Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Thora schreef op 09-03-2026 om 13:51:

[..]

Er is een meisjesschool geraakt in Afghanistan in 2021. Die beelden hebben ze getoond als dat het een meisjesschool in Iran was. Bron: o.a. WNL op zondag uitzending van 1 maart 2026. Leon Winter kwam ermee en het werd bevestigd door Darya Safai, een in Iran geboren Vlaamse politica.

Tenzij er na die tijd daadwerkelijk een andere meisjesschool is gebombardeerd. In dat geval zit ik ernaast.

Het gaat hier om een ander incident 

https://www.hln.be/buitenland/trump-beweert-dat-iran-meisjesschool-bombardeerde-maar-bewijs-tegen-hemzelf-steeds-vernietigender-nieuwe-beelden-tonen-hoe-tomahawk-inslaat~a7ffc1ec/

op dit moment is Israël van alles aan het platbombarderen in het Midden-Oosten..en daar vallen heel veel slachtoffers bij. 

Zilver_gray schreef op 09-03-2026 om 13:55:

[..]

Het gaat hier om een ander incident

https://www.hln.be/buitenland/trump-beweert-dat-iran-meisjesschool-bombardeerde-maar-bewijs-tegen-hemzelf-steeds-vernietigender-nieuwe-beelden-tonen-hoe-tomahawk-inslaat~a7ffc1ec/

Thora heeft het over WNL uitzending van een week geleden, toen is het bericht over het bombardement van de school als fakenieuws afgedaan, zie: https://www.knack.be/factcheck/factcheck-deze-beelden-tonen-wel-de-iraanse-school-die-onlangs-gebombardeerd-werd/

Trump ontkent overigens niet dat dit bombardement heeft plaats gevonden, maar beschuldigt Iran. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

09-03-2026 om 15:04 Topicstarter

Dit draadje gaat over jodenhaat in Nederland, wellicht kunnen jullie weer ontopic gaan? 

Jodenhaat bij onze zuiderburen. Ik vraag me dan altijd af wat die mensen bezielt. 

Bij een synagoge in Luik is afgelopen nacht een explosie geweest. Er zijn geen gewonden gevallen, maar er is wel schade aan het gebouw. De burgemeester van de Belgische stad spreekt van een "gewelddadige daad van antisemitisme".
---
Burgemeester Willy Demeyer noemt het tegen de Belgische omroep VRT "onaanvaardbaar dat we conflicten van buitenaf in onze stad importeren". Hij doelt daarmee volgens de omroep op de aanvallen in het Midden-Oosten.

https://nos.nl/artikel/2605612-explosie-bij-synagoge-luik-gewelddadige-daad-van-antisemitisme

En ook in Nederland brandstichting in een synagoge in Rotterdam. Er zijn vier verdachten opgepakt. Mogelijk wilden ze ook bij een andere synagoge brand stichten of een explosief laten ontploffen. 

Daarnaast kreeg ik een bericht doorgestuurd over een feminist march in Groningen, waarbij ter hoogte van de synagoge de de leuzen overgingen in “There is only one solution, Intifada, Revolution”. De PVV fractie in de gemeenteraad heeft daarover vragen gesteld aan het college en benadrukt dat deze leuzen pas bij de synagoge werden geroepen.

“There is only one solution, Intifada, Revolution” en “Jallah, Jallah Intifada”. Mag je dat roepen tijdens een demonstratie, recht voor de deur van bijvoorbeeld de synagoge aan de Folkingestraat? De PVV-fractie in de gemeenteraad vindt het ongepast en vraagt zich zelfs af of er juridisch iets aan te doen valt.
---
Volgens de partij was het opvallend dat deze leuzen niet op de officiële “chant lists” stonden die de organisatie vooraf via sociale media had gedeeld. Die lijsten bevatten vooral sociaal-georiënteerde slogans. De radicalere leuzen werden pas tijdens de demonstratie bij de synagoge geroepen, benadrukt de PVV.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5577715/synagoge-vier-verdachten-brandstichting

https://www.oogtv.nl/2026/03/pvv-stelt-vragen-over-leuzen-bij-synagoge-tijdens-feminist-march-in-groningen/

Het wordt erger en erger. Hoe meer moslims hier binnenkomen hoe meer haat naar Joden te zien zal zijn. Al tijden scholen die beschermd moeten worden( dat vinden we al vrij normaal, net als politici die beschermd moeten worden) nu ook branden bij een Synagoge.  Politie, onze premier, burgemeesters die op bezoek gaan bij een iftar. En onze koning die de kersttoespraak doet zonder kerstboom. Ik wacht nog op een foto van onze premier die op bezoek gaat bij een kerstdis. Ik denk dat ik lang kan wachten. 

Koko67 schreef op 13-03-2026 om 15:07:

Het wordt erger en erger. Hoe meer moslims hier binnenkomen hoe meer haat naar Joden te zien zal zijn. Al tijden scholen die beschermd moeten worden( dat vinden we al vrij normaal, net als politici die beschermd moeten worden) nu ook branden bij een Synagoge. 

Politie, onze premier, burgemeesters die op bezoek gaan bij een iftar. En onze koning die de kersttoespraak doet zonder kerstboom. Ik wacht nog op een foto van onze premier die op bezoek gaat bij een kerstdis. Ik denk dat ik lang kan wachten.

Ik heb je post even in 2 stukken gebroken,  Dat eerste stuk is niet normaal en dat mogen we ook nooit normaal gaan vinden. 

Dat tweede stuk is WEL normaal. Dat onze volksvertegenwoordigers zich laten zien bij een iftar is volkomen logisch, een deel van onze bevolking is per slot van rekening islamitisch. Werkbezoeken kunnen bij politici zorgen voor meer begrip voor de islam en de moslims voelen zich dan ook vertegenwoordigd in ons parlement.

Dat de koning een toespraak houdt met kerst zonder kerstboom is heel normaal. In streng christelijke milieus is een kerstboom geen gemeengoed. Bij de reformatorische keuken en die leden thuis staat ook geen kerstboom. De koning doet dat dus ook voor autochtone Nederlanders. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-03-2026 om 15:30 Topicstarter

Onze koning wenst het hele volk een gezegend kerstfeest, maar dat telt blijkbaar alleen als hij het naast een kerstboom doet?

Een aanslag op een synagoge is  niet normaal, dat vinden we in Nederland ook niet normaal. Je ziet ook de prioriteit die dit krijgt in de opsporing. Fijn dat hier al mensen voor zijn aangehouden. Fijn ook dat door de initiatiefwet van GroenLinks-PvdA en de CU deze mensen als ze veroordeeld worden ook zwaarder gestraft kunnen worden als deze brand gesticht is uit antisemitische motieven. 

Bakblik schreef op 13-03-2026 om 15:16:

[..]

Ik heb je post even in 2 stukken gebroken, Dat eerste stuk is niet normaal en dat mogen we ook nooit normaal gaan vinden.

Dat tweede stuk is WEL normaal. Dat onze volksvertegenwoordigers zich laten zien bij een iftar is volkomen logisch, een deel van onze bevolking is per slot van rekening islamitisch. Werkbezoeken kunnen bij politici zorgen voor meer begrip voor de islam en de moslims voelen zich dan ook vertegenwoordigd in ons parlement.

Dat de koning een toespraak houdt met kerst zonder kerstboom is heel normaal. In streng christelijke milieus is een kerstboom geen gemeengoed. Bij de reformatorische keuken en die leden thuis staat ook geen kerstboom. De koning doet dat dus ook voor autochtone Nederlanders.

Nee dat is NIET normaal. Nederland is een seculier land. 

Denksport schreef op 13-03-2026 om 15:33:

[..]

Toen ik ooit bij een semi-overheids instelling werkte, was ons gezamenlijk kerstdiner 1 van de hoogtepunten van het jaar en onze (enige) moslimcollega schoof ook aan. 

En bij een latere overheidswerkgever hebben we weleens een paasbrunch gehad (op goede vrijdag). 

Zolang het allemaal een beetje laagdrempelig is, zie ik het probleem niet.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-03-2026 om 15:41 Topicstarter

[..]

Dus de koning mag wat jou betreft helemaal geen kersttoespraak houden? De Kamer ook niet meer met kerstreces? 

[..]

We zijn een seculier land, er is dus vrijheid van godsdienst. De koning doet zijn kerst toespraak in een neutrale omgeving, zodat niemand er aanstoot aan kan nemen dat hij uitingen van een geloof laat zien. Een kerstboom is geen uiting van een geloof maar is wel nauw verbonden met het christelijke Kerstfeest. Ik vind het volkomen normaal dat de kerstboodschap van de koning ook gekeken kan worden door Joden en Islamieten, Hindoe's en Jehova's. 

Het is een beetje oma vertelt maar in mijn vroege jeugdherinneringen hadden we in de jaren 70 nog geen woest versierde dennenboom in de katholieke kerk, er stond een stal met beelden en bloemstukken opgevuld met dennengroen, omdat dat nou eenmaal ruim voorhanden was in de winter.  Thuis hadden we wel een kerstboom, tot afschuw van mijn zeer gelovige oma. 

Het maakt mij verder allemaal niet meer zoveel uit hoor, een kerstboom in een kersttoespraak of het bijwonen van een Iftar. Het wordt gedaan, je kan er van vinden wat je wil, maar ik heb nog geen enkele post gezien van ambtenaren die op aswoensdag een kruisje zijn gaan halen , die meedelen in het Katholieke Vasten en weinig agenten in functie mee zien doen met carnaval (anders dan gewoon hun werk). Nu kan ik natuurlijk dingen gemist hebben, echter ben ik genoeg posts tegengekomen van ambtenaren of BNers die een Iftar bijwonen. Nou poeh poeh, wat een nieuwswaarde. 

Ze gaan hun Goddelijke gang maar, maar ik vind het bijzonder wanneer je ontkent dat er verschillen zijn en veranderingen geweest zijn. Oma spreekt: vroeger was Kerst Kerst en Pasen Pasen, nu is dat op veel plaatsen vervangen door Winterfeest en Lentefeest. Dat is gewoon een feit. Chinees nieuwjaar? Ja ik heb wel iets voorbij zien komen, maar echt minimaal. Ondertussen worden straten in Nederlandse steden versierd voor de Ramadan. 

Als we dan echt zo seculier zijn, gelijke monniken gelijke kappen. Een DENK die pleit voor stilteruimtes op alle scholen, puur en alleen om de eigen achterban te dienen want alleen Moslims zullen hier gebruik van maken. Een kantine met enkel nog Halal voedsel, dat is ook eenrichtingsverkeer. Friettent met Halalfrikandellen maar geen gewone frikandellen meer. Het gebeurd, wellicht allemaal niet op grote schaal maar langzaam wordt het steeds normaler.

Seculiere staat? Geen geloofsuitingen bij politie of Boa's, rechters of griffiers. Altijd goed gegaan, en nu ineens moet de hoofddoek wel mogen, voor de vorm ook even het keppeltje en Katholiek kruisje benoemen want inclusief, maar iedereen en zijn moeder weten dat het vnml Moslims zijn die dit steunen/willen. 

Een DENK die tijdens een debat begint over maatschappijleer en dat er te weinig aandacht is om "onze" jongeren voor te bereiden op de toekomst en de demografische veranderingen van de Nederlandse samenstelling die in 2050 heel anders eruit zal zien. Pluriformiteit wordt te weinig benadrukt... het "afdwingen" van een kort Iftar reces in de 2e Kamer, een campagne voeren in het Arabisch in de grote steden. Die "geen bewijzen" hebben gezien van Iraanse gevaren, ondanks wat het atoomagenstchap zegt en de vele vele doden tijdens de protesten en raketten die ze dus wel hebben en hun banden met terroristische organisaties, DENK blijft ontkennen. Welke politieke agenda dient deze partij nu eigenlijk? 

En ondertussen wordt er brand gesticht bij een Synagoge in Nederland, waarbij veel mensen roepen dat komt door de acties van Israël. Goed, we deden een plas enz. enz. enz. Wanneer ik opmerkingen lees over deze brandstichting geeft het iig de polarisatie van Nederland (linksom of rechtsom) goed weer. (En ja, mijn bericht is wellicht ook polariserend, hoewel ik er weinig van vind maar slecht constateer wat ik zie gebeuren. Het is wat het is.) 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

13-03-2026 om 18:48 Topicstarter

Ik zit gelukkig in een andere bubbel. Ik heb helemaal niemand de aanslag op de synagoge zien of horen goedpraten vanwege de acties van Israël.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.