Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
PensioNada
27-03-2026 om 22:40
rionyriony schreef op 27-03-2026 om 22:26:
Kritische leraar op de basisschool: https://www.wyniasweek.nl/geen-kritiek-durven-hebben-op-de-islam-dat-is-pas-echt-islamofobie-en-vooral-voor-jonge-moslims-is-dat-funest/
Wie heeft geen kritiek op de islam?
Bakblik
28-03-2026 om 09:29
Koko67 schreef op 27-03-2026 om 20:05:
[..]
Ik zou zeggen, ga eens door Amsterdam lopen hand in hand met je vriendin als vrouw. En met een vriend die een keppeltje draagt.
Of ga eens met een van mijn leerlingen praten die net iets te blank en/ of te blond zijn. Die weten mij precies uit te leggen wat ze doen als ze een groep Marokkanen tegen komen in het winkelcentrum: “ hoofd omlaag, juf en vooral geen oogcontact maken”. Want ze worden vaker wel dan niet uitgescholden met kech. Een van die moeders van die leerlingen vertelde mij hoe machteloos ze zich voelt als haar dochter een lange broek aan wil als ze weet dat ze gaat winkelen met haar vriendinnen. Voor dochter al een normale zaak, voor de moeder een afschuwelijk gevoel. Haar dochter moet nog heel lang in dit land leven waar vrouwen en meisjes op een manier worden behandeld die zij niet wil voor haar dochter.
Ik kom een keer of 6 per jaar in Amsterdam of andere grote steden en herken hetgeen jij beschrijft niet. Ook mijn dochter die in Amsterdam studeert en haar sociale leven heeft hoor ik daar niet over.
Dat hetgeen jij beschrijft voorkomt in wijken met veel buitenlanders kan ik ontkennen nog bevestigen, omdat ik daar niet dagelijks kom.
Je laatste zin is wel heel generaliserend, er zullen wijken en plekken zijn waar dat gebeurt. Ik weiger echter te geloven dat het gemeengoed is in heel Nederland. Mijn dochter is een blauwogige blonde jonge vrouw die zich al voor het 5e jaar door Amsterdam beweegt en is nog nooit lastig gevallen.
Mijn zoon echter is een jongen met donker haar en veelal donkere kleding (beroepsgerelateerd) die met het ov reist naar en binnen steden in de Randstad. Hij is al een flink aantal keer staande gehouden door de politie, omdat hij zou kunnen voldoen aan het signalement van degenen die ze zochten. Dat er knullen (van Marokkaanse afkomst) rottigheid uithalen kan ik niet ontkennen maar ik weiger te geloven dat wij als Nederlandse vrouwen en meisjes de straat niet meer op kunnen vanwege naar gedrag van bepaalde groepen.
Gebruikersnaaminvullen
28-03-2026 om 09:44
Denksport schreef op 27-03-2026 om 14:03:
[..]
Zeker na 7 oktober 2023 menen steeds meer mensen dat ze hun onvervalste jodenhaat kunnen verbloemen door te zeggen dat ze toch niet de joden bedoelen maar de Israeli's en het IDF en Netanyahu. Als je dat niet ziet (of wilt zien) ben je gewoon stekeblind.
Zijn de joden die tegen het beleid van Netanyahu zijn dan ook antisemiet? Want die joden zijn er.
En zijn de mensen die Hamas niet los kunnen zien van de Palestijnse bevolking, en dat zijn er ook veel, dan ook stekeblind? Want als dat zo is, dan kunnen we VIA misschien vragen om een brailleforum op te richten.
Ginevra
28-03-2026 om 12:53
Bakblik schreef op 28-03-2026 om 09:29:
ik weiger te geloven dat wij als Nederlandse vrouwen en meisjes de straat niet meer op kunnen vanwege naar gedrag van bepaalde groepen.
Ik heb 6 jaar in Amsterdam gewoond en kon daar niet op mijn balkonnetje zitten. Want dan begon mijn Marokkaanse buurjongen hoer naar me te roepen. En dan zat ik niet in bikini he. Gewoon in korte broek en hemdje. Dan gaat de lol er af hoor, om in de zon op je balkon te gaan zitten.
Het is bij lange na niet het ergste wat je kan gebeuren natuurlijk, maar als mensen zeggen "ik weiger te geloven dat zoiets gebeurt", dat is wel wat de frustratie bij mensen opdrijft.
Je kan nu natuurlijk zeggen dat dat een incident is, dat dit de enige Marokkaanse man is geweest die dat deed, of dat ik ook eigenlijk beter niet in korte broek op het balkon kan gaan zitten, of dat ik daar gewoon moet gaan zitten en maar doen alsof ik het niet hoor, maar dat lijkt me niet helemaal reëel. Want dan verschuift dus je standpunt van "ik geloof niet dat dat gebeurt" naar "ah ja het zal wel gebeuren maar dan moet je je maar aanpassen".
Koko67
28-03-2026 om 13:08
Bakblik schreef op 28-03-2026 om 09:29:
[..]
Ik kom een keer of 6 per jaar in Amsterdam of andere grote steden en herken hetgeen jij beschrijft niet. Ook mijn dochter die in Amsterdam studeert en haar sociale leven heeft hoor ik daar niet over.
Dat hetgeen jij beschrijft voorkomt in wijken met veel buitenlanders kan ik ontkennen nog bevestigen, omdat ik daar niet dagelijks kom.
Je laatste zin is wel heel generaliserend, er zullen wijken en plekken zijn waar dat gebeurt. Ik weiger echter te geloven dat het gemeengoed is in heel Nederland. Mijn dochter is een blauwogige blonde jonge vrouw die zich al voor het 5e jaar door Amsterdam beweegt en is nog nooit lastig gevallen.
Mijn zoon echter is een jongen met donker haar en veelal donkere kleding (beroepsgerelateerd) die met het ov reist naar en binnen steden in de Randstad. Hij is al een flink aantal keer staande gehouden door de politie, omdat hij zou kunnen voldoen aan het signalement van degenen die ze zochten. Dat er knullen (van Marokkaanse afkomst) rottigheid uithalen kan ik niet ontkennen maar ik weiger te geloven dat wij als Nederlandse vrouwen en meisjes de straat niet meer op kunnen vanwege naar gedrag van bepaalde groepen.
Zou het kunnen dat jouw dochter precies weet waar ze vooral in de avond niet moet komen? Bepaalde wijken waar je als vrouw beter niet kunt lopen zijn er in bijna alle steden. Ik denk dat ze zonder problemen in zuid, Rivierenbuurt, grachtengordel of Watergraafsmeer durft te lopen. Ze zal , denk ik, minder snel alleen in delen van Noord, Osdorp, Bijlmer en Sloterdijk lopen.
Koko67
28-03-2026 om 13:10
PensioNada schreef op 27-03-2026 om 22:40:
[..]
Wie heeft geen kritiek op de islam?
Leraren steeds minder of helemaal niet meer. Die kijken wel uit. 2e WO behandelen is al stappen in een mijnveld. Burgerschap geven en dan praten over gelijke rechten van homo’s enz. is behoorlijk uitdagend te noemen.
Handschoenvrouw
28-03-2026 om 13:26
Koko67 schreef op 28-03-2026 om 13:08:
[..]
Zou het kunnen dat jouw dochter precies weet waar ze vooral in de avond niet moet komen? Bepaalde wijken waar je als vrouw beter niet kunt lopen zijn er in bijna alle steden. Ik denk dat ze zonder problemen in zuid, Rivierenbuurt, grachtengordel of Watergraafsmeer durft te lopen. Ze zal , denk ik, minder snel alleen in delen van Noord, Osdorp, Bijlmer en Sloterdijk lopen.
Ja, dat soort buurten heb je in alle grotere steden in alle landen. Dat komt omdat een buurt die gemiddeld armer is door lagere huurprijzen meer mensen van de wat lagere klasse aantrekt waardoor "probleemburgers" geconcentreerd worden op een paar plekken die er slechter uitzien en onveiliger zijn/aanvoelen.
amarna
28-03-2026 om 13:49
Handschoenvrouw schreef op 28-03-2026 om 13:26:
[..]
Ja, dat soort buurten heb je in alle grotere steden in alle landen. Dat komt omdat een buurt die gemiddeld armer is door lagere huurprijzen meer mensen van de wat lagere klasse aantrekt waardoor "probleemburgers" geconcentreerd worden op een paar plekken die er slechter uitzien en onveiliger zijn/aanvoelen.
Onveiliger zijn is iets anders als onveiliger aanvoelen. Ik woon in zo'n buurt en voel me er veilig. Loop gerust s avonds van metro naar huis. Nooit moeilijkheden gehad in de 21 jaar dat ik in Rotterdam Carnisse woon. Een wijk waarvan sommigen al gaan beven bij de naam....
50/60 jaar geleden was er ook van alles loos in ons land maar las/hoorde je er nauwelijks iets van. We zitten veel te veel op naar nieuws te letten!
Bakblik
28-03-2026 om 13:57
Ginevra schreef op 28-03-2026 om 12:53:
[..]
Ik heb 6 jaar in Amsterdam gewoond en kon daar niet op mijn balkonnetje zitten. Want dan begon mijn Marokkaanse buurjongen hoer naar me te roepen. En dan zat ik niet in bikini he. Gewoon in korte broek en hemdje. Dan gaat de lol er af hoor, om in de zon op je balkon te gaan zitten.
Het is bij lange na niet het ergste wat je kan gebeuren natuurlijk, maar als mensen zeggen "ik weiger te geloven dat zoiets gebeurt", dat is wel wat de frustratie bij mensen opdrijft.
Je kan nu natuurlijk zeggen dat dat een incident is, dat dit de enige Marokkaanse man is geweest die dat deed, of dat ik ook eigenlijk beter niet in korte broek op het balkon kan gaan zitten, of dat ik daar gewoon moet gaan zitten en maar doen alsof ik het niet hoor, maar dat lijkt me niet helemaal reëel. Want dan verschuift dus je standpunt van "ik geloof niet dat dat gebeurt" naar "ah ja het zal wel gebeuren maar dan moet je je maar aanpassen".
Aanpassen zeker niet. Ons land is niet islamitisch dus we hoeven ons niet aan te passen aan die normen en waarden.
Als je als moslim hier wilt wonen moet je een modus vinden om vast te houden aan je eigen normen en waarden zonder alle westerse normen en waarden te veroordelen.
Zou mijn gekleurde kijk op de feiten misschien komen doordat ik mij bevind in een bubbel met voornamelijk asielzoekers die blij en dankbaar zijn dat ze (eindelijk) in een land zijn waar vrijheid is en waar ze mogen zijn wie ze zijn? In mijn bubbel hoor ik nooit moslims negatief oordelen over de westerse cultuur.
We vieren samen het eind van de ramadan met traditionele Syrische gerechten en mijn Hollandse appeltaart. Geen collega die zegt dat ik niet mag eten tijdens de ramadan, ze zeggen dat ik mij niet hoef af te zonderen, ze kunnen er wel tegen als iemand eet in hun bijzijn als ze zelf niet eten.
Miraval
28-03-2026 om 15:31
Koko67 schreef op 28-03-2026 om 13:10:
[..]
Leraren steeds minder of helemaal niet meer. Die kijken wel uit. 2e WO behandelen is al stappen in een mijnveld. Burgerschap geven en dan praten over gelijke rechten van homo’s enz. is behoorlijk uitdagend te noemen.
Ik vind dit eigenlijk vooral erg schokkend, en dat begint al op de basisschool. Ik heb verschillende leerlingen die PABO of onderwijsassistente opleiding volgen en stage lopen in het basisonderwijs. Veel scholen gaat het natuurlijk prima, maar ik hoor ook de verhalen waar scholen veel leerlingen hebben met een migratieachtergrond, waar het toch weleens flink fout gaat qua respect voor vrouwelijke leerkrachten, verschillende religies, pauzes tijdens de Ramadan, het is echt niet allemaal pais en vree, en dat het misschien uitzonderingen zijn dat kan, maar dat neemt niet weg dat die groep wel steeds groter wordt. En daarmee dus ook lastiger wordt te onderwijzen over de Holocaust.
Om nog maar te zwijgen over Dodenherdenking, waar mensen niet het respect om stil te zijn op kunnen brengen vanwege Gaza, of afdwingen dat andere slachtoffers van oorlogen buiten Nederland herdacht moeten worden, of de opening van het Holocaust museum. Ik kan me heel goed voorstellen dat zulke situaties enorm pijnlijk zijn voor de Joodse gemeenschap in Nederland, waarvan de kinderen dus al jarenlang met beveiliging op scholen zijn, of in de Synagoge. Ik denk dat we hetgeen de, relatief kleine Joodse gemeenschap in Nederland, meemaakt qua uitschelden, openlijk niet Joods durven zijn, het onveilige gevoel wat zij ervaren, zeker niet moeten onderschatten. En door steeds te benadrukken dat Moslims ook gediscrimineerd worden, bagatelliseer je het gevoel van de eerste groep naar mijn mening.
Koko67
28-03-2026 om 18:37
Ik vind het wegkijken het grootste probleem. Niet eens de jongens uit mijn klas met niet westerse achtergrond. Elke keer als ik of mijn ( ex) collega’s hier hulp voor willen of er gewoon over willen praten, zijn er altijd mensen die vooral kwijt willen dat zij een vriend,vriendin of buurman hebben die moslim is en dat allemaal niet herkennen. Dat er ook moslims zijn die zo helemaal niet zijn. Het is echt een verboden onderwerp in Nederland, maar wel een steeds groter wordend probleem. Ik begon als een enorme idealist op een school met veel kinderen uit verschillende culturen. Na een aantal jaar compleet afgebrand en weg gegaan. Nu werk ik op een overwegend “ witte” school. Als ik had kunnen praten over de enorme problemen die ik ( en andere vrouwelijke collega’s) en ik serieus was genomen had ik het misschien langer kunnen volhouden.
PensioNada
28-03-2026 om 22:15
Koko67 schreef op 28-03-2026 om 18:37:
Ik vind het wegkijken het grootste probleem. Niet eens de jongens uit mijn klas met niet westerse achtergrond. Elke keer als ik of mijn ( ex) collega’s hier hulp voor willen of er gewoon over willen praten, zijn er altijd mensen die vooral kwijt willen dat zij een vriend,vriendin of buurman hebben die moslim is en dat allemaal niet herkennen. Dat er ook moslims zijn die zo helemaal niet zijn. Het is echt een verboden onderwerp in Nederland, maar wel een steeds groter wordend probleem. Ik begon als een enorme idealist op een school met veel kinderen uit verschillende culturen. Na een aantal jaar compleet afgebrand en weg gegaan. Nu werk ik op een overwegend “ witte” school. Als ik had kunnen praten over de enorme problemen die ik ( en andere vrouwelijke collega’s) en ik serieus was genomen had ik het misschien langer kunnen volhouden.
Ik begrijp je frustratie en ik geloof ook je verhalen, alleen jij vertelt ook over je buurman of je leerling of de ouder van die leerling. Hoe groot is het probleem werkelijk? Er is een groep fundamentalistische moslims die ik liever niet in Nederland zou zien. Maar... hoeveel zijn het er echt. Jouw kech sissende jongens, waren dat vervelende pubers, die stoer deden met iets wat ze uut hun omgeving kenden? Of hadden ze echt die minachting. In mijn jeugd hadden we vechtpartijen tussen jongens uit het ene dorp tegen de jongens uit het andere dorp. Was dat iets vergelijkbaars of toch niet? Ik weet het antwoord niet. Ik heb wel het idee dat we ( en dat geldt voor alle partijen) teveel in onze eigen stelling blijven hangen. Antisemitisme is tegen het huidige beleid can Israël zijn, dat is zo'n stelling. En dan roep ik: Neeee!
Bakblik
29-03-2026 om 10:44
PensioNada schreef op 28-03-2026 om 22:15:
[..]
Ik begrijp je frustratie en ik geloof ook je verhalen, alleen jij vertelt ook over je buurman of je leerling of de ouder van die leerling. Hoe groot is het probleem werkelijk? Er is een groep fundamentalistische moslims die ik liever niet in Nederland zou zien. Maar... hoeveel zijn het er echt. Jouw kech sissende jongens, waren dat vervelende pubers, die stoer deden met iets wat ze uut hun omgeving kenden? Of hadden ze echt die minachting. In mijn jeugd hadden we vechtpartijen tussen jongens uit het ene dorp tegen de jongens uit het andere dorp. Was dat iets vergelijkbaars of toch niet? Ik weet het antwoord niet. Ik heb wel het idee dat we ( en dat geldt voor alle partijen) teveel in onze eigen stelling blijven hangen. Antisemitisme is tegen het huidige beleid can Israël zijn, dat is zo'n stelling. En dan roep ik: Neeee!
Heel mooi verwoord Pensionado!
Hoe groot is het probleem echt? De moslims zijn bij elkaar 5%van de Nederlandse bevolking, daarvan zal een deel de radicale islam aanhangen maar het is niet de meerderheid die radicaal is.
Is het stoer puber gedrag of minachten ze echt? Op de isk waar ik vrijwilligerswerk doe wordt er aandacht besteed aan paarse vrijdag, wordt er gepraat over gelijke rechten voor mannen en vrouwen en de jongens die naar doen tegen meiden van christelijke huize worden aangepakt.
Al ken ik ook wel verhalen van de juffen op de basisschool van mijn kinderen (10 jaar geleden) die Jasser niet durfde te corrigeren, omdat anders zijn vader weer kwam schreeuwen op school dat het discriminatie was. Dat ging dan over iets wat geen enkele leerling zou mogen, boeken stuk scheuren. Zulk gedrag moet gewoon gecorrigeerd worden, bij blonde jongens en bij donkere jongens.
Leerkrachten en docenten zouden daarin steun moeten krijgen van hun directie. Je maakt geen boeken stuk en als je dat wel doet krijg je straf, ook als je vader boos op school komt om te zeggen dat het discriminatie is. Nu moet de juf het vaak alleen doen, zonder rugdekking en dan denkt ze: Ik zeg maar niks dan wordt die vader ook niet boos. Daarmee krijgt dat %€&jong het idee dat hij het allemaal kan maken en dat gaat van kwaad tot erger.
Op de isk veel vrouwelijke docenten en als er strijd is altijd wel een man op afroep beschikbaar om die jongens te corrigeren.
Jujubee
29-03-2026 om 11:04
Het gros van de moslims heb je in het dagelijkse leven ook helemaal geen last van natuurlijk. Het is vooral de jeugd die het verpest voor de rest. En dan vooral de tienerjongens die hier het winkelcentrum terroriseren, mensen in elkaar slaan, oude mensen beroven en mishandelen en ga zo maar door. Ik had afgelopen week nog een oude dame in de winkel op een scootmobiel die in elkaar geslagen was door zo'n groepje Marokkaanse tieners. Ze kwam van de fysio en moest daar elke dag langs die hangplek waar dezelfde jongeren altijd stonden, dus ze durfde geen aangifte te doen. Dus nu is ze elke week bang als ze naar de fysio moet. Voor een stelletje twaalfjarigen. Het ironische is dat je in de moslimcultuur respect hoort te hebben voor ouderen, maar blijkbaar geldt dat alleen voor ouderen van je eigen cultuur of zo. In mijn ogen zit het probleem vooral bij de jeugd en het feit dat ze best los opgevoed worden. Ze hangen de hele dag op straat, zonder enig toezicht, al vanaf een jaar of acht.
De meiden mogen niks en worden overal op gecontroleerd; de jongens mogen alles. Het is die groep, die het compleet verpest voor alle aardige volwassen moslims die ik ken. En dat zijn er gelukkig ook heel veel.
Mijn collega wordt bijna 21 en moet haar kamer delen met 2 zusjes en mag niet eens een date hebben met een jongen. Ze is nog zo blue, echt niet normaal.
Ze mag niet uitgaan, haar moeder belt tig keer als ze op personeelsuitje is met ons, ze heeft niet eens een fiets. En dan zijn haar ouders nog vrij mild want ze hoeft dan weer geen hoofddoek op als ze niet wil en hoeft niet mee naar Marokko op vakantie. Maar vrij is ze niet. En dat vind ik sneu. Haar broer heeft alle vrijheid en zijn eigen kamer.
Maar nogmaals: van het gros van de moslims heb ik helemaal geen last en ik kan prima met ze omgaan. Voor de jeugd loop ik dan weer graag een blokje om en hou ik altijd mijn hart vast.
Poezenmeisje
29-03-2026 om 12:04
PensioNada schreef op 15-03-2026 om 18:38:
[..]
Die Engelse zaak is afschuwelijk en onvoorstelbaar, maar in Nederland heb je zover ik weet geen vergelijkbare incidenten. In geruchtmakende zaken als de moord op Lisa, de explosie aan de Tarwekamp en de Erasmusschutter werd alles op alles gezet om de dader(s) te pakken en werd ook niet geheimzinnig gedaan over de afkomst. Verkrachting is per definitie qua bewijs een lastig delict, maar ik kan me niet voorstellen dat als er in Nederland sprake is van ontvoering en groepsverkrachting er weggekeken wordt.
"Stek Oost" komt aardig in de buurt en de problemen worden in de gemeenteraad weggelachen door notabene VROUWEN!!!
(Of moet ik zeggen 'mensen met een baarmoeder'?)