Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Ons huis is vrijstaand, uit 1989. We wonen er nu met z’n tweeën en ons gasverbruik is 1050 kuub. We hebben het destijds beter laten isoleren dan de normen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-09-2022 om 21:33

Peaches schreef op 13-09-2022 om 21:20:

Gelukkig is Valdemar wél slim.

Wij hebben alle ramen vervangen en vloer, muren en dak geïsoleerd. Blijft een jaren '60-woning, die krijg je nooit zo goed als nieuwbouw. Dus er gaat alsnog 1600 kuub per jaar doorheen.

Leuke opmerking.

Hier is door de netbeheerder een thermografische kaart opgesteld van de woningen en meer specifiek van hun dakisolatie. Wonderbaarlijk genoeg scoren wij met onze 100 jarige woning beter dan veel nieuwbouw, ondanks het gegeven dat de zolder hier bewoond wordt. Misschien is het moeilijk om een woning uit de jaren zestig te laten voldoen aan de huidige normen, maar je kunt wel een heel eind in de buurt komen als je doortastend optreed. 

En over je sarcastische opmerking dat ik gelukkig wel slim was, wel al die klimaatontkenners en personen die dachten dat het hun tijd wel zou duren, kunnen ferm mijn kloten kussen. Ruim vijftig jaar geleden werd al gesproken over het scenario dat zich nu voltrekt. 

Valdemar schreef op 13-09-2022 om 21:33:

[..]

Leuke opmerking.

Hier is door de netbeheerder een thermografische kaart opgesteld van de woningen en meer specifiek van hun dakisolatie. Wonderbaarlijk genoeg scoren wij met onze 100 jarige woning beter dan veel nieuwbouw, ondanks het gegeven dat de zolder hier bewoond wordt. Misschien is het moeilijk om een woning uit de jaren zestig te laten voldoen aan de huidige normen, maar je kunt wel een heel eind in de buurt komen als je doortastend optreed.

En over je sarcastische opmerking dat ik gelukkig wel slim was, wel al die klimaatontkenners en personen die dachten dat het hun tijd wel zou duren, kunnen ferm mijn kloten kussen. Ruim vijftig jaar geleden werd al gesproken over het scenario dat zich nu voltrekt.

Dat snap ik. Maar niet iedereen met een minder goed geïsoleerde woning dan de jouwe is een klimaatontkenner. 

redbulletje schreef op 13-09-2022 om 21:27:

Mijn dak is geïsoleerd en in oktober komt er iemand offerte maken voor spouwmuurisolatie. Zonnepanelen geen optie vanwege hoge eikenbomen.

Twee energiebesparende maatregelen tegelijkertijd is denk ik handiger wanneer je in aanmerking wilt komen voor ISDE

Dorestad schreef op 13-09-2022 om 21:48:

[..]

Twee energiebesparende maatregelen tegelijkertijd is denk ik handiger wanneer je in aanmerking wilt komen voor ISDE

Dat is nu weggevallen, je krijgt ook 30% bij één maatregel. Voor HR+ glas heb ik geen geld. 

redbulletje schreef op 13-09-2022 om 21:51:

[..]

Dat is nu weggevallen, je krijgt ook 30% bij één maatregel. Voor HR+ glas heb ik geen geld.

Vloer wel al gedaan? Scheelt bij ons flink, het voelt ook behaaglijker in de winter

Dorestad schreef op 13-09-2022 om 21:53:

[..]

Vloer wel al gedaan? Scheelt bij ons flink, het voelt ook behaaglijker in de winter

Ik heb geen kruipruimte en een mooie eikenhouten vloer dus dat wordt m niet.

ik heb wel rolluiken trouwens dus dat zal vast ook schelen.

Zo oneerlijk dat je als huurder als je investeert in je eigen huurhuis je geen gebruik kunt maken van deze subsidies.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

13-09-2022 om 22:24

Dorestad schreef op 13-09-2022 om 21:53:

[..]

Daar moeten wij nodig eens naar laten kijken.  De kruipruimte is zeiknat, dat kan niet goed zijn. 

Valdemar schreef op 13-09-2022 om 14:44:

[..]

Dit is een beetje kort door de bocht.
In de winter is het eigenlijk belangrijk om de temperatuur in je woning boven de zestien graden te houden omdat je anders problemen kunt krijgen met vocht.
In de zomer speelt dit geen rol

Dat is niet wat ik bedoel, 16 graden. Ik bedoel een enigszins comfortabele temperatuur, of dat voor iemand nu 19 of 21.graden is. Dat vindt men normaal in de winter. Maar blijkbaar is het niet normaal om het in de zomer enigszins comfortabel te krijgen. Best apart.

Overigens, voor de velen die in een huurhuis/flat wonen, kun je nog zoveel willen, maar.als je huisbaas niks doet aan de.ramen.met enkel glas.enz enz, kun je niet.zoveel.

voor ramen met enkel  glas kun je speciale raamfolie spannen. Dat helpt best goed.

Ik heb de bewegende delen van mijn ramen vervangen maar niet de bovenlichten, daar heb ik deze folie gebruikt.

https://www.gamma.nl/assortiment/tesa-thermo-cover-6-m2/p/B347434?channable=010d8f6964004233343734333405&utm_campaign=surfaces&utm_content=local&utm_source=google&utm_medium=organic&utm_term=&gclid=EAIaIQobChMIt4_lgNiS-gIVmrh3Ch2a8w7bEAQYAiABEgJsIfD_BwE&gclsrc=aw.ds

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-09-2022 om 23:53

Peaches schreef op 13-09-2022 om 21:42:

[..]

Dat snap ik. Maar niet iedereen met een minder goed geïsoleerde woning dan de jouwe is een klimaatontkenner.

Natuurlijk niet, maar veel mensen gaven in het verleden geen cent om de klimaatopwarming en vonden het onzinnig om hun huizen te isoleren. Uitspraak van een vorige werkgever: leuk die klimaatopwarming, dan krijgen we hier het klimaat van Italië; zo dom zijn sommigen dus. En ja, inderdaad, ik schep er ondertussen een zeker plezier in om te zien dat mijn verwachtingen uitkomen, wij voorbereidt zijn en er een groep is die alles bleef minimaliseren en nu tegen de muur staat. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-09-2022 om 23:57

bieb1963 schreef op 13-09-2022 om 22:31:

[..]

Dat is niet wat ik bedoel, 16 graden. Ik bedoel een enigszins comfortabele temperatuur, of dat voor iemand nu 19 of 21.graden is. Dat vindt men normaal in de winter. Maar blijkbaar is het niet normaal om het in de zomer enigszins comfortabel te krijgen. Best apart.

...

En dit is exact wat ik bedoel. In de winter is er een terechte reden om je woning op temperatuur te houden (voorkomen van schade), in de zomer is hiervoor geen enkele reden; dan draait het enkel om comfort. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

14-09-2022 om 00:19

Valdemar schreef op 13-09-2022 om 23:57:

[..]

[..]

En dit is exact wat ik bedoel. In de winter is er een terechte reden om je woning op temperatuur te houden (voorkomen van schade), in de zomer is hiervoor geen enkele reden; dan draait het enkel om comfort.

Niks mis met comfort, in zomer en winter. 

Ik heb mijn woning deze zomer onder de 25 graden gehouden met de airco en dat beviel me meer dan prima. Kost niet eens zo heel veel stroom ook zag ik, dat viel me alleszins mee. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.