Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Poezenmeisje
29-03-2026 om 12:15
watertoren schreef op 27-03-2026 om 08:21:
Te gek voor woorden dat het nodig is dat Joodse scholen bewaakt moeten worden.
Al vóór 7 oktober 2023...
rionyriony
29-03-2026 om 12:16
Dit zijn primitievere midden-oosten stammenculturen, die gedreven worden eerder dan door schaamte dan door schuld (zoals wij; het
Christendom is een schuldcultuur).
Schaamte moet koste wat kost vermeden voor deze veel hardere mensen; je bent geen sissy dus de hele dag moet je je laten kennen. Men is ook niet teerhartig hierin. Begrijpelijk, op een bepaalde manier, in die cultuur. Homo's? Slappe figuren; de beuk erin. We zullen laten weten hoe we erover denken. Als wij hier de baas zijn dan zullen ze het merken.
Men ziet hier een bevolking die angstig is. Men is angstig voor elkaar, angstig voor zichzelf (dat men niet deugt, dat men die baan niet krijgt, dat men alleen komt te staan) angstig voor de gemeenschap die veel groter is dan wat stammen die je even voorrot slaat met je maten. Men baseert zijn eigenwaarde dus op heel verschillende dingen.
Israëli's weten ook dat ze met twee soorten mensen om moeten kunnen gaan: men moet zich zodanig gedragen dat met niet de vijandschap van de westerlingen over zich afroept, maar men moet zich ook in de harde masculiene taal van het Midden-Oosten nadrukkelijk laten gelden, anders wordt men zó ongenadig in de pan gehakt dat men er het leven erbij laat.
Het westen dat alleen in zijn eigen zoetelijke brave idealische realiteit leeft, snapt dit niet of vergeet dit heel snel.
Dat men slim is en zich razendsnel ontwikkeld heeft dwingt respect af in de omgeving: wapens maken dat men serieus wordt genomen en dus overleeft. Maar het roept woede en haat op in het Westen. Kunnen jullie wel, tegen al die zielige mensen? Ja zielig. Geef ze één vinger die zieligerds.
Poezenmeisje
29-03-2026 om 12:23
Zilver_gray schreef op 27-03-2026 om 16:09:
[..]
Wat is er antisemitisch aan de blouse van Esther Ouwehand? De Palestijnen een warm hart toedragen heeft toch niks met jodenhaat te maken. Ze stond daar niet met een Hamas vlag te zwaaien.
Gelijke monniken, gelijke kappen?
Zij mag van jou een Palestijnse vlag aantrekken in de Tweede Kamer, terwijl een reverspeld verboden moet zijn volgens de regels van de Tweede Kamer?
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5502553/friesland-fryslan-friese-speldjes-tweede-kamer
...
Leden van de Fryske Nasjonale Partij, een politieke partij uit Friesland, zijn vandaag tegengehouden bij de ingang van de Tweede Kamer omdat ze Friese uitingen droegen. De groep van ongeveer veertig leden is op werkbezoek in Den Haag. Ze mochten naar eigen zeggen van de beveiliging alleen het Tweede Kamergebouw in als ze onder meer hun Friese speldjes af zouden doen.
...
De Tweede Kamer is om een toelichting gevraagd, maar heeft nog niet gereageerd. Een woordvoerder verwijst naar de huisregels. Daarin staat dat 'gedragingen of (collectieve) uitingen die werkzaamheden van Kamerbewoners kunnen verstoren, belemmeren of verhinderen' niet zijn toegestaan.
...
PensioNada
29-03-2026 om 12:26
rionyriony schreef op 29-03-2026 om 12:16:
Dit zijn primitievere midden-oosten stammenculturen, die gedreven worden eerder dan door schaamte dan door schuld (zoals wij; het
Christendom is een schuldcultuur).
Schaamte moet koste wat kost vermeden voor deze veel hardere mensen; je bent geen sissy dus de hele dag moet je je laten kennen. Men is ook niet teerhartig hierin. Begrijpelijk, op een bepaalde manier, in die cultuur. Homo's? Slappe figuren; de beuk erin. We zullen laten weten hoe we erover denken. Als wij hier de baas zijn dan zullen ze het merken.
Men ziet hier een bevolking die angstig is. Men is angstig voor elkaar, angstig voor zichzelf (dat men niet deugt, dat men die baan niet krijgt, dat men alleen komt te staan) angstig voor de gemeenschap die veel groter is dan wat stammen die je even voorrot slaat met je maten. Men baseert zijn eigenwaarde dus op heel verschillende dingen.
Israëli's weten ook dat ze met twee soorten mensen om moeten kunnen gaan: men moet zich zodanig gedragen dat met niet de vijandschap van de westerlingen over zich afroept, maar men moet zich ook in de harde masculiene taal van het Midden-Oosten nadrukkelijk laten gelden, anders wordt men zó ongenadig in de pan gehakt dat men er het leven erbij laat.
Het westen dat alleen in zijn eigen zoetelijke brave idealische realiteit leeft, snapt dit niet of vergeet dit heel snel.
Dat men slim is en zich razendsnel ontwikkeld heeft dwingt respect af in de omgeving: wapens maken dat men serieus wordt genomen en dus overleeft. Maar het roept woede en haat op in het Westen. Kunnen jullie wel, tegen al die zielige mensen? Ja zielig. Geef ze één vinger die zieligerds.
Dit is een schertsvoorstelling. Kijk eens naar de opgeblazen ego van de heren Trump en Orban om er maar eens een paar te noemen. Zij vinden eer en aanzien ook het allerbelangrijkste. En let op, ik zeg niet dat de eercultuur uit Oost-Turkije en Syrië hier niet voor problemen zorgt. Besef echter wel dat een deel van de mensen die daar vandaan komen, blij zijn dat het hier allemaal wat losser is. Ik heb het al vaker gezegd, je moet je druk maken over de uitwassen, maar niet een hele groep over dezelfde kam scheren.
Poezenmeisje
29-03-2026 om 12:32
En als je blij bentndat het hiern'wat losser' is, word je door je directe familie vermoord en smeert je vader verwekker hem snel naar het voor hem en het gezin oh zo onveilige Syrië...
Koko67
29-03-2026 om 12:36
PensioNada schreef op 28-03-2026 om 22:15:
[..]
Ik begrijp je frustratie en ik geloof ook je verhalen, alleen jij vertelt ook over je buurman of je leerling of de ouder van die leerling. Hoe groot is het probleem werkelijk? Er is een groep fundamentalistische moslims die ik liever niet in Nederland zou zien. Maar... hoeveel zijn het er echt. Jouw kech sissende jongens, waren dat vervelende pubers, die stoer deden met iets wat ze uut hun omgeving kenden? Of hadden ze echt die minachting. In mijn jeugd hadden we vechtpartijen tussen jongens uit het ene dorp tegen de jongens uit het andere dorp. Was dat iets vergelijkbaars of toch niet? Ik weet het antwoord niet. Ik heb wel het idee dat we ( en dat geldt voor alle partijen) teveel in onze eigen stelling blijven hangen. Antisemitisme is tegen het huidige beleid can Israël zijn, dat is zo'n stelling. En dan roep ik: Neeee!
Het is precies dit wat mij zo’n zorgen baart voor de meisjes in deze samenleving. Eigenlijk zeg je precies hetzelfde als mijn oude directeur. Het is een beetje stoerdoenerij van die knullen om die meisje uit te schelden voor hoer. Met andere woorden: “ boys will be boys”. Dus wij vrouwen moeten niet zo moeilijk doen? Ik vind de vergelijking met vechtende jongens uit aangrenzende dorpen heel raar. Deze meisjes ( en het gebeurt veel meer dan jij denkt) worden uitgescholden om wie ze zijn. Namelijk van het vrouwelijk geslacht zonder hoofddoek. En als ze dan ook nog een kort rokje aanhebben, tja, dan ben je echt een hoer.
Ik vind het trouwens zeker geen jodenhaat als je tegen het huidige beleid van Israël bent.
Nighttripper
29-03-2026 om 12:55
Poezenmeisje schreef op 29-03-2026 om 12:15:
[..]
Al vóór 7 oktober 2023...
Klopt!Ik ging in 1993 in een psychiatrisch ziekenhuis werken in Amsterdam. Dat was eerst een Joods bejaardenhuis geweest,maar overgenomen door die (niet-joodse) instelling. Korte tijd na die overname stichte 1 van de psychiatrische patienten daar brand op z'n kamer.Dat was op een afdeling op de begane grond. De brandweer kwam aangereden en een brandweerman wilde met een zware bijl de kamerruit inslaan om die bewoner uit z'n kamer te bevrijden (ws had die z'n kamerdeur gebarricadeerd). Maar die zware bijl veerde echter net zo hard weer terug van de ruit.Alle kamers op de begane grond waren nl voorzien van gepantserd/kogelvrij glas.Op de verdieping erboven was dat beveiligd (iets minder zwaar) glas.Pas vanaf de 2e verdieping was het normaal glas. Daar hoorde ik voor het eerst dat dat normaal/standaard was voor allerlei Joodse instellingen, om zich (on)zichtbaar te beveiligen Dus niet alleen scholen maar ook verzorgings/bejaardenhuizen etc.En niet alleen in Nederland maar in heel Europa werd me verteld.
De Joodse gemeenschap,door schade en schande wijs geworden om het maar wat 'eufemistsich' uit te drukken,heeft wel geleerd zichzelf te beschermen😒. En dat geldt dus van jong tot oud.En die beschermingsmaatregelen werden gewoon uit de eigen gemeenschap betaald,werd me verteld. Nu is dat aktueel en overal bekend.Maar in 1993 was ws behalve de Joodse gemeenschap zelf,amper iemand op de hoogte.Was voor mij ook voor het eerst dat ik ervan hoorde.Maar louter toeval omdat ik er werkte.Net als al dat andere personeel.En dus ook de brandweer,voor wie dat wel van cruciaal belang was om te weten (is overigens wel goed afgelopen want er waren geen slachtoffers ,wat ik me herinner).
PensioNada
29-03-2026 om 13:15
Koko67 schreef op 29-03-2026 om 12:36:
[..]
Het is precies dit wat mij zo’n zorgen baart voor de meisjes in deze samenleving. Eigenlijk zeg je precies hetzelfde als mijn oude directeur. Het is een beetje stoerdoenerij van die knullen om die meisje uit te schelden voor hoer. Met andere woorden: “ boys will be boys”. Dus wij vrouwen moeten niet zo moeilijk doen? Ik vind de vergelijking met vechtende jongens uit aangrenzende dorpen heel raar. Deze meisjes ( en het gebeurt veel meer dan jij denkt) worden uitgescholden om wie ze zijn. Namelijk van het vrouwelijk geslacht zonder hoofddoek. En als ze dan ook nog een kort rokje aanhebben, tja, dan ben je echt een hoer.
Ik vind het trouwens zeker geen jodenhaat als je tegen het huidige beleid van Israël bent.
Ik stelde het als vraag en ik doe het dus niet af als alleen maar stoer doen. Ik zie het wel degelijk als een probleem als het voortkomt uit minachting voor vrouwen, homo's of Joden of überhaupt de westerse mens. Mijn vraag is meer, geldt dit voor al deze jongens of komt het bij een deel voort uit meelopen en stoer doen. Ik ben voor het aanspreken van dit soort jongens op zulk soort gedrag. Dus ik bagatelliseer het niet. Ik heb echter het idee en corrigeer me als ik het mis heb, dat jij er een hele groep op aankijkt.
Koko67
29-03-2026 om 14:34
PensioNada schreef op 29-03-2026 om 13:15:
[..]
Ik stelde het als vraag en ik doe het dus niet af als alleen maar stoer doen. Ik zie het wel degelijk als een probleem als het voortkomt uit minachting voor vrouwen, homo's of Joden of überhaupt de westerse mens. Mijn vraag is meer, geldt dit voor al deze jongens of komt het bij een deel voort uit meelopen en stoer doen. Ik ben voor het aanspreken van dit soort jongens op zulk soort gedrag. Dus ik bagatelliseer het niet. Ik heb echter het idee en corrigeer me als ik het mis heb, dat jij er een hele groep op aankijkt.
Nee, ik zie natuurlijk ook dat er moslims zijn die graag willen integreren en nul problemen veroorzaken. Maar ik zie ( vooral bij jonge mannelijke moslims) wel echt een steeds groter wordende groep die voor serieuze problemen zorgt. En die groep is snel groeiende. Steeds meer jonge mannen komen naar dit land met uiterst zorgwekkende ideeën over homos, Joden en vrouwen. En wegkijken en vergoelijken is dan heel kwalijk
Bakblik
29-03-2026 om 14:41
PensioNada schreef op 29-03-2026 om 13:15:
[..]
Zou het, door ons verafschuwde, gedrag van deze jongens ook voor kunnen komen uit een gebrek aan kennis van het eigen geloof en de eigen cultuur? Een gebrek aan kennis doordat ouders die van origine al niet in een islamitisch land zijn opgegroeid ook niet precies weten HOE de islamitische cultuur en het geloof in elkaar steekt.
Ik had pas met mijn Syrische vriendin een heel mooi gesprek over het geloof en hoe iemand zich daarbij voelt.
Zij stelde dat de vastenmaand helemaal niet zwaar is, omdat je in die periode ook veel omgaat met familie en vrienden en gesprekken hebt over dingen die je afgelopen jaar goed hebt gedaan en wat je komend jaar beter gaat doen. Het is een periode van bezinning en reflectie.
Ze zei toen dat het voor jongeren vaak wel zwaar is, omdat ze de achtergrond van het vasten niet kennen. Ze mogen niet eten en dat is het. Daarbij vulde ze aan dat het voor de ongeschoolde mensen ook vaak zwaar is, omdat ze de achtergrond en het waarom van het vasten niet kennen, hierbij doelde ze op ongeschoolde mensen uit bergdorpen die alleen de imam als bron van kennis hadden. Als je zelf niet kan lezen kan je niet fact checken natuurlijk en niet op zoek gaan naar feiten waarom die vastenmaand is ingesteld.
Ik denk dat als die mensen hierheen komen en de westerse maatschappij niet begrijpen (en alles eng vinden wat westers is) ze zich vast blijven houden aan de eigen normen en waarden, hoe fout die misschien ook zijn. Kinderen krijgen dat mee van thuis en veroordelen westerse waarden en normen. Als de school en de maatschappij ze daar niet op corrigeert zorgt dat voor problemen. Die ouders en kinderen zitten dan echt gevangen tussen 2 culturen. Als ik mijn Syrische vriendin binnenkort weer spreek zal ik die filosofie van mij eens aan haar voorleggen en dat bespreken.
Edit: In veel landen met totalitaire regimes word niet voor niets de ideologie van analfabetisme gebruikt om het volk te mennen. In vroeger tijden kon bij ons ook niet iedereen lezen en schrijven en toen was het veel makkelijker om het volk regels op te leggen.
Handschoenvrouw
29-03-2026 om 14:53
Koko67 schreef op 29-03-2026 om 14:34:
[..]
Nee, ik zie natuurlijk ook dat er moslims zijn die graag willen integreren en nul problemen veroorzaken. Maar ik zie ( vooral bij jonge mannelijke moslims) wel echt een steeds groter wordende groep die voor serieuze problemen zorgt. En die groep is snel groeiende. Steeds meer jonge mannen komen naar dit land met uiterst zorgwekkende ideeën over homos, Joden en vrouwen. En wegkijken en vergoelijken is dan heel kwalijk
Als ik het zo bekijk is het aantal moslims stabiel op 5% de afgelopen jaren en zie ik in de asielstroom die "steeds groter wordende groep" niet terug.
Wat is precies je boodschap wat betreft "niet wegkijken", b.v. een grote nationale campagne om aan te geven dat wij joden, homo's en vrouwen respecteren en beschermen?
Koko67
29-03-2026 om 15:40
Handschoenvrouw schreef op 29-03-2026 om 14:53:
[..]
Als ik het zo bekijk is het aantal moslims stabiel op 5% de afgelopen jaren en zie ik in de asielstroom die "steeds groter wordende groep" niet terug.
Wat is precies je boodschap wat betreft "niet wegkijken", b.v. een grote nationale campagne om aan te geven dat wij joden, homo's en vrouwen respecteren en beschermen?
Het kan niet stabiel zijn omdat er steeds meer statushouders komen en moslims meer kinderen krijgen dan westerse vrouwen. Met wegkijken bedoel ik dat er veel vergoeilijkt wordt. Dat er niet opgetreden wordt en dat we met zijn allen veel smoesjes verzinnen waarom dit soort jongeren zich zo gedragen. Tegelijkertijd voelen homo’s, Joden en vrouwen zich steeds onveiliger. Eigenlijk is het toch van de zotte dat we het al normaal vinden dat cabaretiers over het christendom grappen maken, maar niet over de Islam. Dat durven we niet. Dat we een politicus hebben die beveiligd moet worden. Dat kinderen op een Joodse school beveiligd moeten worden. Dat een visboer die een vrouw weigert te bedienen in een niqaab voor de rechter moet komen, dat de politie ( die neutraal horen te zijn) de ene iftar na de andere aflopen. Dat we een kerststol voortaan een feeststol noemen, dat er in steeds meer scholen geen kerstboom meer staat. We zijn als de dood dat we moslims beledigen en dat we dan racist genoemd worden.
Handschoenvrouw
29-03-2026 om 16:00
Koko67 schreef op 29-03-2026 om 15:40:
[..]
Het kan niet stabiel zijn omdat er steeds meer statushouders komen en moslims meer kinderen krijgen dan westerse vrouwen. Met wegkijken bedoel ik dat er veel vergoeilijkt wordt. Dat er niet opgetreden wordt en dat we met zijn allen veel smoesjes verzinnen waarom dit soort jongeren zich zo gedragen. Tegelijkertijd voelen homo’s, Joden en vrouwen zich steeds onveiliger. Eigenlijk is het toch van de zotte dat we het al normaal vinden dat cabaretiers over het christendom grappen maken, maar niet over de Islam. Dat durven we niet. Dat we een politicus hebben die beveiligd moet worden. Dat kinderen op een Joodse school beveiligd moeten worden. Dat een visboer die een vrouw weigert te bedienen in een niqaab voor de rechter moet komen, dat de politie ( die neutraal horen te zijn) de ene iftar na de andere aflopen. Dat we een kerststol voortaan een feeststol noemen, dat er in steeds meer scholen geen kerstboom meer staat. We zijn als de dood dat we moslims beledigen en dat we dan racist genoemd worden.
Maar ís dat zo, dat er niet opgetreden wordt? Ik krijg het idee dat de politie, die overigens ook bij kerstvieringen aanwezig is, geweld tegen joden, vrouwen en homo's hoog opneemt en veel moeite steekt in het opsporen van de daders, tot Opsporing Verzocht aan toe. Dat je de politie hier de maat neemt en net doen of ze moslims een beetje voortrekken is onjuist.
Bedreigingen voor het bespotten van de Islam en b.v. Wilders komen hoofdzakelijk uit het buitenland, b.v. Pakistan. Daarnaast worden tegenwoordig tientallen politici van links tot rechts beveiligd.
Een "feeststol" wordt zo genoemd omdat half Nederland helemaal geen geloof meer heeft intussen en behalve vrije dagen en eten ook niks meer met kerst of pasen heeft.
Ik had gehoopt dat je inhoudelijk met een plan zou komen, b.v een campagne, hoe we de problemen die er volgens jou zijn kunnen oplossen, maar je draait alleen de bekende, weinig kloppende bingokaart af.
felija
29-03-2026 om 16:10
In het kader van deze discussie vind ik deze link interessant:
https://nieuwscheckers.nl/moslims-vluchten-ook-naar-moslimlanden/
"Op 29 september plaatste Gert Jan Mulder een afbeelding op X met een aantal beweringen over vluchtelingen. In de afbeelding valt te lezen dat ongeveer 85% van alle vluchtelingen in de wereld moslims zouden zijn. Ook zouden zij geen asiel zoeken in de 56 moslimlanden" en alleen naar niet-moslimlanden trekken. Op 2 oktober is de post van Gert Jan Mulder 120 duizend keer bekeken, duizenden keren geliket en duizend keer gerepost.
Oud-bankier Mulder stapte in november vorig jaar op als lid van de Raad van Toezicht van Ongehoord Nederland vanwege ophef over zijn socialemediaberichten over moslims, homoseksuelen en vrouwen."
De werkelijkheid:
".Moslims vluchten ook naar moslimlanden
Volgens een post op X is 85 procent van alle vluchtelingen moslim en trekken die moslims uitsluitend naar niet-moslimlanden. Dat percentage is nergens op gebaseerd en dat moslims alleen naar niet-moslimlanden reizen klopt niet. Landen als Turkije, Iran en Libanon stonden de afgelopen jaren in de top tien van landen die de meeste vluchtelingen opvingen."