Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
20-10-2022 om 10:23
bieb1963 schreef op 20-10-2022 om 10:10:
Wat ik me eigenlijk afvraag: als zuivel zo duur is en je dus minder zuivel zou moeten gaan consumeren (of amandel/havermelk en dat soort gedoe), hoe gaat het dan met onze calciumopname? Zomaar een vraag.
Die voegen ze soms toe aan plantaardige producten. Er is ook onderzoek gedaan in de UK. Uit dit onderzoek bleek dat veganisten vaker botbreuken hebben. Een veganistisch dieet is gewoon niet volwaardig, je moet dan dingen supplementeren
ZanyHeron88
20-10-2022 om 10:25
Rondstruiner schreef op 20-10-2022 om 09:58:
[..]
Water en droog brood nog wel, wat een drama maak je er van joh😂
Vetgedrukte klopt in de supermarkt niet. De goedkoopste liter sojamelk is onder de euro, een liter biologische halfvolle of volle melk is ruim boven de euro.
En de vraag in dit topic is: kun je nog rondkomen, wat kan het kabinet nog doen? In jouw geval is het antwoord dus: ja, kan rondkomen en heb zelfs nog het geluk belachelijk dure producten te kunnen kopen omdat ik ze lekkerder vind.
Het is je gegund hoor, maar net doen alsof je het heel zwaar hebt als je nog 3,5 euro voor een pak drinken neer kunt leggen is natuurlijk een beetje gek.
Misschien gaat hier wel al mijn geld naartoe, omdat ik voeding belangrijk vind. Ieder zo zijn keuze. Maar het is natuurlijk een beetje krom om te zeggen dat ik niet mag klagen over de gestegen prijzen.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 10:26
redbulletje schreef op 20-10-2022 om 10:01:
[..]
Proef je dat biologische er echt vanaf?
Nee, maar biologisch geeft als het goed is wel minder nadelige invloeden op de natuur. Al ben ik mij er ook van bewust dat als alles biologisch zou worden, de wereld niet meer gevoed kan worden, omdat de opbrengst een stuk lager is.
Rondstruiner
20-10-2022 om 10:49
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 10:23:
[..]
Die voegen ze soms toe aan plantaardige producten. Er is ook onderzoek gedaan in de UK. Uit dit onderzoek bleek dat veganisten vaker botbreuken hebben. Een veganistisch dieet is gewoon niet volwaardig, je moet dan dingen supplementeren
Je hoeft alleen b12 te slikken als veganist, verder niets als je gezond en uitgebalanceerd eet, wat de meeste mensen helaas niet doen. Die vlees-, kaas- en zuivelvervangers zijn vaak niet gezond, mensen verdiepen zich veel te weinig in gezond voedsel. Die koe die jouw melk geeft krijgt overigens ook een b12 supplement, want die kan het ook niet meer zelf aanmaken. Dus jij supplementeert in feite ook, maar dan via de darmen van de koe.
Jij leest duidelijk alleen de krantenkop en verder niks als het om onderzoeken gaat. Het ligt veel genuanceerder.
De onderzoekers benoemen dat de meeste veganisten een lagere bmi hebben dan vleeseters en dan breek je sneller iets. Verder maakt het ook verschil hoe uitgebalanceerd iemands dieet is. Als ze die verschillen meenemen, wordt het verschil in risico op breuken opeens een stuk kleiner. Daarnaast geven ze aan dat plantaardig dieet het risico op hartaandoeningen en diabetes verkleint.
"The authors found that the differences in risk of total and site-specific fractures was partly reduced once BMI, dietary calcium and dietary protein intake had been taken into account."
"Well-balanced and predominantly plant-based diets can result in improved nutrient levels and have been linked to lower risks of diseases including heart disease and diabetes."
Conclusie: een uitgebalanceerd goed doordacht plantaardig dieet is heel gezond.
Rockstar
20-10-2022 om 10:50
Laatst was het gehakt even duur als de vegan rulstukjes, dus heb ik de vegan rulstukjes eens meegenomen. Was prima door de lasagne saus, maar in een echt gehakt gerecht als een gehakt-bonen-aardappel schotel zou ik het niet doen.
Ik heb van de week een heel mandje aan 35% korting vlees meegenomen uit de super. Dat durfde ik eerst nooit goed, maar ik vries toch alles in dus eigenlijk maakt het ook geen klap uit, dan moet ik nu gewoon als ik thuis kom meteen alles invriezen in plaats van de restjes invriezen als ik iets uit een pakje neem.
Rondstruiner
20-10-2022 om 10:52
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 10:25:
[..]
Misschien gaat hier wel al mijn geld naartoe, omdat ik voeding belangrijk vind. Ieder zo zijn keuze. Maar het is natuurlijk een beetje krom om te zeggen dat ik niet mag klagen over de gestegen prijzen.
Je mag best klagen, maar je overdrijft het nogal vind ik. Als je over water en droog brood begint....
ZanyHeron88
20-10-2022 om 10:59
Rondstruiner schreef op 20-10-2022 om 10:49:
[..]
Je hoeft alleen b12 te slikken als veganist, verder niets als je gezond en uitgebalanceerd eet, wat de meeste mensen helaas niet doen. Die vlees-, kaas- en zuivelvervangers zijn vaak niet gezond, mensen verdiepen zich veel te weinig in gezond voedsel. Die koe die jouw melk geeft krijgt overigens ook een b12 supplement, want die kan het ook niet meer zelf aanmaken. Dus jij supplementeert in feite ook, maar dan via de darmen van de koe.
Jij leest duidelijk alleen de krantenkop en verder niks als het om onderzoeken gaat. Het ligt veel genuanceerder.
De onderzoekers benoemen dat de meeste veganisten een lagere bmi hebben dan vleeseters en dan breek je sneller iets. Verder maakt het ook verschil hoe uitgebalanceerd iemands dieet is. Als ze die verschillen meenemen, wordt het verschil in risico op breuken opeens een stuk kleiner. Daarnaast geven ze aan dat plantaardig dieet het risico op hartaandoeningen en diabetes verkleint.
"The authors found that the differences in risk of total and site-specific fractures was partly reduced once BMI, dietary calcium and dietary protein intake had been taken into account."
"Well-balanced and predominantly plant-based diets can result in improved nutrient levels and have been linked to lower risks of diseases including heart disease and diabetes."
Conclusie: een uitgebalanceerd goed doordacht plantaardig dieet is heel gezond.
Uiteraard is een uitgebalanceerd dieet gezond. Maar als dat uit puur plantaardige producten bestaat is het echt enorm moeilijk, je moet daar veel meer van eten om aan alle dagelijkse voedingsstoffen te komen.
Een koe maakt zelf vitamine B12 aan via zijn maagdarm kanaal.
Vitamine B12 wordt gemaakt door bacteriën die leven in het maag-darmkanaal van dieren, zo ook in dat van mensen. Wij zijn evenwel niet in staat om de productie van onze eigen bacteriën op te nemen”, aldus Niewold. “En wel omdat de bacteriën zich bij ons te ver achter in ons spijsverteringsstelsel bevinden; pas in de dikke darm.”
“Vitamine B12 moet eerst door de maag, waar maagzuur het los kan maken van eiwitten en het gebonden wordt aan een speciaal eiwit – de intrinsieke factor – om vervolgens opgenomen te worden in de dunne darm.”
“Herkauwers hebben dit probleem netjes opgelost: bij hen zitten de bacteriën al voor de dunne darm. Hierdoor kunnen zij wél gebruik maken van hun eigen productie aan B12. Bij herkauwers spreken we daarom strikt genomen niet van een vitamine; zij zijn immers niet afhankelijk van een externe bron om aan B12 te geraken.”
“Andere herbivoren hebben een bijzondere methode om in hun vitamine B12 behoefte te voldoen: zij eten hun eigen ontlasting op – een handeling die we coprofagie noemen. De haasachtigen, zoals het konijn, staan hier bekend om. Zij hebben twee soorten ontlasting, droge keutels en plakkerige zwarte drolletjes. Die laatsten eten ze nog een keer op, waarmee ze onder meer hun eigen productie B12 alsnog binnenkrijgen. Eigenlijk is dit niet veel meer dan een vorm van herkauwen.”
Cookielover
20-10-2022 om 10:59
[..]
Dat stond er dan ook niet.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 11:08
bij een vegan dieet krijg je overigens de volgende stoffen niet voldoende binnen.
- L-carnitine
- Taurin
- Zink
- Vitamine k
- Calcium
Het is niet voor niets dat ze in sommige landen een vegan leefstijl bij kinderen strafbaar willen stellen.
Global Meat-Eating Is On the Rise, Bringing Surprising Benefits
Moxxie
20-10-2022 om 11:09
[..]
Klagen mag altijd natuurlijk, er staat geen boete of celstraf op. Maar van continu klagen terwijl je het nog best goed hebt word je geen leuker mens, ik vermijd dat soort types in het echte leven.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 11:14
Moxxie schreef op 20-10-2022 om 11:09:
[..]
Klagen mag altijd natuurlijk, er staat geen boete of celstraf op. Maar van continu klagen terwijl je het nog best goed hebt word je geen leuker mens, ik vermijd dat soort types in het echte leven.
Hoe kom je er er nou bij dan ik continu klaag? Ik reageerde op een post dat iemand tegenwoordig heel sterk is en 150 Kilo aan boodschappen kan tillen.
Echt ik ga dit topic even links laten liggen. Mensen nemen de moeite niet om echt te lezen wat mensen schrijven. Het lijkt vooral punten scoren om iemand de maat te kunnen nemen. Succes ermee hoor. Ik ga weer wat nuttigs doen.
redbulletje
20-10-2022 om 11:51
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 11:08:
bij een vegan dieet krijg je overigens de volgende stoffen niet voldoende binnen.
- L-carnitine
- Taurin
- Zink
- Vitamine k
- Calcium
Het is niet voor niets dat ze in sommige landen een vegan leefstijl bij kinderen strafbaar willen stellen.
Global Meat-Eating Is On the Rise, Bringing Surprising Benefits
En vette vis wordt ook aangeraden voor hersenen en hart.
Moxxie
20-10-2022 om 11:56
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 11:14:
[..]
Hoe kom je er er nou bij dan ik continu klaag? Ik reageerde op een post dat iemand tegenwoordig heel sterk is en 150 Kilo aan boodschappen kan tillen.
Echt ik ga dit topic even links laten liggen. Mensen nemen de moeite niet om echt te lezen wat mensen schrijven. Het lijkt vooral punten scoren om iemand de maat te kunnen nemen. Succes ermee hoor. Ik ga weer wat nuttigs doen.
Je stelt dat je uitgaven aan boodschappen zo'n beetje verdubbeld zijn en dat je daar makkelijk aan komt met niet bijzondere dingen. Dan gaan mensen zich wel afvragen hoe dat zit want iedereen merkt de stijging, maar niet in die mate.
Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt maar blijkbaar doe je hele dure boodschappen, dat is jouw ding, zoals heel veel mensen iets hebben waar ze echt niet op willen bezuinigen omdat het belangrijk voor ze is. Dat is prima, maar sommige andere mensen worden er wel een beetje moe van als je daar dan over gaat klagen. Ik ben er zo een, meer van niet lullen maar poetsen, misschien is dat dan mijn gebrek.
Rondstruiner
20-10-2022 om 11:59
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 10:59:
[..]
Uiteraard is een uitgebalanceerd dieet gezond. Maar als dat uit puur plantaardige producten bestaat is het echt enorm moeilijk, je moet daar veel meer van eten om aan alle dagelijkse voedingsstoffen te komen.
Een koe maakt zelf vitamine B12 aan via zijn maagdarm kanaal.
Knip
Dat weet ik allemaal. Maar omdat het voedsel dat koeien krijgen vaak niet voldoet, kunnen ze het niet altijd meer zelf aanmaken. Ze krijgen een supplement, bijvoorbeeld in de vorm van kobalt. Zie pdf van de universiteit Wageningen.
De eerste zin
at doe ik dus, het kan gewoon, het is helemaal niet zo moeilijk hoor.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 12:00
Moxxie schreef op 20-10-2022 om 11:56:
[..]
Je stelt dat je uitgaven aan boodschappen zo'n beetje verdubbeld zijn en dat je daar makkelijk aan komt met niet bijzondere dingen. Dan gaan mensen zich wel afvragen hoe dat zit want iedereen merkt de stijging, maar niet in die mate.
Ik weet niet hoe je het voor elkaar krijgt maar blijkbaar doe je hele dure boodschappen, dat is jouw ding, zoals heel veel mensen iets hebben waar ze echt niet op willen bezuinigen omdat het belangrijk voor ze is. Dat is prima, maar sommige andere mensen worden er wel een beetje moe van als je daar dan over gaat klagen. Ik ben er zo een, meer van niet lullen maar poetsen, misschien is dat dan mijn gebrek.
Ik koop helemaal geen rare dingen, wel veel biologisch, daar moet ik misschien van afstappen. Dat zou veel schelen waarschijnlijk. Veel is het huismerk of ik koop voordeelverpakkingen.
We snoepen niet , we drinken geen frisdrank of alcohol dit zijn gewoon voedzame normale boodschappen in mijn ogen.
*Mijn boodschappenlijstje*
• 2x Campina Griekse stijl yoghurt (1 kg)
• 1x AH Extra droog & zacht luiers maat 6 (25 stuks)
• 2x Provamel Amandeldrink zonder suikers (1 l)
• 1x AH 100% Pindakaas (1 kg)
• 2x AH Biologisch Eieren S M L (15 stuks)
• 2x AH Biologisch Halfvolle melk biologisch (1,5 l)
• 1x De Zaanse Hoeve Belegen 48+ stuk voordeel (ca. 973 g)
• 1x Campina Botergoud ongezouten grasboter (250 g)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.