Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Lijst met ' verboden woorden ' groeit . Welk woord mag van jullie verboden worden ?


watertoren schreef op 30-11-2022 om 10:01:

Ik menstrueer niet meer. Ben ik dan alleen nog mens?

Nee, gewoon een vrouw. 

Vrouw = mens die menstrueert is onvolledig. Niet alle vrouwen menstrueren en niet iedereen die menstrueert is een vrouw. Toevallig heb ik een neef die (nog) menstrueert maar echt niemand twijfelt erover of hij een man is.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

30-11-2022 om 10:53

Neger mag zeker ook niet? Of "de buitenlanders".
Ik vind het onzin. Je duidt er gewoon iets mee aan. De bijsmaak die mensen er aan geven, is het probleem. Waarom zouden onzijdige mensen buitengesloten worden bij "dames en heren" ? Dat is toch helemaal niet de intentie van de uitdrukking? Kijk 'ns wat verder dan wat er letterlijk gezegd wordt. 

Zo ook over homo. Het wordt een scheldwoord bij de voorbij fietsende man, vanwege de negatieve intentie die er achter zit. Maar in normaal spraakgebruik kan homo in principe prima. Als ze "Hé Appel! Wat een idiote appel is dat zeg" hadden geroepen, was appel ook een scheldwoord. Maar om appel nu verder te verbieden... 

Idem 'buitenlanders'. Het kan normaal worden gebruikt (zijnde de niet-autochtonen), maar dat HOEFT niet direct een negatieve lading te hebben.
Laatst werd Caroline vd Plas aangesproken omdat ze het woord 'blank' gebruikte (voor mensen die niet donker zijn). Een hele discussie volgde. Sindsdien ben ik er helemaal klaar mee. 

wat mij betreft kan elk woord gewoon gebruikt worden. Alleen niet als scheldwoord of denigrerend. Maar gewoon in de context.

Het n-woord kan echt niet meer en ik stoor me er ook aan dat iemand dat hier gewoon neerschrijft.

Waar ik persoonlijk soms wat moeite mee heb is mensen benoemen met hun ziekte. Mijn kind heeft bv diabetes en ik zal nooit zeggen dat ze diabeet is. Ze is zoveel meer dan dat. Eigenlijk wel raar bedenk ik me nu, want ik heb er geen moeite mee om te zeggen dat ze lief, slim, mooi etc is. Terwijl ze ook meer is dan dat…

ik werk bij de overheid, daar stikt het van dit soort dingen. Zo uit mijn hoofd alvast:
Dementerenden mensen met dementie
Arbeidsmigranten internationale medewerkers
Allochtoon persoon met migratieachtergrond

Misschien komen er later nog wel meer.

Allochtonen is dan vanzelf weer een fout woord. Terwijl we dat vroeger als nieuw woord leerden wat “mocht”. 

Schemerlampje schreef op 30-11-2022 om 11:25:

Waar ik persoonlijk soms wat moeite mee heb is mensen benoemen met hun ziekte. Mijn kind heeft bv diabetes en ik zal nooit zeggen dat ze diabeet is. Ze is zoveel meer dan dat. Eigenlijk wel raar bedenk ik me nu, want ik heb er geen moeite mee om te zeggen dat ze lief, slim, mooi etc is. Terwijl ze ook meer is dan dat…

Ik wring me ook altijd in allerlei bochten om dat te voorkomen, maar mijn kind noemt zichzelf gewoon autistisch. Dat terwijl ze verder über-woke is, dus soms kan ik het ook niet meer volgen.

alhambra schreef op 30-11-2022 om 09:23:

Dit topic klinkt als een 1-april-grap maar dat is het niet.

Dit inderdaad.

Schaamhaar en schaamstreek, maar ik weet er nu even geen beter alternatief voor. 
Niks om je voor te schamen namelijk. 

Het woord (en beroep?)  INFLUENCER.

Schemerlampje schreef op 30-11-2022 om 11:25:

Waar ik persoonlijk soms wat moeite mee heb is mensen benoemen met hun ziekte. Mijn kind heeft bv diabetes en ik zal nooit zeggen dat ze diabeet is. Ze is zoveel meer dan dat. Eigenlijk wel raar bedenk ik me nu, want ik heb er geen moeite mee om te zeggen dat ze lief, slim, mooi etc is. Terwijl ze ook meer is dan dat…

Maar je benoemt dat toch alleen als het terzake doet in het gesprek, net zoals zoveel andere dingen? Als iemand zegt dat ze secretaresse, of taalmaatje, of pleegmoeder is denk je toch ook niet dat ze niks anders is dan dat?

Ik vind het pas gek worden als je het hebt over 'mijn diabeet' in plaats van mijn zoon/dochter.

Moxxie schreef op 30-11-2022 om 12:16:

[..]

Maar je benoemt dat toch alleen als het terzake doet in het gesprek, net zoals zoveel andere dingen? Als iemand zegt dat ze secretaresse, of taalmaatje, of pleegmoeder is denk je toch ook niet dat ze niks anders is dan dat?

Ik vind het pas gek worden als je het hebt over 'mijn diabeet' in plaats van mijn zoon/dochter.

Ik moet zeggen dat ik dat vooral tegenkom in een Facebookgroep voor ouders van kinderen met diabetes. En die hebben het dus regelmatig over mijn diabeet(je). En daar krijg ik dan de kriebels van. Of erger nog (voor mij, het is liefkozend bedoeld, denk ik) suikerkontje of suikerklontje.

Schemerlampje schreef op 30-11-2022 om 12:21:

[..]

Ik moet zeggen dat ik dat vooral tegenkom in een Facebookgroep voor ouders van kinderen met diabetes. En die hebben het dus regelmatig over mijn diabeet(je). En daar krijg ik dan de kriebels van. Of erger nog (voor mij, het is liefkozend bedoeld, denk ik) suikerkontje.

😂 Nee, doe daar maar niet aan mee!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.