Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Jodenhaat in Nederland

Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.

PensioNada schreef op 25-09-2025 om 12:19:

[..]

Een tijdje geleden heeft in Trouw of de Volkskrant een artikel gestaan over geremigreerde Marokkanen, die vertrokken waren uit Nederland omdat ze hun kinderen niet wilden laten opgroeien in een antimoslim/antiMarokkaans klimaat.

Toen ik nog werkte, heb ik er weleens met een Marokkaanse collega over gehad en die zei: hier ben ik een kutmarokkaan en daar ben ik een "niet echte" Marokkaan.

5% klachten over discriminatie van moslims op 1 miljoen moslims  die hier wonen. 9% klachten over antisemitisme op ongeveer 50.000 joden die hier wonen. Dat hoorde ik net in het debat over de rellen. 

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 12:06:

[..]

Ik vraag me af hoe de gekleurde Nederlanders afgelopen zaterdag hebben ervaren. Voelen zij zich nog wel veilig in Nederland of is dat verder niet belangrijk?

Nee natuurlijk niet. Alleen de witte man is belangrijk. En als die rellen of racistische of antisemitische leuzen roepen zijn het bezorgde burgers. 

Loeki72 schreef op 25-09-2025 om 12:40:

[..]

Nee natuurlijk niet. Alleen de witte man is belangrijk. En als die rellen of racistische of antisemitische leuzen roepen zijn het bezorgde burgers.

Ach, die man die op foto’s stond die de hitlergroet deed, bleek Appie te zijn. Een Marokkaan

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 12:31:

[..]

Ja, dat heb ik. Moeilijke gesprekken zijn dat met elke keer uiteindelijk dezelfde uitkomst. “ islam is het enige ware geloof”. “ Joden en ongelovigen zijn varkens”. En uiteindelijk zal het hele westen Islam zijn. “ dat is onze opdracht”.

Dan heb je niet gepraat met gematigde moslims maar met extremistische. Ik heb zulke uitspraken nog nooit gehoord van de moslims in mijn omgeving. 

De gesprekken die ik heb gehad met buren, collega's,  ouders van vriendjes van mijn jonge kinderen,  cursisten en nu ook leerlingen/collega's op een internationale schakelklas laten dit niet zien. Die mensen laten mij in mijn waarde en ik laat hen in hunwaarde.  Zelfs gesproken met afvallige moslims die niet meer bij de groep willen horen en het extreme in het geloof veroordelen maar nog steeds anderen in hun waarde laten en begrip hebben voor de fysiek moeilijke tijd die de ramadan is voor sommigen.

Bakblik schreef op 25-09-2025 om 12:42:

[..]

Dan heb je niet gepraat met gematigde moslims maar met extremistische. Ik heb zulke uitspraken nog nooit gehoord van de moslims in mijn omgeving.

De gesprekken die ik heb gehad met buren, collega's, ouders van vriendjes van mijn jonge kinderen, cursisten en nu ook leerlingen/collega's op een internationale schakelklas laten dit niet zien. Die mensen laten mij in mijn waarde en ik laat hen in hunwaarde. Zelfs gesproken met afvallige moslims die niet meer bij de groep willen horen en het extreme in het geloof veroordelen maar nog steeds anderen in hun waarde laten en begrip hebben voor de fysiek moeilijke tijd die de ramadan is voor sommigen.

Nee hoor, dit waren gesprekken samengevat van vele jaren. Gewoon met moslimleerlingen in de klassen. 

Malibu2 schreef op 25-09-2025 om 12:34:

[..]

Waarop baseer je die claim?

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-het-gaat-te-weinig-over-het-antisemitisme-van-de-pvv-en-haar-leider-zelf~ba76557c/

Al in 2013 zien we daar de eerste signalen van. Wijlen Evelien Gans, toen bijzonder hoogleraar Hedendaags Jodendom, omschreef dat er verwarring bestond over de ideologische positie van PVV. Zij plaatste vraagtekens bij Wilders’ profilering als verdediger van joods-christelijke waarden en vriend van Israël, en daarmee gebruik maakt van een selectieve pro-Israëlische houding die strategisch gericht is tegen de islam en niet voortkomt uit oprechte, wat heet, filosemitische overtuigingen. Op een zekere wijze, positioneert Wilders’ PVV zich als anti-antisemitisch, maar instrumentaliseert ‘de Jood’ voor politieke doeleinden; een instrumentalisering die Gans eerder heeft zien gebeuren in de geschiedenis.

Het feit dat de PVV aansluit bij extreemrechtse bewegingen in Europa, ondanks de problematische associaties met antisemitisme die aan deze partijen kleven, is een duidelijk voorbeeld van haar verkapt opportunistisch antisemitisme”

Etc.

Loeki72 schreef op 25-09-2025 om 12:40:

[..]

Het gaat in de media voornamelijk over asielzoekers en Marokkanen, je zou bijna vergeten er nog zoveel meer allochtonen wonen in Nederland (die ook hun bijdrage leveren aan de maatschappij overigens).

Wat is er mis met het verbranden van korans, de Donald Duck, beha's?

Als iets van jezelf is, mag je ermee doen wat je wilt. Al gebruik je het als wc-papier.

Poezenmeisje schreef op 25-09-2025 om 12:48:

Wat is er mis met het verbranden van korans, de Donald Duck, beha's?

Als iets van jezelf is, mag je ermee doen wat je wilt. Al gebruik je het als wc-papier.

Tuurlijk, je weet best dat er een verschil is om dit privé te doen of voor een groter publiek. Haatzaaien en polariseren. Niets meer of minder.

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 12:48:

[..]

Het gaat in de media voornamelijk over asielzoekers en Marokkanen, je zou bijna vergeten er nog zoveel meer allochtonen wonen in Nederland (die ook hun bijdrage leveren aan de maatschappij overigens).

Tja, je hoort zelden over Chinezen die de boel terroriseren zoals de Syriërs in Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Maastricht. 

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 14:12:

[..]

Tja, je hoort zelden over Chinezen die de boel terroriseren zoals de Syriërs in Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Maastricht.

Toch is de discriminatie jegens deze groep er niet minder om:

Onderzoek naar Discriminatie

• Een onderzoek uit 2024, in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, toonde aan dat 36% van de mensen met een (Zuid-)Oost-Aziatische achtergrond discriminatie heeft ervaren, waarbij Chinese Nederlanders met 50% het vaakst discriminatie meemaken.
  • Dit onderzoek bevestigt dat mensen van Chinese herkomst in Nederland vergelijkbare discriminatieniveaus ervaren als mensen met een Marokkaanse, Turkse, Surinaamse of Antilliaanse achtergrond.

Dus of je je nu gedraagt of niet, je wordt er niet beter om behandeld.

Het probleem is dat de term "rechtsextremisme" is gedevalueerd door alles wat niet uitgesproken links is, "extreemrechts" te noemen, meestal door partijen als D'66 en GroenLinks.

Daardoor heeft het zijn kracht verloren. Zoals veel andere woorden tegenwoordig die misbruikt zijn voor politieke doelen (framing).

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 11:58:

[..]

Onvoorstelbaar!

Niet meer serieus te nemen toch!
De mond vol over Jodenhaat, maar alleen als die afkomstig is van moslims. Afkomstig van witte Nederlanders verzwijgen of praten we het liefst goed.

Ik heb nog nooit Jodenhaat door blanken of niet moslims goed horen praten. Eerder wordt het aangedikt.

@Helpdesk. Dat mensen thuis werden lastig gevallen heb ik verward met de walgelijkheden die plaats vonden bij de opening van het Holocaustmuseum. En ja daar zaten ook blanken bij en ja daar vind ik het net zo verwerpelijk van als van niet blanken, moslims, hindoes, of welk volk of religie dan ook.

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 14:30:

[..]

• Een onderzoek uit 2024, in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, toonde aan dat 36% van de mensen met een (Zuid-)Oost-Aziatische achtergrond discriminatie heeft ervaren, waarbij Chinese Nederlanders met 50% het vaakst discriminatie meemaken.
  • Dit onderzoek bevestigt dat mensen van Chinese herkomst in Nederland vergelijkbare discriminatieniveaus ervaren als mensen met een Marokkaanse, Turkse, Surinaamse of Antilliaanse achtergrond.

De discriminatie naar Aziaten is zeer groot. Overal in de wereld niet alleen hier. Dat je hier zelden iets over hoort laat weer zien dat wie de grootste bek heeft het meest beschermd wordt. Ik durf zelfs te zeggen dat als de doodgeschoten jongen van 15 een Chinees was geweest de heisa een stuk minder groot was geweest. 

Ook dit is weer een voorbeeld van het met inmiddels 5+ verschillende maten meten van de overheid en de media.

Zilver_gray schreef op 25-09-2025 om 14:30:

[..]

Dat heb ik ook niet beweerd. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.