoud moet hebben en verre moet blijven van bedreiging en aanval op de persoon, familie of groep. Van mij mag dit ook strenger worden opgespoord en bestraft, zowel binnen platforms zelf als door justitie. Ook wat betreft politici zelf die tekeergaan op bijv X overigens. Laten zij alsjeblieft het goede voorbeeld geven over hoe je netjes en normaal met en over anderen spreekt en schrijft.
https://nos.nl/artikel/2488660-tientallen-kamerleden-krijgen-vorm-van-beveiliging
Nicole123
23-02-2025 om 14:53
felija schreef op 23-02-2025 om 14:21:
[..]
Wel vind ik online opmerkingen over haar uiterlijk ongepast en nodeloos kwetsend.
Opmerkingen over uiterlijk van politici vind ik vooral nogal kinderachtig en makkelijk 'scoren'. Of het nou gaat om het kapsel van Faber, het gewicht van Timmermans, de schoenen van Hugo de Jonge, de haarkleur van Wilders of de kleding van Van der Plas. Haat en bedreiging zou ik het niet noemen, wel sneu en simpel.