Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
redbulletje
13-09-2022 om 19:45
Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 18:54:
Concreet wil Brussel dat iedereen 10 procent elektriciteit gaat besparen tussen nu en komend voorjaar. Tijdens piekuren moet dat minimaal 5 procent worden. Zo’n moment is er aan het begin van de avond. We komen dan massaal thuis van werk en slurpen energie door allemaal tegelijk televisies en wasmachines aan te zetten en te kokkerellen.
Hoe dan? Ik bedoel. Ik ga niet ineens twee uur later eten met de kinderen.
Ik dacht altijd dat de piekuren de uren tijdens werktijd waren waarop in alle bedrijven machines draaien, lampen branden, computers en airco's aanstaan.
ZanyHeron88
13-09-2022 om 19:53
Valdemar schreef op 13-09-2022 om 19:38:
[..]
Wat is het probleem eigenlijk?
- minder douchen
- kleren langer dragen
- niet dagelijks stofzuigen
- geen droger gebruiken
-...
Er zijn zoveel manier om te besparen, dus wat is het probleem?
Heel goed trouwens dat er een richtlijn uitgaat om het verbruik te minderen: minder vraag -> lagere prijzen in het aanbod.
Niet dagelijks stofzuigen zou ik wel een probleem vinden met 3 kinderen in huis en vaak ook nog vriendjes over de vloer.
De kleren van de kinderen moeten ook gewoon in de was na een schooldag. Die zitten vol vlekken. Een droger hebben we niet.
Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarop we kunnen besparen.
ZanyHeron88
13-09-2022 om 19:55
redbulletje schreef op 13-09-2022 om 19:45:
[..]
Ik dacht altijd dat de piekuren de uren tijdens werktijd waren waarop in alle bedrijven machines draaien, lampen branden, computers en airco's aanstaan.
Maar de consumenten zelf moeten bezuinigen in hun eigen tijd? Zo lees ik het.
ZanyHeron88
13-09-2022 om 19:55
Herfstappeltaart schreef op 13-09-2022 om 19:44:
[..]
Vind je dat niet hinderlijk, het geluid van de wasmachine 's nachts? Ik word daar wakker van. Vooral van het 'klappen' van het waterslot steeds bij het spoelen.
Nee, maar hij staat in de schuur en niet in mijn huis
arnica25
13-09-2022 om 20:00
Ik vind het een prima initiatief. Er zijn genoeg manieren te verzinnen om minder nonchalant met energie om te gaan en ook het energieverbruik te verspreiden. Ik vind het zelfs een sport geworden, althans dat maak ik mezelf maar wijs haha.
Peaches
13-09-2022 om 20:00
Ouderwets vegen, met een zachte bezem of hip met een swiffer.
En kouder wassen als dat nog kan.
Sluipverbruikers uit zetten. Bv je printer (hier 50 watt standby!), laptoplader, Google home spullen, modem 's nachts.
Maar ja, op een gegeven moment is de rek er wel uit hè.
redbulletje
13-09-2022 om 20:01
Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 19:55:
[..]
Maar de consumenten zelf moeten bezuinigen in hun eigen tijd? Zo lees ik het.
Ja maar ik snap niet waarom dat piekuren zijn terwijl er naar mijn idee meer elektriciteit nodig is op de uren dat bedrijven volop draaien. Is huishoudelijk gebruik na kantooruren dan groter dan in het bedrijfsleven gedurende de dag?
ZanyHeron88
13-09-2022 om 20:04
Peaches schreef op 13-09-2022 om 20:00:
Ouderwets vegen, met een zachte bezem of hip met een swiffer.
En kouder wassen als dat nog kan.
Sluipverbruikers uit zetten. Bv je printer (hier 50 watt standby!), laptoplader, Google home spullen, modem 's nachts.
Maar ja, op een gegeven moment is de rek er wel uit hè.
Ja, dat doe ik ook allemaal. Maar toch doe ik even de hoeken goed met een stofzuiger ( tussen de bank enzo)
Kouder wassen kan niet en alle stekkers gaan uit s avonds ( met z’n schakelaar)
Peaches
13-09-2022 om 20:11
redbulletje schreef op 13-09-2022 om 20:01:
[..]
Ja maar ik snap niet waarom dat piekuren zijn terwijl er naar mijn idee meer elektriciteit nodig is op de uren dat bedrijven volop draaien. Is huishoudelijk gebruik na kantooruren dan groter dan in het bedrijfsleven gedurende de dag?
Misschien is dat minder een piek. Op kantoren is van 8 tot 18 sowieso het licht wel aan, fabrieken gaan dag en nacht door. Die paar uurtjes tussen 17 en 19 zullen wel een korte piek opleveren dan.
Peaches
13-09-2022 om 20:12
Paracelsus schreef op 13-09-2022 om 20:04:
[..]
Ja, dat doe ik ook allemaal. Maar toch doe ik even de hoeken goed met een stofzuiger ( tussen de bank enzo)
Kouder wassen kan niet en alle stekkers gaan uit s avonds ( met z’n schakelaar)
Ja, het houdt ergens op..
ToetieToover
13-09-2022 om 20:22
Herfstappeltaart schreef op 13-09-2022 om 19:44:
[..]
Vind je dat niet hinderlijk, het geluid van de wasmachine 's nachts? Ik word daar wakker van. Vooral van het 'klappen' van het waterslot steeds bij het spoelen.
Tip: Waterslagdemper monteren en/of de loodgieter je waterleiding laten ontluchten.
Milala
13-09-2022 om 20:37
Valdemar schreef op 13-09-2022 om 14:44:
[..]
Iets anders wat ik mij wel afvraag is wat de huiseigenaren onder de klagers nu, zelf de afgelopen twintig jaar hebben gedaan om hun woning energiezuiniger te maken? Wij hebben destijds bij de renovatie redelijk wat geïnvesteerd in isolatie, veel meer dan toen de norm was waardoor sommige ons maar dolgedraaide groene jongens vonden, maar ondertussen plukken we daar wel de vruchten van terwijl andere nieuwbouw huizen het minimum deden om te voldoen aan de norm en nu met een hoger verbruik kampen dan onze 100 jaar oude woning.
Natuurlijk kun je huurders op dit vlak niets verwijten, die zijn afhankelijk van de goodwill van de eigenaars.
Een opmerking als deze las ik eerder ook al.. Wat ik de afgelopen 20 jaar gedaan heb? Op school gezeten, mijn diploma gehaald.. Niet iedereen woont al 20 jaar in een koophuis.
Peaches
13-09-2022 om 21:20
Gelukkig is Valdemar wél slim.
Wij hebben alle ramen vervangen en vloer, muren en dak geïsoleerd. Blijft een jaren '60-woning, die krijg je nooit zo goed als nieuwbouw. Dus er gaat alsnog 1600 kuub per jaar doorheen.
redbulletje
13-09-2022 om 21:27
Mijn dak is geïsoleerd en in oktober komt er iemand offerte maken voor spouwmuurisolatie. Zonnepanelen geen optie vanwege hoge eikenbomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.