Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Koko67
15-03-2026 om 20:21
Daglichtlamp schreef op 15-03-2026 om 19:56:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5578218/turks-nederlandse-moskeeen-uiten-afschuw-over-aanslagen
Iedereen die hier moslims allemaal over 1 kam scheert: maar je komt toch ook gewoon moslims in het dagelijks leven tegen? Als collega's, in de supermarkt, bij de sportclub etc. Dan zie je toch uit eigen ervaring dat de meeste moslims gewoon meedoen met de Nederlandse samenleving?
Ik zie er veel die geen Nederlands spreken. Waar de dochter niet meemag op schoolkamp, ik zie er heel veel in de bijstand, ik zie meisjes die echt niet durven vertellen dat ze verkering hebben met een blonde jongen. Ik hoor ze heel afschuwelijk praten over Joden, homo's en Nederlandse meisjes . Ik zie dat veel Marokkaanse jongens een groot probleem hebben met de autoriteit van vrouwelijke docenten. Ik hoor ze constant vertellen dat bijna alles racisme is.
felija
15-03-2026 om 20:23
Ginevra schreef op 15-03-2026 om 20:16:
[..]
Ik vind het lastig dat je nu iets wat ik zelf meemaak, anders invult.
Ons bestuur heeft letterlijk geschreven dat Pasen en Kerst als benaming zijn afgeschaft uit oogpunt van inclusiviteit.
Niet omdat mensen geen Pasen of Kerst meer vieren. Niet omdat Nederland ontkerkelijkt. Nee, ik herhaal het nog eens, er stond woordelijk, letterlijk, in die benaming, dat het is vanwege de inclusiviteit.
Jij geeft daar nu een draai aan die misschien voor jou logisch voelt, maar dat is niet hoe het ging. En dat is waar veel mensen gefrustreerd over raken, dat ze iets meemaken en dat anderen die er niet bij waren dan een andere inkleuring geven.
Nogmaals ik gun iedereen zijn iftar. Ik heb er helemaal geen moeite mee dat er een iftar op school of in het buurtcentrum is. Ik heb hartstikke aardige islamitische collega’s.
Maar ik heb er wél moeite mee dat we, door christelijke en joodse feestdagen te verzwijgen, bepaalde groepen moslims versterken in hun beeld dat zij meer rechten hebben. Hoe welkom voelen joden zich op school, als we wél mailings rondsturen om studenten een gezegende ramadan te wensen, maar dat nooit doen bij Jom Kippoer of Pesach? En nogmaals, dit is geen hypothetisch voorbeeld, dit is gewoon de praktijk op mijn werk.
Excuus! Dan heb ik je post niet zorgvuldig genoeg gelezen. Ik zat meer te mijmeren hoe het in zijn algemeenheid op nationaal niveau zou kunnen werken. Ik ben het met je eens over hoe het er op jouw school aan toe gaat.
Zilver_gray
15-03-2026 om 20:41
Koko67 schreef op 15-03-2026 om 20:21:
[..]
Ik zie er veel die geen Nederlands spreken. Waar de dochter niet meemag op schoolkamp, ik zie er heel veel in de bijstand, ik zie meisjes die echt niet durven vertellen dat ze verkering hebben met een blonde jongen. Ik hoor ze heel afschuwelijk praten over Joden, homo's en Nederlandse meisjes . Ik zie dat veel Marokkaanse jongens een groot probleem hebben met de autoriteit van vrouwelijke docenten. Ik hoor ze constant vertellen dat bijna alles racisme is.
In wat voor soort kringen begeef jij je dan, dat je dit zo om je heen ziet en hoort hoe ze praten en wat ze vinden?
Ik heb meerdere moslim (en bekeerde moslim) kennissen, maar wat jij zegt herken ik niet van ze. Zeker het heel veel in de bijstand gedeelte niet.
Miraval
15-03-2026 om 20:46
https://nos.nl/artikel/2230290-nederlandse-joden-probeerden-op-straat-altijd-al-anoniem-te-zijn
Terugkomend op antisemitisme, dit artikel dateert uit 2028. 8 jaar geleden inmiddels, maar nog net zo actueel helaas. Er is zomaar bitter weinig veranderd voor Joodse Nederlanders in die 8 jaar.
En ik ben ook van mening dat veel rechts extremistische mensen nu voor de vorm achter de Joodse gemeenschap staan puur alleen vanwege het feit dat hun Moslimhaat sterker aanwezig is dan hun Jodenhaat. Maar zodra deze mensen de kans zien iets te zeggen/vinden of juist tegen de Joodse gemeenschap te doen zullen ze dat ook niet nalaten. Het gevaar voor Joden vanuit rechts extremistische hoek is nog altijd even zo groot, echter momenteel minder zichtbaar wellicht.
Daglichtlamp
15-03-2026 om 20:49
En politiek gezien heeft rechtsextremisme veel meer invloed. Ik, maak me echt zorgen over FvD.die gewoon NvU"ers e.d. op de lijst voor de gemeenteraad heeft staan.
Miraval
15-03-2026 om 20:52
Koko67 schreef op 15-03-2026 om 20:14:
[..]
Je ziet het niet als één moslimprobleem, maar bijna 90% van de daders is moslim. Wil je die eens uitleggen?
Ik denk dat dit een cultuurprobleem is, en niets religieus. Aangezien in Engeland de daders voornamelijk van Pakistaanse afkomst zijn, en niet vanuit de (meer gemengde) Moslimgemeenschap aldaar.
Zoals ook in Nederland de meeste daders van Loverboypraktijken een migratieachtergrond hebben, is dat voortkomend uit culturele achtergronden, of sociaal/economische status, en niet vanuit de Islam.
Maar dat is mijn eigen visie erop. Er zijn in Engeland getuigenissen van slachtoffers waar de daders wel benadrukten dit vanwege hun geloof te doen, en dat de slachtoffers "witte ongelovigen" waren. Maar ik denk dat wanneer dit vanuit de Islam zou zijn, je deze praktijken meer zou zien in de wereld en dan vooral in Islamitische landen.
Miraval
15-03-2026 om 20:57
Daglichtlamp schreef op 15-03-2026 om 20:49:
En politiek gezien heeft rechtsextremisme veel meer invloed. Ik, maak me echt zorgen over FvD.die gewoon NvU"ers e.d. op de lijst voor de gemeenteraad heeft staan.
Eens, de wederopstand van FvD vind ik erg zorgelijk, een partij die openlijk antisemitisch is in mijn ogen en volop complottheorieën aanhangt.
En, vanuit politiek oog, is DENK mij ook een grote doorn in het oog. Nu nog een partij van kleine betekenis, maar ik verwacht dat die in de toekomst echt wel groter zal worden, met hun eigen politieke agenda. Een Ergin die openlijk reageert op een bericht over de Islamisering van onze samenleving met de woorden "wen er maar aan" zie ik niet als vertegenwoordiger van "de" Nederlander.
Miraval
15-03-2026 om 21:11
felija schreef op 15-03-2026 om 20:23:
[..]
Excuus! Dan heb ik je post niet zorgvuldig genoeg gelezen. Ik zat meer te mijmeren hoe het in zijn algemeenheid op nationaal niveau zou kunnen werken. Ik ben het met je eens over hoe het er op jouw school aan toe gaat.
Het punt is denk ik ook dat het op nationaal niveau te verwaarlozen is, dat het vaak nog uitzonderingen zijn en daardoor minder of niet herkenbaar voor velen.
Mijn voorbeeld over de friettent met alleen nog Halal frikandellen en andere vleessnacks, is ook slechts 1 voorbeeld van 1 friettent. Dus waar maken we ons druk om? Ik snap die reactie echt en vraag mezelf dat soms ook af, nou dan ga je naar een andere friettent, er zijn er meer dan genoeg. Of dan schrijf ik mijn kind in op een andere school. Genoeg alternatieven. Maar ik zie wat ik zie om mij heen, ik lees en hoor de opmerkingen over Israël, zionisme en de ondertoon die er is naar de Joodse gemeenschap. En wellicht mijn bubbel, dat zal vast zo zijn, maar dat een ander dat niet heeft in diens bubbel wil niet zeggen dat het niet speelt of gebeurd.
Koko67
15-03-2026 om 21:28
Zilver_gray schreef op 15-03-2026 om 20:41:
[..]
In wat voor soort kringen begeef jij je dan, dat je dit zo om je heen ziet en hoort hoe ze praten en wat ze vinden?
Ik heb meerdere moslim (en bekeerde moslim) kennissen, maar wat jij zegt herken ik niet van ze. Zeker het heel veel in de bijstand gedeelte niet.
Dan toch de cijfers maar even googlen. En de restant de voorbeelden: gewoon als docent op een VMBO.
Nicole123
15-03-2026 om 22:28
Koko67 schreef op 15-03-2026 om 20:14:
[..]
Je ziet het niet als één moslimprobleem, maar bijna 90% van de daders is moslim. Wil je die eens uitleggen?
Kun je laten zien waar je die cijfers vandaan hebt? Als ik Google vind ik echt niet dit soort percentages moslims onder zedendelinquenten of geweldplegers in het algemeen.
Je noemt ook jouw VMBO school, maar ik kan me uit eerdere discussies herinneren dat je dat dan eerst schetste als een moslimprobleem, maar bij nadere uitleg bleek dat heel veel van die zich misdragende leerlingen helemaal niet eens moslim zijn. Dat het vaak gaat over onmin tussen twee etnische groepen of politieke stromingen uit bepaalde landen van herkomst. Je gaat de mist in als je 'niet-westers' en 'moslim' allemaal op één hoop gooit en willekeurig door elkaar gebruikt in je argumentatie.
Verder hebben die VMBO leerlingen niet alleen een bepaalde religie of afkomst, maar meestal ook een lage sociaal-economische status. Als je ze vergelijkt met oerhollandse jongeren met verder dezelfde karakteristieken (opleidingsniveau ouders, inkomen, woonomgeving) dan blijken de verschillen opeens heel erg veel kleiner. Kijk je naar moslims die bijv op een universiteit zitten dan zie je heel ander gedrag dan dat wat jij op het VMBO ziet. Kortom, dat wat jij toeschrijft aan het 'moslim zijn' ligt vaak aan heel andere factoren.
Nicole123
15-03-2026 om 22:45
@Miraval: ik ben het eens met vrijwel alles uit je laatste 4 berichten. We denken blijkbaar toch wel aardig hetzelfde hierover. Het enige dat ik niet snap uit je laatste post: wat hebben die frikadellen nou te maken met die opmerkingen die je hoort over Israël? Is het die specifieke friettenthouder dan die fulmineert over Joden, of zie jij ergens op plek 1 een friettent met enkel nog halal frikadellen, zie je elders een nare uitspraak over Joden en verbind je het dan zelf aan elkaar?
Ik zie die twee dingen die jij beschrijft allebei ook wel. Ja, er zijn op sommige plekken uitingen van de islam in het openbaar (vrijheid van godsdienst, dus hun goed recht). Ja, sommige niet-moslims steunen of faciliteren dat, of gaan uit interesse of vriendelijkheid op een uitnodiging in. Ja, het is op sommige plekken (uitzonderingen) beleid of ooit een voorstel geweest van iemand om christelijke feestdagen niet-religieuze namen te geven in het kader van inclusiviteit (of om andere redenen en daarna werd het door sites als GeenStijl geframed als vanwege inclusiviteit). Ja, er zijn mensen die Joodse mensen bedreigen of aanvallen puur omdat ze Joods zijn. Maar ik zie de verbinding niet, het gaat bij deze verschillende dingen namelijk helemaal niet om dezelfde mensen. En ik vind het ook best heftig naar moslims toe om die verbinding zelf wel zo te leggen. Alsof als de ene moslim iets naars heeft gezegd of gedaan alle moslims fout zouden zijn. Dan doe je precies wat je zelf zo erg vindt als het over Joden gaat.
felija
15-03-2026 om 23:13
Miraval schreef op 15-03-2026 om 21:11:
[..]
Het punt is denk ik ook dat het op nationaal niveau te verwaarlozen is, dat het vaak nog uitzonderingen zijn en daardoor minder of niet herkenbaar voor velen.
Mijn voorbeeld over de friettent met alleen nog Halal frikandellen en andere vleessnacks, is ook slechts 1 voorbeeld van 1 friettent. Dus waar maken we ons druk om? Ik snap die reactie echt en vraag mezelf dat soms ook af, nou dan ga je naar een andere friettent, er zijn er meer dan genoeg. Of dan schrijf ik mijn kind in op een andere school. Genoeg alternatieven. Maar ik zie wat ik zie om mij heen, ik lees en hoor de opmerkingen over Israël, zionisme en de ondertoon die er is naar de Joodse gemeenschap. En wellicht mijn bubbel, dat zal vast zo zijn, maar dat een ander dat niet heeft in diens bubbel wil niet zeggen dat het niet speelt of gebeurd.
Bedoel je met je tweede alinea dan specifiek de ondertoon jegens Joden vanuit de moslimgemeenschap? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Miraval
16-03-2026 om 00:05
Nicole123 schreef op 15-03-2026 om 22:45:
@Miraval: ik ben het eens met vrijwel alles uit je laatste 4 berichten. We denken blijkbaar toch wel aardig hetzelfde hierover. Het enige dat ik niet snap uit je laatste post: wat hebben die frikadellen nou te maken met die opmerkingen die je hoort over Israël? Is het die specifieke friettenthouder dan die fulmineert over Joden, of zie jij ergens op plek 1 een friettent met enkel nog halal frikadellen, zie je elders een nare uitspraak over Joden en verbind je het dan zelf aan elkaar?
Ik zie die twee dingen die jij beschrijft allebei ook wel. Ja, er zijn op sommige plekken uitingen van de islam in het openbaar (vrijheid van godsdienst, dus hun goed recht). Ja, sommige niet-moslims steunen of faciliteren dat, of gaan uit interesse of vriendelijkheid op een uitnodiging in. Ja, het is op sommige plekken (uitzonderingen) beleid of ooit een voorstel geweest van iemand om christelijke feestdagen niet-religieuze namen te geven in het kader van inclusiviteit (of om andere redenen en daarna werd het door sites als GeenStijl geframed als vanwege inclusiviteit). Ja, er zijn mensen die Joodse mensen bedreigen of aanvallen puur omdat ze Joods zijn. Maar ik zie de verbinding niet, het gaat bij deze verschillende dingen namelijk helemaal niet om dezelfde mensen. En ik vind het ook best heftig naar moslims toe om die verbinding zelf wel zo te leggen. Alsof als de ene moslim iets naars heeft gezegd of gedaan alle moslims fout zouden zijn. Dan doe je precies wat je zelf zo erg vindt als het over Joden gaat.
Ik zie dat ik het inderdaad stom geformuleerd heb, het verband tussen die friettent en jodenhaat... excuus. Ik had daar een aparte alinea voor moeten maken want dat stukje sloeg op het zien/constateren van opmerkingen over Israël/Joodse gemeenschap om mij heen naar aanleiding van de opmerkingen van Daglichtlamp en Zilvergray en een stukje op Koko67. Dat het wellicht op nationaal niveau en in de cijfers anders is, maar regionaal (of dus de bubbel waarin je verkeert) het anders kan zijn.
Als voorbeeld bijvoorbeeld de overlast van jongeren van een Amsterdamse middelbare school. Het Haga Lyceum, was recent in het nieuws dat bewoners erg ve overlast ervaren en zich in sommige gevallen zelfs bedreigt voelen. Dat is gewoon kut natuurlijk, je woonplezier wat bederfd wordt. Daarna ging Ergin (van DENK) wel even de wijk in, en hij constateerde 0.0 dreiging of overlast. (Filmpje te vinden op internet) 2 verschillende verhalen, wie heeft er dan gelijk? Want cijgers zijn niet beschikbaar, en onderzoeken naar landelijke trends geven een ander beeld misschien, maar daar hebben die bewoners natuurlijk helemaal niks aan.
Of, de weerstand die er was voor een fatbikeverbod in de Amstersdamse binnenstad vanuit oa GL-PVDA, omdat dit stigmatiserend zou werken voor een "bepaalde groep". Ik vind dat dus echt voorbeeld van verkeerde signalen afgeven. De overlast komt vanuit jongeren op fatbikes. Punt. Wie die jongeren zijn doet er niet toe, het verbod is er niet om jongeren met een migratie-achtergrond expres te pakken en witte jongeren niet, maar zo'n opmerking doet het lijken dat men angst heeft om "misschien wel etnisch te profileren ". Vanuit daar een kleine stap naar de gebeurtenissen in Engeland, we willen de daders niet specifiek benoemen dus beter of geen verbod, of ook een verbod op elektrische (bak)fietsen. Angst is wat hier spreekt , en niet het gezonde verstand. (Even natuurlijk niet de daden vergelijkend maar de manier waarop men naar daders kijkt.)
Het veranderen van Christelijke feestdagen in winter/lentefeesten is natuurlijk niet door Geenstijl zo "geframed". De hogeschool Utrecht heeft dit zelf zo gemeld, het Sinterklaasfeest wat kinderfeest is geworden idem, vanwege gevoelens bij docenten/ouders. Dat nieuwsmedia dat publiceren is ook gewoon hun werk. Op deze manier doe jij het af alsof het alleen rechtse stemmingmakerij is, maar het zit voor veel mensen veel dieper dan dat. En, zoals ik de vergelijking maakte met Indonesie, het Suikerfeest aldaar wordt door bijna de gehele bevolking gevierd en is meer iets cultureels dan religieus verworden, precies wat in Nederland is gebeurd met Kerst en Pasen. Voor velen meer cultuur dan religie, zie de kerstboom en paashaas. Waarom in godsnaam zou je de naam omwille van inclusiviteit aan willen passen? Alsof we ooit maar het idee zullen hebben Jom Kippoer, Chanoeka, Eid al-Fitr andere benamingen te geven uiy inclusiviteit. Ik denk dat dat niet eens in ons op zou komen, en terecht ook. Dat zou ik evenzogoed waanzin vinden.
Ik zie niet-Moslims hun best doen mee te gaan naar een Iftar of naar de Moskee, meedoen met het Suikerfeest, allemaal nieuwswaardig (linksom of rechtsom), maar zie zelden een Moslim die naar de kerstmis gaat in de kerk, een kerstboom wegzet thuis, meedoet met een carnavalsoptocht of Christelijk vasten, Chanoeka, Chinees nieuwjaar viert of een Islamitische school die een kerstviering houdt of paasontbijt. Sterker nog, veel moslimkinderen zijn afwezig bij kerst/paasvieringen op scholen, juist omdat ze Moslim zijn.
En bovenstaande hoeft ook helemaal niet hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik vind het gewoon een beetje borstklopperij van instellingen die zichzelf zo inclusief vinden, en ondertussen compleet voorbij gaan aan de gevoelens van niet-moslims door zoiets te doen. En dat geeft mij een beeld alsof Moslims beschermd moeten worden door "de Nederlandse samenleving" tegen Islamofobie, en dat toch zeker wel extra benadrukt moet worden dat "we allemaal echt wel tolerant zijn" ook al gaat dat ten koste van onze eigen tradities en cultuur.
En het ergste vind ik nog dat de gemiddelde Moslim hier helemaal niet om vraagt in de meeste gevallen, maar zich wel gesteund voelen in hun gebruiken/tradities door partijen die bepaalde zaken af willen dwingen zoals verplichte gebeds/stilte ruimtes op alle scholen, toestaan van hoofddoekjes bij uniformen, Halalvoedsel wat overal aanwezig dient te zijn, een Iftar onderbreking in de 2e Kamer, tot aan inclusiviteit door Kerst en Pasen maar winter- en lentefeest te noemen.
Hebben "wij" dit ooit maar overwogen voor de Joodse gemeenschap in Nederland? Die toch al veel langer aanwezig is in ons land dan de Islam?
Ik krijg de indruk dat "wij" nog altijd lijden onder een white saviour complex en schuldgevoelens vanuit ons koloniale verleden, door dit soort praktijken. En daar zit werkelijk niemand op te wachten. Ik denk dat de Moslimgemeenschap zelf prima in staat is te kiezen voor de scholen, feesten en eten zonder bemoeienis van buitenaf die hun zaak verre van goed doet maar eerder zorgt voor nog meer polarisatie.
En als laatste, de verbinding/relatie tussen groeiende/toenemend antisemitisme en Moslimgemeenschappen (even gechargeerd) is er wel, want iedere keer wanneer er in het MO en met name Israël en de Palestijnen conflicten opspelen, neemt het antisemitisme wereldwijd toe. En dat is dan weer wel terug te zien in de cijfers. (In Nederland, Europa en wereldwijd.)
Miraval
16-03-2026 om 00:05
felija schreef op 15-03-2026 om 23:13:
[..]
Bedoel je met je tweede alinea dan specifiek de ondertoon jegens Joden vanuit de moslimgemeenschap? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Nee ik heb dat foutief uitgedrukt, excuus. Zie bovenstaande post aan Nicole123. 😁
PensioNada
16-03-2026 om 01:16
Dit werd even genoemd in de fictieve HBO-serie The Pitt: https://www.nytimes.com/2018/10/29/us/muslims-raise-money-pittsburgh-synagogue.html?unlocked_article_code=1.TlA.PniL.VFPxm0RqC-nV&smid=nytcore-android-share