Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Miraval
05-06-2026 om 18:17
Ik vind dit altijd wel lastige dingen, Ye is ook bipolair en daarmee zouden mensen hem tegen zichzelf moeten beschermen, ik vraag me bij hem dan af in hoeverre je wat hij zegt en doet serieus moet nemen. Nadeel is dat hij een behoorlijk grote fanbase heeft die hij met dergelijke uitlatingen beïnvloedt en die zijn standpunten daarmee over zouden kunnen nemen. En let wel; ik vind ze verwerpelijk hoor, en ik zou nooit een concert van hem bezoeken.
Verder over andere personen zoals Imams bijvoorbeeld, wanneer is iets vrijheid van meningsuiting, vrijheid van geloof en haat prediken? En is het beter om voorstanders van Israël bijvoorbeeld overal te weren in debat of juist wel het debat aangaan? Zo'n Charlie Kirk bijvoorbeeld, rete conservatief in zijn denkbeelden maar niet (?) strafbaar, Harry Petit is een onvervalste antisemiet in mijn ogen, toch heeft hij nog lange tijd kunnen werken bij het Radboud na zijn omstreden (zacht uitgedrukt) uitspraken.
Het dienstverband van Pols werd per direct ontbonden nadat zijn extreem rechtse verleden aan het licht kwam en hij daardoor chantabel zou zijn, in hoeverre telt iemands verleden mee voor een arbeidsrelatie? Of iemands politieke standpunt? En moeten we dan niet uit gaan kijken dat we een soort moraalpolitie worden? Iemands standpunten staan je niet aan (indien niet strafbaar natuurlijk) dus die persoon moet worden geweerd uit het publieke leven.
Ik vind dit best lastig, want ik heb over sommige mensen ook mijn mening wel, maar slaan we daarmee dan ook niet te ver door?
En dat geldt op alle vlakken hoor, van religie tot politiek tot standpunten omtrent LGBTHI. Is een afwijkende mening reden om iemand met moreel vingerwijzen terecht te wijzen?
BotteBijl
05-06-2026 om 19:33
En moeten we dan niet uit gaan kijken dat we een soort moraalpolitie worden? Iemands standpunten staan je niet aan (indien niet strafbaar natuurlijk) dus die persoon moet worden geweerd uit het publieke leven.
De overheid kan eigenlijk alleen mensen weren of evenementen verbieden op basis van "openbare orde". Dat is ook waarom een pipo als Ye niet vooraf kan worden geweerd. Zijn uitspraken op zichzelf zijn niet strafbaar en vallen onder vrijheid van meningsuiting. Pas als er sprake is van "opruiing" of "aanzet tot" kan een overheid handelen.
Ik ben het daar persoonlijk wel mee eens. Een andere invulling van de wetgeving neigt naar censuur en dat heeft ook zo z'n slechte kanten, onder andere wat jij noemt.
De gang van zaken hier was: er is een kort geding aangespannen, een rechter heeft er naar gekeken, die heeft gevonden dat er geen wettelijke basis is om deze man vooraf te weigeren. Als een Ye vervolgens op het podium oproept om bepaalde mensen een bezoekje te brengen, staat er wel een agentje bij de deur om de man op te vangen. Maar enkel de uitspraken die hij heeft gedaan, zijn niet genoeg om aan te nemen dat hij tijdens een concert strafbare uitlatingen zal gaan doen. De rechter heeft dat ook meegenomen: tijdens andere concerten in andere landen zijn geen incidenten geweest.
Er is al een poos discussie over het strafbaar stellen van "verheerlijking van terrorisme". Interessant, want dit zou de grenzen van de wet behoorlijk opschuiven.Veel mensen zullen er wel voor zijn om dit toe te passen op Hamas-vlaggen. Maar het ligt voor de hand dat iemand gaat proberen zo'n definitie ook toe te passen op bijvoorbeeld de IDF of Israël.
CJO had de zaak aangespannen. CIDI heeft demonstraties aangekondigd. Hoewel de zaak is verloren, hebben ze het wel onder de aandacht gebracht. Iedereen weet nu wat voor uitlatingen deze man heeft gedaan, en als je collega zegt dat hij/zij naar zo'n concert is geweest, kan diegene wel wat blikken of commentaar verwachten. Zoals hier eerder ook al genoemd, dienstverbanden kunnen worden opgezegd. Concerten kunnen worden geannuleerd door organisatoren. Poppodium 013 heeft Bob Vylan onlangs geannuleerd, waar Paradiso het gewoon door heeft laten gaan. Wij kunnen daar onze mening over geven door Paradiso links te laten liggen. Wetgeving is niet het enige middel.
Voor wie het interessant vindt, link naar berichtgeving van het OM over de afhandeling van aangiften tegen Bob Vylan: https://www.om.nl/actueel/nieuws/2025/11/05/aangiften-tegen-bob-vylan-geseponeerd
Handschoenvrouw
05-06-2026 om 19:41
Hhmmm... een uitgebreide, onderbouwde reactie met aandacht voor beide standpunten. Je doet je naam geen eer aan, BotteBijl.
Zilver_gray
05-06-2026 om 20:06
BotteBijl schreef op 05-06-2026 om 19:33:
[..]
Voor wie het interessant vindt, link naar berichtgeving van het OM over de afhandeling van aangiften tegen Bob Vylan: https://www.om.nl/actueel/nieuws/2025/11/05/aangiften-tegen-bob-vylan-geseponeerd
Deze zaak heb ik gevolgd; vind het ook terecht dat de aangiften in dit specifieke geval geseponeerd zijn. Ook niet te vergelijken met hetgeen Ye allemaal uit heeft gekraamd.
Zilver_gray
05-06-2026 om 20:08
Handschoenvrouw schreef op 05-06-2026 om 19:41:
Hhmmm... een uitgebreide, onderbouwde reactie met aandacht voor beide standpunten. Je doet je naam geen eer aan, BotteBijl.
Hahaha ja dat denk ik ook steeds als ik de posts van Botte bijl lees
Daglichtlamp
06-06-2026 om 09:59
Zou kennis helpen? https://www.ad.nl/show/burgemeester-marcouch-wil-rapper-ye-meenemen-naar-holocaustmuseum~a4e76053f/
De burgemeester van Arnhem, Ahmed Marcouch, heeft de omstreden rapper Ye uitgenodigd naar het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam.
Gebruikersnaaminvullen
06-06-2026 om 22:40
Daglichtlamp schreef op 06-06-2026 om 09:59:
Zou kennis helpen? https://www.ad.nl/show/burgemeester-marcouch-wil-rapper-ye-meenemen-naar-holocaustmuseum~a4e76053f/
De burgemeester van Arnhem, Ahmed Marcouch, heeft de omstreden rapper Ye uitgenodigd naar het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam.
Ik denk dat een bezoek aan Auschwitz-Birkenau meer impact heeft.
Denksport
07-06-2026 om 14:55
Zilver_gray schreef op 05-06-2026 om 20:08:
[..]
Hahaha ja dat denk ik ook steeds als ik de posts van Botte bijl lees
![]()
Ik denk dat BotteBijl geen idee heeft waar de botte bijl voor staat en dat zij/hij gewoon zelf een betekenis heeft verzonnen. Net als hij/zij bij het woord "verdrijven" heeft gedaan.
Poezenmeisje
07-06-2026 om 15:34
Handschoenvrouw schreef op 17-05-2026 om 09:37:
[..]
Voor de feitelijke vestiging van de Joodse staat Israël op dat terrein was de Nakba natuurlijk ook nodig, anders hadden er hoofdzakelijk Arabieren in het toenmalige Israël gewoond.
Er wonen nu 'maar' twee miljoen Arabieren in Israël.
Ze werken, studeren, hebben vrijheid van godsdienst, zitten in de IDF, de regering en leven een rustig leven.
Handschoenvrouw
07-06-2026 om 18:14
Poezenmeisje schreef op 07-06-2026 om 15:34:
[..]
Er wonen nu 'maar' twee miljoen Arabieren in Israël.
Ze werken, studeren, hebben vrijheid van godsdienst, zitten in de IDF, de regering en leven een rustig leven.
Heb je hier bronnen voor? Ik lees hier dat Israël een Joodse staat is, moslims nauwelijks in het IDF dienen in de praktijk en er ook amper of geen Arabische ministers zijn. Vragen, vragen...
Poezenmeisje
07-06-2026 om 20:05
Handschoenvrouw schreef op 07-06-2026 om 18:14:
[..]
Heb je hier bronnen voor? Ik lees hier dat Israël een Joodse staat is, moslims nauwelijks in het IDF dienen in de praktijk en er ook amper of geen Arabische ministers zijn. Vragen, vragen...
Google stuk?
Politiek.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Arab_members_of_the_Knesset
https://www.acitaskforce.org/resource/arab-participation-in-israels-2026-elections/
IDF