Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
rionyriony
17-03-2026 om 14:41
Goede column, van Marcia van Gelderen, over het Joodse leven in het huidige Nederland:
https://marciavangelderen.substack.com/p/bent-u-ook-een-kanarie-in-de-kolenmijn
PensioNada
17-03-2026 om 15:10
rionyriony schreef op 17-03-2026 om 14:41:
Goede column, van Marcia van Gelderen, over het Joodse leven in het huidige Nederland:
Ik lees een column van iemand die precies hetzelfde doet als anti-Joodse terroristen, het op één hoop vegen van Joden, Israeli's en de regering Netanyahu. Als je tegen de door Israël gevoerde oorlog in Gaza bent, dan ben je ook tegen Israëliërs en Joden in het algemeen. Ja, als we allemaal zo gaan denken, dan gaat het vanzelf mis.
rionyriony
17-03-2026 om 17:11
PensioNada schreef op 17-03-2026 om 15:10:
[..]
Ik lees een column van iemand die precies hetzelfde doet als anti-Joodse terroristen, het op één hoop vegen van Joden, Israeli's en de regering Netanyahu. Als je tegen de door Israël gevoerde oorlog in Gaza bent, dan ben je ook tegen Israëliërs en Joden in het algemeen. Ja, als we allemaal zo gaan denken, dan gaat het vanzelf mis.
Die kan ik niet volgen. Gelukkig maar. Soms ben je blij dat je iets niet hoeft te begrijpen. Scheelt je een hoop gêne.
Handschoenvrouw
18-03-2026 om 09:02
rionyriony schreef op 17-03-2026 om 14:41:
Mevrouw van Gelderen is niet zo goed op de hoogte van de feiten. Nederland kiest namelijk geen partij in de genocidezaak tegen Israël, dus ik snap niet waar ze zich over opwindt.
Verder is het allemaal de schuld van "jullie", maar ze geeft nergens concreet aan wat "jullie" wél zouden moeten doen.
amarna
18-03-2026 om 09:13
Handschoenvrouw schreef op 18-03-2026 om 09:02:
[..]
Mevrouw van Gelderen is niet zo goed op de hoogte van de feiten. Nederland kiest namelijk geen partij in de genocidezaak tegen Israël, dus ik snap niet waar ze zich over opwindt.
Verder is het allemaal de schuld van "jullie", maar ze geeft nergens concreet aan wat "jullie" wél zouden moeten doen.
Ze gaat er ook maar meteen (ten onrechte, vind ik) er van uit dat haar collega's die zwegen toen toen ze over de aanslagen vertelde dan ook tegen alle Joden en heel Israel zijn. Misschien moesten ze even over een reactie nadenken? Of waren ze met iets heel anders bezig? Hadden ze hun mond vol? Moesten ze nodig naar de wc?
Thora
22-03-2026 om 10:17
Gelukkig heeft Jetten nu Lidewij de Vos aangesproken om iets aan het antisemitisme in haar partij te gaan doen. Wat een held zeg. Het gaat nog om dingen uit het verleden ook. Kijk liever naar wat er nu gebeurt in dit land. Dat synagoges en Joodse scholen bewaakt moeten worden komt niet omdat er ooit in een besloten appgroep lelijke dingen over Joden gezegd zijn.
PensioNada
22-03-2026 om 10:37
Thora schreef op 22-03-2026 om 10:17:
Gelukkig heeft Jetten nu Lidewij de Vos aangesproken om iets aan het antisemitisme in haar partij te gaan doen. Wat een held zeg. Het gaat nog om dingen uit het verleden ook. Kijk liever naar wat er nu gebeurt in dit land. Dat synagoges en Joodse scholen bewaakt moeten worden komt niet omdat er ooit in een besloten appgroep lelijke dingen over Joden gezegd zijn.
Antisemitisme komt bij heel verschillende groepen voor. Daar moet je niet blind voor zijn.
Thora
22-03-2026 om 10:50
PensioNada schreef op 22-03-2026 om 10:37:
[..]
Antisemitisme komt bij heel verschillende groepen voor. Daar moet je niet blind voor zijn.
Nee. Maar ook niet gefocust op één klein groepje en blind zijn voor de rest.
felija
22-03-2026 om 11:32
Thora schreef op 22-03-2026 om 10:50:
[..]
Nee. Maar ook niet gefocust op één klein groepje en blind zijn voor de rest.
Er wordt juist ontzettend gefocust op de combi moslims en jodenhaat. Goed dat Jetten juist aandacht vraagt voor de andere groep die zich er ook schuldig aan maakt: extreemrechts.
Handschoenvrouw
22-03-2026 om 14:53
Thora schreef op 22-03-2026 om 10:17:
Het gaat niet over een paar mensen die "lelijke dingen over Joden" gezegd hebben. Het gaat over het verspreiden van daadwerkelijke complottheorieën over Joden, zogenaamde "bloedsprookjes" met als doel jodenhaat in Nederland aan te wakkeren.
Eén van deze FvD-leden, Kay Burgemeester, is van mening dat specifiek joden de migratie naar Europa organiseren met als doel de witte bevolking te vervangen. Hij is nu gekozen als gemeenteraadslid in Schagen.
Reginald Eeckhout speelde een rol binnen het extreemrechtse Erkenbrand, dat een "blanke etnostaat zonder Joden" nastreeft.
Waarom bagatelliseer jij deze verschrikkelijke jodenhaat?
majorette2005
24-03-2026 om 21:09
Hopelijk wordt deze haatuiting ook gestopt, en dat voor een huisartsenpost.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/huisarts-plaatst-scherm-op-gevel-met-gewelddadige-video-over-israel-jullie-tijd-om-te-bloeden~aec2ca13/
Een huisartsenpost in Rotterdam heeft op zijn gevel groots een videoclip geplaatst van een liedje met de tekst ‘Boom Boom Tel Aviv’. Eerder raakte de arts ook al in opspraak, nadat hij omstreden uitlatingen deed op LinkedIn. De politie en Openbaar Ministerie hebben de zaak in onderzoek. „Voor dit soort beelden en achterliggende haat geen plaats in Rotterdam.”
PensioNada
25-03-2026 om 00:10
majorette2005 schreef op 24-03-2026 om 21:09:
Hopelijk wordt deze haatuiting ook gestopt, en dat voor een huisartsenpost.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/huisarts-plaatst-scherm-op-gevel-met-gewelddadige-video-over-israel-jullie-tijd-om-te-bloeden~aec2ca13/
Een huisartsenpost in Rotterdam heeft op zijn gevel groots een videoclip geplaatst van een liedje met de tekst ‘Boom Boom Tel Aviv’. Eerder raakte de arts ook al in opspraak, nadat hij omstreden uitlatingen deed op LinkedIn. De politie en Openbaar Ministerie hebben de zaak in onderzoek. „Voor dit soort beelden en achterliggende haat geen plaats in Rotterdam.”
Ik mag hopen dat die krant het gecontroleerd heeft. Ze hebben het over een eerdere uiting waarvan ik best wil geloven dat dit klopt (de Palestijnse vlag) en een tweede, recente uiting waarvan ik denk dat het een AI gegenereerd beeld is. Het is echter een kleine moeite om het even te laten controleren.
majorette2005
25-03-2026 om 08:16
PensioNada schreef op 25-03-2026 om 00:10:
[..]
Ik mag hopen dat die krant het gecontroleerd heeft. Ze hebben het over een eerdere uiting waarvan ik best wil geloven dat dit klopt (de Palestijnse vlag) en een tweede, recente uiting waarvan ik denk dat het een AI gegenereerd beeld is. Het is echter een kleine moeite om het even te laten controleren.
Bij de eerste uiting ging het niet alleen om de vlag maar ook om de berichten gepost op Linkedin uit naam van de huisartsenpost met ook weer het lef om te vergelijken met de holocaust. Ik neem aan dat het 2e voorval klopt aangezien politie en OM er al onderzoek naar doen.
Daglichtlamp
25-03-2026 om 09:00
Bovendien maakt het toch helemaal niet uit of de beelden die te zien waren echt waren of gemaakt met AI? De beelden op zich waren antisemitisch als ik het goed begrijp. Dat is ook strafbaar als het AI-beelden zijn.
Handschoenvrouw
25-03-2026 om 09:02
Daglichtlamp schreef op 25-03-2026 om 09:00:
Bovendien maakt het toch helemaal niet uit of de beelden die te zien waren echt waren of gemaakt met AI? De beelden op zich waren antisemitisch als ik het goed begrijp. Dat is ook strafbaar als het AI-beelden zijn.
Zijn de beelden/uitingen anti-semitisch of anti-Israelisch?
Dat het smakeloze rotzooi is (en ook nog van een arts nota bene) is wel duidelijk, dit moet je niet willen in de openbare ruimte.