Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
rionyriony
04-05-2026 om 13:35
Moreel besef is ze ook nooit bijgebracht. Er volgde nooit straf of vervolging. Dus ze voelen zich koningen en prinsjes. Zij bepalen nu het moreel.
felija
04-05-2026 om 13:40
Miraval schreef op 04-05-2026 om 12:45:
https://nos.nl/artikel/2613032-politie-zoekt-drie-verdachten-na-bekladding-nationaal-monument
Opgeeist door Palestine Action Amsterdam.
Totaal geen sympathie voor dit soort groeperingen met zulke acties. Voor mij dezelfde categorie als XR, FDF en de extreemrechtse groepen die vernielingen aanrichten tegen AZC's.
Ik vind het van zulk laag en asociaal niveau, Dodenherdenking wordt al een aantal jaar gekaapt door verschillende groeperingen om hun stempel erop te willen drukken. Als je dan een andere vorm van herdenking wil, roep een nieuwe in het leven. Maar laat 4 mei Dodenherdenking ongemoeid, en laat 5 mei ons bevrijdingsfeest zijn en blijven.
Totaal geen moreel besef hebben deze mensen.
Helemaal mee eens, je hebt gewoon van andermans spullen af te blijven.
Handschoenvrouw
04-05-2026 om 13:59
rionyriony schreef op 04-05-2026 om 13:35:
Moreel besef is ze ook nooit bijgebracht. Er volgde nooit straf of vervolging. Dus ze voelen zich koningen en prinsjes. Zij bepalen nu het moreel.
Als een overtreding bewijsbaar is en opportuun genoeg dan wordt er gewoon vervolgd hoor. Wat een onzin.
Broadway
04-05-2026 om 14:21
Handschoenvrouw schreef op 04-05-2026 om 13:59:
[..]
Als een overtreding bewijsbaar is en opportuun genoeg dan wordt er gewoon vervolgd hoor. Wat een onzin.
ja net als al die universiteitsbezetters en slopers. overduidelijk in beeld en allemaal netjes veroordeeld!
oh wacht..
Handschoenvrouw
04-05-2026 om 14:28
Broadway schreef op 04-05-2026 om 14:21:
[..]
ja net als al die universiteitsbezetters en slopers. overduidelijk in beeld en allemaal netjes veroordeeld!
oh wacht..
Die waren toch juist niet herkenbaar in beeld?
PensioNada
04-05-2026 om 14:32
Handschoenvrouw schreef op 04-05-2026 om 14:28:
[..]
Waren ze ook niet. Er waren twee groepen, de geweldloze die ongemaskerd op beeld stonden en de geweldadige die gemaskerd waren.
Daglichtlamp
04-05-2026 om 14:53
Juist nu, terwijl de extreem rechtse knokploegen weer door onze straten trekken is samen herdenken wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is wat mij betreft heel erg belangrijk. Ik zou willen dat iedereen dat in zou zien. Ik vind bekladding van een zo belangrijk monument verschrikkelijk.
Broadway
04-05-2026 om 14:58
Handschoenvrouw schreef op 04-05-2026 om 14:28:
[..]
met in beeld bedoel ik niet camera, maar zichtbaar, heterdaad en aan te houden.
iemand die gewoon ergens demonstreert zonder gevaar op te leveren (snelwegen bezetten) of dingen te slopen hoef je ook niet te veroordelen.
Handschoenvrouw
04-05-2026 om 15:05
Broadway schreef op 04-05-2026 om 14:58:
[..]
met in beeld bedoel ik niet camera, maar zichtbaar, heterdaad en aan te houden.
iemand die gewoon ergens demonstreert zonder gevaar op te leveren (snelwegen bezetten) of dingen te slopen hoef je ook niet te veroordelen.
Praat je nu bewust zo raar, of ben je gewoon niet goed op de hoogte?
Er zijn gewoon straffen uitgedeeld aan XR demonstranten voor het blokkeren van snelwegen hoor.
Thora
04-05-2026 om 15:18
Daglichtlamp schreef op 04-05-2026 om 14:53:
Juist nu, terwijl de extreem rechtse knokploegen weer door onze straten trekken is samen herdenken wat er in de Tweede Wereldoorlog gebeurd is wat mij betreft heel erg belangrijk. Ik zou willen dat iedereen dat in zou zien. Ik vind bekladding van een zo belangrijk monument verschrikkelijk.
Wie bedoel je hiermee? Of is het ironisch bedoeld?
felija
04-05-2026 om 15:27
Thora schreef op 04-05-2026 om 15:18:
[..]
Wie bedoel je hiermee? Of is het ironisch bedoeld?
Niet mee gekregen? Ongelofelijk.
Thora
04-05-2026 om 16:01
felija schreef op 04-05-2026 om 15:27:
[..]
Niet mee gekregen? Ongelofelijk.
Dit zijn relschoppers die op demonstraties afkomen. Die verschijnen ook bij andere demonstraties gewoon omdat ze zin hebben om te rellen. Als dat door de straten trekkende knokploegen zijn, wat zijn dan de schreeuwers en relschoppers bij Anti Israël demonstraties en bij evenementen die met de Holocaust te maken hebben? Of horen die ook bij genoemde groep?
Daglichtlamp
04-05-2026 om 16:14
Als ze geweld plegen is het wat mij betreft net zo afkeuringswaardig (maar schreeuwen en demonstreren is geen geweld ).
felija
04-05-2026 om 16:31
Thora schreef op 04-05-2026 om 16:01:
[..]
Dit zijn relschoppers die op demonstraties afkomen. Die verschijnen ook bij andere demonstraties gewoon omdat ze zin hebben om te rellen. Als dat door de straten trekkende knokploegen zijn, wat zijn dan de schreeuwers en relschoppers bij Anti Israël demonstraties en bij evenementen die met de Holocaust te maken hebben? Of horen die ook bij genoemde groep?
Waarom is er hier op het forum zo weinig verontwaardiging over het recente veelvuldige geweld van extreemrechtse groeperingen? Over antisemitisme bij extreemrechts gedachtengoed?
Stel dat moslims dit op hun geweten hadden? Het forum was te klein geweest, menigeen was over elkaar heen gebuiteld van verontwaardiging en de 'zie je wel wat we binnenhalen' zouden niet aan te slepen zijn.
Maar nu gaat het om geweld binnen de 'eigen Nederlandse gelederen', en wordt notabene gevraagd naar welk geweld om vervolgens weer snel te kunnen vingerwijzen naar 'Ja maar zij doen het ook!!'
Waarom dat meten met twee maten en die selectieve verontwaardiging?
Thora
04-05-2026 om 16:36
Daglichtlamp schreef op 04-05-2026 om 16:14:
Als ze geweld plegen is het wat mij betreft net zo afkeuringswaardig (maar schreeuwen en demonstreren is geen geweld ).
Ook daarbij wordt regelmatig geschopt en geslagen. Ook is er vaak sprake van verbaal geweld en intimidatie. Bij nader inzien, extreem rechts is een dermate rekbaar begrip geworden dat men ook van deze mensen hiervan kan spreken. Ook al preken zij anders te zijn.