Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
DS1971
05-10-2022 om 18:42
lientje69 schreef op 05-10-2022 om 17:33:
[..]
Als dat op je pad komt en je hebt zelf genoeg, ja, waarom niet? Ik zou dat wel gedaan hebben, ook al ben ik niet bepaald rijk .
Wie goed doet, goed ontmoet. En logisch dat die mevrouw in paniek was, die heeft niks te eten de komende dagen. Zoiets zou voor mij juist een extra motivatie zijn om te helpen. In plaats van te denken dat ze er niet op zit te wachten..
Vanwege de situatie leek het mij dat ik haar verder in verlegenheid zou brengen. Het is wat anders als het rustig is en je het kan vragen zonder dat anderen het horen.
Of ze wel of niet iets de eten heeft de komende dagen weten wij beiden niet.
Mlah!
05-10-2022 om 18:56
DS1971 schreef op 05-10-2022 om 18:42:
[..]
Vanwege de situatie leek het mij dat ik haar verder in verlegenheid zou brengen. Het is wat anders als het rustig is en je het kan vragen zonder dat anderen het horen.
Of ze wel of niet iets de eten heeft de komende dagen weten wij beiden niet.
Ik zal nooit rijk worden, ik help liever iemand uit de brand. Ik had het dus wel betaald. En het ook niet terug hoeven hebben.
Je hoeft er geen spektakel van te maken. Je vraagt: "mag ik dit voor je betalen?", en dan gewoon je pinpas swipen.
Pay it forward ♥️.
DS1971
05-10-2022 om 19:12
Mlah! schreef op 05-10-2022 om 18:56:
[..]
Ik zal nooit rijk worden, ik help liever iemand uit de brand. Ik had het dus wel betaald. En het ook niet terug hoeven hebben.
Je hoeft er geen spektakel van te maken. Je vraagt: "mag ik dit voor je betalen?", en dan gewoon je pinpas swipen.
Pay it forward ♥️.
Je lijkt te denken dat het mij om het geld ging en dat is niet zo. Ik was ook niet de eerstvolgende in de rij, dus ik had dat niet op rustige toon kunnen vragen.
Je oordeelt over een situatie waar je niet in hebt gezeten. Misschien had jij anders gehandeld, maar dat zullen we nooit weten.
Herfstappeltaart
05-10-2022 om 19:20
Mlah! schreef op 05-10-2022 om 18:56:
[..]
Pay it forward ♥️.
Terwijl je helemaal niets van deze persoon af weet? De reden waarom ze niet kon betalen? Ik zou dat zelf niet doen.
Dan doneer ik liever aan iets waar meer mensen iets aan hebben. De voedselbank bijvoorbeeld.
arnica25
05-10-2022 om 19:49
DS1971 schreef op 05-10-2022 om 19:12:
[..]
Je lijkt te denken dat het mij om het geld ging en dat is niet zo. Ik was ook niet de eerstvolgende in de rij, dus ik had dat niet op rustige toon kunnen vragen.
Je oordeelt over een situatie waar je niet in hebt gezeten. Misschien had jij anders gehandeld, maar dat zullen we nooit weten.
Voor mij zou het ook van de situatie afhangen hoor. Als je iemand even alleen kan spreken en aanbieden de boodschappen te betalen of anders even voor kan schieten is dat wat anders dan a plein public de weldoener uit te hangen.
wild-flower
05-10-2022 om 19:53
Wat mooi !
Zij geven hun 190 euro energiecompensatie aan goed doel .
Dorestad
05-10-2022 om 20:19
arnica25 schreef op 05-10-2022 om 19:49:
[..]
Voor mij zou het ook van de situatie afhangen hoor. Als je iemand even alleen kan spreken en aanbieden de boodschappen te betalen of anders even voor kan schieten is dat wat anders dan a plein public de weldoener uit te hangen.
Precies. Daarnaast zou ik ook kijken naar de boodschappen ( en ja, daarmee een waardeoordeel hebben ): gaat het om bijvoorbeeld brood, groente en fruit of om een 6 pack bier om even twee uitersten te noemen.
DS1971
05-10-2022 om 20:31
wild-flower schreef op 05-10-2022 om 19:53:
Wat mooi !
Zij geven hun 190 euro energiecompensatie aan goed doel .
Ik ga het ook weggeven en ik zag hier nog iemand die dat ging doen. Maar om daar nou herkenbaar voor in de media te verschijnen vind ik wel wat apart.
Mlah!
05-10-2022 om 21:41
DS1971 schreef op 05-10-2022 om 19:12:
[..]
Ah, ik ging uit dat ze echt direct voor je stond.
Anyway, het zal wel aan mij liggen, dat ik dat wel doe. Heb ook wel eens een sixpack en een zak chips betaald voor een buitenlander toen die stond te balen en stotteren omdat er hier geen creditcards geaccepteerd worden.
DS1971
05-10-2022 om 22:56
Mlah! schreef op 05-10-2022 om 21:41:
[..]
Ah, ik ging uit dat ze echt direct voor je stond.
Anyway, het zal wel aan mij liggen, dat ik dat wel doe. Heb ook wel eens een sixpack en een zak chips betaald voor een buitenlander toen die stond te balen en stotteren omdat er hier geen creditcards geaccepteerd worden.
Ik heb een maand geleden nog voor iemand die 2 stoelen verderop zat een drankje betaald omdat ze bij Ryanair vrijwel geen enkele betaalpas slikken in de lucht. En dan zit zo’n gozer 3 uur zonder drinken omdat Ryanair dat niet goed voor elkaar heeft.
Maar daarmee breng ik hem niet in verlegenheid, want het ligt gewoon aan Ryanair. Plus, naast die gozer die tussen ons in zit krijgt niemand dat mee natuurlijk.
Dus ik snap best wat je zegt hoor.
Miraval
05-10-2022 om 23:30
redbulletje schreef op 02-10-2022 om 20:17:
[..]
Zouden bakkers dat niet sowieso doen? Als je een bedrijf hebt is het risico wel groot als je onverzekerd bent lijkt me.
Ik heb een eigen bedrijf en geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid of ziekte... puur omdat dit te duur is. Ik probeer met sparen een buffer op te bouwen maar na 2 lockdowns en nu enorm stijgende kosten is dat sparen ook minimaal of gewoon niet mogelijk.
En ja ik weet dat sommige dingen vallen onder ondernemersrisico maar corona en een oorlog in Oekraïne daar valt gewoon niet tegenop te ondernemen.
Ontzettend zuur voor de kleine lokale winkels die als eersten hun deuren zullen moeten sluiten omdat de kosten niet meer door te berekenen zijn in de producten.
Envelop
06-10-2022 om 07:04
Miraval schreef op 05-10-2022 om 23:30:
[..]
Ik heb een eigen bedrijf en geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid of ziekte... puur omdat dit te duur is. Ik probeer met sparen een buffer op te bouwen maar na 2 lockdowns en nu enorm stijgende kosten is dat sparen ook minimaal of gewoon niet mogelijk.
En ja ik weet dat sommige dingen vallen onder ondernemersrisico maar corona en een oorlog in Oekraïne daar valt gewoon niet tegenop te ondernemen.
Ontzettend zuur voor de kleine lokale winkels die als eersten hun deuren zullen moeten sluiten omdat de kosten niet meer door te berekenen zijn in de producten.
Dit geldt voor veel ondernemers (mijzelf inclusief). Momenteel ga ik nog best goed maar het idee dat ondernemers rijk zijn en wat extra lasten moeten kunnen dragen irriteert mij wel soms. De eerste jaren van een onderneming zijn vaak zonder of met relatief weinig winst.
Als je een land wil ontwikkelen heb je nieuwe initiatieven nodig en moet er ruimte zijn op iets op te kunnen zetten. Dat wordt wel steeds lastiger gemaakt.
Trouwens een tip, ik ga mij nu aanmelden bij een broodfonds.
Miraval
06-10-2022 om 09:29
Envelop schreef op 06-10-2022 om 07:04:
[..]
Dit geldt voor veel ondernemers (mijzelf inclusief). Momenteel ga ik nog best goed maar het idee dat ondernemers rijk zijn en wat extra lasten moeten kunnen dragen irriteert mij wel soms. De eerste jaren van een onderneming zijn vaak zonder of met relatief weinig winst.
Als je een land wil ontwikkelen heb je nieuwe initiatieven nodig en moet er ruimte zijn op iets op te kunnen zetten. Dat wordt wel steeds lastiger gemaakt.
Trouwens een tip, ik ga mij nu aanmelden bij een broodfonds.
Oja goeie dat kan ik ook doen idd!
Tja... ik lees en hoor dat ook vaak om me heen. De gedachte dat ondernemers allemaal rijk zijn en heel veel voordelen hebben. Weet niet goed waar dat vandaan komt?
Ik kan goed rondkomen hoor, normaal gezien. Maar mijn buffer is gewoon weg en dat duurt even om dat weer aan te vullen. Ik zou ook niet anders willen want de vrijheid van ondernemen is mij zoveel waard en mijn werk is ook oprecht heel leuk.
Het moeilijke is dat je gewoon alle prijsstijgingen niet zomaar door kunt berekenen. Dus je maak op dit moment gewoon minder winst, tel daar de komende salarisverhogingen bij op en je houdt als kleine ondernemer per saldo gewoon minder over. Dan is het de komende jaren wel gewoon even goed opletten. Maar dat geldt natuurlijk voor iedereen.
Heel jammer dat een bakker, een slager, een groente/fruit teler op deze manier niet rond kunnen komen. Zij hebben ook niet om een oorlog in Oekraïne gevraagd en willen gewoon hun werk doen en er wat geld aan over houden. Het enige wat wij als consument kunnen doen is daar je brood en vlees halen en niet bij de jumbos of AH of Lidls. Idem voor kledingwinkels in de dorpen.
Ysenda
06-10-2022 om 10:20
Miraval schreef op 06-10-2022 om 09:29:
[..]
Heel jammer dat een bakker, een slager, een groente/fruit teler op deze manier niet rond kunnen komen. Zij hebben ook niet om een oorlog in Oekraïne gevraagd en willen gewoon hun werk doen en er wat geld aan over houden. Het enige wat wij als consument kunnen doen is daar je brood en vlees halen en niet bij de jumbos of AH of Lidls. Idem voor kledingwinkels in de dorpen.
Het vervelende is dat die consument ook te maken heeft met die prijsstijgingen. Niet alle cao's worden gecorrigeerd dus bij veel mensen zal de portomonee gewoon sneller leeg zijn.
Dan wordt het toch kiezen: of brood van de bakker en iets anders niet, of goedkoper brood en toch ook groenten kunnen kopen.
We zitten met z'n allen in het zelfde wiebelige schuitje op dit moment.
Omdat ik nog ruimte heb, koop ik mijn brood daarom wel bij een zelfbakkende bakker. Maar de andere in mijn wijk gaat komende week dicht. De regeling zal voor hun te laat komen.
watertoren
06-10-2022 om 10:29
Bij mij in de buurt zit er niet eens meer een slager. Die mis ik wel hoor. Ik haal mijn vlees nu bij de supermarkt en ik ga regelmatig naar de Sligro en dan sla ik veel in voor in de vriezer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.