Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Broadway
30-03-2026 om 09:52
Koko67 schreef op 27-03-2026 om 15:18:
[..]
Nou is het natuurlijk wel zo dat er weinig boosheid/ woede in Nederland is over de beveiliging van Joodse scholen. Niet in de media en ook niet hier op dit forum. We zouden toch eigenlijk schuimbekkend woest moeten zijn dat in dit land kinderen bewaakt naar school moeten. Dat Joden niet meer veilig over straat kunnen. Moet jetje voorstellen dat moslimkinderen in dit land bewaakt naar moslimscholen zouden moeten, of dat vrouwen met een hoofddoek hun doek maar afdoen omdat ze anders belaagd worden. Het land zou te klein zijn.
ik schuimbek niet zo makkelijk. ik vind het onacceptabel dat die beveiliging nodig is. ook dat een jood niet met keppeltje over straat kan. ook vind ik het onacceptabel dat homo's niet hand in hand over straat kunnen of dat XR rebellen snelwegen afsluiten. ik vind het onacceptabel dat randstadbubbel-snotapen met sjaals om universiteiten slopen al roepend dat ze vrede zoeken. ik vind het onacceptabel dat de mensen van de toeslagen en groningen problemen niet gewoon geholpen worden en ik vind het onacceptabel dat ik hard werk om mijn eigen broek op te houden terwijl ik zie hoeveel misbruik er van ons sociale stelsel gemaakt wordt waardoor geld verdwijnt waar we mensen die het echt nodig hebben beter mee kunnen helpen.
anyways. ik kan niet de hele dag op de baricades staan briezen en kies ervoor mijn eigen invloedsfeer te beïnvloeden en me niet in te laten met zaken waar ik toch niets mee kan.
Broadway
30-03-2026 om 09:53
Koko67 schreef op 27-03-2026 om 15:35:
[..]
Oh echt? Waar lees jij dat? Ik heb dat nergens gelezen. Maar wat zijn jouw gedachten over de rest van mijn post?
ik lees jouw aannames over "onze" bedoelingen met onze posts ook nergens en toch krijg jij ze uit je toetsenbord.
Poezie
30-03-2026 om 10:32
felija schreef op 29-03-2026 om 16:19:
[..]
Nederlanders hebben weinig meer met de oorspronkelijke christelijke feestdagen. Kerstbomen, cadeautjes en etentjes horen helemaal niet bij kerst en ook niet bij Pasen. Het zijn feesten geworden, zoveel mogelijk gericht op ons hedendaagse consumptiepatroon. Met vroegere religieuze tradities heeft het nauwelijks meer iets te maken. In tegenstelling tot hoe bijvoorbeeld moslims en Joden hun feestdagen invullen, nog wel gebaseerd op religieuze overtuigingen. Het is appels met peren vergelijken. We zijn als land enorm seculier geworden. Daar kan geen moslim of Jood iets aan doen.
Je kunt ook gewoon accepteren dat er wel degelijk veel Nederlanders zijn die nog veel waarde hechten aan de christelijke feestdagen zonder daar denigrerend over te doen.
Mick87
30-03-2026 om 10:33
Handschoenvrouw schreef op 29-03-2026 om 14:53:
[..]
Als ik het zo bekijk is het aantal moslims stabiel op 5% de afgelopen jaren en zie ik in de asielstroom die "steeds groter wordende groep" niet terug.
Wat is precies je boodschap wat betreft "niet wegkijken", b.v. een grote nationale campagne om aan te geven dat wij joden, homo's en vrouwen respecteren en beschermen?
Van de nu 15 tot 18 jarigen is 15% moslim. Dus religie zal in de toekomst meer zichtbaar worden in ons land.
Ginevra
30-03-2026 om 11:03
Poezie schreef op 30-03-2026 om 10:32:
[..]
Je kunt ook gewoon accepteren dat er wel degelijk veel Nederlanders zijn die nog veel waarde hechten aan de christelijke feestdagen zonder daar denigrerend over te doen.
Ik denk dat veel niet-christenen helemaal niet door hebben wat er buiten de seculiere bubbel gebeurt. Dan denk je dat christendom niet meer leeft omdat de plaatselijke PKN-kerk voor driekwart leeg zit.
Maar (bijvoorbeeld) Mozaiek en Hillsong groeien hard. Ik denk dat de doorsnee forummer daar nooit van gehoord heeft en dus denkt dat christelijke feestdagen niet meer leven omdat de Albert Heijn zichtbaarder is met hun paashamsters en feeststollen.
felija
30-03-2026 om 11:05
Poezie schreef op 30-03-2026 om 10:32:
[..]
Mij maakt het verder niet uit, of je het nu wel of niet viert en hoe. En natuurlijk zijn er nog steeds mensen die kerst vanuit een gelovig christelijk perspectief vieren, maar ze vormen al enige tijd een minderheid tov de totale bevolking.
De cijfers spreken voor zich:
felija
30-03-2026 om 11:08
Ginevra schreef op 30-03-2026 om 11:03:
[..]
Ik denk dat veel niet-christenen helemaal niet door hebben wat er buiten de seculiere bubbel gebeurt. Dan denk je dat christendom niet meer leeft omdat de plaatselijke PKN-kerk voor driekwart leeg zit.
Maar (bijvoorbeeld) Mozaiek en Hillsong groeien hard. Ik denk dat de doorsnee forummer daar nooit van gehoord heeft en dus denkt dat christelijke feestdagen niet meer leven omdat de Albert Heijn zichtbaarder is met hun paashamsters en feeststollen.
Ik ben van oorsprong juist ontzettend christelijk, heb er zijdelings via familie nog steeds veel mee te maken, ik zou niet te snel die aanname doen.
Handschoenvrouw
30-03-2026 om 11:16
Mick87 schreef op 30-03-2026 om 10:33:
[..]
Van de nu 15 tot 18 jarigen is 15% moslim. Dus religie zal in de toekomst meer zichtbaar worden in ons land.
Ja, en? Wat is het probleem dan als die religie "meer zichtbaar wordt"?
Broadway
30-03-2026 om 11:45
Handschoenvrouw schreef op 30-03-2026 om 11:16:
[..]
zolang dat niet recht tegen normen en waarden in gaat die wij belangrijk vinden in dit deel van de wereld is er helemaal geen probleem. maar aangezien we het bij jongeren zeer regelmatig mis zien gaan zou ik dat wel graag adresseren en actief gaan uitzoeken of dit een serieus probleem of kwajongens bravoure is in plaats van wat in de ogen van velen, en volgens mij ook feitelijk, gebeurt: de gemene deler van veel van dit soort escalaties negeren of niet benoemen
Koko67
30-03-2026 om 11:47
[..]
Meer hoofddoeken, meer aanslagen, meer geweld tegen homo’s, vrouwen en Joden, meer eerwraak, meer meisjes die als kech gezien worden, om maar wat te noemen.
Mick87
30-03-2026 om 11:51
[..]
Ik reageerde op iemand die hier schreef dat het aantal islamitische inwoners in ons land al jaren stabiel 5% is. Dat klopt. Maar ik reageer dat het aantal jongeren die islamitisch is 15% procent is. Daarmee wordt duidelijk dat e.e.a. er in de toekomst demografisch anders uit gaat zien. Procentuele aandeel van moslims zal groeien. Dat zal invloed hebben op onze samenleving. Het grootste gedeelte belijdt hun geloof genuanceerd. Maar procentueel is er ook een klein aandeel met fundamentalistische opvattingen die wat mij betreft indruisen tegen onze westerse manier van leven. Ik vrees dat dat wel eens wrijving kan gaan veroorzaken. Nu al zie je dat leraren op school bepaalde onderwerpen zoals de holocaust lastig kunnen bespreken in de klas. Hoe gaat dat in de toekomst zijn ?
Neemt niet weg, voordat ik weer stigmatiseren verweten krijg, dat voor het merendeel religie hier binnen onze samenleving geen enkel probleem vormt. Ik persoonlijk vind de ramadan een mooi fenomeen. Mensen zijn echt bewust met religie bezig en samenhorigheid staat voorop. Iets wat in onze seculiere consumptiemaatschappij best een verrijking is.
Handschoenvrouw
30-03-2026 om 11:58
Koko67 schreef op 30-03-2026 om 11:47:
[..]
Meer hoofddoeken, meer aanslagen, meer geweld tegen homo’s, vrouwen en Joden, meer eerwraak, meer meisjes die als kech gezien worden, om maar wat te noemen.
Meer moslims, meer aanslagen? Zozo.
Handschoenvrouw
30-03-2026 om 12:02
Broadway schreef op 30-03-2026 om 11:45:
[..]
zolang dat niet recht tegen normen en waarden in gaat die wij belangrijk vinden in dit deel van de wereld is er helemaal geen probleem. maar aangezien we het bij jongeren zeer regelmatig mis zien gaan zou ik dat wel graag adresseren en actief gaan uitzoeken of dit een serieus probleem of kwajongens bravoure is in plaats van wat in de ogen van velen, en volgens mij ook feitelijk, gebeurt: de gemene deler van veel van dit soort escalaties negeren of niet benoemen
Maar zou die "grootste gemene deler" zoals jij het zo mooi noemt niet eerder het samenwonen in relatief arme buurten en het lagere gemiddelde opleidingsniveau en inkomen ipv een religie?
Wie woonden er in Nederland eigenlijk in die probleemwijken tot de komst van grotere groepen niet-westerse immigranten?
krulliebollie
30-03-2026 om 12:17
Mick87 schreef op 30-03-2026 om 10:33:
[..]
Bedoel je van de totale groep jongeren of een specifieke groep. Ik kan namelijk alleen vinden dat er van alle jongeren 43% religieus is waarvan 18 katholiek, 13 christelijk en 6 moslim plus nog wat overige.
Onder Gen Z is de groep gelovigen groeiende maar onduidelijk hoe zich dat verdeelt onder de verschillende stromingen.
Mick87
30-03-2026 om 12:39
Koko67 schreef op 30-03-2026 om 11:47:
[..]
Dit vind ik dan wel erg ongenuanceerd en stigmatiserend