Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
PensioNada
25-03-2026 om 12:47
PensioNada schreef op 25-03-2026 om 00:10:
[..]
Ik mag hopen dat die krant het gecontroleerd heeft. Ze hebben het over een eerdere uiting waarvan ik best wil geloven dat dit klopt (de Palestijnse vlag) en een tweede, recente uiting waarvan ik denk dat het een AI gegenereerd beeld is. Het is echter een kleine moeite om het even te laten controleren.
Ik bedoel dat de foto van de praktijk met het billboard met de tekst over tel Aviv er fake uitziet. Dus niet het plaatje op het billboard is AI, maar heel de foto is AI. Maar ik kan me vergissen.
majorette2005
26-03-2026 om 06:03
PensioNada schreef op 25-03-2026 om 00:10:
[..]
Ik mag hopen dat die krant het gecontroleerd heeft. Ze hebben het over een eerdere uiting waarvan ik best wil geloven dat dit klopt (de Palestijnse vlag) en een tweede, recente uiting waarvan ik denk dat het een AI gegenereerd beeld is. Het is echter een kleine moeite om het even te laten controleren.
Geen AI dus.
Broadway
26-03-2026 om 08:20
Daglichtlamp schreef op 25-03-2026 om 09:00:
Bovendien maakt het toch helemaal niet uit of de beelden die te zien waren echt waren of gemaakt met AI? De beelden op zich waren antisemitisch als ik het goed begrijp. Dat is ook strafbaar als het AI-beelden zijn.
ik heb begrepen dat hij Palestijnen-fan is en de beelden zich richten tot de, in zijn ogen, agressor Israël. ik heb niets over antisemitisme gehoord, maar ik kan dat gemist hebben.
PensioNada
26-03-2026 om 08:58
Broadway schreef op 26-03-2026 om 08:20:
[..]
ik heb begrepen dat hij Palestijnen-fan is en de beelden zich richten tot de, in zijn ogen, agressor Israël. ik heb niets over antisemitisme gehoord, maar ik kan dat gemist hebben.
Ja, ik denk dat de inhoud als anti Israël gezien moet worden en daarmee is het niet noodzakelijkerwijs antisemitisme. Er is echter wel sprake van het verheerlijken van geweld tegen de burgerbevolking. Zoals in het artikel al staat zeer ongepast om meer dan 1 reden.
Koko67
26-03-2026 om 09:07
Vanmorgen het verhaal in de Telegraaf gelezen over een Amsterdamse Joodse man die zegt niet langer in boosheid te willen leven. Hij werkt als beveiliger op Schiphol en gaat nu emigreren naar Israël. Hij ( en ook nog andere geïnterviewden) ziet Amsterdam in rap tempo islamiseren en heeft er geen trek meer in om elke dag uitgescholden te worden omdat hij Joods is.
Broadway
26-03-2026 om 09:50
PensioNada schreef op 26-03-2026 om 08:58:
[..]
Ja, ik denk dat de inhoud als anti Israël gezien moet worden en daarmee is het niet noodzakelijkerwijs antisemitisme. Er is echter wel sprake van het verheerlijken van geweld tegen de burgerbevolking. Zoals in het artikel al staat zeer ongepast om meer dan 1 reden.
oh, maar ik geef nergens een oordeel over wat hij doet he. ik vind het totaal onacceptabel dat een individu de technische mogelijkheden van een instantie misbruikt om zijn persoonlijke mening te ventileren. totaal los van de inhoud.
ik ageer alleen op de misvatting van velen (niet alleen in dit topic) dat je antisemiet bent als je netanyahu een volslagen gek vindt samen met zijn regering terwijl je nog geen seconde in de buurt van religie bent geweest
PensioNada
26-03-2026 om 10:25
Broadway schreef op 26-03-2026 om 09:50:
[..]
oh, maar ik geef nergens een oordeel over wat hij doet he. ik vind het totaal onacceptabel dat een individu de technische mogelijkheden van een instantie misbruikt om zijn persoonlijke mening te ventileren. totaal los van de inhoud.
ik ageer alleen op de misvatting van velen (niet alleen in dit topic) dat je antisemiet bent als je netanyahu een volslagen gek vindt samen met zijn regering terwijl je nog geen seconde in de buurt van religie bent geweest
We zijn het eens.
majorette2005
26-03-2026 om 12:05
PensioNada schreef op 26-03-2026 om 08:58:
[..]
Het zal wel een heel onveilig gevoel geven als Joodse mensen naar die hulppost moeten. Juist omdat veel haat tegen Joden is en niet alleen tegen Netanyahu, zeker vanuit de islamitische gemeenschap.
PensioNada
26-03-2026 om 12:22
majorette2005 schreef op 26-03-2026 om 12:05:
[..]
Het zal wel een heel onveilig gevoel geven als Joodse mensen naar die hulppost moeten. Juist omdat veel haat tegen Joden is en niet alleen tegen Netanyahu, zeker vanuit de islamitische gemeenschap.
Deze HAP is "extra". Blijkbaar is de betreffende huisarts in een gat in de markt gesprongen. Maar ik ben het met je eens dat een hulpverlener zich neutraal op moet stellen.
Denksport
26-03-2026 om 16:09
Handschoenvrouw schreef op 25-03-2026 om 09:02:
[..]
Zijn de beelden/uitingen anti-semitisch of anti-Israelisch?
Dat het smakeloze rotzooi is (en ook nog van een arts nota bene) is wel duidelijk, dit moet je niet willen in de openbare ruimte.
Nee zeg, alsjeblieft niet in de openbare ruimte, dit is veel beter geschikt op besloten bijeenkomsten. En als het anti-Israëlisch is dan geeft het niks, da's oké.
Doe je dit nou met opzet, zo'n post plaatsen of heb je het echt niet in de gaten?
Handschoenvrouw
26-03-2026 om 18:38
Denksport schreef op 26-03-2026 om 16:09:
[..]
Nee zeg, alsjeblieft niet in de openbare ruimte, dit is veel beter geschikt op besloten bijeenkomsten. En als het anti-Israëlisch is dan geeft het niks, da's oké.
Doe je dit nou met opzet, zo'n post plaatsen of heb je het echt niet in de gaten?
Binnen de kaders van de wet mag je inderdaad openlijk anti-Israëlisch zijn. Dat het van weinig smaak getuigt wil niet zeggen dat het verboden is.
En openlijk anti andere landen, mag dat wel of hangt dat van het land af?
Denksport
26-03-2026 om 18:51
Handschoenvrouw schreef op 26-03-2026 om 18:38:
[..]
Binnen de kaders van de wet mag je inderdaad openlijk anti-Israëlisch zijn. Dat het van weinig smaak getuigt wil niet zeggen dat het verboden is.
En openlijk anti andere landen, mag dat wel of hangt dat van het land af?
Jij vraagt je enkel af of dit verboden is of niet? En zo niet, dan is het prima, toch?
Handschoenvrouw
26-03-2026 om 19:00
Denksport schreef op 26-03-2026 om 18:51:
[..]
Jij vraagt je enkel af of dit verboden is of niet? En zo niet, dan is het prima, toch?
Dat schrijf ik niet. Lé-zen.
En ja, het mag, we hebben nu eenmaal vrijheid van meningsuiting.
Denksport
26-03-2026 om 19:12
Handschoenvrouw schreef op 26-03-2026 om 19:00:
[..]
Dat schrijf ik niet. Lé-zen.
En ja, het mag, we hebben nu eenmaal vrijheid van meningsuiting.
Ik lees prima, en zeker tussen de regels door.
felija
26-03-2026 om 19:12
Als door een wesp gestoken, wanneer het om Israël gaat, stel je voor dat je kritiek hebt op het beleid van Netanyahu. Sommigen verliezen er acuut hun leesvaardigheid door.