Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
15-02-2025 om 17:45
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-02-2025 om 17:31:
[..]
Op zich is het geen verschrikkelijk plan. Wat wel verschrikkelijk is, is de huurverhoging die komt kijken bij het inleveren van een huis, woonoppervlakte en sociale vangnet (als je die hebt) en de kosten van een verhuizing en opnieuw woonklaar maken van een nieuwe woning. Ik vraag me af of jij dat contract ook getekend zou hebben als je weet dat er enorm veel kosten aan vast zaten.
Amsterdam heeft momenteel daar een verhuiskostenvergoeding voor om doorstroming te stimuleren. https://www.hya.nl/verhuisregelingen-in-amsterdam/
Net als er regeling dat je je huidige huur kunt meenemen als je van groot naar klein gaat.
Gebruikersnaaminvullen
15-02-2025 om 19:07
Daglichtlamp schreef op 15-02-2025 om 17:45:
[..]
Amsterdam heeft momenteel daar een verhuiskostenvergoeding voor om doorstroming te stimuleren. https://www.hya.nl/verhuisregelingen-in-amsterdam/
Net als er regeling dat je je huidige huur kunt meenemen als je van groot naar klein gaat.
Nu nog landelijk invoeren. Ik denk dat het meer mensen stimuleert om te verhuizen uit woningen die te groot of ongeschikt voor ze zijn.
Nicole123
15-02-2025 om 21:53
Fleurtje_5 schreef op 15-02-2025 om 14:20:
[..]
Rechtse columnist? Zij is zoveel meer dan dat. Maar je doet er heel min waardig over omdat ze iets zegt wat niet in jouw straatje past.
Waarom ze niets schrijft over die 5 procent huurverhoging? Ik weet niet of zij daar niets over schrijft. Misschien omdat deze Universitaire onderzoekster (universitair docent cultuurgeschiedenis aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Universitair Hoofddocent van de opleiding Cultuurwetenschappen/Arts&Culture aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen, historische en filosofische wortels van dierenbescherming, dierenrechten en extreme dierenactivisten, en onderzoek deed naar de geschiedenis van vervolging, verzet en genealogie,Zij publiceerde in 2017 het boek Gewetensvrijheid in het Geding, Ze publiceerde over een buitencommando van Joodse dwangarbeiders in Amersfoort, Zij publiceerde het artikel The “Zigeunertransport” from The Westerbork transit camp, etc. ).....
Nogmaals: drogreden van het onterechte beroep op autoriteit. Haar onderzoeksveld heeft echt niets te maken met huurverhoging, dus je maakt je argument door dit allemaal neer te pennen nog zwakker.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_autoriteit
Voorwaarden voor een geldig beroep op autoriteitDe autoriteit moet competent zijn in het gebied, niet alleen maar een hoge uitstraling, prestige, positie of populariteit hebben.De bewering moet binnen de competentie van de autoriteit liggen.De autoriteit moet zijn bewering desgewenst kunnen rechtvaardigen of onderbouwen met feiten, onderzoek en waarnemingen.
Nicole123
15-02-2025 om 22:05
[..]
Wat goed dat dat al bestaat, ik heb dat al verschillende keren genoemd volgens mij in verschillende topics. Dat is nou echt een oplossing die wat oplevert, dat zet meer zoden aan de dijk dan nog 20x roepen dat er meer gebouwd moet worden - wat dan vervolgens nauwelijks gebeurt - of wijzen naar asielzoekers als bron van alle kwaad.
Eens met Gebruikersnaam dat zoiets wel nodig is als je aan die tijdelijke contracten gaat doen en dat ze dit landelijk zouden moeten invoeren. We moeten denk ik af van het idee dat, zeker in een huurhuis, je het recht zou moeten hebben dat je eeuwig in een bepaald huis mag wonen.
Yumi
15-02-2025 om 23:21
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-02-2025 om 19:07:
[..]
Nu nog landelijk invoeren. Ik denk dat het meer mensen stimuleert om te verhuizen uit woningen die te groot of ongeschikt voor ze zijn.
Toen ik een paar jaar geleden verhuisde was hier ook een soortgelijke regeling. Je kreeg een verhuiskostenvergoeding van € 3000,- ,die moest je aanvragen voor je de nieuwe woning accepteerde. De woning moet qua grootte ed eerst goedgekeurd worden.
Dat was echter volstrekt onmogelijk omdat je de dag nadat je de woning hebt gezien, alle papieren moet aanleveren, plus een formulier van acceptatie moet tekenen, voor 16 uur.
BeesAreCool
16-02-2025 om 10:12
Nicole123 schreef op 15-02-2025 om 12:31:
[..]
Daglichtlamp doet al jouw 'huiswerk' door de feiten bij de stelling over dat vermeende GroenLinks plan te zoeken die jij citeert. Dit is het meest recente en het meest ondersteunende wat ze kan vinden. Dat is nou juist het probleem met die column. Het gaat in op iets van meer dan een jaar oud en verdraait dat ook nog eens enorm. De columnist schreef Het Amsterdamse plan van GroenLinks-wethouder Zita Pels om ouderen in sociale huurwoningen te verplichten te verhuizen zodra hun kinderen het huis uit zijn. Dit is dus ten eerste zoals je zelf nu ook zegt nogal oud nieuws, uit 2023, en ten tweede was het plan helemaal geen verplichting voor mensen die al heel lang in hun sociale huurwoning zitten en daar al hun hele leven huur voor betalen, zoals de columniste het nu doet voorkomen. Zie de hier door anderen geplaatst info waar het wel over ging. Het is dus misleiding en desinformatie van deze columniste. Ze is hiermee haar aanstelling bij de universiteit niet waardig vind ik. Overigens is ze historicus en holocaust onderzoeker, dus dit is ook helemaal niet haar vakgebied. Het benoemen dat ze onderzoeker aan een universiteit is is daarom een drogreden, een onterecht autoriteitsargument.
Blij dat er mensen zijn die dat soort valse truucjes heenkijken.
Fleurtje_5
16-02-2025 om 10:48
Mugske schreef op 15-02-2025 om 16:47:
[..]
Het gaat nu niet om de gezondheidsschade van de mijnwerkers (dat was een historisch perspectief van mij). Het gaat hier om schade aan Limburgse woningen die het gevolg zijn van de mijnbouw. Ook in Limburg was er sprake van aardbevingen (de grootse waren in de jaren 90, de overheid beweerde toen dat dat niet mijn de mijnbouw te maken had). Ook daarna is er schade ontstaan (bijv winkelcentrum en woontoren in Heerlen).
Precies. Over mijnschade. Dat benoem ik ook.
Maar de mijnwerkers zijn ook jaren in de steek gelaten. En daar hoor je hier verder niemand over.
Fleurtje_5
16-02-2025 om 10:58
Nicole123 schreef op 15-02-2025 om 21:53:
[..]
Nogmaals: drogreden van het onterechte beroep op autoriteit. Haar onderzoeksveld heeft echt niets te maken met huurverhoging, dus je maakt je argument door dit allemaal neer te pennen nog zwakker.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_autoriteit
Voorwaarden voor een geldig beroep op autoriteitDe autoriteit moet competent zijn in het gebied, niet alleen maar een hoge uitstraling, prestige, positie of populariteit hebben.De bewering moet binnen de competentie van de autoriteit liggen.De autoriteit moet zijn bewering desgewenst kunnen rechtvaardigen of onderbouwen met feiten, onderzoek en waarnemingen.
Nee natuurlijk heeft haar onderzoeksveld NIETS te maken met huurverhoging. Je hebt duidelijk mijn bericht niet begrepen. Daglichtlamp vroeg nogal verwijtend waarom de columniste deze week iets schreef over het plan van die wethouder terwijl politieke partijen het nu over de 5 procent huurverhoging hadden. Daarop schreef ik dat ik niet weet waarom ze daar niets over schreef. MISSCHIEN omdat zij nou eenmaal GEEN Annemarie van Gaal (gaat over financiële zaken) is.
Kijk mijn bericht:
Rechtse columnist? Zij is zoveel meer dan dat. Maar je doet er heel min waardig over omdat ze iets zegt wat niet in jouw straatje past.
Waarom ze niets schrijft over die 5 procent huurverhoging? Ik weet niet of zij daar niets over schrijft. Misschien omdat deze Universitaire onderzoekster (universitair docent cultuurgeschiedenis aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Universitair Hoofddocent van de opleiding Cultuurwetenschappen/Arts&Culture aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen, historische en filosofische wortels van dierenbescherming, dierenrechten en extreme dierenactivisten, en onderzoek deed naar de geschiedenis van vervolging, verzet en genealogie,Zij publiceerde in 2017 het boek Gewetensvrijheid in het Geding, Ze publiceerde over een buitencommando van Joodse dwangarbeiders in Amersfoort, Zij publiceerde het artikel The “Zigeunertransport” from The Westerbork transit camp, etc. ).....
.....geen Annemarie van Gaal (ondernemer en investeerder. Bekend door haar inzet voor bewustwording in financiële zaken) is ?
Gebruikersnaaminvullen
16-02-2025 om 11:12
Yumi schreef op 15-02-2025 om 23:21:
[..]
Toen ik een paar jaar geleden verhuisde was hier ook een soortgelijke regeling. Je kreeg een verhuiskostenvergoeding van € 3000,- ,die moest je aanvragen voor je de nieuwe woning accepteerde. De woning moet qua grootte ed eerst goedgekeurd worden.
Dat was echter volstrekt onmogelijk omdat je de dag nadat je de woning hebt gezien, alle papieren moet aanleveren, plus een formulier van acceptatie moet tekenen, voor 16 uur.
Wat ik heb gelezen van Amsterdam kun je dat ook na het verhuizen aanvragen, je moet dan wel aan de criteria voldoen. Ik vind wel dat je dit soort dingen, administratief, te lastig moet maken, anders haken mensen af.
Fleurtje_5
16-02-2025 om 11:14
Yumi schreef op 15-02-2025 om 23:21:
[..]
Dan is de huurder er mee akkoord gegaan.
Punt is wel dat er bijna helemaal geen woningen beschikbaar zijn voor ouderen. Als verhuizen zo makkelijk zou gaan was er vast geen regeling nodig dat ouderen verplicht zouden moeten verhuizen zodat jongere gezinnen er kunnen gaan wonen.
3000 verhuisvergoeding klinkt veel. Maar je moet het huis overnieuw verven of behangen, aankleden, waarschijnlijk passen je slaapkamermeubels en fijne grote eethoek niet allemaal in de kleinere woning.
Yumi
16-02-2025 om 11:24
Gebruikersnaaminvullen schreef op 16-02-2025 om 11:12:
[..]
Wat ik heb gelezen van Amsterdam kun je dat ook na het verhuizen aanvragen, je moet dan wel aan de criteria voldoen. Ik vind wel dat je dit soort dingen, administratief, te lastig moet maken, anders haken mensen af.
Weet niet of het hier inmiddels veranderd is, maar heb het laten gaan. Vond het wel jammer want deze woning is veel kleiner, ging van 3 naar 1 slaapkamer maar de huur is stuk hoger. Sommige denken dan dat je minder kosten hebt, maar dat klopt niet. Omdat ik minder ruimte heb, had ik andere meubels nodig dus die tegemoetkoming was leuk geweest.
Fleurtje_5
16-02-2025 om 11:27
Nicole123 schreef op 15-02-2025 om 12:31:
[..]
Daglichtlamp doet al jouw 'huiswerk' door de feiten bij de stelling over dat vermeende GroenLinks plan te zoeken die jij citeert. Dit is het meest recente en het meest ondersteunende wat ze kan vinden. Dat is nou juist het probleem met die column. Het gaat in op iets van meer dan een jaar oud en verdraait dat ook nog eens enorm. De columnist schreef Het Amsterdamse plan van GroenLinks-wethouder Zita Pels om ouderen in sociale huurwoningen te verplichten te verhuizen zodra hun kinderen het huis uit zijn. Dit is dus ten eerste zoals je zelf nu ook zegt nogal oud nieuws, uit 2023, en ten tweede was het plan helemaal geen verplichting voor mensen die al heel lang in hun sociale huurwoning zitten en daar al hun hele leven huur voor betalen, zoals de columniste het nu doet voorkomen. Zie de hier door anderen geplaatst info waar het wel over ging. Het is dus misleiding en desinformatie van deze columniste. Ze is hiermee haar aanstelling bij de universiteit niet waardig vind ik. Overigens is ze historicus en holocaust onderzoeker, dus dit is ook helemaal niet haar vakgebied. Het benoemen dat ze onderzoeker aan een universiteit is is daarom een drogreden, een onterecht autoriteitsargument.
De columnist dit en de columnist dat. Volgens jou was dat geen plan "zoals columniste het doet voorkomen". ????
Onderstaand bericht heeft Daglichtlamp geplaatst en dat was een artikel van een jaar geleden. Dát was wel degelijk het plan. Dat we er een jaar niets over hebben gehoord is omdat ze een jaar lang ziek thuis was en sinds januari 2025 weer aan het werk is. En dit is dus die info die hier door anderen is geplaatst:
QUOTE:
Daglichtlamp schreef op 15-02-2025 om 09:53:
Ik moest ook diep zoeken, maar het is er wel (overigens al uit 2023, dus ik vermoed dat er niets meer mee gedaan gaat worden):
https://www.ad.nl/amsterdam/wethouder-zita-pels-doorstroming-is-de-sleutel-in-de-amsterdamse-wooncrisis~a66a652f/
U wilt nog meer sturen. Zo wilt u dat grote gezinswoningen bij corporaties in de toekomst zo gelabeld worden dat ouders zodra de kinderen het huis uit gaan óók moeten vertrekken. Gaat dat niet te ver?
“De schaarse betaalbare gezinswoningen die we hebben, moeten ook echt voor gezinnen zijn. Daarom moeten we mensen vooral een passende woning aanbieden als hun kinderen zijn uitgevlogen. Ik denk dat een boel mensen bereid zijn te verhuizen, als het betekent dat een ander gezin een leven kan opbouwen. Maar het is waar dat we willen onderzoeken of we uiteindelijk een vorm van dwang kunnen toepassen. Bijvoorbeeld door in tijdelijke contracten een clausule daarover op te nemen.”
Dan kijkt u naar vierkante meters. Een huis is ook een plek met herinneringen. Moet de gemeente wel zo willen ingrijpen in persoonlijk leven?
“Ik snap de emotie en het is ook spannend. Maar we zien ook hoeveel mensen er op straat belanden, soms met kinderen. Ik ga over volkshuisvesting. Dan moet ik boven de stad hangen en zeggen: welke woningen hebben we en voor wie hebben we die het hardste nodig.”
We roepen graag ach en wee over onze kinderen die maar geen huis vinden waarin ze een gezin kunnen stichten, maar zelfs beperkte regelingen waarin bijvoorbeeld grote sociale huurwoningen alleen voor de doelgroep zijn zijn blijkbaar een probleem voor sommigen. Tja soms wil ik dat mensen ook meer opkomen voor jongeren die nu nu in studenten- of jongerenwoningen zitten waar ze wel gewoon na x jaar of na het afronden van hun studie uitgezet mogen worden.
Fleurtje_5
16-02-2025 om 11:41
Nicole123 schreef op 15-02-2025 om 13:35:
[..]
Je beantwoordt de posts en vragen niet en deze post maakt je argument niet beter. Je komt met een bericht over dat die wethouder na een lang ziekbed weer opgekrabbeld is, ik zie niks hier staan over plannen over ouderen uit hun woning zetten waar ze hun hele leven huur voor betaald hebben. Die plannen bestaan ook niet, Kluveld maakt er zelf een compleet overtrokken versie van die ze vervolgens aan anderen toedicht.
Blijkbaar heeft ze weinig munitie om links aan te vallen als ze moet gaan putten uit het compleet verdraaien van een plan van ruim een jaar geleden van een wethouder aan de andere kant van het land, waarbij de enige actualiteit is dat die wethouder weer terug is na lang weggeweest te zijn. Iets aan de haren erbij slepen, heet dat.Als de columniste eerlijk kijkt naar de problematiek dan probeert ze niet op deze manier de aandacht af te leiden van het probleem en de schuld met heel rare kronkels bij links te leggen, maar ziet ze dat een van de grote oorzaken van de woningnood puur is dat de hoeveelheid personen per huishouden drastisch gedaald is in de afgelopen decennia/eeuw. Dat is een feit waar je niet omheen kunt en nogal belangrijk voor het vraagstuk van de woningnood. Als je vroeger 6 mensen in 1 huis had waar nu 1 persoon in woont, nogal wiedes dat je dan woningnood krijgt. Dat is verder niet de schuld of verantwoordelijkheid van die ene individuele persoon, wel een maatschappelijk vraagstuk waar de overheid iets mee moet.
Ieder land en iedere gemeente bekijkt de aanpak van woningnood. De ene gaat er misschien mee door. de ander vind het te ver gaan, zoals de aanpak van de wethouder in Amsterdam.
Ik las vanmorgen de aanpak van Australië.
De Australische regering verbiedt buitenlanders de komende twee jaar huizen te kopen om de stijgende huizenprijzen aan te pakken. Vanaf 1 april kunnen buitenlandse investeerders geen bestaande woningen kopen tot 31 maart 2027, verklaarde minister van Huisvesting Clare O’Neil zondag.
Fleurtje_5
16-02-2025 om 11:43
Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-02-2025 om 17:31:
[..]
Op zich is het geen verschrikkelijk plan. Wat wel verschrikkelijk is, is de huurverhoging die komt kijken bij het inleveren van een huis, woonoppervlakte en sociale vangnet (als je die hebt) en de kosten van een verhuizing en opnieuw woonklaar maken van een nieuwe woning. Ik vraag me af of jij dat contract ook getekend zou hebben als je weet dat er enorm veel kosten aan vast zaten.
En dit idd
Fleurtje_5
16-02-2025 om 11:45
[..]
Dit klinkt al beter:
De gemeente Amsterdam stimuleert huurders om door te stromen naar een geschikter huis.