Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?


LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-12-2022 om 10:40

bieb1963 schreef op 01-12-2022 om 10:10:

Uh.... Er zijn ook mensen van wie het contract afliep begin dit jaar: vóór Oekraine, maar toen al enorme prijsstijgingen aan de gang waren. Dus al met al hebben die ook een contract wat fix hoger is, dan dat het was. Natuurlijk, fijn, dat het niet zóóóó hoog is als voor veel anderen met een variabel contract. Maar om nu te doen dat iedereen met een vast contract spekkoper is en op deze manier te reageren. Jammer.

Dus? Ik betaal me inmiddels scheel aan torenhoge gasprijzen en dan moet ik nu medelijden hebben met mensen met een comfortabel vast contract? Terwijl je nu niet eens meer vaste contracten af kunt sluiten en het dus maar afwachten is wat er gaat gebeuren? Nee sorry, ik gun iedereen het beste maar dat die groep nu gaat piepen vind ik wel heel erg storend. 

Eens met Mug en Moxxie. Wil jij ook een voordeeltje? Zeg je vaste contract op en betaal gezellig het prijsplafondbedrag, heb jij ook je voordeeltje.

Mug schreef op 01-12-2022 om 10:40:

[..]

Dus? Ik betaal me inmiddels scheel aan torenhoge gasprijzen en dan moet ik nu medelijden hebben met mensen met een comfortabel vast contract? Terwijl je nu niet eens meer vaste contracten af kunt sluiten en het dus maar afwachten is wat er gaat gebeuren? Nee sorry, ik gun iedereen het beste maar dat die groep nu gaat piepen vind ik wel heel erg storend.

Waar staat in het artikel dat die groep gaat piepen, ik lees dat nergens? Ik schreef het zuur te vinden voor mensen met een laag inkomen omdat die dachten een extraatje te hebben. 

Ik regeerde met een topic van een tijdje geleden in gedachte, waarin men schreef de toeslag, te hebben gebruikt voor dingen die al langer vervangen hadden moeten worden. 

Dus? Ik zit ook met een variabel contract en betaal 3 keer zoveel. Toch denk ik dat iemand met een laag inkomen, het in deze tijd net iets moeilijker heeft en dan is een paar tientjes echt teveel.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

01-12-2022 om 13:07

Yumi schreef op 01-12-2022 om 12:28:

[..]

Waar staat in het artikel dat die groep gaat piepen, ik lees dat nergens? Ik schreef het zuur te vinden voor mensen met een laag inkomen omdat die dachten een extraatje te hebben.

Ik regeerde met een topic van een tijdje geleden in gedachte, waarin men schreef de toeslag, te hebben gebruikt voor dingen die al langer vervangen hadden moeten worden.

Dus? Ik zit ook met een variabel contract en betaal 3 keer zoveel. Toch denk ik dat iemand met een laag inkomen, het in deze tijd net iets moeilijker heeft en dan is een paar tientjes echt teveel.

De groep die het moeilijk heeft stijgt, dus iedereen kan het geld hard gebruiken. De overheid heeft er alleen voor gekozen om het aan een bepaalde groep te geven voor een specifiek doel en niet om de algemene bestedingskracht te vergroten. 

Paracelsus schreef op 01-12-2022 om 13:07:

[..]

De groep die het moeilijk heeft stijgt, dus iedereen kan het geld hard gebruiken. De overheid heeft er alleen voor gekozen om het aan een bepaalde groep te geven voor een specifiek doel en niet om de algemene bestedingskracht te vergroten.

Dat ontken ik ook niet.

Ik ben het met je eens dat ze het bedrag beter opzij hadden kunnen zetten, in deze onzekere tijd. Neemt niet weg dat ik begrip heb voor andere keuzes als iets dringend aan vervanging toe is. 

De lage inkomens krijgen ook in 2023 € 1300 energietoeslag. Dat komt nog bovenop het prijsplafond.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

01-12-2022 om 14:15

Rockstar schreef op 01-12-2022 om 11:40:

Eens met Mug en Moxxie. Wil jij ook een voordeeltje? Zeg je vaste contract op en betaal gezellig het prijsplafondbedrag, heb jij ook je voordeeltje.

Nou he, ik wil best ruilen hoor. Zorg dan wel dat je onder het plafond blijft qua verbruik, daarboven betaal je nog steeds de hoofdprijs.

Het stuk waarin mensen met een vast energie contract meer gaan betalen begrijp ik niet zo goed. Zij hebben toch vaste tarieven die betaald worden zo lang het contract duurt. 

Of gaat het erover dat het niet gaat gelden voor mensen waarvan het contract afloopt in 2023 want de meeste mensen met een vast energie contract zitten(ver) beneden het prijsplafond. 
Wat mis ik…..

MidasWolf schreef op 01-12-2022 om 14:19:

Het stuk waarin mensen met een vast energie contract meer gaan betalen begrijp ik niet zo goed. Zij hebben toch vaste tarieven die betaald worden zo lang het contract duurt.

Of gaat het erover dat het niet gaat gelden voor mensen waarvan het contract afloopt in 2023 want de meeste mensen met een vast energie contract zitten(ver) beneden het prijsplafond.
Wat mis ik…..

Ze bedoelen dat de mensen met een vast contract profijt hadden gehad van de plannen waarover gesproken werd vóór het energieplafond, dat was het doortrekken van de verlaging van de energiebelasting en de hogere korting, net als in de tweede helft van 2022.

MidasWolf schreef op 01-12-2022 om 14:19:

Het stuk waarin mensen met een vast energie contract meer gaan betalen begrijp ik niet zo goed. Zij hebben toch vaste tarieven die betaald worden zo lang het contract duurt.

Of gaat het erover dat het niet gaat gelden voor mensen waarvan het contract afloopt in 2023 want de meeste mensen met een vast energie contract zitten(ver) beneden het prijsplafond.
Wat mis ik…..

Meer dan in 2022, omdat ze in 2022 geprofiteerd hebben van tijdelijke belastingverlagingen.

Moxxie schreef op 01-12-2022 om 14:47:

[..]

Ze bedoelen dat de mensen met een vast contract profijt hadden gehad van de plannen waarover gesproken werd vóór het energieplafond, dat was het doortrekken van de verlaging van de energiebelasting en de hogere korting, net als in de tweede helft van 2022.

Bedankt, op die manier dan mogen de mensen met een vast contract(ik ook) niet klagen. Fijn dat het energie plafond toch ingaat is ook hard nodig.


Daglichtlamp schreef op 01-12-2022 om 09:29:

[..]

Je hebt helemaal gelijk, ik las niet goed.

Komt misschien ook door je afgunst, omdat je ZELF niet op tijd had GEKOZEN voor een vast contract! Ik kan me nl nog herinneren dat je vond dat alle vaste contracten maar opengebroken moesten worden toen de energieprijzen stegen (nog vóór oorlog Rusland). 

Ook ik vind het vreselijk voor alle mensen die in de problemen komen of zijn gekomen door de energieprijzen, maar ook gun ik de mensen mét een contract hun mazzel met lagere prijzen. Niemand had dit namelijk kunnen voorzien destijds, dus zie ik hen ook niet als zgn profiteurs. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-12-2022 om 15:34

Moxxie schreef op 01-12-2022 om 14:47:

[..]

Ze bedoelen dat de mensen met een vast contract profijt hadden gehad van de plannen waarover gesproken werd vóór het energieplafond, dat was het doortrekken van de verlaging van de energiebelasting en de hogere korting, net als in de tweede helft van 2022.

Dat artikel is ook wel wat tendentieus. Met een vast contract betaal je immers een vast bedrag per maand. Dat is dan vorig jaar dus ook niet gewijzigd nav de belastingverlaging. Dus gaat nu ook niet omhoog nav de belastingverhoging. 

Tenzij je het zelf tussendoor aan die belastingverlaging hebt aangepast. Tja, dan moet je het nu weer omhoog aanpassen. 

Ja, je totaal tarief wordt per 1 januari hoger dan het afgelopen half(?) jaar. Maar niet hoger dan daarvoor. Gewoon terug naar "normaal". En dat normaal is, soms aanzienlijk, lager dan het plafondtarief van 1 januari. Dus hoezo nadeel?

Coreopsis schreef op 01-12-2022 om 15:34:

[..]

Dat artikel is ook wel wat tendentieus. Met een vast contract betaal je immers een vast bedrag per maand. Dat is dan vorig jaar dus ook niet gewijzigd nav de belastingverlaging. Dus gaat nu ook niet omhoog nav de belastingverhoging.

Tenzij je het zelf tussendoor aan die belastingverlaging hebt aangepast. Tja, dan moet je het nu weer omhoog aanpassen.

Ja, je totaal tarief wordt per 1 januari hoger dan het afgelopen half(?) jaar. Maar niet hoger dan daarvoor. Gewoon terug naar "normaal". En dat normaal is, soms aanzienlijk, lager dan het plafondtarief van 1 januari. Dus hoezo nadeel?

Eens, mensen met een vast contract gaan terug naar ‘normaal’ en vlgs contractafspraak.

Coreopsis schreef op 01-12-2022 om 15:34:

[..]

Dat artikel is ook wel wat tendentieus. Met een vast contract betaal je immers een vast bedrag per maand. Dat is dan vorig jaar dus ook niet gewijzigd nav de belastingverlaging. Dus gaat nu ook niet omhoog nav de belastingverhoging.

Tenzij je het zelf tussendoor aan die belastingverlaging hebt aangepast. Tja, dan moet je het nu weer omhoog aanpassen.

Ja, je totaal tarief wordt per 1 januari hoger dan het afgelopen half(?) jaar. Maar niet hoger dan daarvoor. Gewoon terug naar "normaal". En dat normaal is, soms aanzienlijk, lager dan het plafondtarief van 1 januari. Dus hoezo nadeel?

Klopt hoor, het lijkt erop dat ze erg hun best hebben gedaan om het maar zo nadelig mogelijk te laten lijken voor de vaste contracten. Dat mensen met een variabel contract ook belasting betalen maakt ook allemaal niet uit, die komen er toch hartstikke goed vanaf met die €1,45 en €0,40 😂.

Tweede helft 2022 was trouwens alleen voor de btw verlaging, foutje van mij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.