Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Vandaag organiseren een aantal pro-Palestijnse clubs in Rotterdam een herdenking voor Palestijns journalisten (meer dan 300) die in Gaza zijn omgekomen. Maar in steeds meer gevallen blijkt het om Palestijnse journalisten te gaan die samen blijken te werken met Hamas of zelf Hamasstrijders zijn.

https://www.headliner.nl/item/vraagtekens-bij-herdenking-gedode-journalisten-in-gaza-60-procent-is-hamasstrijder-telegraaf-2227151

Dat is natuurlijk een voor de hand liggende tactiek in de strijd om de sympathie van de westerse wereld. Je had alleen tien jaar geleden nooit verwacht dat Nederland zó goedgelovig zou kunnen worden dat ze dachten dat er na 17 jaar Hamas ruling maar enige journalistiek daar onafhankelijk van Hamas zou kunnen bestaan.

En alles om Joden in een kwaad daglicht te stellen en die in ieder geval hier alvast te verslaan waar het in Israël onmogelijk bleek te zijn. Goh, wat zijn we toch weer verrast door die Jodenhaat.

En ja hoor. Het monument op de Dam is beklad. Op 4 mei. Hier zie je hoe geobsedeerd die mensen zijn door Joden. Bij de dodenherdenking herdenken wij alle omgekomenen in de tweede wereldoorlog en daarna. Niet alleen Joden. Allemaal. Burgers, verzetsmensen, defensiestrijders, Roma, Sinti, Jehova's getuigen, en ga zo maar door.

Ook de slachtoffers in voormalig Nederlands Indië. Dat daar daadwerkelijke genocide heeft plaatsgevonden maakt deze niet door enige kennis gehinderde vandalen niet uit.
Alles is op Joden gericht. 

Hoe bedoel je onderbuik. Om deze onsmakelijke term maar weer eens ten tonele te brengen.

Thora schreef op 04-05-2026 om 09:42:

En ja hoor. Het monument op de Dam is beklad. Op 4 mei. Hier zie je hoe geobsedeerd die mensen zijn door Joden. Bij de dodenherdenking herdenken wij alle omgekomenen in de tweede wereldoorlog en daarna. Niet alleen Joden. Allemaal. Burgers, verzetsmensen, defensiestrijders, Roma, Sinti, Jehova's getuigen, en ga zo maar door.

Ook de slachtoffers in voormalig Nederlands Indië. Dat daar daadwerkelijke genocide heeft plaatsgevonden maakt deze niet door enige kennis gehinderde vandalen niet uit.

Hoe bedoel je onderbuik. Om deze onsmakelijke term maar weer eens ten tonele te brengen.

Het hele punt is toch dat we alléén degenen die tijdens WO2 en Nederlanders die tijdens vredesmissies daarna omkwamen herdenken en anderen juist niet?

Thora schreef op 04-05-2026 om 09:42:

Hoe weet jij nu al wie het gedaan hebben en dat dat mensen zijn die Joden haten? 

Je trekt wel hele voorbarige conclusies!

Ik vind het ook afkeurenswaardig dat dit gebeurt op de dag dat we herdenken maar dat monument staat er niet alleen voor de omgekomen Joden maar ook voor andere gevallenen. 

Je moet geen eigen rechter spelen. Zolang niet is aangetoond wie dit heeft gedaan kunnen we alleen boos zijn DAT het is gebeurd maar kunnen we nog niet zeggen dat het een symbool is van Jodenhaat. 

Handschoenvrouw schreef op 04-05-2026 om 09:48:

[..]

Het hele punt is toch dat we alléén degenen die tijdens WO2 en Nederlanders die tijdens vredesmissies daarna omkwamen herdenken en anderen juist niet?

Okee, mijn omschrijving is misschien niet helemaal juist. Waar het om gaat is dat niet alleen de Joden herdacht worden. En gezien het bekladden van het monument en het woord dat erop geklad is, denken deze mensen dit wel. En denken zij dit niet dan hebben ze schijt aan alle andere doden die herdacht worden en aan de mensen die hen willen herdenken. 

Bakblik schreef op 04-05-2026 om 09:53:

[..]

Hoe weet jij nu al wie het gedaan hebben en dat dat mensen zijn die Joden haten?

Je trekt wel hele voorbarige conclusies!

Ik vind het ook afkeurenswaardig dat dit gebeurt op de dag dat we herdenken maar dat monument staat er niet alleen voor de omgekomen Joden maar ook voor andere gevallenen.

Je moet geen eigen rechter spelen. Zolang niet is aangetoond wie dit heeft gedaan kunnen we alleen boos zijn DAT het is gebeurd maar kunnen we nog niet zeggen dat het een symbool is van Jodenhaat.

Ik  heb niet gezegd wie het gedaan hebben. Alleen een profielschets van de daders gemaakt. En eigen rechter spelen is al gebeurd door het monument te besmeuren. Juist omdat het monument en de herdenking niet alleen om Joden gaat. Maar okee, misschien verwees het woord genocide deze keer niet naar Israël. Zou zomaar kunnen toch?

Thora schreef op 04-05-2026 om 10:03:

[..]

Okee, mijn omschrijving is misschien niet helemaal juist. Waar het om gaat is dat niet alleen de Joden herdacht worden. En gezien het bekladden van het monument en het woord dat erop geklad is, denken deze mensen dit wel. En denken zij dit niet dan hebben ze schijt aan alle andere doden die herdacht worden en aan de mensen die hen willen herdenken.

Het is al heel lang onrustig omtrent Dodenherdenking omdat allerlei actiegroepen willen dat ook slachtoffers van andere genocides en kolonialisme herdacht worden.

Thora schreef op 04-05-2026 om 10:06:

[..]

Ik heb niet gezegd wie het gedaan hebben. Alleen een profielschets van de daders gemaakt. En eigen rechter spelen is al gebeurd door het monument te besmeuren. Juist omdat het monument en de herdenking niet alleen om Joden gaat. Maar okee, misschien verwees het woord genocide deze keer niet naar Israël. Zou zomaar kunnen toch?

Je bent niet verbonden aan de politie neem ik aan? Waarom moet jij dan een profielschets van de dader maken? Jij bent er niet bij geweest, hebt geen langjarige ervaring op dit gebied en je gedachten zijn (sorry dat ik het zeg) gevoed door de onderbuik.

Zo help je alleen maar nepnieuws de wereld in. Voordat je het weet heeft iemand jouw post hier gelezen maakt er een tiktok van of een instapost en het nepnieuws is geboren. 

Voordat iemand deze terreurdaad heeft geclaimd of de politie, naar aanleiding van camerabeelden,  iets kan zeggen over de daders hebben wij gewoon onze mond te houden over vermeende daders of de gedachten van de daders bij deze daad.

Bakblik schreef op 04-05-2026 om 10:13:

[..]

Je bent niet verbonden aan de politie neem ik aan? Waarom moet jij dan een profielschets van de dader maken? Jij bent er niet bij geweest, hebt geen langjarige ervaring op dit gebied en je gedachten zijn (sorry dat ik het zeg) gevoed door de onderbuik.

Zo help je alleen maar nepnieuws de wereld in. Voordat je het weet heeft iemand jouw post hier gelezen maakt er een tiktok van of een instapost en het nepnieuws is geboren.

Voordat iemand deze terreurdaad heeft geclaimd of de politie, naar aanleiding van camerabeelden, iets kan zeggen over de daders hebben wij gewoon onze mond te houden over vermeende daders of de gedachten van de daders bij deze daad.

Profielschets was ironisch bedoeld. Nee ik ben niet van de politie maar ik heb wel gezien wat er de afgelopen tijd gebeurt en door wie. Maar okee, dit mag geen maatstaf zijn. Misschien waren het deze keer wel kale koppen met bomberjacks en kisten. Men zou het bijna gaan hopen bij wijze van spreken.

Wij wachten af.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

04-05-2026 om 11:52 Topicstarter

Het monument op de Dam is niet gebouwd voor de herdenking van joodse slachtoffers. Pas ruim 20 jaar na de oorlog werden tijdens de nationale herdenking ook de joodse slachtoffers herdacht.

Thora schreef op 04-05-2026 om 11:36:

[..]

Profielschets was ironisch bedoeld. Nee ik ben niet van de politie maar ik heb wel gezien wat er de afgelopen tijd gebeurt en door wie. Maar okee, dit mag geen maatstaf zijn. Misschien waren het deze keer wel kale koppen met bomberjacks en kisten. Men zou het bijna gaan hopen bij wijze van spreken.

Wij wachten af.

Wat is dit nu weer voor insinuerende en vooringenomen post en dan mogen we het niet over de onderbuik hebben? 

https://nos.nl/artikel/2613032-politie-zoekt-drie-verdachten-na-bekladding-nationaal-monument

Opgeeist door Palestine Action Amsterdam. 

Totaal geen sympathie voor dit soort groeperingen met zulke acties. Voor mij dezelfde categorie als XR, FDF en de extreemrechtse groepen die vernielingen aanrichten tegen AZC's. 

Ik vind het van zulk laag en asociaal niveau, Dodenherdenking wordt al een aantal jaar gekaapt door verschillende groeperingen om hun stempel erop te willen drukken. Als je dan een andere vorm van herdenking wil, roep een nieuwe in het leven. Maar laat 4 mei Dodenherdenking ongemoeid, en laat 5 mei ons bevrijdingsfeest zijn en blijven. 

Totaal geen moreel besef hebben deze mensen. 

Miraval schreef op 04-05-2026 om 12:45:

https://nos.nl/artikel/2613032-politie-zoekt-drie-verdachten-na-bekladding-nationaal-monument

Totaal geen sympathie voor dit soort groeperingen met zulke acties. Voor mij dezelfde categorie als XR, FDF en de extreemrechtse groepen die vernielingen aanrichten tegen AZC's.

Ik vind het van zulk laag en asociaal niveau, Dodenherdenking wordt al een aantal jaar gekaapt door verschillende groeperingen om hun stempel erop te willen drukken. Als je dan een andere vorm van herdenking wil, roep een nieuwe in het leven. Maar laat 4 mei Dodenherdenking ongemoeid, en laat 5 mei ons bevrijdingsfeest zijn en blijven.

Nou dit inderdaad.  Als je iets anders/op een andere manier wil herdenken dan kies je daar een datum en tijd voor en dan ga je dat doen. Maar kaap niet onze herdenking!

Mijn sympathie hebben deze mensen ook niet. 

Wel fijn dat inmiddels duidelijk is wie het zijn geweest dan kan de politie daarmee gericht aan de slag!

ik snap dat protesten moeten schuren omdat het anders niemand raakt en er dus niets veranderd maar in dit geval is deze ‘ protestactie’ zo ontzettend misplaatst dat het vooral antipathie oproept en geen milliseconde sympathie voor de situatie in Gaza( waar ik wel echt wat van vind). Ze werken heel hard om het schoon te hebben voor de herdenking vanavond. Ik hoop van harte dat dit lukt omdat het herdenken van oorlogsslachtoffers op 4 mei voor mij ook echt heilig is.  

Miraval schreef op 04-05-2026 om 12:45:

Goh! Je verwacht het niet he. (Sorry, kon het niet laten).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.