Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
amarna
16-03-2026 om 08:45
felija schreef op 15-03-2026 om 19:24:
[..]
Ik heb het idee dat veel moslims actief hun geloof vormgeven en dat de van oorsprong Nederlandse godsdiensten steeds meer naar de achtergrond raken, omdat we met zijn allen gewoon steeds minder actief met bijvoorbeeld het christelijk of katholiek geloof bezig zijn. De ontkerkelijking gaat in een rap tempo, dat doen we gewoon zelf, we kiezen daar bewust voor.
Op zich niet vreemd dat dan de geloven, zoals bijvoorbeeld de islam, waar nog wel actief veel aandacht wordt besteed aan de uitvoering van de bijbehorende rituelen en feesten, automatisch meer op de voorgrond raken. Niet omdat het ons door de strot wordt geduwd, maar omdat wij juist zitten in een tijd van ontkerkelijking waarbij de oorspronkelijke rituelen en feesten steeds meer van de oorspronkelijke betekenis verliezen. Dat kun je niemand aanrekenen. Die ontwikkelingen bestaan in onze maatschappij nu eenmaal naast elkaar.
Veruit de meeste moslims zijn gematigd en dringen ons niets op. Het is eerder andersom: dat we bang zijn dat moslims zich misschien achtergesteld zouden kunnen voelen en er daardoor islamitische feesten worden ingelijfd in onze maatschappelijke kalender. En, wie zal het zeggen: omdat er mensen zijn die die feesten en gebruiken leuk en verbindend vinden.
Helemaal mee eens!
Ik zei het al eerder. Veel autochtone Nederlanders weten niet wat er met Pasen en Pinksteren gevierd wordt. Of dat carnaval van oorsprong de voorbereiding op de vastentijd is.
Overigens woon ik in een Rotterdamse volkswijk. Niets te merken van ramadan. Nooit versieringen gezien.
Daarentegen heeft de moskee op de hoek een sociale wijkfunctie gekregen. Ze organiseren maaltijden voor bewoners met minimuminkomens, hebben spelletjesmiddagen, pingpongtoernooien. En wordt al jaren als stembureau gebruik. Ik ga er woensdag stemmen.
Thora
16-03-2026 om 10:02
PensioNada schreef op 15-03-2026 om 18:38:
[..]
Die Engelse zaak is afschuwelijk en onvoorstelbaar, maar in Nederland heb je zover ik weet geen vergelijkbare incidenten. In geruchtmakende zaken als de moord op Lisa, de explosie aan de Tarwekamp en de Erasmusschutter werd alles op alles gezet om de dader(s) te pakken en werd ook niet geheimzinnig gedaan over de afkomst. Verkrachting is per definitie qua bewijs een lastig delict, maar ik kan me niet voorstellen dat als er in Nederland sprake is van ontvoering en groepsverkrachting er weggekeken wordt.
Ik denk dat ze er in deze gevallen ook niet omheen konden de afkomst te benoemen. Daartegenover staan de pogroms in 2024 na de bekende voetbalwedstrijd. Er mocht vooral niet genoemd worden wat voor jongens dit waren die op scootertjes op jodenjacht waren. Femke Halsema, die in eerste instantie het woord pogrom noemde, heeft dit al dan niet onder dwang een dag later gerectificeerd. Ook het gedrag van de Macabi supporters werd meer dan eens breed uitgemeten op het nieuws. Alsof dat het lastigvallen en bedreigen van mensen die niets met deze club te maken maar toevallig Joods zijn excuseert. Het is alweer een tijd geleden maar het blijft walgelijk.
Poezie
16-03-2026 om 11:23
amarna schreef op 16-03-2026 om 08:45:
[..]
Helemaal mee eens!
Ik zei het al eerder. Veel autochtone Nederlanders weten niet wat er met Pasen en Pinksteren gevierd wordt. Of dat carnaval van oorsprong de voorbereiding op de vastentijd is.
Overigens woon ik in een Rotterdamse volkswijk. Niets te merken van ramadan. Nooit versieringen gezien.
Daarentegen heeft de moskee op de hoek een sociale wijkfunctie gekregen. Ze organiseren maaltijden voor bewoners met minimuminkomens, hebben spelletjesmiddagen, pingpongtoernooien. En wordt al jaren als stembureau gebruik. Ik ga er woensdag stemmen.
Klinkklare onzin. Omdat je ze niet hoort bestaat het niet?
amarna
16-03-2026 om 11:40
Poezie schreef op 16-03-2026 om 11:23:
[..]
Klinkklare onzin. Omdat je ze niet hoort bestaat het niet?
Ik weet echt wel dat er moslimterroristen zijn. Moet ik daarom mijn gematigde moslimburen negeren ? Dan zou ik toch hetzelfde doen als de anti-joodse activisten die tegen alles wat joods is actie voeren?
felija
16-03-2026 om 11:53
amarna schreef op 16-03-2026 om 11:40:
[..]
Ik weet echt wel dat er moslimterroristen zijn. Moet ik daarom mijn gematigde moslimburen negeren ? Dan zou ik toch hetzelfde doen als de anti-joodse activisten die tegen alles wat joods is actie voeren?
Precies
Poezie
16-03-2026 om 15:00
amarna schreef op 16-03-2026 om 11:40:
[..]
Ik had het voornamelijk over jouw bewering over autochtone Nederlanders. Dat gelovigen steeds minder vaak naar de kerk gaan wil niet zeggen dat ze ook minder gelovig zijn.
amarna
16-03-2026 om 15:34
Poezie schreef op 16-03-2026 om 15:00:
[..]
Ik had het voornamelijk over jouw bewering over autochtone Nederlanders. Dat gelovigen steeds minder vaak naar de kerk gaan wil niet zeggen dat ze ook minder gelovig zijn.
Dat klopt echt niet. Gelovigen zijn bewust lid van een kerkgemeenschap. Van hun vaste maandelijkse bijdrage wordt een predikant of priester betaald en kerkgebouwen onderhouden. In de jaren 70 liepen de kerklidmaatschappen sterk terug en moesten kerkgebouwen uit geldgebrek worden gesloopt.
Poezie
16-03-2026 om 15:36
amarna schreef op 16-03-2026 om 15:34:
[..]
Dat klopt echt niet. Gelovigen zijn bewust lid van een kerkgemeenschap. Van hun vaste maandelijkse bijdrage wordt een predikant of priester betaald en kerkgebouwen onderhouden. In de jaren 70 liepen de kerklidmaatschappen sterk terug en moesten kerkgebouwen uit geldgebrek worden gesloopt.
Nee hoor, genoeg gelovigen die het geloof in stilte belijden. Daar heb je geen kerk of kerkbijdrage voor nodig.
felija
16-03-2026 om 15:46
Poezie schreef op 16-03-2026 om 15:36:
[..]
Nee hoor, genoeg gelovigen die het geloof in stilte belijden. Daar heb je geen kerk of kerkbijdrage voor nodig.
Klopt, maar het maakt wel dat gezamenlijke geloofsuitingen, waaronder het vieren van christelijke feestdagen steeds meer naar de achtergrond verdwijnen itt bijvoorbeeld de islam, waar het veel meer gebruikelijk is om gezamenlijk bij het geloof stil te staan.
Kerken lopen daarentegen leeg en worden gebruikt voor een ander doel, bijvoorbeeld een boekwinkel. Dat is nu eenmaal het maatschappelijk proces.
Daglichtlamp
16-03-2026 om 15:54
N.a.v. het eerdere gesprek over het gevaar van extreem rechts, ook richting de joden.
Tientallen extreemrechtse Defend-groepen opgericht, steeds groter en zichtbaarder - https://nos.nl/l/2606585
Het Telegram-kanaal van DefendNetherlands telt inmiddels 3000 gebruikers, die regelmatig racistische en antisemitische content uitwisselen. Pointer noemt een aantal voorbeelden: een pamflet van NSB-leider Anton Mussert met een hakenkruis, het aanduiden van vluchtelingen als 'apen' en uitspraken over 'links tuig dat uitgeroeid moet worden'
—------
Volgens de AIVD verwachten veel rechts-extremisten dat er binnen vijf tot tien jaar een gewelddadige strijd zal uitbarsten in Nederland, een rassenoorlog. Ze geloven dat dat de aanzet zou kunnen zijn voor het stichten van een fascistische, witte etnostaat.
-------
De leden maken wel gebruik van rechtsextremistische en nazi-symboliek. Zo werd een van de kopstukken opgepakt wegens het dragen van een NSDAP-shirt.
amarna
16-03-2026 om 15:59
Poezie schreef op 16-03-2026 om 15:36:
[..]
Maar dat zijn niet de gelovigen die politiek of maatschappelijk actief zijn. Iemand die af en toe een kaarsje aan gaat steken of naar een mooi zangkoor gaat luisteren zijn niet die gelovigen die anti-islam en/of pro-Israel op de barricaden staan.
Zilver_gray
16-03-2026 om 16:14
Daglichtlamp schreef op 16-03-2026 om 15:54:
N.a.v. het eerdere gesprek over het gevaar van extreem rechts, ook richting de joden.
Tientallen extreemrechtse Defend-groepen opgericht, steeds groter en zichtbaarder - https://nos.nl/l/2606585Het Telegram-kanaal van DefendNetherlands telt inmiddels 3000 gebruikers, die regelmatig racistische en antisemitische content uitwisselen. Pointer noemt een aantal voorbeelden: een pamflet van NSB-leider Anton Mussert met een hakenkruis, het aanduiden van vluchtelingen als 'apen' en uitspraken over 'links tuig dat uitgeroeid moet worden'
—------
Volgens de AIVD verwachten veel rechts-extremisten dat er binnen vijf tot tien jaar een gewelddadige strijd zal uitbarsten in Nederland, een rassenoorlog. Ze geloven dat dat de aanzet zou kunnen zijn voor het stichten van een fascistische, witte etnostaat.-------
De leden maken wel gebruik van rechtsextremistische en nazi-symboliek. Zo werd een van de kopstukken opgepakt wegens het dragen van een NSDAP-shirt.
Die donkere jongen linksachter op de foto is ook duidelijk de weg kwijt blijkbaar.
Miraval
16-03-2026 om 20:01
Daglichtlamp schreef op 16-03-2026 om 15:54:
Tientallen extreemrechtse Defend-groepen opgericht, steeds groter en zichtbaarder - https://nos.nl/l/2606585Het Telegram-kanaal van DefendNetherlands telt inmiddels 3000 gebruikers, die regelmatig racistische en antisemitische content uitwisselen. Pointer noemt een aantal voorbeelden: een pamflet van NSB-leider Anton Mussert met een hakenkruis, het aanduiden van vluchtelingen als 'apen' en uitspraken over 'links tuig dat uitgeroeid moet worden'
—------
Volgens de AIVD verwachten veel rechts-extremisten dat er binnen vijf tot tien jaar een gewelddadige strijd zal uitbarsten in Nederland, een rassenoorlog. Ze geloven dat dat de aanzet zou kunnen zijn voor het stichten van een fascistische, witte etnostaat.-------
Erg zorgelijk wat mij betreft, en dat is nog een understatement. Ik vind al die "onzichtbare" Telegramgroepen of andere kanalen erg zorgelijk, ik snap dat privacy erg belangrijk is, maar is dat te verdedigen tegen elke prijs?
Want dmv van zulke besloten groepen ontbreekt ook vaak het zicht op radicalisering. "Vroeger" (ja, wederom oma spreekt) waren zulke bijeenkomsten danwel besloten, maar wel bijna uitsluitend met fysieke aanwezigheid, en het bereik was een stuk kleiner. Nu kunnen zulke besloten groepen een bijna wereldwijd bereik hebben zonder dat instanties er zicht op hebben. En vaak kun je aan de buitenkant niet zien of iemand radicaliseert. Wat je ertegen kan doen weet ik ook niet goed, ik denk dat de financiële middelen er niet zijn, noch de mankracht, om zulke groepen op te sporen, naast het feit dat het door de privacy wetgeving ook niet mag zonder officiële goedkeuring van een rechter/OvJ? Dan zal er eerst duidelijk en overtuigend bewijs moeten zijn van verdachte handelingen, en dan is het toch vaak al te laat.
Preventie is het sleutelwoord, maar hoe bereik je mensen die middenin de samenleving staan en aan de buitenkant niet zichtbaar zorgelijk gedrag vertonen? Als mijn buurman een extreem rechtse radicalist zou zijn, of Islamitische extremist, dan zou ik dat aan de buitenkant niet kunnen zien denk ik...
Al denk ik wel (maar dat zou naief kunnen zijn) dat de soep niet zo heet zal worden gegeten, uiteindelijk zijn het vooralsnog minderheden die zich hiermee bezigen. Zowel rechts extremisme als radicalisering vanuit de Islam of vanuit extreem links gedachtegoed. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het onschuldig en ongevaarlijk is.