Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
29-11-2022 om 16:14
Poezie schreef op 29-11-2022 om 16:13:
[..]
Dat kan wel een gevolg zijn van een dergelijke politieke keuze.
Ik heb net al aangegeven waar ik een oplossing zie.
ivf eruit gooien is overigens geen politieke keuze, daar gaat de zorgverzekering over.
Een IVF arts , spalkt over het algemeen ook geen handen van kinderen. Dus IVF uit de verzekering halen gaat niet direct een profijt opleveren voor de gipskamer.
Miraval
29-11-2022 om 16:15
Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 16:04:
[..]
Mensen die geen kind kunnen krijgen lijden er vaak psychisch onder. Ik zou er minder moeite mee hebben als er een beperking op zit. Bijv vergoeding van ivf tot 1 kind. En niet nog een 2,3,4,5, want dat gebeurd natuurlijk ook.
Nou ja dat zou nu al zo moeten zijn vind ik... ik ben ook kinderloos en niet perse gewenst. Tja soms moet je ook accepteren dat iets gewoon niet weggelegd is voor je...
Madamecannibale
RaSa schreef op 29-11-2022 om 15:36:
IVF op eigen kosten krijg je ook weer andere vraagstukken van. Is het krijgen van een kind dan alleen voorbehouden aan mensen die een IVF behandeling kunnen betalen? En dat zal voor meer zorg gaan gelden. Je ziet nu al dat mensen voor dure behandelingen uitwijken naar het buitenland. Stel de discussie gaat erop uitdraaien dat we inderdaad minder behandelingen gaan vergoeden. Dan gok ik dat er prive klinieken gaan ontstaan waar de rijke mensen naar gaan uitwijken. Waardoor de kloof arm en rijk weer een stukje groter wordt.
Aan de andere kant vind ik ook dat we soms wat doorslaan in levensverlengend handelen. En ik snap zelfs dat IVF door mensen wordt gezien als onnodig. Al ben ik zelf heel dankbaar dat die techniek me kinderen heeft geschonken. En ik weet ook wat voor mentale impact het heeft als natuurlijk zwanger worden niet lukt. De oplossing voor het probleem weet ik echter ook niet.
Dat is een groot probleem inderdaad wat je nu ook al ziet met de dure aanvullende verzekeringen en met het eigen risico. Dat zorgt ervoor dat zorg minder toegankelijk word voor armen.
BrightEchidna89
Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 15:39:
[..]
Ik vind het een lastige kwestie. Volgens mij is Bijv insuline ook een enorme kostenpost. Ze kunnen ook zeggen dit halen we uit de basisverzekering voor type 2 diabeten. Of is insuline alleen zo knetterduur in Amerika?
Want waarom moet een groot deel van Nederland meebetalen aan de ongezonde levensstijl van een ander.
Wat achtergrond, laatste artikel voor leden:
https://www.pvda.be/_de_prijs_van_insuline_ligt_minstens_vijf_keer_te_hoog
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/cost-of-insulin-by-country
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181101_03897782
Overigens goed dat er steeds meer mensen zich vragen stellen met in hoeverre we personen blijven behandelen en welke methodes daarbij gebruikt worden; maar ik meen dat er al veel winst te behalen valt door overbehandeling terug te schroeven, niet elke nieuwe techniek direct te implementeren en te sleutelen aan het patentrecht op geneesmiddelen.
Poezie
29-11-2022 om 16:16
Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 16:14:
[..]
Ik heb net al aangegeven waar ik een oplossing zie.
ivf eruit gooien is overigens geen politieke keuze, daar gaat de zorgverzekering over.
Een IVF arts , spalkt over het algemeen ook geen handen van kinderen. Dus IVF uit de verzekering halen gaat niet direct een profijt opleveren voor de gipskamer.
De rijksoverheid bepaalt wat er in het basispakket zit.
ZanyHeron88
29-11-2022 om 16:17
Madamecannibale schreef op 29-11-2022 om 16:15:
[..]
Dat is een groot probleem inderdaad wat je nu ook al ziet met de dure aanvullende verzekeringen en met het eigen risico. Dat zorgt ervoor dat zorg minder toegankelijk word voor armen.
Die dure verzekeringen zijn ook een wassen neus hoor. Vooral de tandverzerzekeringen.
Ik kon ook kiezen om recht op spoedzorg in het buitenland mee te verzekeren. Ik zat even te twijfelen en dacht laat ik eens googlen. Maar dit wordt vergoed/ gedekt vanuit je reisverzekering. Bespaar ik weer 2 euro per maand
Madamecannibale
29-11-2022 om 16:18
Valdemar schreef op 29-11-2022 om 16:15:
[..]
Wat achtergrond, laatste artikel voor leden:
https://www.pvda.be/_de_prijs_van_insuline_ligt_minstens_vijf_keer_te_hoog
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/cost-of-insulin-by-country
https://www.standaard.be/cnt/dmf20181101_03897782
Overigens goed dat er steeds meer mensen zich vragen stellen met in hoeverre we personen blijven behandelen en welke methodes daarbij gebruikt worden; maar ik meen dat er al veel winst te behalen valt door overbehandeling terug te schroeven, niet elke nieuwe techniek direct te implementeren en te sleutelen aan het patentrecht op geneesmiddelen.
Maar niet elke nieuwe techniek wordt ook zomaar geïmplementeerd. Daar zijn strenge regels voor in de gezondheidszorg. Datzelfde geld voor medicijnen.
Kersje
29-11-2022 om 16:20
Ysenda schreef op 29-11-2022 om 14:42:
Niet alles wat kan zou je ook moeten doen. Waarom levensrekkende behandeling als die een paar maanden toevoegen aan een leven. Waarom dan niet gaan voor een waardig einde.
En dat zeg ik niet omdat bij mij toevallig alles zo goed loopt.
Vroeg overleden gehandicapte zus die er gewoon mocht zijn. En ook bij mijn chronisch zieke ex hebben we de gesprekken gehad, wat als. Ook toen kwam bij ons kwaliteit van leven als belangrijker dan kwantiteit.
natuurlijk is kwaliteit van leven het allerbelangrijkst, maar geloof mij, dat kun je alleen bepalen als je er daadwerkelijk zelf écht mee te dealen hebt, niet in een situatie als ‘wat als’. Daarnaast kan niemand anders, dan de zieke persoon in kwestie zelf, bepalen wat voor iemand kwaliteit van leven is!
Ik kreeg 3 jaar geleden de diagnose ongeneeslijk ziek en ben maar wát blij dat er immuuntherapie is, inderdaad om mijn leven te rekken. Geloof mij, ik geniet nog iedere minuut van de dag van mijn leven en ben dankbaar dat dit mij niet 20 jaar geleden is overkomen en ik waarschijnlijk al lang dood en begraven zou zijn!
En mag ik even zelf bepalen wat een ‘waardig einde’ is? Daarvoor is er gelukkig inmiddels de euthanasiewet, welke ik inmiddels ook heb geregeld. Of denk je dat een ziek persoon bewust kiest voor een langere lijdensweg met veel pijn? Serieus, je hebt echt geen idee hoor.
ZanyHeron88
29-11-2022 om 16:20
Poezie schreef op 29-11-2022 om 16:16:
[..]
De rijksoverheid bepaalt wat er in het basispakket zit.
Ik zie het, dat wist ik niet.
Herfstappeltaart
29-11-2022 om 16:24
Kersje schreef op 29-11-2022 om 16:20:
[..]
natuurlijk is kwaliteit van leven het allerbelangrijkst, maar geloof mij, dat kun je alleen bepalen als je er daadwerkelijk zelf écht mee te dealen hebt, niet in een situatie als ‘wat als’. Daarnaast kan niemand anders, dan de zieke persoon in kwestie zelf, bepalen wat voor iemand kwaliteit van leven is!
Ik kreeg 3 jaar geleden de diagnose ongeneeslijk ziek en ben maar wát blij dat er immuuntherapie is, inderdaad om mijn leven te rekken. Geloof mij, ik geniet nog iedere minuut van de dag van mijn leven en ben dankbaar dat dit mij niet 20 jaar geleden is overkomen en ik waarschijnlijk al lang dood en begraven zou zijn!
En mag ik even zelf bepalen wat een ‘waardig einde’ is? Daarvoor is er gelukkig inmiddels de euthanasiewet, welke ik inmiddels ook heb geregeld. Of denk je dat een ziek persoon bewust kiest voor een langere lijdensweg met veel pijn? Serieus, je hebt echt geen idee hoor.
Ik wens je het aller-allerbeste resultaat van de immuuntherapie en ook heel veel genietmomenten.
. En inderdaad, jij en jij alleen bepaalt of je nog kwaliteit van leven hebt.
Madamecannibale
29-11-2022 om 16:26
Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 16:17:
[..]
Die dure verzekeringen zijn ook een wassen neus hoor. Vooral de tandverzerzekeringen.
Ik kon ook kiezen om recht op spoedzorg in het buitenland mee te verzekeren. Ik zat even te twijfelen en dacht laat ik eens googlen. Maar dit wordt vergoed/ gedekt vanuit je reisverzekering. Bespaar ik weer 2 euro per maand![]()
Ja klopt, die aanvullende verzekeringen voegen lang niet altijd wat toe. Maar ook bepaalde zorg die je zelf moet betalen vind ik best idioot. Even een voorbeeld uit mijn omgeving. Bij zwangerschap kan je nu de Niptest doen maar daar moet je wel 175 euro voor betalen. Ook bepaalde medicijnen tijdens de zwangerschap worden niet betaald. Wat best gek is want op de lange termijn zorgen beide dingen voor lagere kosten.
ZanyHeron88
29-11-2022 om 16:31
Madamecannibale schreef op 29-11-2022 om 16:26:
[..]
Ja klopt, die aanvullende verzekeringen voegen lang niet altijd wat toe. Maar ook bepaalde zorg die je zelf moet betalen vind ik best idioot. Even een voorbeeld uit mijn omgeving. Bij zwangerschap kan je nu de Niptest doen maar daar moet je wel 175 euro voor betalen. Ook bepaalde medicijnen tijdens de zwangerschap worden niet betaald. Wat best gek is want op de lange termijn zorgen beide dingen voor lagere kosten.
Is de NIPT test tegenwoordig niet gratis? Ik kan mij niet herinneren dat ik hem de laatste keer betaald heb.
Ik zie nu dat hij inderdaad niet vergoed wordt, maar dat dit binnenkort wel het geval is!
Ik zal dan wel deelgenomen hebben aan een onderzoek ofzo
Rockstar
29-11-2022 om 16:32
[..]
Ja, aan mensen als jij denk ik altijd bij deze discussie Kersje. En natuurlijk ook het lopende topic over het monster. Maar ook mijn grootouders. Die willen graag nog zoveel mogelijk meekrijgen van hun kinderen en kleinkinderen en staan nog midden in het leven.
Madamecannibale
29-11-2022 om 16:35
Paracelsus schreef op 29-11-2022 om 16:31:
[..]
Is de NIPT test tegenwoordig niet gratis? Ik kan mij niet herinneren dat ik hem de laatste keer betaald heb.
Ik zie nu dat hij inderdaad niet vergoed wordt, maar dat dit binnenkort wel het geval is!
Ik zal dan wel deelgenomen hebben aan een onderzoek ofzo
Nee ik verbaas me daar ook over. Dat onderzoek loopt al heel lang en het is al lang duidelijk dat veel mensen er voor kiezen. Er is zelfs onderzoek naar gedaan dat nu minder mensen ervoor kiezen vanwege financiële overwegingen.
Ik vind het ook vreemd dat een ziekenhuis bevalling niet standaard vergoed wordt.
Miraval
29-11-2022 om 16:36
[..]
❤❤❤
En daarom vind ik ALS er een keuze gemaakt moet worden dat behandeling van ziektes boven IVF en vruchtbaarheidsbehandelingen zou moeten gaan.
En daarnaast zou het helemaal niet zo gek zijn om de farmaceutische industrie wereldwijd in overheidshanden te laten. Op die manier kunnen maximumprijzen gehanteerd worden en hebben ze minder te vertellen in de wereld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.