Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Zilver_gray
27-03-2026 om 16:09
Denksport schreef op 27-03-2026 om 15:52:
[..]
Geen idee hoe je daar bij komt. Thierry Baudet met zijn "reptielen", Esther Ouwehand met haar blouse, de "gewone" Nederlander die vindt dat de joden zich vooral gedeisd moeten houden na wat er in WOII gebeurd is en ze hebben nu toch een eigen land, of moslims, wat mij betreft is het allemaal even erg.
Zelfs op een topic dat gaat over "Jodenhaat in Nederland" vindt het gros van de meeschrijvers dat
de jodende Israeli's alle jodenhaat vooral aan zichzelf te danken hebben.
Wat is er antisemitisch aan de blouse van Esther Ouwehand? De Palestijnen een warm hart toedragen heeft toch niks met jodenhaat te maken. Ze stond daar niet met een Hamas vlag te zwaaien.
Denksport
27-03-2026 om 16:09
felija schreef op 27-03-2026 om 15:56:
[..]
Zoals ik al schreef is er discriminatie in diverse gradaties. Die bevolkingsgroepen lijden er hoe dan ook onder. Ja, de Joden ook!
[..]
Stond duidelijk in dit topic, zoals ik al heb gezegd.
En hou nou eens op met die valse insinuaties! Dat zegt helemaal niemand hier. Geen enkele jood heeft de haat aan zichzelf te danken! Hou op met dat voortdurend een ander in de schoenen te willen schuiven.
De enige valse insinuatie hier is dat er enkel woede is wanneer de jodenhaat uit de moslimhoek komt. En die insinuatie komt van jou. Daarmee insinueer je dat het best meevalt met de jodenhaat en dat die haat enkel gebruikt wordt om moslims te bashen.
Zilver_gray
27-03-2026 om 16:13
Denksport schreef op 27-03-2026 om 16:09:
[..]
De enige valse insinuatie hier is dat er enkel woede is wanneer de jodenhaat uit de moslimhoek komt. En die insinuatie komt van jou. Daarmee insinueer je dat het best meevalt met de jodenhaat en dat die haat enkel gebruikt wordt om moslims te bashen.
Dat insinueert ze helemaal niet. Jodenhaat uit elke hoek is verschrikkelijk. Uit de rechts-extreme hoek wordt het gebagatelliseerd, dat heb ik hier onlangs nog ergens gelezen.
felija
27-03-2026 om 16:15
Denksport schreef op 27-03-2026 om 16:09:
[..]
Hoe lees jij? Bijzonder slecht. Waar haal je in vredesnaam vandaan dat ik vind dat het best meevalt met jodenhaat? Dat verzin je zelf en ik vraag je nogmaals op te houden met in te vullen wat anderen denken, je zit er totaal naast.
En ja, hier lees ik bijna alleen verontwaardiging over jodenhaat wanneer die uit de moslimhoek afkomstig is, selectieve verontwaardiging heet dat.
felija
27-03-2026 om 16:17
Zilver_gray schreef op 27-03-2026 om 16:13:
[..]
Dat insinueert ze helemaal niet. Jodenhaat uit elke hoek is verschrikkelijk. Uit de rechts-extreme hoek wordt het gebagatelliseerd, dat heb ik hier onlangs nog ergens gelezen.
Dan heeft opeens niemand dat gelezen.
amarna
27-03-2026 om 16:21
Koko67 schreef op 27-03-2026 om 15:50:
[..]
Ken jij kinderen die bewaakt moeten worden om naar een moslimschool te kunnen? Of moslimvrouwen die er op straat niet voor uit durven komen dat ze moslim zijn? Of Chinezen die bewaakt moeten worden?
Ja die ken ik. Moslimvrouwen die worden uitgescholden op straat met "doe die handdoek eens van je kop". Moslimmannen die een djellaba dragen: "Jan Jurk". Chinezen die worden nageroepen met "poepchinees". In 2026 in Rotterdam.
felija
27-03-2026 om 16:26
Met wat voor zooi (online) laten sommige mensen zich in? Waardoor je alle realiteitszin uit het oog verliest en ervan overtuigd bent dat de gemiddelde Nederlander vindt dat de Joden zich maar gedeisd moeten houden?
Handschoenvrouw
27-03-2026 om 16:34
felija schreef op 27-03-2026 om 16:26:
Met wat voor zooi (online) laten sommige mensen zich in? Waardoor je alle realiteitszin uit het oog verliest en ervan overtuigd bent dat de gemiddelde Nederlander vindt dat de Joden zich maar gedeisd moeten houden?
Ik verbaas me daar ook over. Er is een grote (online?) groep van kennelijk Nederlandstalige mensen waarbij Nederland, één van de veiligste, rijkste en gelukkigste landen ter wereld helemaal niets goeds meer kan doen. Diezelfde mensen leveren zelden kritiek op corrupte politici als Trump, Orban en Poetin die helemaal niet het beste met Nederland voor hebben.
Het is een stuitent gebrek aan realiteitszin en historisch besef en eigenlijk ook wel een gebrek aan gezond nationalistisch Hollands Glorie-gevoel.
Koko67
27-03-2026 om 16:55
amarna schreef op 27-03-2026 om 16:21:
[..]
Ja die ken ik. Moslimvrouwen die worden uitgescholden op straat met "doe die handdoek eens van je kop". Moslimmannen die een djellaba dragen: "Jan Jurk". Chinezen die worden nageroepen met "poepchinees". In 2026 in Rotterdam.
Als ik door bepaalde wijken inUtrecht of Rotterdam of Den Haag loop heb ik het idee dat ik in Marokko of Egypte loop. Dus volgens mij valt dat wel mee . Daarbij heb ik nog geen politie/ bewaking bij moslimscholen gezien.
amarna
27-03-2026 om 17:01
Koko67 schreef op 27-03-2026 om 16:55:
[..]
Als ik door bepaalde wijken inUtrecht of Rotterdam of Den Haag loop heb ik het idee dat ik in Marokko of Egypte loop. Dus volgens mij valt dat wel mee . Daarbij heb ik nog geen politie/ bewaking bij moslimscholen gezien.
En die opmerking van jou is precies wat ik bedoel! Blijkbaar zie jij je medemens anders dan ik.
Bakblik
Koko67 schreef op 27-03-2026 om 16:55:
[..]
Nou.........
Ik zou zeggen ga eens de straat op met een moslim die zichtbaar het geloof uitdraagt of met een Chinees die duidelijk een Chinees uiterlijk heeft en beleef samen de reacties die dat oproept. Niet in een wijk waar voornamelijk nieuwkomers wonen maar in een wijk of dorp waar de nieuwkomers een minderheid zijn.
Ik ben altijd blij als ik met nieuwkomers op straat ben als ze de taal nog niet goed spreken en niet begrijpen wat er wordt gezegd.
Nighttripper
Koko67 schreef op 27-03-2026 om 15:50:
[..]
Ken jij kinderen die bewaakt moeten worden om naar een moslimschool te kunnen? Of moslimvrouwen die er op straat niet voor uit durven komen dat ze moslim zijn? Of Chinezen die bewaakt moeten worden?
Inderdaad! En het houdt niet op,niet vanzelf.. Goed dat deze jongeren zijn opgepakt.Want waren dus al bezig met een volgende aanslag.Een gebrek aan inzet kan je ze iig niet verwijten.. Ik heb persoonlijk wel een 'vaag' vermoeden in welke hoek we deze jongeren moeten zoeken. Maar ok,we wachten het onderzoek af..😏
"Nieuwe aanhoudingen om aanslag synagoge en voorbereiden explosie Rotterdam.
De politie heeft drie mannen opgepakt die verdacht worden van betrokkenheid bij de explosie bij een synagoge in Rotterdam en het voorbereiden van een explosie bij een synagoge in Heemstede. Dit meldt het Openbaar Ministerie, dat geen mededelingen doet over de vermoedelijke rol van de nu aangehouden mannen." Bron : Telegraaf ,vrijdag 27 maart , 2026
felija
27-03-2026 om 17:20
Handschoenvrouw schreef op 27-03-2026 om 16:34:
[..]
Ik verbaas me daar ook over. Er is een grote (online?) groep van kennelijk Nederlandstalige mensen waarbij Nederland, één van de veiligste, rijkste en gelukkigste landen ter wereld helemaal niets goeds meer kan doen. Diezelfde mensen leveren zelden kritiek op corrupte politici als Trump, Orban en Poetin die helemaal niet het beste met Nederland voor hebben.
Het is een stuitent gebrek aan realiteitszin en historisch besef en eigenlijk ook wel een gebrek aan gezond nationalistisch Hollands Glorie-gevoel.
Ja inderdaad, vind het best beangstigend dat mensen hun info van dubieuze internetkanalen afhalen en dat als de waarheid zien, met alle gevolgen van dien.
Waarbij vooral de onvrede lijkt te overheersen en men kritiekloos achter narcistische, pochende oneliner politici aanloopt, die alleen geïnteresseerd zijn in zichzelf in plaats van de bevolking waarover zij de scepter verantwoordelijk horen te zwaaien. Ik hoop dat die tendens weer snel ten goede keert, maar ik heb er een hard hoofd in.
Ook ben ik bang dat discriminatie nog meer zal toenemen en bevolkingsgroepen steeds meer tegen elkaar worden uitgespeeld.
Koko67
27-03-2026 om 20:05
Bakblik schreef op 27-03-2026 om 17:01:
[..]
Nou.........
Ik zou zeggen ga eens de straat op met een moslim die zichtbaar het geloof uitdraagt of met een Chinees die duidelijk een Chinees uiterlijk heeft en beleef samen de reacties die dat oproept. Niet in een wijk waar voornamelijk nieuwkomers wonen maar in een wijk of dorp waar de nieuwkomers een minderheid zijn.
Ik ben altijd blij als ik met nieuwkomers op straat ben als ze de taal nog niet goed spreken en niet begrijpen wat er wordt gezegd.
Ik zou zeggen, ga eens door Amsterdam lopen hand in hand met je vriendin als vrouw. En met een vriend die een keppeltje draagt.
Of ga eens met een van mijn leerlingen praten die net iets te blank en/ of te blond zijn. Die weten mij precies uit te leggen wat ze doen als ze een groep Marokkanen tegen komen in het winkelcentrum: “ hoofd omlaag, juf en vooral geen oogcontact maken”. Want ze worden vaker wel dan niet uitgescholden met kech. Een van die moeders van die leerlingen vertelde mij hoe machteloos ze zich voelt als haar dochter een lange broek aan wil als ze weet dat ze gaat winkelen met haar vriendinnen. Voor dochter al een normale zaak, voor de moeder een afschuwelijk gevoel. Haar dochter moetnog heel lang in dit land leven waar vrouwen en meisjes op een manier worden behandeld die zij niet wil voor haar dochter.