Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
20-10-2022 om 07:42
Rondstruiner schreef op 20-10-2022 om 06:51:
[..]
Je bent zoveel duurder uit dan voorheen omdat je zoveel vlees en zuivel gebruikt. Dat is na olie en koffie het meest in prijs gestegen, bijna 20%.
Ik eet plantaardig en voor mij zijn de boodschappen wel duurder geworden, maar helemaal niet zo extreem veel duurder als voorheen. Groente en fruit zijn met 9,5 en 6% omhoog gegaan.
Als je wilt besparen, zou je dus andere keuzes kunnen maken en wat minder vlees en zuivel eten.
Waar de prijsstijging inzit snap ik ook wel, maar ik vind het wel bizar. Zoveel vlees eten we niet hoor, ongeveer 300 - 400 gram per week.
Plantaardige zuivel is overigens helemaal niet veel goedkoper. Voor mijn liter amandelmelk betaal ik meer dan 3 euro en soja yoghurt kost ongeveer 4 euro per kg, Dan zou ik zelfs duurder uit zijn
Sojamelk is per liter ook nog duurder als melk. Biologisch 2,15
Rondstruiner
20-10-2022 om 07:55
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 07:42:
[..]
Waar de prijsstijging inzit snap ik ook wel, maar ik vind het wel bizar. Zoveel vlees eten we niet hoor, ongeveer 300 - 400 gram per week.
Plantaardige zuivel is overigens helemaal niet veel goedkoper. Voor mijn liter amandelmelk betaal ik meer dan 3 euro en soja yoghurt kost ongeveer 4 euro per kg, Dan zou ik zelfs duurder uit zijnSojamelk is per liter ook nog duurder als melk.
Dat laatste is een grof schandaal inderdaad, dat komt door alle subsidies aan de melkveehouderij.
Je koopt werkelijk het allerduurste merk plantaardige melk dat er is, Provamel. Je doet dat toch echt zelf hoor. Je kunt veel goedkoper en toch biologisch plantaardige melk kopen. Amandelmelk kun je overigens goedkoop zelf maken, ik drink het nooit, maar een vriendin van mij doet dat. Het is vooral water en een beetje amandel. Misschien is zelf maken wat voor je.
Het prijsverschil biologisch en regulier is belachelijk, maar dat is niet nieuw.
Plantaardige yoghurts gebruik ik niet, dat is oplichterij, zo schandalig duur. Kun je ook zelf maken evt.
wild-flower
20-10-2022 om 08:01
Ik ben overgeschakeld van de A merken naar de huismerken voor mijn melk , soja en amandeldrink en meer . Vlees eten wij niet heel vaak en dan kijk ik wel naar de aanbiedingen . Eieren , fruit en kaas van de boer . Ik schat dat mijn boodschappen toch wel 15 % meer zijn geworden .
ZanyHeron88
20-10-2022 om 08:17
Rondstruiner schreef op 20-10-2022 om 07:55:
[..]
Dat laatste is een grof schandaal inderdaad, dat komt door alle subsidies aan de melkveehouderij.
Je koopt werkelijk het allerduurste merk plantaardige melk dat er is, Provamel. Je doet dat toch echt zelf hoor. Je kunt veel goedkoper en toch biologisch plantaardige melk kopen. Amandelmelk kun je overigens goedkoop zelf maken, ik drink het nooit, maar een vriendin van mij doet dat. Het is vooral water en een beetje amandel. Misschien is zelf maken wat voor je.
Het prijsverschil biologisch en regulier is belachelijk, maar dat is niet nieuw.
Plantaardige yoghurts gebruik ik niet, dat is oplichterij, zo schandalig duur. Kun je ook zelf maken evt.
Provamel is de enige die ik lekker vind. Is ook wat waard. De meeste producten de we kopen zijn gewoon van het huismerk. Maar zelfs met sojamelk huismerk zonder bio keurmerk ben ik duurder uit dan met biomelk.
ik vind alles gewoon knetterduur geworden. En die schuld kan je bij mij leggen, want ja we kunnen natuurlijk ook gewoon water drinken en droog brood eten ..
ShowyHummingbird30
20-10-2022 om 08:35
Bij gestegen prijzen heb je (als je in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je genoeg geld hebt) twee keuzes:
* Je past je uitgavenpatroon aan
* Je past je uitgavenpatroon niet aan
Je krijgt hier tips om aan te passen. Als jij dat niet wilt, prima. Dan blijf je mopperen.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 08:56
Coreopsis schreef op 20-10-2022 om 08:35:
Bij gestegen prijzen heb je (als je in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je genoeg geld hebt) twee keuzes:
* Je past je uitgavenpatroon aan
* Je past je uitgavenpatroon niet aan
Je krijgt hier tips om aan te passen. Als jij dat niet wilt, prima. Dan blijf je mopperen.
Dat is toch prima? Je mag best mopperen op dingen die je niet fijn vindt, dat is gezond. En vervolgens kies ik ervoor om toch de prijs te betalen, omdat het anders de leuke dingen voor mij weghaalt in het leven en ik gelukkig nog een keus heb om dit te kunnen doen.
Ik gaf gewoon aan dat ik vroeger met 50 euro boodschappen kon doen en nu heb ik soms 100 nodig op een dag. Dat is een waarneming en mensen hier geloofde niet dat dit correct was. Met niet bijzondere dingen kom je daar tegenwoordig makkelijk aan
redbulletje
20-10-2022 om 09:03
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 07:42:
[..]
Plantaardige zuivel is overigens helemaal niet veel goedkoper. Voor mijn liter amandelmelk betaal ik meer dan 3 euro en soja yoghurt kost ongeveer 4 euro per kg, Dan zou ik zelfs duurder uit zijnSojamelk is per liter ook nog duurder als melk. Biologisch 2,15
Jij bent toch geen vegan dus waarom dan die dure amandelmelk en soyaypghurt?
Zelf ben ik overgestapt van Campina grasboter naar Jumbo huismerk roomboter. De 400 grams verpakking was laatst 3,95. Ook duur maar gunstiger geprijsd dan Campina.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 09:19
redbulletje schreef op 20-10-2022 om 09:03:
[..]
Jij bent toch geen vegan dus waarom dan die dure amandelmelk en soyaypghurt?
Zelf ben ik overgestapt van Campina grasboter naar Jumbo huismerk roomboter. De 400 grams verpakking was laatst 3,95. Ook duur maar gunstiger geprijsd dan Campina.
Ik gebruik geen soja yoghurt. Maar iemand zei hier dat ik duur uit ben, omdat ik dierlijke producten consumeer.
sojamelk is niet goedkoper en soja yoghurt is zelfs duurder.
Amandelmelk vind ik gewoon heel lekker
Over de boter switch twijfel ik heel erg, want grasboter is wel gezonder dan gewone roomboter.
Ysenda
20-10-2022 om 09:41
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 09:19:
[..]
Over de boter switch twijfel ik heel erg, want grasboter is wel gezonder dan gewone roomboter.
Dat verschil in gezond is maar heel minimaal. Wil je dat verschil echt merken zul je meerdere pakjes boter per dag moeten gaan eten, en dat is dan weer niet gezond.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 09:43
Ysenda schreef op 20-10-2022 om 09:41:
[..]
Dat verschil in gezond is maar heel minimaal. Wil je dat verschil echt merken zul je meerdere pakjes boter per dag moeten gaan eten, en dat is dan weer niet gezond.
Echt? Ik dacht juist dat er meer vitamines inzaten en de koeien eten geen of minder soja, want dat maakt die andere boter zo hard.
redbulletje
20-10-2022 om 09:45
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 09:19:
[..]
Ik gebruik geen soja yoghurt. Maar iemand zei hier dat ik duur uit ben, omdat ik dierlijke producten consumeer.
sojamelk is niet goedkoper en soja yoghurt is zelfs duurder.
Amandelmelk vind ik gewoon heel lekker
![]()
Dan zou ik proberen zelf amandelmelk te maken. Volgens mij is het vooral suikerwater met een vleugje amandel.
ZanyHeron88
20-10-2022 om 09:52
redbulletje schreef op 20-10-2022 om 09:45:
[..]
Dan zou ik proberen zelf amandelmelk te maken. Volgens mij is het vooral suikerwater met een vleugje amandel.
Nee , ik heb wel de ongezoete versie
wij proberen niets te eten met toegevoegde suikers.
Als ik bioamandelen koop vind ik het de moeite niet. Je moet ze weken en daarna in een panty laten uitlekken of uitknijpen. Ik vind er veel werk inzitten. Naast dat Bioamandelen ook gewoon duur zijn. En het pulp wat je overhoud wil je dan ook weer gebruiken, dus dat moet goed drogen. Maar goed ik kan de amandelmelk altijd nog schrappen, want qua voedingswaarde doet het natuurlijk niets. Het is alleen voor de lekker bij mij
Rondstruiner
20-10-2022 om 09:58
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 08:17:
[..]
Provamel is de enige die ik lekker vind. Is ook wat waard. De meeste producten de we kopen zijn gewoon van het huismerk. Maar zelfs met sojamelk huismerk zonder bio keurmerk ben ik duurder uit dan met biomelk.
ik vind alles gewoon knetterduur geworden. En die schuld kan je bij mij leggen, want ja we kunnen natuurlijk ook gewoon water drinken en droog brood eten ..
Water en droog brood nog wel, wat een drama maak je er van joh😂
Vetgedrukte klopt in de supermarkt niet. De goedkoopste liter sojamelk is onder de euro, een liter biologische halfvolle of volle melk is ruim boven de euro.
En de vraag in dit topic is: kun je nog rondkomen, wat kan het kabinet nog doen? In jouw geval is het antwoord dus: ja, kan rondkomen en heb zelfs nog het geluk belachelijk dure producten te kunnen kopen omdat ik ze lekkerder vind.
Het is je gegund hoor, maar net doen alsof je het heel zwaar hebt als je nog 3,5 euro voor een pak drinken neer kunt leggen is natuurlijk een beetje gek.
redbulletje
20-10-2022 om 10:01
Paracelsus schreef op 20-10-2022 om 09:52:
[..]
Nee , ik heb wel de ongezoete versie
wij proberen niets te eten met toegevoegde suikers.
Als ik bioamandelen koop vind ik het de moeite niet. Je moet ze weken en daarna in een panty laten uitlekken of uitknijpen. Ik vind er veel werk inzitten. Naast dat Bioamandelen ook gewoon duur zijn. En het pulp wat je overhoud wil je dan ook weer gebruiken, dus dat moet goed drogen. Maar goed ik kan de amandelmelk altijd nog schrappen, want qua voedingswaarde doet het natuurlijk niets. Het is alleen voor de lekker bij mij
![]()
Proef je dat biologische er echt vanaf?
bieb1963
20-10-2022 om 10:10
Wat ik me eigenlijk afvraag: als zuivel zo duur is en je dus minder zuivel zou moeten gaan consumeren (of amandel/havermelk en dat soort gedoe), hoe gaat het dan met onze calciumopname? Zomaar een vraag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.