Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
21-02-2025 om 21:52
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/rubiales-sexueel-geweld-of-uit-de-context-gehaald?page=15#234
De discussie over Rubiales kan daar, niet hier alsjeblieft.
Herfstappeltaart
21-02-2025 om 21:52
felija schreef op 21-02-2025 om 20:47:
[..]
Ik wil deze smiley toch even gebruiken:
![]()
Dan gebruik ik deze even
(wat een 'bewindspersoon")
Nicole123
21-02-2025 om 22:15
Wat ik wel weer positief vind is dat de VVD hierin Faber heeft teruggefloten. Ze hebben lang vooral NSC de kastanjes uit het vuur laten halen, toen het ging om wetgeving, verdragen en de rechtsstaat respecteren. Maar als het gaat om geopolitiek in plaats van over asiel dan durven ze blijkbaar toch wel tegen de PVV in te gaan. Ze hebben toch niet helemaal hun ziel verkocht aan een nationalistisch-populistisch kabinet en een Wilders die om de haverklap met nieuwe verkiezingen dreigt als men hem een strobreed in de weg legt. Dat valt me mee.
Wat ik me afvraag: is Faber nou gewoon zo ontwetend dat ze domweg Trump nablaat over Oekraïne terwijl ze geen idee heeft? Of zijn dit soort dingen een opzetje van Wilders, waarbij hij Faber als een soort marionet lekker opvallende en shockerende uitspraken laat doen onder het motto 'negatieve aandacht is ook aandacht'?
Nicole123
21-02-2025 om 22:30
Interessante peilingen, ook naar de effecten van een eventuele echte PvdA/GL fusie en wie daar dan de lijsttrekker van zou zijn:
https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/ipsos-io-zetelpeiling-gestaag-dalende-lijn-voor-pvv-en-immigratie/
Conclusies:
- CDA weer terug van weggeweest
- kleine linkse partijen zitten in de lift (SP, PvdD, Volt)
- PVV kleiner dan tijdens de verkiezingen en dalend
- hoe belangrijk men immigratie als thema vindt ook dalend, in precies dezelfde lijn als het dalen van de PVV
- coalitie nog maar 61 zetels
- Klaver (iets) populairder als mogelijke lijsttrekker PvdA/GL dan Timmermans
- Habtamu de Hoop en Marjolein Moorman nog bij veel mensen onbekend
- de fusie op links nog groter maken (D66, PvdD of SP erbij) zou niet meer kiezers opleveren
kerstbeer
21-02-2025 om 23:39
Loeki72 schreef op 21-02-2025 om 14:12:
BBB en SGP willen dat de redenen voor abortus worden geregistreerd.
Wat een stelletje vrouwonvriendelijk idioten zijn het toch.
Dat had ik niet van de BBB verwacht.
Ze voelen zich zeker aangemoedigd door wat er nu in de VS gebeurt.
Als vrouwen moeten we altijd blijven oppassen, want voor je het weet komen er weer vrouwonvriendelijke dingen bovendrijven.
alhambra
21-02-2025 om 23:41
Ik vind het tragisch zoals het gaat met Faber. Ze kan het duidelijk allemaal niet meer aan. Ze beschadigt zichzelf en haar naasten op deze manier. Ze zou tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden en op zo'n manier worden gecoacht dat ze beter uit de verf komt.
Herfstappeltaart
22-02-2025 om 09:03
Nicole123 schreef op 21-02-2025 om 22:15:
Wat ik wel weer positief vind is dat de VVD hierin Faber heeft teruggefloten. Ze hebben lang vooral NSC de kastanjes uit het vuur laten halen, toen het ging om wetgeving, verdragen en de rechtsstaat respecteren. Maar als het gaat om geopolitiek in plaats van over asiel dan durven ze blijkbaar toch wel tegen de PVV in te gaan. Ze hebben toch niet helemaal hun ziel verkocht aan een nationalistisch-populistisch kabinet en een Wilders die om de haverklap met nieuwe verkiezingen dreigt als men hem een strobreed in de weg legt. Dat valt me mee.
Wat ik me afvraag: is Faber nou gewoon zo ontwetend dat ze domweg Trump nablaat over Oekraïne terwijl ze geen idee heeft? Of zijn dit soort dingen een opzetje van Wilders, waarbij hij Faber als een soort marionet lekker opvallende en shockerende uitspraken laat doen onder het motto 'negatieve aandacht is ook aandacht'?
Volgens mij is ze van zichzelf zo. Daar gaf ze ook al uiting aan, lang voor dat de PVV in de regering zat.
Herfstappeltaart
22-02-2025 om 09:04
alhambra schreef op 21-02-2025 om 23:41:
Ik vind het tragisch zoals het gaat met Faber. Ze kan het duidelijk allemaal niet meer aan. Ze beschadigt zichzelf en haar naasten op deze manier. Ze zou tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden en op zo'n manier worden gecoacht dat ze beter uit de verf komt.
Liever de politiek uit-gecoacht wat mij betreft.
Loeki72
22-02-2025 om 11:02
Daglichtlamp schreef op 21-02-2025 om 20:28:
Ja Faber had dat moeten weten, zeker aangezien daar deze week de hele dag een debat over gevoerd is, wat volgens Schoof daaraan voorafgaand voorbereid was met de rest van de ministers.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/21/pvv-minister-faber-noemt-oekraiense-president-zelensky-niet-democratisch-gekozen-en-komt-er-daarna-op-terug-a4883981
Minister van Asiel Marjolein Faber (PVV) heeft vrijdag gezegd dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky „niet democratisch gekozen” is.
-------------------
De uitspraak van Faber is besproken in het Catshuis, waar de ministerraad elke week is, bevestigde Brekelmans achteraf tegen Ferwerda. Pas daarna nam Faber haar woorden terug. Toen ze het Catshuis verliet zei Faber tegen de RTL-verslaggever dat Zelensky toch „democratisch gekozen” is. „Dat had ik moeten weten.”
Premier Dick Schoof was op vrijdagmiddag zichtbaar ongemakkelijk met de situatie die Faber had gecreëerd, toen Ferwerda hem na afloop van zijn wekelijkse persconferentie erop aansprak. Schoof zei net als Brekelmans dat Zelensky een president in oorlogstijd is, en benadrukte dat ook minister Faber „achter de kabinetslijn” staat. Er is dus „eenheid van kabinetsbeleid”, zei Schoof.
Wat is Faber toch een kwaadaardig stuk weefsel. Schoof vind ik echt slappe hap. Ik erger me rot aan de politiek en dat maakt mijn vertrouwen in de mensheid niet beter.
Fleurtje_5
22-02-2025 om 12:00
https://nos.nl/artikel/2556725-ministers-willen-toch-proberen-predikers-van-de-ramadan-expo-te-weren
............
In een kort geding oordeelde de rechter dat de ministers onvoldoende hebben onderbouwd waarom de komst van de drie predikers een bedreiging voor de openbare orde vormt.
"Ik baal er enorm van", zei Van Weel aan het begin van de ministerraad. "Uitspraken dat seks met minderjarige meisjes maar geoorloofd moet zijn op basis van een godsdienst, haat tegen homo's, het verheerlijken van terreurdaden van Hamas. Sorry maar dan heb je wat mij betreft geen plek in dit land."
Faber sprak van een zwarte dag voor Nederland. "Ik ga niet in discussie over het vonnis van de rechter, maar ik vind niet dat je tolerant moet zijn voor de intoleranten."
..............
'Censuur past niet in Nederland'
Yusuf Ersoy, advocaat in de zaak, vindt de poging om de komst van de predikers te verbieden "nogal overdreven". "Ze zullen zich gewoon aan de Nederlandse wet houden en de regels die hier gelden."
..............
'Zeer onwenselijk'
Sharon Dijksma, burgemeester van Utrecht, wil niet reageren op de komst van de predikers, omdat de gemeente niet over het wel of niet toelaten van de sprekers gaat. Eerder noemde ze hun komst "zeer onwenselijk. "
Fleurtje_5
22-02-2025 om 12:02
Loeki72 schreef op 22-02-2025 om 11:02:
[..]
Wat is Faber toch een kwaadaardig stuk weefsel. Schoof vind ik echt slappe hap. Ik erger me rot aan de politiek en dat maakt mijn vertrouwen in de mensheid niet beter.
En dit vind je dan gerechtvaardigd om te zeggen?
Fleurtje_5
22-02-2025 om 12:05
Daglichtlamp schreef op 21-02-2025 om 20:28:
Ja Faber had dat moeten weten, zeker aangezien daar deze week de hele dag een debat over gevoerd is, wat volgens Schoof daaraan voorafgaand voorbereid was met de rest van de ministers.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/02/21/pvv-minister-faber-noemt-oekraiense-president-zelensky-niet-democratisch-gekozen-en-komt-er-daarna-op-terug-a4883981
Minister van Asiel Marjolein Faber (PVV) heeft vrijdag gezegd dat de Oekraïense president Volodymyr Zelensky „niet democratisch gekozen” is.
-------------------
De uitspraak van Faber is besproken in het Catshuis, waar de ministerraad elke week is, bevestigde Brekelmans achteraf tegen Ferwerda. Pas daarna nam Faber haar woorden terug. Toen ze het Catshuis verliet zei Faber tegen de RTL-verslaggever dat Zelensky toch „democratisch gekozen” is. „Dat had ik moeten weten.”
Premier Dick Schoof was op vrijdagmiddag zichtbaar ongemakkelijk met de situatie die Faber had gecreëerd, toen Ferwerda hem na afloop van zijn wekelijkse persconferentie erop aansprak. Schoof zei net als Brekelmans dat Zelensky een president in oorlogstijd is, en benadrukte dat ook minister Faber „achter de kabinetslijn” staat. Er is dus „eenheid van kabinetsbeleid”, zei Schoof.
Een president in oorlogstijd inderdaad. Maar dan is volgens mij president Volodymyr Zelensky, net als zijn voorganger Petro Porosjenko, niet gekozen door het volk. Omdat het toen al een heftige burgeroorlog-binnen-Oekraïne was. Is het pro-Russisch gedeelte van Oekraïne ook naar de stembus kunnen gaan?
(Zie onder andere:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Revolutie_van_de_Waardigheid )
https://nos.nl/artikel/2294482-exitpoll-president-zelensky-wint-verkiezingen-oekraine-ruim 21 april 2019 De presidentsverkiezingen in Oekraïne zijn gewonnen door de komiek en acteur Volodymyr Zelensky. Hij heeft zijn tegenstander, zittend president Porosjenko, ruimschoots verslagen in de tweede en beslissende ronde
https://nos.nl/artikel/2281485-komiek-zelensky-wint-presidentsverkiezingen-oekraine
NOS Nieuws•
zondag 21 juli 2019, 20:35
Exitpoll: president Zelensky wint verkiezingen Oekraïne ruim
De nieuwe politieke partij van de in april gekozen president Zelensky wordt waarschijnlijk veruit de grootste in de Verchovna Rada, het parlement van Oekraïne. Bij de verkiezingen van vandaag heeft de partij Sluha Narodu (Dienaar van het Volk) volgens exitpolls 44 procent van de stemmen gekregen.
Het pro-Russische oppositieplatform heeft volgens de exitpoll 11,5 procent gehaald. In totaal deden 22 partijen mee aan de verkiezingen, waarvan er vijf de kiesdrempel van 5 procent zouden hebben gehaald. De komende nacht worden de eerste officiële resultaten verwacht.
Coalitie nodig.
Zelensky schreef de verkiezingen uit kort nadat hij tot president was gekozen, omdat hij nog niet vertegenwoordigd was in het parlement. Hij zit pas sinds kort in de politiek: eerder was hij komiek en acteur.
Met de voorspelde uitslag moet hij wel op zoek naar een coalitiepartner. Persbureau Reuters meldt dat Zelensky wil gaan praten met de pro-westerse Stem-partij van de rockmuzikant Svjatoslav Vakartsjoek.
Enfin het is hier niet de plek om daarover te discussiëren. Ik vond het gewoon cru hoe hier geschreven werd over Faber.
Daglichtlamp
22-02-2025 om 12:12
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2025D07894&did=2025D07894
Ik denk dat Van Weel in de beantwoording van de Kamervragen gisteravond duidelijk laat zien dat hij op dit moment geen mogelijkheden heeft om deze sprekers tegen te houden.
Antwoord op vraag 1
Vooropstaat dat er in Nederland geen plek is voor haatzaaierij en het verheerlijken van geweld. Onze inzet was dan ook om dit te voorkomen door deze sprekers de toegang tot ons land te weigeren. Op 20 februari 2025 heeft de voorzieningenrechter het besluit om de drie sprekers uit Nederland te weren door signalering in het Schengeninformatiesysteem, geschorst tot zes weken na bekendmaking van de beslissing op bezwaar. Als gevolg hiervan is de signalering voor deze sprekers uit het Schengeninformatiesysteem verwijderd en kunnen zij Nederland inreizen. Als de sprekers ten tijde van hun inreis aan alle toegangsvoorwaarden voldoen, worden zij toegelaten. Op grond van de vreemdelingenwet zijn er op basis van de bestaande feiten en omstandigheden, geen andere mogelijkheden om de toegang alsnog te weigeren. Wel wil ik benadrukken dat vreemdelingen gedurende hun verblijf moeten blijven voldoen aan de toegangsvoorwaarden, waaronder geen dreiging vormen voor de openbare orde of nationale veiligheid. Als niet langer aan de toegangsvoorwaarden wordt voldaan, kan het verblijfsrecht beëindigd worden en dient de betrokkene Nederland te verlaten. Daarnaast geldt dat indien blijkt dat er mogelijk strafbare uitlatingen zijn gedaan, het Openbaar Ministerie kan besluiten om strafrechtelijk onderzoek in te stellen.
FaithfulDuck87
22-02-2025 om 12:14
Fleurtje_5 schreef op 22-02-2025 om 12:05:
[..]
Een president in oorlogstijd inderdaad. Maar dan is volgens mij president Zelensky, net als zijn voorganger Porosjenko, niet gekozen door het volk. Omdat het al toen al een heftige burgeroorlog-binnen-Oekraïne was.
Zelensky heeft een partij opgericht en is met 72% van de stemmen, winnaar geworden. Hij won in 2019. Dus gewoon door het volk gekozen. Als je Google even aanslingerd dan had je dit zo op kunnen zoeken ipv hier weer eigen bedenksels neer te plempen
Daglichtlamp
22-02-2025 om 12:18
Van Marum (staatssecretaris voor Groningen namens de BBB ) weigert de motie uit te voeren waarin de Kamer vraagt om niet langer hoger beroep in te stellen als de staat een rechtszaak verloren heeft tegen een gedupeerde in Groningen. Ben benieuwd of dat nog consequenties voor hem gaat hebben.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2025Z03458&did=2025D07847
NB: de motie heeft het gehaald omdat van de regeringspartijen de PVV voor heeft gestemd: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2025Z01508&did=2025D03397