Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
MidasWolf
01-12-2022 om 15:48
Moxxie schreef op 01-12-2022 om 15:44:
[..]
Klopt hoor, het lijkt erop dat ze erg hun best hebben gedaan om het maar zo nadelig mogelijk te laten lijken voor de vaste contracten. Dat mensen met een variabel contract ook belasting betalen maakt ook allemaal niet uit, die komen er toch hartstikke goed vanaf met die €1,45 en €0,40 😂.
Tweede helft 2022 was trouwens alleen voor de btw verlaging, foutje van mij.
En zelfs dat vind ik nog nog hoog in vergelijking met eerder. Beter dan de situatie nu.
LostJellyfish83
01-12-2022 om 15:50
Kersje schreef op 01-12-2022 om 15:27:
[..]
Komt misschien ook door je afgunst, omdat je ZELF niet op tijd had GEKOZEN voor een vast contract! Ik kan me nl nog herinneren dat je vond dat alle vaste contracten maar opengebroken moesten worden toen de energieprijzen stegen (nog vóór oorlog Rusland).
Ook ik vind het vreselijk voor alle mensen die in de problemen komen of zijn gekomen door de energieprijzen, maar ook gun ik de mensen mét een contract hun mazzel met lagere prijzen. Niemand had dit namelijk kunnen voorzien destijds, dus zie ik hen ook niet als zgn profiteurs.
Nee, dat zijn ze zeker niet. Zij hebben gewoon mazzel gehad (of een
), alleen maar fijn als je dat geluk hebt.
Kersje
01-12-2022 om 15:52
Mug schreef op 01-12-2022 om 15:50:
[..]
Precies!
Moxxie
01-12-2022 om 15:55
Er is toch helemaal niemand die mensen met een vast contract wegzet als profiteurs?
MidasWolf
01-12-2022 om 15:55
[..]
Ik voorzag het natuurlijk al
Koop maar een staatslot Mug want jij gaat de hoofdprijs pakken.
LostJellyfish83
01-12-2022 om 15:59
MidasWolf schreef op 01-12-2022 om 15:55:
[..]
Ik voorzag alles natuurlijk al
![]()
Koop maar een staatslot Mug want jij gaat de hoofdprijs pakken.
![]()
Oeeee, ik schaf meteen een straatje aan 😂
Kersje
01-12-2022 om 16:03
Moxxie schreef op 01-12-2022 om 15:55:
Er is toch helemaal niemand die mensen met een vast contract wegzet als profiteurs?
Dat had ik mss ook anders moeten benoemen inderdaad, excuses. Maar als je durft te schrijven dat alle vaste contracten maar opengebroken moeten worden uit ‘coulance in de naam van democratie’, komt dat voor mij wel een beetje op hetzelfde neer. Voor mij klinkt dat als afgunst voor een (verkeerde) keus die iemand zelf niet heeft gemaakt.
bieb1963
01-12-2022 om 16:04
Mug schreef op 01-12-2022 om 10:40:
[..]
Dus? Ik betaal me inmiddels scheel aan torenhoge gasprijzen en dan moet ik nu medelijden hebben met mensen met een comfortabel vast contract? Terwijl je nu niet eens meer vaste contracten af kunt sluiten en het dus maar afwachten is wat er gaat gebeuren? Nee sorry, ik gun iedereen het beste maar dat die groep nu gaat piepen vind ik wel heel erg storend.
Wie zegt dat diegene met een vast contract zo comfortabel zit? En wie klaagt er dan?
Overigens: variabel is ook eigen keuze hé? Uiteraard niet bedenkend dat het zooo uit klauwen.zou lopen.
bieb1963
01-12-2022 om 16:06
Rockstar schreef op 01-12-2022 om 11:40:
Eens met Mug en Moxxie. Wil jij ook een voordeeltje? Zeg je vaste contract op en betaal gezellig het prijsplafondbedrag, heb jij ook je voordeeltje.
Wie zegt dat ik een vast contract heb....? En wie met een vast contract klaagt er eigenlijk?
MidasWolf
01-12-2022 om 16:11
bieb1963 schreef op 01-12-2022 om 16:04:
[..]
Wie zegt dat diegene met een vast contract zo comfortabel zit? En wie klaagt er dan?
Overigens: variabel is ook eigen keuze hé? Uiteraard niet bedenkend dat het zooo uit klauwen.zou lopen.
Niet helemaal je vaste contract kon ook net iets te laat zijn afgelopen, zodat je niet tijdig een nieuw vast contract kon afsluiten.
LostJellyfish83
01-12-2022 om 16:12
bieb1963 schreef op 01-12-2022 om 16:04:
[..]
Variabel was zeker geen eigen keuze, je kunt al heel lang geen vast contract meer afsluiten.
Moxxie
01-12-2022 om 16:17
Bieb, kunnen we niet gewoon die journalist van het AD de schuld geven omdat dat artikel een beetje tendentieus (mooi woord Coreo) geschreven is?
Ysenda
01-12-2022 om 16:17
Mug schreef op 01-12-2022 om 16:12:
[..]
Variabel was zeker geen eigen keuze, je kunt al heel lang geen vast contract meer afsluiten.
Zelfs nu kun je vaste contracten af sluiten, alleen niet meer voor meerdere jaren.
Bij Innova kun je nog een jaarcontract afsluiten bv.
Rockstar
01-12-2022 om 16:18
Kersje schreef op 01-12-2022 om 16:03:
[..]
Dat had ik mss ook anders moeten benoemen inderdaad, excuses. Maar als je durft te schrijven dat alle vaste contracten maar opengebroken moeten worden uit ‘coulance in de naam van democratie’, komt dat voor mij wel een beetje op hetzelfde neer. Voor mij klinkt dat als afgunst voor een (verkeerde) keus die iemand zelf niet heeft gemaakt.
Ik zit klem in variabel, maar contract is contract dus ik wil zeker niet dat er zomaar contracten worden opengebroken. Dan is de hele lol van dat contract weg.
Overigens is variabel zitten géén vaste keuze hoor, ik heb altijd vast gehad maar in Juni 2022 verliep mijn vaste contract en toen kon ik geen fatsoenlijke nieuwe afsluiten.
BrightEchidna89
01-12-2022 om 16:20
[..]
Er komt wel een beetje meer bij kijken dan mazzel, waarbij ik niet wil zeggen dat we konden voorzien dat de prijzen zo explosief zouden stijgen.
Weet nog goed hoe ik in het najaar van 2020 door verschillende bedrijven gecontacteerd werd (telefonisch, aan de deur) met de vraag of ik niet wou overstappen naar hen daar de energieprijzen op dat moment historisch laag stonden.
Heb zelf toen de keuze gemaakt om bij Engie te blijven, wel ineens een vast contract afgesloten voor drie jaar (spijtig genoeg niet voor vijf), terwijl andere personen uit mijn omgeving speculeerden op een verdere daling en kozen voor een variabel contract.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.