Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Miraval
15-12-2025 om 19:47
Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:34:
[..]
Omdat een groot deel van de Joodse gemeenschap Netanyahu steunt en zijn daden tegen de Palestijnen niet veroordelen. Dáár zit de pijn en daar worden joden (door sommige) op aangekeken.
Het grote verschil met Soedan is dat het grootste deel van de Soedanese gemeenschap zelf slachtoffer is van het geweld daar. Het is een burgeroorlog. Netanyahu pleegt geweld tegen een ander volk (die ook een ander geloof hebben). Ik snap het vergelijken uberhaubt niet, noch de behoefte tot vergelijken. Daarnaast vergelijk je een genocide met een oorlog.
Even een aanvulling; in Soedan is wel degelijk sprake van een genocide op (zwarte) etnische minderheden door Moslim militanten.
En Israel is ook in oorlog met Hamas (het bestuur van Gaza) toch?
En de Joodse bevolking in Israel is ook jarenlang slachtoffer van zelfmoordaanslagen en leven ook in angst, en vergeet 7 oktober ook niet.
In beide gevallen is er sprake van (vermeende) genocide, en in beide gevallen sprake van een oorlog, in beide gevallen zijn er slachtoffers. Daarnaast krijgt de Palestijnse bevolking wereldwijd steun vanuit alle lagen van de bevolking met allerlei afkomsten en geloven, er zijn grote demonstraties en kleinere. De politieke leiders spreken zich ook meer en meer uit, wellicht nog steeds te weinig, maar het algehele sentiment ligt (volgens mij) nu wel meer bij de Palestijnen dan bij Israël/Netanyahu.
Een groot deel van de Moslimgemeenschap spreekt zich niet openlijk uit tegen Christenvervolgingen in Nigeria, of de genocide in Soedan. Een kleiner deel is zelfs sympathisant van Hamas, ISIS of Al Qaida, en een deel vindt zelfs dat het de schuld is van het Westen, het koloniale verleden. Ik zie er heel weinig de hand in eigen boezem steken wanneer het gaat om Soedan of Nigeria, of Syrie of Afghanistan.
Vergelijken heeft idd helemaal geen zin, maar op de een of andere manier wordt het de Joodse gemeenschappen in andere landen kwalijk genomen wat Netanyahu doet in Israël (je zegt zelf ook dat daar een deel van de pijn zit), terwijl ze als enige gemene deler hebben Joods te zijn. En Moslims mag het niet kwalijk worden genomen wat uit naam van hen geloof speelt in de wereld? Dat is wel een beetje meten met 2 maten als je het mij vraagt.
Koko67
15-12-2025 om 19:47
Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:40:
[..]
Als we het dan ook maar begrijpen als bv moslims dat doen.
Waarom zouden ze? Er wordt hun geen strobreed in de weg gelegd. Kerstmarkten worden verstoord, Joodse feesten worden verstoord. Maar bij moslimfeesten is er geen vuiltje aan de lucht.
Koko67
15-12-2025 om 19:49
Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:46:
[..]
De burgeroorlog gaat vooral om macht (tussen de SAF en de RSF en niet primair om geloof. Moeten moslim wereldleiders zich massaal uitspreken? Of moeten wereldleiders zich massaal uitspreken. Snap niet zo goed waarom de moslims hier een aparte opdracht in hebben. Ik hoor ook bedroevend weinig wereldleiders zich ferm tegen Netanyahu uitspreken overigens.
Zoals ik zeg: sommige mensen kijken joden eropaan dat ze achter Netanyahu en wat ie flikt staan. Zoals we ook ooit (nog niet eens bijster langs geleden) alle Duitsers schuldig vonden aan nazi praktijken.
Joden moeten zich toch ook uitspreken tegen Netanyahu? Waarom moslims dan niet tegen het geweld in Soedan?
Libertine
15-12-2025 om 19:49
Koko67 schreef op 15-12-2025 om 19:47:
[..]
Waarom zouden ze? Er wordt hun geen strobreed in de weg gelegd. Kerstmarkten worden verstoord, Joodse feesten worden verstoord. Maar bij moslimfeesten is er geen vuiltje aan de lucht.
Misschien kun je je blik verruimen voorbij de feestjes?
Koko67
15-12-2025 om 19:51
Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:49:
[..]
Misschien kun je je blik verruimen voorbij de feestjes?
Waar slaat dit nu op? Waar zouden moslims bewaking voor nodig hebben dan?
Thora
15-12-2025 om 19:52
Zilver_gray schreef op 15-12-2025 om 18:06:
[..]
Het voorval van Douwe Bob en Yesilgoz vergeten? Wilders is er ook als de kippen bij als er weer wat te klagen valt. De politiek houdt zijn mond in elk geval niet.
Toevoeging;
Nee. Die mag dus niets zeggen.
Libertine
15-12-2025 om 19:54
Koko67 schreef op 15-12-2025 om 19:49:
[..]
Joden moeten zich toch ook uitspreken tegen Netanyahu? Waarom moslims dan niet tegen het geweld in Soedan?
Ik snap de obsessie met uitspreken geloof ik niet. Vooral de eenzijdige obsessie. Want als het over Joodse mensen gaat hoeft het dan weer niet? En ik snap geloof ik ook niet wat een gemiddelde moslim te maken heeft met een burgeroorlog op een heel ander continent en waarom die zich daartegen actief moeten uitspreken.
Misschien dat alle mensen met geblondeerd haar zich kunnen uitspreken tegen Geert Wilders? En iedereen met getekende wenkbrauwen tegen Femke Wiersma?
Miraval
15-12-2025 om 19:57
Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:46:
[..]
De burgeroorlog gaat vooral om macht (tussen de SAF en de RSF en niet primair om geloof. Moeten moslim wereldleiders zich massaal uitspreken? Of moeten wereldleiders zich massaal uitspreken. Snap niet zo goed waarom de moslims hier een aparte opdracht in hebben. Ik hoor ook bedroevend weinig wereldleiders zich ferm tegen Netanyahu uitspreken overigens.
Zoals ik zeg: sommige mensen kijken joden eropaan dat ze achter Netanyahu en wat ie flikt staan. Zoals we ook ooit (nog niet eens bijster langs geleden) alle Duitsers schuldig vonden aan nazi praktijken.
Ja primair om macht, maar de RSF pleegt ondertussen wel degelijk genocide op de etnische minderheden in Soedan, zijnde de niet Arabische Moslims. En de RSF bestaat voor het allergrootste gedeelte uit Arabische Moslim militanten die voorheen lid waren van de Janjaweed, zijn nog steeds onder leiding van Hemedti, zelf afkomstig uit de regio Tsjaad en Darfur en de Janjaweed was eerder al de pleger van genocide in Darfur.
En nee de Moslimgemeenschap hoeft zich wat mij betreft niet uit te spreken tegen deze genocide. Echter wanneer je stelt dat de pijn onder Moslims begrijpelijk is mbt de Palestijnen, en dat het daardoor wellicht begrijpelijk is dat Joodse mensen hierop aangekeken worden, dan moet je diezelfde standaard hanteren tav de Moslimgemeenschap natuurlijk.
Wat voor de ene kant geldt, geldt evenzo goed voor de andere kant.
Koko67
15-12-2025 om 19:59
Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:54:
[..]
Ik snap de obsessie met uitspreken geloof ik niet. Vooral de eenzijdige obsessie. Want als het over Joodse mensen Gaat hoeft het dan weer niet? En ik snap geloof ik ook niet wat een gemiddelde moslim te maken heeft met een burgeroorlog op een heel ander continent en waarom die zich daartegen actief moeten uitspreken.
Misschien dat alle mensen met geblondeerd haar zich kunnen uitspreken tegen Geert Wilders? En iedereen met getekende wenkbrauwen tegen Femke Wiersma?
Van mij hoeven ze zich niet uit te spreken. Maar Joden moeten dat blijkbaar wel.
Libertine
15-12-2025 om 19:59
Koko67 schreef op 15-12-2025 om 19:51:
[..]
Waar slaat dit nu op? Waar zouden moslims bewaking voor nodig hebben dan?
Moslimhaat, islamofobie, de geweldsincidenten (brandstichting, molotov cocktails) tegen moskeeën die de afgelopen 10 jaar zijn verdubbeld.
Thora
15-12-2025 om 20:00
Koko67 schreef op 15-12-2025 om 19:10:
[..]
Waarom worden joden daar op aangekeken? Gaan we moslims er ook op aankijken wat er nu in Soedan gebeurt?
En dat mag dus niet. Ook de toestand in Afghanistan, Iran of Soedan mag je niet iedere moslim op aankijken. Terecht!!!! Laat dat duidelijk zijn. Maar als het om Joden gaat mag dat dus ineens wel.
Neem het Songfestival. Azerbeidzjan en Armenië doen al jaren vrolijk mee met het Songfestival. Dat daar genociden plaats gevonden hebben maakt dan ineens niet meer uit. En geen haan die ernaar kraait. Maar Israël moet geboycot hoor. De maten waar mee gemeten wordt zijn ontelbaar.
Thora
15-12-2025 om 20:01
Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:59:
[..]
Moslimhaat, islamofobie, de geweldsincidenten (brandstichting, molotov cocktails) tegen moskeeën die de afgelopen 10 jaar zijn verdubbeld.
En hoe vaak zijn er aanslagen geweest tijdens de Ramadan, Suikerfeest of Offerfeest?
Zilver_gray
15-12-2025 om 20:05
Waarom moet het een wedstrijdje zijn wie het hier het zwaarst heeft?
Koko67
15-12-2025 om 20:10
Thora schreef op 15-12-2025 om 20:00:
[..]
En dat mag dus niet. Ook de toestand in Afghanistan, Iran of Soedan mag je niet iedere moslim op aankijken. Terecht!!!! Laat dat duidelijk zijn. Maar als het om Joden gaat mag dat dus ineens wel.
Neem het Songfestival. Azerbeidzjan en Armenië doen al jaren vrolijk mee met het Songfestival. Dat daar genociden plaats gevonden hebben maakt dan ineens niet meer uit. En geen haan die ernaar kraait. Maar Israël moet geboycot hoor. De maten waar mee gemeten wordt zijn ontelbaar.
Juist!
Libertine
15-12-2025 om 20:15
Miraval schreef op 15-12-2025 om 19:
Vergelijken heeft idd helemaal geen zin, maar op de een of andere manier wordt het de Joodse gemeenschappen in andere landen kwalijk genomen wat Netanyahu doet in Israël (je zegt zelf ook dat daar een deel van de pijn zit), terwijl ze als enige gemene deler hebben Joods te zijn. En Moslims mag het niet kwalijk worden genomen wat uit naam van hen geloof speelt in de wereld? Dat is wel een beetje meten met 2 maten als je het mij vraagt.
Omdat meer dan de helft van de Joodse bevolking achter Netanyahu staat. En dat is lang niet iedereen, en je kunt niet alle joden daar verantwoordelijk voor houden, maar het helpt niet erg.
Daarnaast: Moslims zijn geen volk, het is geen nationale groep, ze leven over de hele wereld en delen een (variant op) religie. Maar lang niet altijd een cultuur of geschiedenis. Joden worden wel als volk gezien omdat ze veel meer dan religie en wel cultuur, identiteit en geschiedenis delen. Daarom vind ik het zo gek dat moslims zich tegen alles wat andere moslims in de wereld doen zich uit moeten uitspreken.