Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Coreopsis schreef op 01-12-2022 om 15:34:

[..]

Dat artikel is ook wel wat tendentieus. Met een vast contract betaal je immers een vast bedrag per maand. Dat is dan vorig jaar dus ook niet gewijzigd nav de belastingverlaging. Dus gaat nu ook niet omhoog nav de belastingverhoging.

Nee, dat klopt niet met een vast contract is ook de tijdelijke belasting verlaging doorgevoerd. De vaste prijs is namelijk alleen voor het product gas of elektriciteit niet voor de netwerkkosten, belasting en aanverwante zaken.

Ik heb net mijn jaar afrekening gehad en deze is nu in 2 perioden gesplitst ivm de belastingaanpassing. 

Mijn leverancier heeft mijn voorschot destijds aangepast, heb ik niets voor hoeven doen. Zij keken per gebruiker wat verstandig was, zat er ern bijbetaling aan te komen bleef het voorschot gelijk, een aanzienlijk bedrag terug ging het omlaag. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-12-2022 om 16:26

Ysenda schreef op 01-12-2022 om 16:17:

[..]

Zelfs nu kun je vaste contracten af sluiten, alleen niet meer voor meerdere jaren.

Bij Innova kun je nog een jaarcontract afsluiten bv.

Oh, tot nu toe kon dat nergens, sowieso niet bij de grote bekende energiemaatschappijen. Ik ga weer eens rondje googlen. 

Als ik bij Innova vergelijk betaal ik daar met een nieuw jaarcontract zelfs nog meer dan nu met variabel bij Eneco. En die is toch één van de duurste zeggen ze. Dus dat ga ik maar niet doen. Ik wacht volgend jaar eerst maar af, misschien wordt het rustiger op de energiemarkt en komen er weer meer vaste contracten. 

Valdemar schreef op 01-12-2022 om 16:20:

[..]

Er komt wel een beetje meer bij kijken dan mazzel, waarbij ik niet wil zeggen dat we konden voorzien dat de prijzen zo explosief zouden stijgen.

Weet nog goed hoe ik in het najaar van 2020 door verschillende bedrijven gecontacteerd werd (telefonisch, aan de deur) met de vraag of ik niet wou overstappen naar hen daar de energieprijzen op dat moment historisch laag stonden.
Heb zelf toen de keuze gemaakt om bij Engie te blijven, wel ineens een vast contract afgesloten voor drie jaar (spijtig genoeg niet voor vijf), terwijl andere personen uit mijn omgeving speculeerden op een verdere daling en kozen voor een variabel contract.

Bij mij verliep het enigszins hetzelfde, verkoper aan de deur eind 2020, en noem ik het voor mij persoonlijk wél puur mazzel! 😅

Overgestapt van Eneco naar Essent en heb zelfs nog gebeld dat ik liever geen vast contract wilde (keuze uit 3 of 5 jaar destijds), maar dat was een verplichting. Bewust en met tegenzin dan toch maar gekozen voor 3 jaar, maar nu inderdaad balen dat ik niet voor 5 jaar had gekozen 😄

Blij dat ik ook eindelijk eens een keer mazzel heb met een gemaakte keuze!

Ik vind dat tijdelijke belastingverlaging ook niet inkomensafhankelijk zou moeten zijn en dus voor elke belastingbetaler, dus ook niet op de tijdelijke energiebelasting (en vaste contracten). Net zoals de tijdelijke accijnsverlaging op benzine voor iedereen geldt.

Dus dat mensen met een vast energiecontract daar bovenop ook voordeel hebben gehad met de tijdelijke belastingverlaging vind ik niet meer dan normaal.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-12-2022 om 16:42

@Kersje:
Begrijp dat je baalt dat je toen niet voor vijf jaar hebt gekozen, maar toen was er in de media ook nog de trend om te geloven dat de prijzen nog verder zouden dalen.

Ons contract loopt nog tot 10/2023, dus ik ben nu alles aan het uitvlooien om te bekijken hoe ik tegen dan ons energieverbruik kan verlagen door zonnepanelen te instaleren. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-12-2022 om 16:47

Valdemar schreef op 01-12-2022 om 16:42:

@Kersje:
Begrijp dat je baalt dat je toen niet voor vijf jaar hebt gekozen, maar toen was er in de media ook nog de trend om te geloven dat de prijzen nog verder zouden dalen.

Ons contract loopt nog tot 10/2023, dus ik ben nu alles aan het uitvlooien om te bekijken hoe ik tegen dan ons energieverbruik kan verlagen door zonnepanelen te instaleren.

Dat ben ik ook aan het uitzoeken. En we gaan nog het dak (opnieuw) isoleren. 

En kind gaat per 1 januari het huis uit, hij gebruikt heel veel stroom. Dat wordt de grootste bezuiniging denk ik

Valdemar schreef op 01-12-2022 om 16:42:

@Kersje:

Klopt, er was destijds ook geen sprake van energiecrisis, vandaar dat ik het mazzel noem 😉

Ik ben in april dit jaar verhuisd naar een appartement en heb met de verbouwingen al zoveel mogelijk rekening gehouden met zo min mogelijk gasverbruik, dus inductiekoken, airco met warmtepomp voor verwarmen, elektrische radiator in badkamer ipv gasradiator…….niet wetende dat de prijzen voor elektra ook zo giga zouden gaan stijgen. Nu heb ik nog tot 1 januari 2024 vaste lage contractprijzen, maar zijn we inmiddels wel als VvE info aan het inwinnen voor zonnepanelen op ons dak, waardoor we ook deze kosten kunnen beperken 😀

BrightEchidna89

BrightEchidna89

01-12-2022 om 16:56

Leuk die laatste berichten, en dat was wat ik enkele pagina's geleden bedoelde toen ik de hoop uitsprak dat de burgers hier niet passief onder bleven.

Natuurlijk besef ik goed dat er een grote groep is die hieraan niets kan veranderen, maar als diegene die het wel kunnen dit al doen, kan de overheid hierna ook meer doen voor de groep die dit niet kan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-12-2022 om 18:26

Ysenda schreef op 01-12-2022 om 16:26:

[..]

Nee, dat klopt niet met een vast contract is ook de tijdelijke belasting verlaging doorgevoerd. De vaste prijs is namelijk alleen voor het product gas of elektriciteit niet voor de netwerkkosten, belasting en aanverwante zaken.

Ik heb net mijn jaar afrekening gehad en deze is nu in 2 perioden gesplitst ivm de belastingaanpassing.

Mijn leverancier heeft mijn voorschot destijds aangepast, heb ik niets voor hoeven doen. Zij keken per gebruiker wat verstandig was, zat er ern bijbetaling aan te komen bleef het voorschot gelijk, een aanzienlijk bedrag terug ging het omlaag.

Ik weet dat die belastingverlaging ook voor vaste contracten gold. Maar dan nog: je gaat vanaf januari niet méér betalen dan voorheen. Je hebt een half jaar mazzel gehad, zodat je door die btw verlaging in je eindafrekening minder hoefde te betalen. Je gaat nu terug naar hetzelfde tarief als een half jaar geleden, je normale contracttarief. Dat "meer" noemen vind ik nogal overdreven.

De nieuwe tarieven gekregen, 0.66 per kWh en 3,22 per m3. Dat is al inclusief blijven loont met 25% korting. 

Ik kom van 20 cent en 1,80 dus een verdubbeling van het gas en trippel elektriciteit. Voor mijn verbruik valt dat wel mee. 

Mug schreef op 01-12-2022 om 16:12:

[..]

Variabel was zeker geen eigen keuze, je kunt al heel lang geen vast contract meer afsluiten.

Dat geldt alleen voor de mensen van wie de afgelopen maanden het contract afliep. Er zijn er veel en veel mee die altijd of heel lang een variabel contract hebben.

Overigens gaat dat ook zo bij hypotheek rente. Het kan zomaar 10% zijn, maar ook zomaar 1%. Men gokt voor lang of kort op het moment dat er een (nieuwe) looptijd afgeloten moet worden. En dan kan je dus verkeerd gokken. Zelf zou ik alleen bij een echt hoge rente kiezen voor een korte looptijd. Bij een acceptabele rente kies ik voor lang en neem m'n verlies als de rente (flink) daalt in die periode.

Mug schreef op 01-12-2022 om 16:26:

[..]

Oh, tot nu toe kon dat nergens, sowieso niet bij de grote bekende energiemaatschappijen. Ik ga weer eens rondje googlen.

Als ik bij Innova vergelijk betaal ik daar met een nieuw jaarcontract zelfs nog meer dan nu met variabel bij Eneco. En die is toch één van de duurste zeggen ze. Dus dat ga ik maar niet doen. Ik wacht volgend jaar eerst maar af, misschien wordt het rustiger op de energiemarkt en komen er weer meer vaste contracten.

Ik kan geen contract afsluiten bij Innova. En als dat wel kon, was dat vast een model contract voor 80 cent stroom en 3-4 euro gas ofzo, lekkere deal is dat maar niet heus.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-12-2022 om 19:12

Rockstar schreef op 01-12-2022 om 19:03:

[..]

Ik kan geen contract afsluiten bij Innova. En als dat wel kon, was dat vast een model contract voor 80 cent stroom en 3-4 euro gas ofzo, lekkere deal is dat maar niet heus.

Heel slechte deal idd, dan zou ik er alleen maar op achteruit gaan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-12-2022 om 19:20

Coreopsis schreef op 30-11-2022 om 19:24:

[..]

Die houden het geld zo te lezen inderdaad zo lang mogelijk in eigen zak . Maar uiterlijk morgen zou je het op je rekening moeten hebben staat in onderstaande link.

https://www.engie.nl/klantenservice/energiemaatregelen/190-euro-korting-energiekosten

Ik had het zelf de 7e al binnen, Greenchoice.

https://www.telegraaf.nl/financieel/1338347928/klanten-engie-hebben-190-compensatie-nog-niet

Ik hoop dat het echt een technisch probleem is. En geen voorbode van een ernstiger financieel probleem. @poezie: heb jij het inmiddels op je rekening?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.