Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Friezinnetje schreef op 04-10-2022 om 19:49:

nou ze mogen het van mij houden hoor. Ik vind dat heel raar, want betaal per maand 50 euro en ik krijg 190 euro.

Ik ga kijken of ik het aan een doel kan schenken, die er iets moois mee doet voor mensen die wel te kort hebben

Me too!

-River- schreef op 04-10-2022 om 19:57:

Weet niet hoe het trouwens met de inflatie zal gaan straks. Hoe zal dat in zijn werk gaan. Hoe zit het met de mensen waarbij de elektra/gas in hun huur verwerkt zit? Krijgt de verhuurder dan 190 euro per studio/kamer/appartement terug?

Ja. Maar die heeft dan ook de afgelopen tijd extra mogen betalen vanwege de gestegen prijzen.

De jaarafrekening zal 380 euro minder zijn. Ik stop het terug in de economie (lees: shoppen).

Beter te veel mensen helpen dan te weinig vind ik. Ik ben heel blij met die 2x190 euro. Mijn maandelijkse kosten zijn minder dan dat dus ik heb mazzel, maar leuk juist toch? Ik weet er wel wat leuks voor, hoor. Als je het niet wilt hebben geef het dan aan iemand die wel een hoge energierekening heeft of zo in plaats van te zeuren.

Overigens vandaag bij de Appie iemand voor mij die de boodschappen niet meer kon betalen. Nou weet je natuurlijk nooit of dat vanwege de crisis is, maar dan voel je je toch wel ongemakkelijk dat we in Nederland zo ver zijn afgegleden, terwijl ook zovelen het nog zo extreem goed hebben.

DS1971 schreef op 04-10-2022 om 22:35:

Overigens vandaag bij de Appie iemand voor mij die de boodschappen niet meer kon betalen. Nou weet je natuurlijk nooit of dat vanwege de crisis is, maar dan voel je je toch wel ongemakkelijk dat we in Nederland zo ver zijn afgegleden, terwijl ook zovelen het nog zo extreem goed hebben.

Op 500 scholen wordt tijdelijk een gratis ontbijt verzorgd omdat kinderen met een lege maag op school komen. Ik vind het fijn dat er wat aan gedaan wordt maar vreselijk om te lezen.

Gratis schoolontbijt op 500 basisscholen met veel kwetsbare leerlingen | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl

Rockstar schreef op 04-10-2022 om 22:05:

Beter te veel mensen helpen dan te weinig vind ik. Ik ben heel blij met die 2x190 euro. Mijn maandelijkse kosten zijn minder dan dat dus ik heb mazzel, maar leuk juist toch? Ik weet er wel wat leuks voor, hoor. Als je het niet wilt hebben geef het dan aan iemand die wel een hoge energierekening heeft of zo in plaats van te zeuren.

Het is toch geen zeuren? Ik zat te denken om het aan mijn dochter te geven voor het geval de stadsverwarming niet wordt gecompenseerd. Ik lees net dat dit wèl gaat gebeuren dus ik ga het nu sparen voor als volgend voorjaar mijn contract afloopt.

Ik behoor ook tot de geluksvogels met nog een vast contract. Mijn dochter niet dus het geld gaat in maandelijkse termijnen naar haar. 
Als het contract afloopt in 2024 woon ik waarschijnlijk in een kleiner en goed geïsoleerd huis met zonnepanelen. Door alle energie toestanden hebben we besloten om een paar jaar eerder te verhuizen dan gepland.

Rockstar schreef op 04-10-2022 om 22:05:

Het is volkomen terecht dat er kritiek op is. We weten al meer dan een half jaar dat er problemen zullen zijn met de energieprijzen. Het kabinet heeft veel te lang gewacht met ingrijpen. Eerst dacht men verlekkerd: zo gaat de groene transitie extra snel! Pas toen na de zomervakantie bleek dat het water bij velen aan de lippen stond moest het allemaal in enkele dagen opgelost worden.

En nu is die 2x190 euro ook weer een lapmiddel. 

Dat is gewoon verwijtbaar. En die 380 euro geef ik weg hoor, maak je geen zorgen. Maar mag ik er ook nog wat van vinden?

arnica25 schreef op 04-10-2022 om 23:38:

[..]

Op 500 scholen wordt tijdelijk een gratis ontbijt verzorgd omdat kinderen met een lege maag op school komen. Ik vind het fijn dat er wat aan gedaan wordt maar vreselijk om te lezen.

Gratis schoolontbijt op 500 basisscholen met veel kwetsbare leerlingen | Nieuwsbericht | Rijksoverheid.nl

Ja, het is heel raar. Ik ben heel wat armoede gewend om te zien. Maar op de een of andere manier raakt het mij meer om het hier te zien. Misschien wel omdat je de ontreddering ziet, waar in landen waar armoede normaal is de mensen er beter mee kunnen omgaan lijkt het. Het contrast is ook gewoon groter. 

DS1971 schreef op 04-10-2022 om 22:35:

Was je dan ook zo lief om die boodschappen te betalen? Je doet hier altijd voorkomen alsof je flink geld hebt. 

Jeetje, nu al geen geld meer en nog niet eens halverwege de maand.

Ik begrijp het niet helemaal want als je geen geld hebt dan ga je toch niet om boodschappen. Mij lijkt dat je even van te voren controleert of er genoeg op je rekening staat of dat je genoeg contant geld bij hebt voordat je aan de kassa staat als je weinig te besteden hebt.

Mlah! schreef op 05-10-2022 om 15:00:

[..]

Was je dan ook zo lief om die boodschappen te betalen? Je doet hier altijd voorkomen alsof je flink geld hebt.

Jeetje, nu al geen geld meer en nog niet eens halverwege de maand.

Dus omdat ik geld genoeg heb moet ik andermans boodschappen gaan betalen? 

Gelet op de situatie leek het mij helemaal niet zo dat zij erop zat te wachten dat ik voor het oog van iedereen de rekening op mij zou nemen. Ze leek nogal in paniek en wilde zo snel mogelijk uit de situatie. 

watertoren schreef op 05-10-2022 om 15:05:

Ik begrijp het niet helemaal want als je geen geld hebt dan ga je toch niet om boodschappen. Mij lijkt dat je even van te voren controleert of er genoeg op je rekening staat of dat je genoeg contant geld bij hebt voordat je aan de kassa staat als je weinig te besteden hebt.

Misschien een onjuiste afschrijving? B.v. een Vattenval die de jaarafrekening heeft geïncasseerd en gelijktijdig het voorschot verdrievoudigt?

En mensen met geldproblemen durven soms ook niet meer te kijken. Maken dan ook de post niet meer open, bang dat er rekeningen tussen zitten. Ik zie dat vaak terugkomen in verhalen over mensen in geldproblemen. En herken het ook van een cliënt die ik als beginnend advocaat had die we intern een beetje oneerbiedig de enveloppenman noemde. Overigens had die man naast geldproblemen wel een heel goed inkomen uit vroegere dienstbetrekkingen. 

DS1971 schreef op 05-10-2022 om 15:17:

[..]

Dus omdat ik geld genoeg heb moet ik andermans boodschappen gaan betalen?

Gelet op de situatie leek het mij helemaal niet zo dat zij erop zat te wachten dat ik voor het oog van iedereen de rekening op mij zou nemen. Ze leek nogal in paniek en wilde zo snel mogelijk uit de situatie.

Als dat op je pad komt en je hebt zelf genoeg, ja, waarom niet? Ik zou dat wel gedaan hebben, ook al ben ik niet bepaald rijk .

Wie goed doet, goed ontmoet. En logisch  dat die mevrouw  in paniek was, die heeft niks te eten de komende  dagen. Zoiets zou voor mij juist een extra motivatie zijn om te helpen. In plaats van te denken dat ze er niet op zit te wachten..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.