Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Maak plaats en verhuis naar die seniorenwoning!

Peiling

Senioren met z'n tweeën of alleen in een ééngezinswoning, dat is immoreel
169 stemmen
12%
59%
29%

Even een nieuw dak. 70.000 euro. 
Daar spáren we voor, naast het aflossen en de rente van de hypotheek.

Maar hé, we hebben echt geen kosten, hoor, als woningeigenaren. Alle ramen vervangen voor triple glas was ook gratis. Daar hebben we ook voor moeten sparen.

Al dat geld hadden we misschien ook liever gespaard of aan vakantie besteed. Je investeert in een huis, dat kóst geld. En aan het einde van je werkzame leven pluk je er hopelijk de vruchten van.

Poezenmeisje schreef op 16-10-2023 om 00:22:

Even een nieuw dak. 70.000 euro.
Daar spáren we voor, naast het aflossen en de rente van de hypotheek.

Maar hé, we hebben echt geen kosten, hoor, als woningeigenaren. Alle ramen vervangen voor triple glas was ook gratis. Daar hebben we ook voor moeten sparen.

Al dat geld hadden we misschien ook liever gespaard of aan vakantie besteed. Je investeert in een huis, dat kóst geld. En aan het einde van je werkzame leven pluk je er hopelijk de vruchten van.

Realiseer je je wel dat dat óók een enorm privilege is?

Ja, en daar werken we ook hard genoeg voor. 

En dan zouden wij dus uit onze levensloopbestendige woning moeten opsodemieteren omdat anderen menen er meer recht op te hebben?

Poezenmeisje schreef op 16-10-2023 om 06:20:

En dan zouden wij dus uit onze levensloopbestendige woning moeten opsodemieteren omdat anderen menen er meer recht op te hebben?

Opsodemieteren? Dat is wat je er zelf van hebt gemaakt …

Bovendien, het argument “ maar we werken er hard genoeg voor” vind ik altijd een beetje een dooddoener. Het zal vast natuurlijk. Maar hard werken doen veel mensen en die hebben lang niet allemaal 70K liggen voor een nieuw dak. 

Man heeft van kleuter af aan op de boerderij meegewerkt, die is die wereld ontvlucht en wilde zich eraan ontworstelen. Als het aan zijn ouders lag, werd hij nu gemangeld door de overheid omdat hij de boerderij moest overnemen als oudste.
Ik kom zelf van een crisisflatje in een slechte buurt. 

Volgens mij hebben we het niet slecht gedaan en dat zou bestraft moeten worden met een kleiner huis zodra ons kind uit huis is? 

De verkoper van ons huis baalde al dat het niet werd verkocht aan een andere universitaire pief, maar aan twee MBO'ers.

Libertine schreef op 15-10-2023 om 22:17:

[..]

Natuurlijk is het fors. Zeker als je al langere tijd goedkoop/gratis woont? Misschien moeten we ook eens af van het idee dat we altijd kunnen behouden wat we hadden?

Daarom ben ik ook voorstander van het inkomensafhankelijk verhogen (en misschien ook wel verlagen) van de huur. Dat gaat scheefwonen tegen en zal ook zorgen voor meer doorstroom.

Misschien moeten we ook af van het idee dat iedereen altijd alles maar in de schoot geworpen kreeg en ‘ik heb daar dus ook zonder meer in jouw niet te vergelijken situatie direct recht op’. 

Poezenmeisje schreef op 16-10-2023 om 06:26:

Man heeft van kleuter af aan op de boerderij meegewerkt, die is die wereld ontvlucht en wilde zich eraan ontworstelen. Als het aan zijn ouders lag, werd hij nu gemangeld door de overheid omdat hij de boerderij moest overnemen als oudste.
Ik kom zelf van een crisisflatje in een slechte buurt.

Volgens mij hebben we het niet slecht gedaan en dat zou bestraft moeten worden met een kleiner huis zodra ons kind uit huis is?

De verkoper van ons huis baalde al dat het niet werd verkocht aan een andere universitaire pief, maar aan twee MBO'ers.

Waarop heb je dat idee gebaseerd, dat de verkoper van jullie huis liever niet aan mbo’ers wilde verkopen?

Ik denk dat je het je niet zo moet aantrekken. De meesten hebben het hier over sociale huur en zelfs dan is het alleen nog maar een mening van diegene en staan er nog geen troepen klaar om je met geweld uit je zelfverdiende huis te sleuren.

Mevrouw75 schreef op 16-10-2023 om 08:54:

[..]

Misschien moeten we ook af van het idee dat iedereen altijd alles maar in de schoot geworpen kreeg en ‘ik heb daar dus ook zonder meer in jouw niet te vergelijken situatie direct recht op’.

Inderdaad!  Wat een vijandigheid hier!

Ja, ik woon in een ruim appartement met dakterras.  Met lage hypotheek.  Ja, ik ben met vroegpensioen na 43 jaar werken. Ja, ik heb een spaarpot voor onderhoud en restant aflossen.

En daar zou ik geen recht op hebben? Ben met mn 18e gaan werken met 2 weken vakantie per jaar.  Mag ik alsjeblieft genieten van het resultaat van een werkzaam leven? 

Ben echt geen pensionado die zwemt in het geld. Ben mantelzorger voor mijn broze echtgenoot en pijnpatient moeder van 87.   Betaal me net als iedereen blauw aan ziektekostenverzekering zonder zorgtoeslag en aan OV, waar ik nog het volle bedrag voor betaal.

maar als je nou even je best doet het woningprobleem te bezien vanuit het perspectief van de jongeren tussen 18 en 30? Zonder gelijk met een beschuldigende vinger te wijzen of je aangevallen te voelen.  Dan is het toch niet zo gek dat zij het lastig vinden als een alleenstaande in een eengezinswoning woont? Soms zelfs tegen een zeer schappelijke prijs? Want welke alternatieven zijn er voor de jongeren? Als je geen ouders hebt met connecties, garant voor je kunnen staan of je financieel helpen zijn de opties echt heel minimaal. Daarbij heeft een deel van die jongeren ook nog eens een (forse) studieschuld want geen basisbeurs ontvangen.  

maar goed. Ik snap het dus wel. Een appél op de morele plicht. Maar dat komt wellicht omdat ik die morele plicht ook voel (en 3 kinderen heb in deze leeftijdscategorie) 

Libertine schreef op 16-10-2023 om 09:34:

maar als je nou even je best doet het woningprobleem te bezien vanuit het perspectief van de jongeren tussen 18 en 30? Zonder gelijk met een beschuldigende vinger te wijzen of je aangevallen te voelen. Dan is het toch niet zo gek dat zij het lastig vinden als een alleenstaande in een eengezinswoning woont? Soms zelfs tegen een zeer schappelijke prijs? Want welke alternatieven zijn er voor de jongeren? Als je geen ouders hebt met connecties, garant voor je kunnen staan of je financieel helpen zijn de opties echt heel minimaal. Daarbij heeft een deel van die jongeren ook nog eens een (forse) studieschuld want geen basisbeurs ontvangen.

maar goed. Ik snap het dus wel. Een appél op de morele plicht. Maar dat komt wellicht omdat ik die morele plicht ook voel (en 3 kinderen heb in deze leeftijdscategorie)

Oh, maar dit probleem gaat niet over mij hoor, ik ben geen senior. Roepen dat het je morele plicht is vind ik nogal een vingerwijzing nl en dáár zet ik iets tegenover. Het is nl heel makkelijk om driekwart of zelfs 90% van het plaatje te vergeten en dan vinden dat zíj maar etc etc. 

Mevrouw75 schreef op 16-10-2023 om 09:45:

[..]

Oh, maar dit probleem gaat niet over mij hoor, ik ben geen senior. Roepen dat het je morele plicht is vind ik nogal een vingerwijzing nl en dáár zet ik iets tegenover. Het is nl heel makkelijk om driekwart of zelfs 90% van het plaatje te vergeten en dan vinden dat zíj maar etc etc.

Ik bedoelde het ook in het algemeen en had het niet specifiek over jou

welk alternatief zie jij voor deze groep jongeren?

Libertine schreef op 16-10-2023 om 09:49:

[..]

Ik bedoelde het ook in het algemeen en had het niet specifiek over jou

welk alternatief zie jij voor deze groep jongeren?

Ik heb zo'n jongere thuis op de bank zitten. Wat zij daarover zegt is dat ze juist liever niet wil dat ouderen naar kleinere (betaalbare) woningen gaan verhuizen,  want dat is nou net de categorie huizen die zij binnenkort zou kunnen betalen. Blijf alsjeblieft zitten in je veel te dure grote eengezinswoning. 

Libertine schreef op 16-10-2023 om 06:18:

[..]

Realiseer je je wel dat dat óók een enorm privilege is?

Dit vind ik nou een echte dooddoener. Maar blijkbaar moet alles wat een ander niet heeft of kan krijgen onder privilege vallen tegenwoordig. 

Libertine schreef op 16-10-2023 om 09:34:

maar als je nou even je best doet het woningprobleem te bezien vanuit het perspectief van de jongeren tussen 18 en 30? Zonder gelijk met een beschuldigende vinger te wijzen of je aangevallen te voelen. Dan is het toch niet zo gek dat zij het lastig vinden als een alleenstaande in een eengezinswoning woont? Soms zelfs tegen een zeer schappelijke prijs? Want welke alternatieven zijn er voor de jongeren? Als je geen ouders hebt met connecties, garant voor je kunnen staan of je financieel helpen zijn de opties echt heel minimaal. Daarbij heeft een deel van die jongeren ook nog eens een (forse) studieschuld want geen basisbeurs ontvangen.

Ik reageer op een gezin met kinderen die menen dat zij niet in een flat met balkon kunnen wonen.  Zoals ik al eerder zei, ik heb tot mn trouwen in een flat gewoond met mn ouders en na mn trouwen ook nog 20 jaar en heb er geen trauma's aan overgehouden.  Maar wel flink kunnen sparen voor onze droomflat nu. 

Libertine schreef op 16-10-2023 om 06:21:

[..]

Opsodemieteren? Dat is wat je er zelf van hebt gemaakt …

Bovendien, het argument “ maar we werken er hard genoeg voor” vind ik altijd een beetje een dooddoener. Het zal vast natuurlijk. Maar hard werken doen veel mensen en die hebben lang niet allemaal 70K liggen voor een nieuw dak.

Nee, en die verhogen dan de hypotheek zodat de maandlasten nog hoger worden. Maar hé, dat is toch wel een privilege. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.