Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-10-2022 om 12:02

Rondstruiner schreef op 20-10-2022 om 11:59:

[..]

Dat weet ik allemaal. Maar omdat het voedsel dat koeien krijgen vaak niet voldoet, kunnen ze het niet altijd meer zelf aanmaken. Ze krijgen een supplement, bijvoorbeeld in de vorm van kobalt. Zie pdf van de universiteit Wageningen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://edepot.wur.nl/167890&ved=2ahUKEwjkl9Xsw-76AhWS7KQKHaAyARIQFnoECB8QAQ&usg=AOvVaw206sonJ_Q4h1kJ2qQKbsQf

De eerste zinat doe ik dus, het kan gewoon, het is helemaal niet zo moeilijk hoor.

Ik heb het gedaan totdat ik 6 jaar later tekorten bleek te hebben met een groeiachterstand, die ik nooit meer heb ingehaald. Dus zo makkelijk is het niet en zeker ook niet zo gezond als sommige willen beweren.

Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 11:08:

bij een vegan dieet krijg je overigens de volgende stoffen niet voldoende binnen.

• L-carnitine
  • Taurin
  • Zink
  • Vitamine k
  • Calcium

Het is niet voor niets dat ze in sommige landen een vegan leefstijl bij kinderen strafbaar willen stellen.

Global Meat-Eating Is On the Rise, Bringing Surprising Benefits

https://www.economist.com/international/2019/05/04/global-meat-eating-is-on-the-rise-bringing-surprising-benefits

De economist is niet bepaald gezaghebbend op gebied van gezondheid natuurlijk. Ik mag het niet lezen, je hebt een abo nodig. Jij kunt het blijkbaar wel lezen, op welk onderzoek baseren zij zich? Ik neem aan dat ze aan bronvermelding doen. 

Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 12:02:

[..]

Ik heb het gedaan totdat ik 6 jaar later tekorten bleek te hebben met een groeiachterstand, die ik nooit meer heb ingehaald. Dus zo makkelijk is het niet en zeker ook niet zo gezond als sommige willen beweren.

Ik weet niets van kinderen, daar hadden we het niet over. 

Misschien kun je er een topic over openen, als het je zo dwars zit, want het is hier erg off topic. Ik wil jouw onwaarheden hier niet onweersproken laten, maar ik heb hier eigenlijk geen zin in. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-10-2022 om 12:10

Rondstruiner schreef op 20-10-2022 om 12:07:

[..]

Ik weet niets van kinderen, daar hadden we het niet over.

Misschien kun je er een topic over openen, als het je zo dwars zit, want het is hier erg off topic. Ik wil jouw onwaarheden hier niet onweersproken laten, maar ik heb hier eigenlijk geen zin in.

Mijn onwaarheden? Het gaat over mijn eigen gezondheid. Maar blijkbaar heb jij mijn medisch dossier ingezien. Ik was gewoon ontopic hoor, maar jij begon over mijn consumptie van dierlijke producten en dat het mijn eigen schuld is dat ik meer betaal. 

Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 11:14:

[..]

Hoe kom je er er nou bij dan ik continu klaag? Ik reageerde op een post dat iemand tegenwoordig heel sterk is en 150 Kilo aan boodschappen kan tillen.

Echt ik ga dit topic even links laten liggen. Mensen nemen de moeite niet om echt te lezen wat mensen schrijven. Het lijkt vooral punten scoren om iemand de maat te kunnen nemen. Succes ermee hoor. Ik ga weer wat nuttigs doen.

Hahaha ja die kwam ik op tiktok ook tegen van "ik ben sterker geworden want kan 150€ boodschappen tillen, ipv 100€"

Maar zijn niet vooral die luiers heel prijzig? Toos Kinderloos hier maar ik dacht dat luiers vaak behoorlijk duur zijn. Niet dat je zonder kan maar dat vertekent wel wat je per week uitgeeft.

De sojamelk van AH is hier wel duurder geworden, in de zin dat de naturel versie nu even duur is als de ongezoete versie. De koffiebonen hebben we nu ook van een ander merk want Perla werd ook duurder en is niet meer zo vaak in de bonus. Dit is welweer in België en het verschilt vaak wel met het aanbod in Nederland.

Maar al met al redden we het hier nog prima, we kijken alleen vaker of het goedkoper kan, en of het dan ook wat is. Nicola aardappels van de Lidl vond vriend niets dus die kopen we niet meer.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-10-2022 om 12:19

Marquise schreef op 20-10-2022 om 12:15:

Maar zijn niet vooral die luiers heel prijzig? Toos Kinderloos hier maar ik dacht dat luiers vaak behoorlijk duur zijn. Niet dat je zonder kan maar dat vertekent wel wat je per week uitgeeft.

De sojamelk van AH is hier wel duurder geworden, in de zin dat de naturel versie nu even duur is als de ongezoete versie. De koffiebonen hebben we nu ook van een ander merk want Perla werd ook duurder en is niet meer zo vaak in de bonus. Dit is welweer in België en het verschilt vaak wel met het aanbod in Nederland.

Maar al met al redden we het hier nog prima, we kijken alleen vaker of het goedkoper kan, en of het dan ook wat is. Nicola aardappels van de Lidl vond vriend niets dus die kopen we niet meer.

Luiers zijn zeker duur. Ik heb ook wasbare, maar dat is niet te doen als het weer natter en vochtiger wordt, omdat ik geen droger heb. En koffie is inderdaad ook duur, daar gaat ook een pak doorheen per week. Maar dat is nooit echt goedkoop geweest. 

Aardappels heb ik zelf gepoot 2 maanden geleden. Ik ben benieuwd of dat wat is zo laat in het jaar.  

Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 12:19:

[..]

Luiers zijn zeker duur. Ik heb ook wasbare, maar dat is niet te doen als het weer natter en vochtiger wordt, omdat ik geen droger heb. En koffie is inderdaad ook duur, daar gaat ook een pak doorheen per week. Maar dat is nooit echt goedkoop geweest.

Aardappels heb ik zelf gepoot 2 maanden geleden. Ik ben benieuwd of dat wat is zo laat in het jaar.

Maar de Campina Griekse Stijl yoghurt is ongeveer een euro per kilo duurder dan de Griekse Stijl yoghurt van Lidl. Koffie is diverse keren per jaar 2=1, ikkoop dan een beste voorraad.  Hetzelfde geldt voor de 100% pindakaas. Die houdbare dingen: scheelt enorm. Moet je wel ruimte hebben en voldoende geld om de eerste keer een voorraad aan te leggen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-10-2022 om 12:32

Dorestad schreef op 20-10-2022 om 12:25:

[..]

Maar de Campina Griekse Stijl yoghurt is ongeveer een euro per kilo duurder dan de Griekse Stijl yoghurt van Lidl. Koffie is diverse keren per jaar 2=1, ikkoop dan een beste voorraad. Hetzelfde geldt voor de 100% pindakaas. Die houdbare dingen: scheelt enorm. Moet je wel ruimte hebben en voldoende geld om de eerste keer een voorraad aan te leggen.

Dat snap ik, maar ik heb geen auto en de Lidl zit hier niet om de hoek. En met een auto aanschaffen ( + rijbewijs halen) ben ik natuurlijk duurder uit. 

Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 12:32:

[..]

Dat snap ik, maar ik heb geen auto en de Lidl zit hier niet om de hoek. En met een auto aanschaffen ( + rijbewijs halen) ben ik natuurlijk duurder uit.

Meerdere pakken koffie en potten pindakaas passen toch wel in fietstassen/mand? 

Kopen tijdens aanbiedingen scheelt echt enorm.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-10-2022 om 13:26

felija schreef op 20-10-2022 om 13:16:

[..]

Meerdere pakken koffie en potten pindakaas passen toch wel in fietstassen/mand?

Kopen tijdens aanbiedingen scheelt echt enorm.

Dat is het probleem niet, wel de tijd die ik kwijt ben aan het heen en weer fietsen. De Lidl zit hier 8 km verderop en met een kind voorop de fiets ben ik toch al snel 2 uur onderweg. De koffie komt overigens van de Lidl hoor, maar als ik dan ga sla ik inderdaad groots in. Maar dat is met zuivel niet te doen. En ik heb ook de tijd niet om wekelijks alle aanbiedingen af te fietsen. 

Wij hebben een ouderwets filterkoffie-apparaat èn een Nespresso. Zowel de goudmerk filterkoffie als de koffiecups voor de Nespresso vind ik van Aldi het allerlekkerst. Ik ga er speciaal voor naar Aldi. Dàt en de waslotion (douche) zijn de enige dingen die ik daar koop.

Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 13:26:

[..]

Dat is het probleem niet, wel de tijd die ik kwijt ben aan het heen en weer fietsen. De Lidl zit hier 8 km verderop en met een kind voorop de fiets ben ik toch al snel 2 uur onderweg. De koffie komt overigens van de Lidl hoor, maar als ik dan ga sla ik inderdaad groots in. Maar dat is met zuivel niet te doen. En ik heb ook de tijd niet om wekelijks alle aanbiedingen af te fietsen.

O ja, dat snap ik. 

Rondstruiner schreef op 20-10-2022 om 10:49:

[..]

Je hoeft alleen b12 te slikken als veganist, verder niets als je gezond en uitgebalanceerd eet, wat de meeste mensen helaas niet doen. Die vlees-, kaas- en zuivelvervangers zijn vaak niet gezond, mensen verdiepen zich veel te weinig in gezond voedsel. Die koe die jouw melk geeft krijgt overigens ook een b12 supplement, want die kan het ook niet meer zelf aanmaken. Dus jij supplementeert in feite ook, maar dan via de darmen van de koe.

Jij leest duidelijk alleen de krantenkop en verder niks als het om onderzoeken gaat. Het ligt veel genuanceerder.

De onderzoekers benoemen dat de meeste veganisten een lagere bmi hebben dan vleeseters en dan breek je sneller iets. Verder maakt het ook verschil hoe uitgebalanceerd iemands dieet is. Als ze die verschillen meenemen, wordt het verschil in risico op breuken opeens een stuk kleiner. Daarnaast geven ze aan dat plantaardig dieet het risico op hartaandoeningen en diabetes verkleint.

"The authors found that the differences in risk of total and site-specific fractures was partly reduced once BMI, dietary calcium and dietary protein intake had been taken into account."

"Well-balanced and predominantly plant-based diets can result in improved nutrient levels and have been linked to lower risks of diseases including heart disease and diabetes."

Conclusie: een uitgebalanceerd goed doordacht plantaardig dieet is heel gezond.

https://www.eurekalert.org/news-releases/742800

Dat is de vraag niet. Het zou best kunnen dat een uitgebalanceerd plantaardig dieet heel gezond is. Met de kanttekening, dat de meeste mensen toch echt te weinig kennis, tijd, ervaring enz hebben om je voeding constant uit te balanceren....

Maar dus even terug naar de vraag: Als je geheel geen zuivel eet/drinkt, hoe kom je dan aan voldoende calcium...?

Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 13:26:

[..]

Welke super zit dan wél bij je in de buurt? Andere supers hebben toch ook regelmatig vele aanbiedingen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.