Nieuws en actueel
Auwereel
12-10-2023 om 22:28
Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!
Het Opmerkelijk maar waar nieuws heeft een post die het waard is om een topic met poll te worden.
Een derde van de jongeren vindt het de ‘morele plicht’ van ouderen om naar kleiner huis te verkassen | Wonen | AD.nl
Omdat binnenkort de huurwoning van mijn zoon wordt opgeleverd, kan hij het huis uit en worden man en ik senior die met z'n tweeën een eengezinswoning (koop) bewonen. Net als de rest van de straat trouwens, we zijn nu nog de enige met 3 personen in een koop-ééngezinswoing.
Dus ja, zijn wij in onze straat immoreel bezig? We wonen hier heerlijk.
Dus nu een peiling, eens kijken wat de mening op dit forum is:
Peiling
Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
Yumi
16-10-2023 om 16:09
absor schreef op 16-10-2023 om 15:58:
[..]
Het is niet de hoofdschuldige maar het werkt ook niet mee natuurlijk. Er zijn nu eenmaal een stuk meer eenoudergezinnen dan vroeger toen je als vrouw ontslagen werd zodra je trouwde of baarde en scheiden geen optie was
Ik vind wel dat we tegen de nood onder studenten kamers meer gebruik moeten maken van alleenstaande ouderen in grote huizen. Maak het aantrekkelijk (nee geen verplichting natuurlijk) en makkelijk voor hen om die te verhuren (geen invloed op aow of belasting) en ook toestemming om dat in sociale huur te doen. Helpt meteen tegen eenzaamheid en dat iemand elke dag kan checken of oma uberhaupt nog leeft.
Waarom zou je als oudere een student op kamers willen? En denk je dat die student of de verhuurder( het is zijn oma niet) zin heeft in een praatje met iemand waar je gezien de leeftijd niet zoveel mee hebt?
Ik vind dat we de rem op buitenlandse studenten moeten zetten dan is dat probleem meteen opgelost.
40 procent eerstejaars universiteit is internationale student
In studiejaar 2021/’22 kwamen 115 duizend studenten uit het buitenland. Ruim 42 duizend van hen studeerden voor het eerst in Nederland, dat is 1 op de 4 eerstejaarsstudenten. Op de universiteiten komt zelfs 40 procent van de eerstejaars niet uit Nederland. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
40 procent eerstejaars universiteit is internationale student (cbs.nl)
FancyDuck29
16-10-2023 om 16:09
[..]
Het is niet de hoofdschuldige maar het werkt ook niet mee natuurlijk. Er zijn nu eenmaal een stuk meer eenoudergezinnen dan vroeger toen je als vrouw ontslagen werd zodra je trouwde of baarde en scheiden geen optie was.
Daar kan ik me ook wel in vinden hoor, maar dat was niet het betoog dat Bridget Jones startte
Ook bij je 2e alinea sluit ik me aan, helemaal mee eens.
Ysenda
16-10-2023 om 16:24
Fleurtje_5 schreef op 16-10-2023 om 13:15:
[..]
Precies, het kostenplaatje.
Als iemand in een verzorgingstehuis ging, verkocht ie zijn huis en betaalde huur voor de kamer, voor de wasserij etc.
Als iemand naar een verpleeghuis gaat kijkt het verpleeghuis naar zijn bezit. Als ie zolang thuis moest blijven wonen heeft ie waarschijnlijk nog een eigen huis. En daar word de prijs op afgesteld. Iemand die rijk is betaald vééééél meer (voor dezelfde zorg) per maand dan iemand die niet rijk is. Iemand die zijn hele leven heeft gewerkt voor zijn huis kan binnen vijf jaar zijn huis opgeteerd hebben (als hij niets geregeld heeft bij de notaris).
Er zit een maximum aan die eigen bijdrage, en dat is dit jaar 2652,40 per maand. Zelfs als je door een hoog vermogen hierboven zou komen.
Maar wonen en zorg is niet gratis idd.
Libertine
16-10-2023 om 16:30
inmiddels hebben we verschillende partijen de schuld gegeven: ouderen die te groot wonen, mensen die gescheiden zijn, internationale studenten. En los van die schuld is de conclusie dat (bijna) niemand kleiner wil wonen om ruimte te maken voor anderen, en er weinig enthousiasme is om een kamer te verhuren aan bv een student. En kijken we allemaal naar de overheid om het op te lossen.
Nu maar hopen dat we zelf woontechnisch niet in de problemen komen en afhankelijk worden van de oplossingen van de overheid.
absor
16-10-2023 om 16:32
Libertine schreef op 16-10-2023 om 16:07:
[..]
In Amsterdam zijn daar al mooie initiatieven voor. Niet alleen voor jongeren maar ook voor de zogenaamde economisch daklozen. Onder de Pannen heet dat. Dan kun je een kamer verhuren in je huis zonder dat er ellende ontstaat met bv toeslagen etc. Allemaal met goedkeuring van gemeente, belastingdienst, woningbouw en uitkeringsinstanties. Dat is win-win: minder daklozen en de verhuurder verdient een klein extraatje. https://www.onderdepannen.nl/
Mooi voorbeeld alleen is hier niet de doelgroep studenten. Die zouden er wel in horen. Want die zijn juist interessant omdat ze in het weekend vaak naar huis gaan, dat scheelt weer
Libertine
16-10-2023 om 16:34
absor schreef op 16-10-2023 om 16:32:
[..]
Mooi voorbeeld alleen is hier niet de doelgroep studenten. Die zouden er wel in horen. Want die zijn juist interessant omdat ze in het weekend vaak naar huis gaan, dat scheelt weer
Klopt. Maar de groep mensen in Nederland die op woonruimte zit te wachten is groter dan alleen jongeren en studenten. En deze groep heeft niemand waar ze in het weekend naartoe kunnen. Dus misschien nog wel een nijpender probleem dus.
In het verzorgingshuis waar m’n oma woont wonen trouwens ook studenten. Gratis, in ruil voor vrijwilligerswerk in het huis.
FancyDuck29
16-10-2023 om 16:37
Libertine schreef op 16-10-2023 om 16:30:
inmiddels hebben we verschillende partijen de schuld gegeven: ouderen die te groot wonen, mensen die gescheiden zijn, internationale studenten. En los van die schuld is de conclusie dat (bijna) niemand kleiner wil wonen om ruimte te maken voor anderen, en er weinig enthousiasme is om een kamer te verhuren aan bv een student. En kijken we allemaal naar de overheid om het op te lossen.
Wanneer de 'schuld' bij zoveel partijen ligt, kunnen we m.i. concluderen dat het komt door ons allen, als maatschappij. Wat weer een stukje bewustwording kan geven dat we met z'n allen verantwoordelijk zijn voor de oplossing. Vandaar dat ik 'm aankaartte.
Wij zijn groter gaan wonen, waardoor onze starterswoning beschikbaar kwam voor een jong stel dat hun eerste huis kocht. Telt dat ook?
En als de kinderen straks uit huis zijn zie ik onszelf al helemaal zitten in een gelijkvloers appartement in de stad. Maar dat duurt nog ff.
watertoren
16-10-2023 om 16:41
Ik moet er niet aan denken om een kamer te verhuren in mijn huis al kreeg ik er nog zo veel geld voor.
Nighttripper
16-10-2023 om 16:41
Facy66 schreef op 16-10-2023 om 15:42:
[..]
Het is wel logisch, aangezien algemeen bekend is dat 1 op de 3 huwelijken eindigen in een echtscheiding tegenwoordig, dus die mensen hebben dan 2 huizen nodig.
Die hebben intussen ook al een 'oplossing' gevonden voor dat probleem. Niet ideaal,maar ok, je moet wat. En ik vermoed dat dat er niet beter op zal worden🤔. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5292418/scheiden-gedwongen-samenwonen-ex-partners
bieb1963
16-10-2023 om 16:43
Yumi schreef op 16-10-2023 om 16:09:
[..]
Waarom zou je als oudere een student op kamers willen? En denk je dat die student of de verhuurder( het is zijn oma niet) zin heeft in een praatje met iemand waar je gezien de leeftijd niet zoveel mee hebt?
Ik vind dat we de rem op buitenlandse studenten moeten zetten dan is dat probleem meteen opgelost.
40 procent eerstejaars universiteit is internationale student
In studiejaar 2021/’22 kwamen 115 duizend studenten uit het buitenland. Ruim 42 duizend van hen studeerden voor het eerst in Nederland, dat is 1 op de 4 eerstejaarsstudenten. Op de universiteiten komt zelfs 40 procent van de eerstejaars niet uit Nederland. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
40 procent eerstejaars universiteit is internationale student (cbs.nl)
Ik vind het eigenlijk wel een heel goed plan! Met de voorwaarden: Uiteraard geheel vrijwillig: Géén voordeurdeel nadelen voor de eigenaar/bewoner. En tegen een reële prijs, dus naast de reele kosten (gwl, onderhoud, gebruiksschade enz) een kleine huur.
Mevrouw75
16-10-2023 om 16:48
Lieveheersbeest schreef op 16-10-2023 om 15:22:
[..]
Kan je dat onderbouwen, dat dit dé reden is dat de woningmarkt op slot zit?
Het is een van de meerdere redenen die er allemaal toe bijdragen.
Libertine
16-10-2023 om 16:50
Lieveheersbeest schreef op 16-10-2023 om 16:37:
[..]
Wanneer de 'schuld' bij zoveel partijen ligt, kunnen we m.i. concluderen dat het komt door ons allen, als maatschappij. Wat weer een stukje bewustwording kan geven dat we met z'n allen verantwoordelijk zijn voor de oplossing. Vandaar dat ik 'm aankaartte.
Wij zijn groter gaan wonen, waardoor onze starterswoning beschikbaar kwam voor een jong stel dat hun eerste huis kocht. Telt dat ook?
En als de kinderen straks uit huis zijn zie ik onszelf al helemaal zitten in een gelijkvloers appartement in de stad. Maar dat duurt nog ff.
Ik ben het helemaal met je eens!
ik heb een samengesteld gezin en heb een paar jaar geleden 2 huizen ingeruild voor 1 en zal straks als iedereen de deur uit is, verhuizen en lever ik meer dan 100m2 én m’n tuin met liefde weer in. Aan ons ligt het niet 
Mevrouw75
16-10-2023 om 16:51
Libertine schreef op 16-10-2023 om 15:48:
[..]
Steeds minder scheidingen als ik het goed lees. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/28/steeds-minder-echtscheidingen#:~:text=In%202021%20eindigden%2025%2C6,4%20op%20de%20duizend%20huwelijken.
Ja, minder scheidingen, maar ook minderen huwelijken, dus redelijk logisch.
Alinea 1:Het aantal echtscheidingen neemt al zeven jaar op rij af. Steeds meer stellen wonen echter ongehuwd samen, ook als ze kinderen krijgen. Het aandeel ouders dat in de jaren na de geboorte van hun kind uit elkaar gaat, neemt nog wel steeds toe. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van het CBS in het artikel Trends in (echt)scheidingen.
Mevrouw75
16-10-2023 om 16:53
[..]
Het is niet de hoofdschuldige maar het werkt ook niet mee natuurlijk. Er zijn nu eenmaal een stuk meer eenoudergezinnen dan vroeger toen je als vrouw ontslagen werd zodra je trouwde of baarde en scheiden geen optie was
Ik vind wel dat we tegen de nood onder studenten kamers meer gebruik moeten maken van alleenstaande ouderen in grote huizen. Maak het aantrekkelijk (nee geen verplichting natuurlijk) en makkelijk voor hen om die te verhuren (geen invloed op aow of belasting) en ook toestemming om dat in sociale huur te doen. Helpt meteen tegen eenzaamheid en dat iemand elke dag kan checken of oma uberhaupt nog leeft.
Precies. Hospitaverhuur is hartstikke uit, terwijl het vroeger toch een van de standaardwoonvormen voor studenten was, toch?
Sowieso samenwoonvormen zonder dat je een stelletje bent kan veel meer gepromoot worden. Elk initiatief die kant op gewoon geen strobreed in de weg leggen.
FancyDuck29
16-10-2023 om 16:58
Libertine schreef op 16-10-2023 om 16:50:
[..]
Aan ons ligt het niet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.