Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Nicole123
16-02-2025 om 12:42
Fleurtje_5 schreef op 16-02-2025 om 11:27:
[..]
Onderstaand bericht heeft Daglichtlamp geplaatst en dat was een artikel van een jaar geleden. Dát was wel degelijk het plan.
Klopt, dat wat Daglichtlamp citeerde was het plan inderdaad, uit 2023. De columniste verdraait dat plan enorm, door te doen alsof het geldt voor mensen die al heel lang in hun huurhuis wonen en daar hun hele leven netjes huur voor hebben betaald. Maar over die mensen gaat het plan helemaal niet. Ze trekt de zaken compleet uit z'n verband en jij gaat er klakkeloos in mee. Alles om maar de schuld bij links te kunnen leggen in plaats van het huidige en vorige kabinet.
Nicole123
16-02-2025 om 12:47
Fleurtje_5 schreef op 16-02-2025 om 10:58:
[..]
Nee natuurlijk heeft haar onderzoeksveld NIETS te maken met huurverhoging. Je hebt duidelijk mijn bericht niet begrepen.
Jawel hoor, ik begrijp prima wat je schrijft. Begrijp jij ook wat de drogreden van een onterecht autoriteitsargument is? Dat deze columniste UD is zou alleen bijdragen aan jouw punt als ze op het gebied van huisvesting kennis en expertise zou hebben. Het zo expliciet benoemen terwijl ze op een heel ander vlak kennis en expertise heeft maakt je punt zwakker, want je gebruikt dan een drogreden.
FaithfulDuck87
16-02-2025 om 12:53
Nicole en Daglichtlamp, complimenten voor al jullie geduld. Ik heb dat niet meer.
Daglichtlamp
16-02-2025 om 15:20
In de essentie heb je nog steeds niet begrepen Fleurtje dat die beleidswijziging waar deze wethouder een kleine anderhalf jaar geleden voor pleitte helemaal niet ging over oude mensen. Deze wijziging zou juist invloed gehad hebben op grotere gezinnen met kinderen. Deze zouden dan als ze een geschikt sociaal huurhuis zouden vinden voor hun gezin niet langer een huurcontract voor onbepaalde tijd krijgen. Maar zij zouden door moeten stromen naar iets kleiners als de kinderen van dat grote gezin uitgevlogen zijn. In mijn wijkje zie ik heel veel oude mensen in sociale huurwoningen wonen die heel geschikt zouden zijn voor gezinnen met lage inkomens. Veel van deze inwoners zijn ook al lang schreefwoners, die best hadden kunnen kopen op een gegeven moment. Maar doe je dat als je onbeperkt kunt blijven wonen voor een best lage huur? Er is schaarste, die zullen we moeten verdelen op de een of andere manier. Overigens lijkt mevrouw Kluveld het ook niet begrepen te hebben. Al geloof ik daar niets van, daar is zij te slim voor. Dus zij stelt dit opzettelijk anders voor.
rionyriony
16-02-2025 om 16:01
Minder immigratie, strikte regulering van instroom, en het probleem dat ouderen graag in hun vertrouwde woning willen blijven wonen, en die op zouden moeten geven volgens sommigen in ruil voor een kleiner hokje, had in veel mindere mate gespeeld.
Ik hoop dat men daar wat voortgang mee maakt.
Daglichtlamp
16-02-2025 om 17:39
Ik hoop echt dat mensen nu eens na gaan denken. Wie komt er nu echt op voor de ouderen? Is dat echt rechts? Uiteindelijk is de regering toch nog overstag gegaan voor een noodfonds voor diegenen die heel erg hard geraakt worden door de hogere energieprijzen. Links vraagt daar al maanden om. Nu de regering pas afgelopen vrijdag heeft besloten, kan er pas over een week of acht aangevraagd worden als de winter al voorbij is. Wanneer er daadwerkelijk uitgekeerd gaat worden ben je vast nog een maand verder. Mijn ouders hoopten dat ik afgelopen weekeinde kon helpen met aanvragen, want het ging toch weer open, helaas moest ik ze teleurstellen, dat duurt zeker nog een week of acht.
Nicole123
16-02-2025 om 17:44
rionyriony schreef op 16-02-2025 om 16:01:
Minder immigratie, strikte regulering van instroom, en het probleem dat ouderen graag in hun vertrouwde woning willen blijven wonen, en die op zouden moeten geven volgens sommigen in ruil voor een kleiner hokje, had in veel mindere mate gespeeld.
Er is geen sprake van een klein hokje. Ook dat is een drogreden, de stelling waar je tekeningen gaat expres uitvergroten, extremer neerzetten dan het is.
Maar vertel, waarom zou een echtpaar met 4 kinderen, dat volgende maand een sociale huurwoning krijgt toeggewezen van 150 m2 met 5 slaapkamers, daar volgens jou tot hun dood recht op hebben, ook als de kinderen allang uitgevlogen zijn en er tig grote gezinnen staan te trappelen om - ook weer met een tijdelijk contract - in dit huis te mogen wonen? Dat je mensen die nu al in zo'n huis wonen en altijd de verwachting hadden er tot hun dood in te wonen er niet uit zet, dat begrijp ik. Daar ging het plan ook niet over. Dat je mensen die je een tijdelijk contract geeft voor daarna een goed en betaalbaar alternatief biedt, dat begrijp ik ook. Ook dat is geregeld, bij voorbaat al. Maar waarom zou je niet met dit soort tijdelijke contracten kunnen werken? Bij studentenhuisvesting gebeurt dat ook.
Als alle singles of stellen massaal op 100-200 m2 + een flinke tuin willen wonen dan past het domweg niet in ons land. Daarvoor hebben we tegenwoordig teveel een- en tweepersoonshuishoudens ten opzichte van vroeger. De woonoppervlakte per persoon is in de afgelopen decennia flink toegenomen en dat blijkt gewoon niet houdbaar. Als er vroeger 6 personen in 1 huis van 120 m2 woonden en die willen nu allemaal per 1 of 2 personen in een huis van 120 m2 wonen, dan kun je uittekenen dat dat niet gaat in een dichtbevolkt land. Juist bij nieuwe huurcontracten kun je daarin wat veranderen. Die mensen zijn dolblij dat ze een huis hebben en weten van tevoren wanneer ze er ook weer uit moeten en door zullen stromen naar wat kleiners (wat per persoon niet kleiner is, alleen in totaal omdat de gezinsgrootte dan kleiner is).
Nicole123
16-02-2025 om 17:45
Voor minder immigratie ben ik overigens ook, dat zal ook helpen ja. Vooral daar waar het ook echt haalbaar is en zoden aan de dijk zet: de grootste groep immigranten die we zelf actief binnenhalen om ongeschoold werk te doen voor producten die we vervolgens massaal weer exporteren. Geef mensen die kleiner gaan wonen landelijk een flinke bonus/verhuisvergoeding en bedrijven die veel op arbeidsmigranten draaien en een klein rendement hebben voor de economie en/of kennisaatschappij t.o.v. de ruimte die ze innemen een flinke emigratiebonus en het zou een hoop schelen.
Nicole123
16-02-2025 om 18:05
Daglichtlamp schreef op 16-02-2025 om 17:58:
Links is ook gewoon voor het beperken van immigratie.
Ja, dat is een hardnekkig fabeltje dat maar blijft rondzingen inderdaad, dat links iedereen maar graag binnen zou willen hebben en houden. Mensen die dat roepen zouden de partijprogramma's van linkse partijen eens moeten lezen, of een samenvatting ervan. Of ze weten het best, maar strooien expres met desinformatie over links.
Jorni
16-02-2025 om 18:33
rionyriony schreef op 16-02-2025 om 16:01:
Fijn, heb je als oudere je hele leven hard gewerkt voor jouw eigen vertrouwde stekje, mag je weer opkrassen naar een kleine ruimte voor veel geld in een niet vertrouwde omgeving op jouw oude dag. Niet bepaald een rechtvaardige oplossing die we zouden moeten nastreven denk ik zo.
Strijkstok
16-02-2025 om 18:37
Jorni schreef op 16-02-2025 om 18:33:
[..]
Fijn, heb je als oudere je hele leven hard gewerkt voor jouw eigen vertrouwde stekje, mag je weer opkrassen naar een kleine ruimte voor veel geld in een niet vertrouwde omgeving op jouw oude dag. Niet bepaald een rechtvaardige oplossing die we zouden moeten nastreven denk ik zo.
Inderdaad, ik vind dat echt geen goed plan.
Jorni
16-02-2025 om 18:39
Nicole123 schreef op 16-02-2025 om 18:05:
[..]
Ja, dat is een hardnekkig fabeltje dat maar blijft rondzingen inderdaad, dat links iedereen maar graag binnen zou willen hebben en houden. Mensen die dat roepen zouden de partijprogramma's van linkse partijen eens moeten lezen, of een samenvatting ervan. Of ze weten het best, maar strooien expres met desinformatie over links.
Dat willen ze ook niet inderdaad, maar op het moment dat bepaalde specifieke problemen worden benoemd dan wordt al bijna direct de racismekaart getrokken door sommige linkse partijen en dan gaat de discussie al snel weer bijna alleen maar daarover, net zoals jij hier heel vaak doet. Het leidt nergens toe en al helemaal niet tot een oplossing. Het leidt alleen maar tot onbegrip, tot het eindeloos praten in rondjes en het leidt af van de problemen die aan de orde worden gesteld.
Fleurtje_5
16-02-2025 om 18:48
Daglichtlamp schreef op 16-02-2025 om 17:58:
Links is ook gewoon voor het beperken van immigratie.
Alleen de arbeidsmigratie.