Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

Miraval schreef op 15-12-2025 om 18:33:

[..]

Meer dan een jaar geleden inmiddels. Kan nou niet echt zeggen dat de situatie verbeterd is eigenlijk...

Ik ben het met je eens dat er nog minstens net zoveel discriminatie en Jodenhaat is, en dat zie ik voorlopig niet verdwijnen, eerder het tegenovergestelde.

Libertine schreef op 15-12-2025 om 18:34:

[..]

Das wel een beetje downsizen. Want dit is niet zomaar een muzikant natuurlijk. Hij is verbonden aan de IDF. En de aanwezigheid van BLEW verhoogde de sfeer vanuit de Joodse kant ook niet bepaald. Ze stonden daar uitdagend, inclusief gezichtsbedekking en strak aangelijnde herders honden, richting anti genocide demonstranten. Alsof er naast de enorme aanwezigheid van politie en ME nog behoefte was aan deze militante en privé “beveiligings”club. Over pesten gesproken.

Nou ja mijn vertrouwen in de politie en ons rechtssysteem is inmiddels dermate gedaald door recente ervaringen, dat ik het wel begrijp wanneer organisaties ook zelf voor een vorm van beveiliging zorgen. Als burger is het verstandig dit ook te doen, en niet af te wachten tot de politie ingrijpt. En ja wellicht intimiderend met die honden erbij, maar het zal vast en zeker effect hebben.

Gezichtsbedekkende kleding daar zeg ik niks over, aangezien het merendeel van de Pro Palestijnse demonstranten die zelf ook dragen, en enkelen daarvan ook meer dan intimiderend overkomen.

Het is precies zoals hier net werd geschreven, de uiterste flanken zijn steeds zichtbaarder en bedreigender en lijkensteeds groter te worden. De middengroep wordt veel minder gehoord en is ook niet nieuwswaardig.

PensioNada schreef op 15-12-2025 om 18:35:

[..]

Wat mij betreft lijken beide flanken op elkaar, aan de ene kant de mensen die Israël door dik en dun blijven steunen en elke kritiek afdoen als antisemitisme en aan de andere kant de radicale pro-Palestijnse activisten, die vinden dat Israël het geweld tegen onschuldige burgers uitlokt en zelfs geweld tegen Joden die Chanuka vieren op een strand bij Sydney goedkeuren. Ik vind het beide niet te begrijpen.
En dan kan je als reactie stellen, maar wij pro-Israël mensen plegen geen aanslagen op burgers. Voor de sympathisanten buiten Israël klopt dat, maar je staat wel pal achter een staat die Gaza in puin heeft gegooid en die toelaat dat op de westelijke Jordaanoever dagelijks Palestijnen uit hun huis worden gejaagd en als ze zich verzetten worden gedetineerd en soms zelfs vermoord.

Waarom worden joden daar op aangekeken? Gaan we moslims er ook op aankijken wat er nu in Soedan gebeurt? 

Ik wilde net hetzelfde schrijven Koko! 

Koko67 schreef op 15-12-2025 om 19:10:

[..]

Waarom worden joden daar op aangekeken? Gaan we moslims er ook op aankijken wat er nu in Soedan gebeurt?

Ja daar heb je ook weer een punt. Of aankijken op Christenvervolgingen in Nigeria, schending van vrouwenrechten door de Taliban. Nee dat doen we niet (althans nette mensen doen dat niet, er zijn altijd mensen die dit wel doen helaas). 

We moeten af van het idee dat hele groepen aangekeken of verantwoordelijk worden gehouden vanwege de acties van een deel van die groep. Al snap ik best heel erg goed dat dat lastig is wanneer je persoonlijke ervaringen een bepaald beeld hebben geschetst van een bepaalde groep. (Ervaringen meervoud natuurlijk, 1 slechte ervaring is een incident)

felija schreef op 15-12-2025 om 17:34:

[..]

Ik lees op dit forum juist voortdurend negativisme richting moslims en asielzoekers, als er gelukkig nog forummers zijn die daar nuance in proberen aan te brengen, wordt er meteen gezegd: je mag er ook niks over zeggen, want moslims zijn zielig. Zo kinderachtig en onwaar.

Ik lees hier gelukkig nooit negativisme jegens Joden, dus daarover zijn we het kennelijk allemaal eens.

En dat zet je niet te denken? 

Waarom werden elders op de wereldbol mensen gevraagd of ze moslim zijn en of zijn ouders moslim waren? En anders...

En wat gaat er door iemand heen als hij in Amsterdam demonstranten ziet (met gezichtsbedekking) en datgene waar hij voor gevlucht is tegen komt in Nederland? Onderstaande schrijver vertelt er over.

https://wnl.tv/2025/05/04/schrijver-keyvan-shahbazi-waarschuwt-voor-opkomende-islam-overheidsinstellingen-moeten-stoppen-met-iftar-maaltijden 4 mei 2025

Miraval schreef op 15-12-2025 om 19:05:

[..]

Nou ja mijn vertrouwen in de politie en ons rechtssysteem is inmiddels dermate gedaald door recente ervaringen, dat ik het wel begrijp wanneer organisaties ook zelf voor een vorm van beveiliging zorgen. Als burger is het verstandig dit ook te doen, en niet af te wachten tot de politie ingrijpt. En ja wellicht intimiderend met die honden erbij, maar het zal vast en zeker effect hebben.

Dat je het begrijpt wil nog niet zeggen dat het okay is om een eigen ordedienst mee te nemen natuurlijk. Zo hebben we dat in Nederland niet georganiseerd met elkaar.  Dat is toestaan dat de norm opschuift die we van beide kanten zouden moeten veroordelen. Ook als de Joodse gemeenschap over de schreef gaat. 

Koko67 schreef op 15-12-2025 om 17:58:

[..]

Geen negativisme? Bij het concertgebouw was het puur joden pesten met hun leuzen en rode verf. En dat allemaal omdat er een joodse zanger was. Die joodse zanger is Netanyahu niet. Zullen we ook alle moslimzangers/ cabaretiers boycotten en treiteren bij hun optredens? Er is tenslotte een flinke genocide gaande in Soedan . Gepleegd door moslims. Daar kunnen die moslimzangers niks aan doen, maar we kijken niet zo nauw toch?

Wat heeft dat met dit forum maken? Daar had ik het over, dat ik mensen hier op het forum nooit negatief over Joden heb zien schrijven (gelukkig maar). Over moslims en asielzoekers raken sommigen hier in negatieve zin niet uitgepraat. 

In breder perspectief zie ik zowel richting Joden als richting moslims veel te veel racisme en discriminatie helaas.  

Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:21:

[..]

Dat je het begrijpt wil nog niet zeggen dat het okay is om een eigen orde dienst mee te nemen natuurlijk. Zo hebben we dat in Nederland niet georganiseerd met elkaar. Dat is toestaan dat de norm opschuift die we van beide kanten zouden moeten veroordelen. Ook als de Joodse gemeenschap over de schreef gaat.

Natuurlijk is dat zo, echter wanneer ervaringen uit het verleden bewijzen dat het rechtssysteem faalt in bescherming van burgers, of dat nou individueel is of via een organisatie, dan zul je het toch anders in moeten kleden.

Niet dat ik daarmee vind dat het okee is wanneer men een eigen ordedienst instelt, verre van. Maar ik begrijp het wel. 

[..]

Ik ben blijkbaar niet duidelijk geweest. Ik keur het af dat Joden er op aangekeken worden.

[..]

Omdat een groot deel van de Joodse gemeenschap Netanyahu steunt en zijn daden tegen de Palestijnen niet veroordelen. Dáár zit de pijn en daar worden joden (door sommige) op aangekeken.  

Het grote verschil met Soedan is dat het grootste deel van de Soedanese gemeenschap zelf slachtoffer is van het geweld daar. Het is een burgeroorlog. Netanyahu pleegt geweld tegen een ander volk (die ook een ander geloof hebben). Ik snap het vergelijken uberhaubt niet, noch de behoefte tot vergelijken. Daarnaast vergelijk je een genocide met een burgeroorlog. 

Libertine schreef op 15-12-2025 om 18:34:

[..]

Das wel een beetje downsizen. Want dit is niet zomaar een muzikant natuurlijk. Hij is verbonden aan de IDF. En de aanwezigheid van BLEW verhoogde de sfeer vanuit de Joodse kant ook niet bepaald. Ze stonden daar uitdagend, inclusief gezichtsbedekking en strak aangelijnde herders honden, richting anti genocide demonstranten. Alsof er naast de enorme aanwezigheid van politie en ME nog behoefte was aan deze militante en privé “beveiligings”club. Over pesten gesproken.

Rookbommen en daarna op het Museumplein leuzen tegen concertbezoekers als kindermoordenaar. Een  spandoek waarop geschreven stond dat 7 oktober 2023 de dag was waar inheemsen opstonden tegen hun bezetter. Sowieso 7 oktober “ vieren” is te walgelijk voor woorden.  .Dat BLEW er was is natuurlijk heel logisch.

die bewaakten de ingang van het concertgebouw. Triest dat dat moet.

Miraval schreef op 15-12-2025 om 19:29:

[..]

Natuurlijk is dat zo, echter wanneer ervaringen uit het verleden bewijzen dat het rechtssysteem faalt in bescherming van burgers, of dat nou individueel is of via een organisatie, dan zul je het toch anders in moeten kleden.

Niet dat ik daarmee vind dat het okee is wanneer men een eigen ordedienst instelt, verre van. Maar ik begrijp het wel.

Als we het dan ook maar begrijpen als bv moslims dat doen. 

Libertine schreef op 15-12-2025 om 19:34:

[..]

Omdat een groot deel van de Joodse gemeenschap Netanyahu steunt en zijn daden tegen de Palestijnen niet veroordelen. Dáár zit de pijn en daar worden joden (door sommige) op aangekeken.

Het grote verschil met Soedan is dat het grootste deel van de Soedanese gemeenschap zelf slachtoffer is van het geweld daar. Het is een burgeroorlog. Netanyahu pleegt geweld tegen een ander volk (die ook een ander geloof hebben). Ik snap het vergelijken uberhaubt niet, noch de behoefte tot vergelijken. Daarnaast vergelijk je een genocide met een oorlog.

Dat klopt niet helemaal. Vooral de niet Arabische Masalit bevolking wordt aangevallen. De vergelijking is dat we moslims niet aankijken op dit afschuwelijke geweld in Soedan. We kijken de Joden er wel op aan wat Netanyahu flikt in Gaza. 
Daarbij zijn er geen berichten bekend van moslimleiders of van de islamitische gemeenschap die het geweld in Soedan afkeuren. En het zijn toch echt moslims die zo huishouden daar. En ook wat betreft de genocide zit je niet goed. Er is in Soedan wel degelijk een genocide aan de gang. Met name in Darfoer.

Koko67 schreef op 15-12-2025 om 19:40:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Vooral de niet Arabische Masalit bevolking wordt aangevallen. De vergelijking is dat we moslims niet aankijken op dit afschuwelijke geweld in Soedan. We kijken de Joden er wel op aan wat Netanyahu flikt in Gaza.

De burgeroorlog gaat vooral om macht (tussen de SAF en de RSF en niet primair om geloof. Moeten moslim wereldleiders zich massaal uitspreken? Of moeten wereldleiders zich massaal uitspreken. Snap niet zo goed waarom de moslims hier een aparte opdracht in hebben. Ik hoor ook bedroevend weinig wereldleiders zich ferm tegen Netanyahu uitspreken overigens.   

Zoals ik zeg: sommige mensen kijken joden eropaan dat ze achter Netanyahu en wat ie flikt staan. Zoals we ook ooit (nog niet eens bijster langs geleden) alle Duitsers schuldig vonden aan nazi praktijken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.